top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מיהם 'האֶלפים' של ה-DMT איתם נפגשים בזמן החוויה?

עודכן: 19 ביוני 2023

הסם הפסיכדלי DMT יכול להעלות חזיונות עוצמתיים. במינונים נמוכים, אנשים לעתים קרובות הוזים דפוסי פרקטלים, צורות גיאומטריות ועיוותים במרחב הפיזי שסביבם. אבל הדברים נעשים הרבה יותר מוזרים עם מינונים גבוהים יותר. כאשר אנשים צורכים מספיק DMT כדי לחוות חווית "פריצת דרך" ("Breakthrough"), הם נתקלים לעתים קרובות ביצורים המכונים בדרך כלל 'אֶלפים' ('elves') שנראים אוטונומיים, וקיימים במציאות נפרדת משלנו.


הצורה והטבע של האלפים של ה-DMT משתנים בדיווחים, אבל דבר אחד נשאר קבוע באופן מוזר: אנשים נוטים לדרג את המפגשים האלה בין החוויות המשמעותיות ביותר בחייהם. עבור אנשים מסוימים, מפגשים אלו משנים את האמונות שלהם לגבי המציאות, קיומם של חיים שלאחר המוות ואלוהים.

סקר שנערך לאחרונה מספק חלק מהמידע המפורט ביותר עד כה על מפגשים אלה. הסקר, שפורסם ב-Journal of Psychopharmacology, כולל תגובות של 2,561 מבוגרים על המפגש הבלתי נשכח ביותר שלהם עם ישות (או ישויות) לאחר עישון או אידוי DMT. (DMT הוא חומר כימי אנדוגני, כלומר הגוף מייצר אותו באופן טבעי, למרות שכרגע בארה"ב מדובר בסם בדרגה 1 (Schedule I) ששמורה לסמים המסוכנים ביותר בעולם). רוב המשיבים השתמשו ב-DMT כתריסר פעמים בחייהם. הסקר לא כלל חוויות בהן אנשים צרכו סמים אחרים עם DMT, והוא לא כלל התנסויות עם איוואסקה, שהיא חליטה המכילה DMT.


התוצאות מראות:

המפגשים יצרו תגובה רגשית ב-99% מהאנשים. הרגשות הנפוצים ביותר היו שמחה (65%), אמון (63%), הפתעה (61%), אהבה (59%), חמלה (56%), חברותיות (48%) ופחד (41%) במהלך חווית מפגש, עם פרופורציות קטנות יותר המדווחות על רגשות כמו עצב (13%), חוסר אמון (10%), גועל (4%) או כעס (3%). מעניין לציין ש-58% מהנשאלים אמרו שגם לישות הייתה תגובה רגשית, כמעט תמיד חיובית.


המפגשים הרגישו "אמיתיים" יותר מהמציאות. זה היה נכון עבור 81% מהנשאלים במהלך המפגש, ו-65% לאחר המפגש. אחד המגיבים כתב: "היה תפיסה חזקה להפליא שהמימד הזה שבו הישות ואני התכנסנו היה "אמיתי" לאין שיעור מהמציאות המוסכמת שאותה אני מאכלס בדרך כלל. זה הרגיש אמיתי יותר מכל דבר אחר שחוויתי אי פעם".


אנשים תיארו את הישויות בדרכים שונות. התוויות הנבחרות ביותר היו "ישות" (60%), "מדריך" (43%), "רוח" (39%), "חייזר" (39%), או "הלפר" (34%). תוויות אחרות שנבחרו על ידי שיעורים קטנים של המשיבים (טווח של 10-16%) כללו את המונחים "אֶלף", "מלאך", "אישיות דתית" או "רוח צמחית", ומעט מאד (טווח של 1-5%) שדיווחו על המונחים "גְּנוֹם", "מפלצת" או אדם "מת".


רוב האנשים אמרו שהישויות לא היו הזיות. כשלושה רבעים מהנשאלים אמרו שהם מאמינים שהישות היא אמיתית, אבל היא קיימת באיזשהו מימד או מציאות אחרת. רק 9% אמרו שהישות קיימת "לגמרי בתוך עצמי".


רובם תיארו את הישויות בצורה חיובית. כשנשאלו על התכונות של הישות, רוב המדגם דיווח כי הישות הייתה מודעת (96%), אינטליגנטית (96%), מיטיבה (78%), קדושה (70%), בעלת פעילות בעולם (54%), ושיפוטית באופן חיובי (52%). מעטים מהם דיווחו שהישות ניתנת לעתירה (23%), שיפוטית באופן שלילי (16%) או זדונית (11%).


רובם קיבלו מסר במהלך המפגש. כשני שלישים מהנשאלים אמרו שהם קיבלו "מסר, מטלה, משימה, מטרה או תובנה מחוויית המפגש עם הישות".


אילו סוגי מסרים? למספר אנשים הראו שהמוות הוא לא הסוף, שהכל וכולם קשורים. לאחרים נחשפו תובנות אישיות, כמו התנהגויות רעות שעליהם להפסיק. כמה מסרים היו פרקטים בצורה מוזרה - אחד המגיבים אמר שהיצורים חשפו את מיקומו של מצית זיפו שהיה חסר (הוא היה קבור עמוק בספה, לך תבין). היה גם משיב שאמר שישות "לימדה אותי את הכללים/החוקים של ליגת הפוטבול הלאומית (NFL)."


לעתים קרובות בעקבות המפגשים היו שינויים מתמשכים ברווחה ובאמונות. כרבע מהמשיבים אמרו שהם היו אתאיסטים לפני המפגש, אבל רק 10% אמרו שהם אתאיסטים אחריו.


"בנוסף, כשליש (36%) מהנשאלים דיווחו שלפני המפגש מערכת האמונות שלהם כללה אמונה במציאות האולטימטיבית, בכוח עליון, באלוהים או באלוהות אוניברסלית, אך אחוז גדול יותר באופן משמעותי (58%) מהנשאלים דיווחו על מערכת האמונות לאחר המפגש."


יתרה מכך, 89% מהנשאלים אמרו שהמפגש הוביל לשיפורים מתמשכים ברווחה או שביעות רצון מהחיים. למה? החוקרים הציעו "הלם אונטולוגי" - המצב בו אתה נאלץ להטיל ספק בהשקפת העולם שלך - עשוי "למלא תפקיד חשוב בשינויים החיוביים המתמשכים בחיים בגישה, במצבי רוח ובהתנהגות המיוחסים לחוויות אלו".


"ככזה, ייתכן שבמסגרת תנאים תומכים של סביבה וכוונה (set and setting), DMT יכול להראות מבטיח כתוספת לטיפול עבור אנשים עם בעיות מצב רוח והתנהגות (למשל דיכאון והתמכרות)", כתבו החוקרים. המחקר גם ציין שלמפגשים של DMT יש הרבה מן המשותף עם חוויות סף מוות (NDE) וחטיפה בידי חוצנים, שגם הוכחו כמחוללי שינויים ארוכי טווח באמונות אישיות.

האם ישויות DMT אכן קיימות בממד אחר, או שהן הזיות שהמוח יוצר כאשר מערכת העיבוד החזותי שלו מוצפת על ידי טריפטמין רב עוצמה? האתנו בוטנאי האמריקני המנוח טרנס מק'קנה האמין שישויות DMT - שאותן כינה "אֶלפים מכונה" (“machine elves”) - היו אמיתיות. הנה איך שהוא תיאר פעם אחת מחוויות ה-DMT שלו:

"שקעתי לתוך הרצפה. [חוויתי] את ההזיה הזו של נפילה קדימה לתוך המרחבים הגיאומטריים הפרקטליים האלה העשויים מאור ואז מצאתי את עצמי שקול לקפלה הפרטית של האפיפיור והיו חרקי אֶלפים מכונה שהציעו לוחות קטנים מוזרים עם כתובות מוזרות עליהם, והייתי מזועזע, המום לחלוטין, כי [בתוך] שניות... כל הציפייה שלי לטבעו של העולם פשוט נגרסה מולי. מעולם לא התגברתי על זה. יצורי אֶלפים המכונה המשתנים בעצמם (self-transforming machine elf) דיברו בשפה צבעונית שהתעבתה לכדי מכונות מסתובבות שהיו כמו ביצי פברז'ה אך עשויות מקרמיקה זוהרת מוליכת-על וג'ל גבישים נוזליים. כל הדברים האלה היו פשוט כל כך מוזרים וכל כך זרים וכל כך חסרי יכולת לתיאור באנגלית שזה היה הלם מוחלט - זאת אומרת, פשוטו כמשמעו התהפכות הפנים החוצה של היקום האינטלקטואלי [שלי]!"

מק'קנה האמין כי אלפים מכונה קיימים במציאות חלופית, היוצרת "יקום משתולל של אינטליגנציה פעילה שהיא טרנס-אנושית, היפר-ממדית וחייזרית ביותר". אבל הוא היה רחוק מהראשונים שהאמינו ש-DMT הוא שער לעולמות אחרים.

שבטים ילידים מאגן האמזונס השתמשו באיוואסקה בטקסים דתיים במשך מאות שנים, אם כי אף אחד לא ממש בטוח מתי הם התחילו להתנסות בחליטה הפסיכדלית. אנשי הג'יבארו (Jivaroan people) מיערות הגשם באקוודור האמינו שאיוואסקה מאפשרת לאנשים רגילים, לא רק לשמאנים, לדבר ישירות אל האלים. הגיאוגרף האקוודורי מהמאה ה-19 ווילווסנסיו (Villavicencio) כתב על שמאנים אחרים באמזונס שהשתמשו באיוואסקה (המכונה "גפן המתים") כדי ליצור קשר עם רוחות ולחזות תוכניות קרב של האויב.


במערב, המחקרים על חוויות DMT היו מועטים אך מעניינים. הפסיכיאטר ריק שטרסמן (Rick Strassman) ערך כמה מניסויי ה-DMT הראשונים בבני אדם באוניברסיטת ניו מקסיקו בתחילת שנות ה-90. הוא גילה ש"לפחות מחצית" מנבדקי המחקר שלו נתקלו בצורה כלשהי של ישות לאחר נטילת DMT.


"לא הייתי מוכן אינטלקטואלית ולא רגשית לתדירות שבה התרחש מגע עם ישויות במחקרים שלנו, וגם לא לטבע המוזר לחלוטין של החוויות הללו", כתב שטרסמן בספרו "DMT The Spirit Molecule".

כמובן, אנשים רבים מאמינים שאֶלפים של DMT הם רק הזיות. אך נותרה השאלה: מדוע כל כך הרבה אנשים נתקלים בישויות דומות?


תשובה אחת: זה בדיוק מה שאנשים מצפים להיתקל בו. אחרי הכל, סביר להניח שאנשים שמחפשים חומר נדיר ואינטנסיבי כמו DMT חקרו אותו, ואולי נתקלו ברעיון המכונה אלפים-מכונה של מק'קנה. אז זו התמונה שהמוח שלהם מייצר. (סקר של Erowid בנושא ישויות DMT כלל פעם את השאלה: "האם אתה יודע מי זה טרנס מק'קנה?" 54% מהנשאלים דיווחו שיש להם ידע מסוים עליו.)


הסבר נוסף מגיע ממאמר ב-DoseNation משנת 2004 מאת ג'יימס קנט, מחבר "Psychedelic Information Theory - Shamanism in the Age of Reason". קנט טוען כי "לבני אדם בכל התרבויות יש ארכיטיפים חוצניים ושמימיים המוטבעים בתת המודע שלהם, וטריפטמינים פסיכדליים יכולים לגשת לארכיטיפים עם רמה גבוהה של הצלחה". קנט אמר שהוא נתקל באלפים של DMT במהלך חוויותיו שלו, ושהוא אפילו הצליח לנהל איתם "שיחות בסיסיות". בניסויים האישיים שלו, הוא בדק האם הישויות הללו יכולות לחשוף בפניו מידע כלשהו שהוא עצמו לא יוכל לדעת. הן לא הצליחו.

"בכל פעם שניסיתי לשלוף מידע מהישויות לגבי עצמן, הנתונים שהן סיפקו תמיד היו רלוונטיים רק לי. האלפים לא יכלו לתת לי שום פיסת מידע שלא ידעתי כבר, וגם לא ניתן היה לשמור את קיומם בשום סוג של בדיקה ממושכת".

כדאי גם לציין שלא כל האנשים שמעשנים DMT רואים ישויות, ושחלקם רואים ישויות שלא נראות כמו אלפים או חייזרים. נראה שהמגוון של הדיווחים הללו נוגד את הטיעון שישויות DMT קיימות באיזושהי מציאות חלופית אובייקטיבית. במילים אחרות, אם ישויות DMT קיימות בממד אחר, האם הן לא צריכות להיראות זהות לכל מי שמבקר בממד הזה? או שהישויות מציגות מראה שונה על פי מי שמסתכל? או שיש הרבה סוגים של ישויות ביקום DMT, אבל רובן נראות כמו אלפים? יתכן שתתחילו לראות אלפים רק מלנסות לפתור את העניינים האלה.


בסופו של דבר, אף אחד לא יודע בדיוק מדוע ישויות DMT לובשות את הצורות שהן לובשות, או אם הן רק פרי גרוי יתר של דמיון. והתשובות עשויות להיות לא רלוונטיות.


בסקר האחרון, 60% מהמשתתפים אמרו שהמפגש שלהם עם ישויות DMT "הביא לשינוי רצוי בתפיסת המציאות שלהם בעוד שרק 1% הצביעו על שינוי לא רצוי בתפיסת המציאות שלהם". אלפים של DMT עשויים להיות לא יותר מאשר הקרנות של תת המודע. אבל המפגשים המוזרים האלה כן עוזרים לאנשים מסוימים למצוא משמעות אמיתית, בין אם זה באמצעות גילוי אישי או הכוח הגולמי של הלם אונטולוגי.

מקורות:

 

אנו ממליצים לא להתנסות באופן עצמאי בחומרים משני תודעה שאינכם מכירים, פעולה כזו עלולה להיות מסוכנת.

אם אתם/ן מעוניינים להתנסות וחוקי המקום בו הינכם שוהים מאפשרים זאת, פנו למדריכים מנוסים על מנת לעבור את החוויה באופן בטוח.

 

1,478 צפיותתגובה 1

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page