top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מה שרציתם לדעת על האנונאקי ולא העזתם לשאול

עודכן: 6 בפבר׳

במיתוסים ובאגדות של השוּמֶרים, האשורים, האכדים והבבלים הקדומים, האנונאקי תוארו כקבוצת יצורים דמויי אלים.

ארץ שוּמֶר השתרעה על רובו של אזור הנמצא בדרום מסופוטמיה אשר בדרום עיראק המודרנית. לדעת החוקרים, התרבות השומרית היא אחת התרבויות הראשונות בתולדות האנושות. לפי ההנחה המקובלת, ראשיתה של תרבות זו בסביבות שנת 3500 לפנה"ס. לתרבות זו מיוחסות כל ההתחלות של ציוויליזציה מתקדמת שעתידות היו לשמש כבסיס לתרבות המערב: המצאת הגלגל, כתב היתדות, מדע, בתי משפט, מערכת ההשקיה המלאכותית, כלים חקלאיים, אובניים ועוד. השומרים היו עם לא-שמי. השפה השומרית היא מיוחדת ואינה דומה לשפות אחרות, שאלת סיווגה הגנטי של השומרית בתוך משפחת שפות כלשהי הידועה כיום, נותרה פתוחה, והתאוריות בנושא רבות ומגוונות.


רשימת המלכים השומרית מונה את מלכי שומר משושלות שומריות ושכנות, שנות המלוכה שלהם, ומקומה של מלכותם. הרשימה מתחילה לפני כ-266,000 שנה, הרבה לפני שהציוויליזציה האנושית אפילו החלה ע"פ הבנתנו, בתקופה שבה "המלכות ירדה לראשונה מהשמיים", בעיר השומרית הקדומה ארידו (Eridu) בדרום מזרח עירק. נטען כי ארידו סימנה את תחילתה של התרבות השומרית בסביבות 5400 לפנה"ס, שנמשכה עד לסביבות 600 לפנה"ס.


מכיוון שע"פ הידוע לנו, השומרים היו אלה שהמציאו את הכתב, ניתן להניח שהסיפורים והמיתולוגיות שהאדם שימר בעל פה במשך אלפי, עשרות אלפי או מאות אלפי שנים, נכתבו ותועדו לראשונה ע"י השומרים וכך אנו יכולים להיחשף לסיפור תולדות האנושות שהצוויליזציה הכותבת הראשונה השאירה לנו.

אחת היצירות המפורסמות ביותר של הספרות השומרית היא עלילות גילגמש, מיתוס שומרי שתורגם מאוחר יותר לאכדית. המיתוסים השומריים הם הקדומים שבמיתוסים של המזרח הקדום העוסקים בשאלות של בריאת העולם. אמנם עדיין לא נתגלה מיתוס שומרי המתאר את בריאת העולם תיאור שיטתי, אך אפשר למצוא בספרות השומרית מוטיבים ואפיזודות הקשורים בנושא זה. מיתוסים ואפוסים שומריים רבים פותחים במבוא קוסמוגוני, הקובע את זמנה של העלילה לימי בראשית, כאשר נברא העולם.


בסיפור הבריאה השומרי מסופר על נאמו (Nammu) אשר כונתה בפי השומרים "האם היולדת שמים וארץ", "יולדת כל האלים", "היוצרת של כל הדברים", "האם הראשונית". נאמו ילדה את אנו (Anu), אל השמים-גן עדן ואת קי (Ki), אלת ארץ. היא גם אמו של אֶנְכִּי (Enki) אל מי-התהום, החוכמה והמאגיה, לו מייחסים את "יישובו של העולם" וקביעת סדרי התרבות והציוויליזציה. אולם, כמה חוקרים, כמו זכריה סיטשין (Zacharia Sitchin), טוענים כבר מתחילת שנות השבעים, כי האנונאקי רחוקים מלהיות אלים מיתולוגיים פשוטים, ולמעשה הם היו גזע של חוצנים שהגיעו לכדור הארץ לפני חצי מיליון שנה ויצרו את המין האנושי.


חסידי התאוריה הזו טוענים שניתן למצוא לה עדויות בכל רחבי העולם, לא רק בפרוייקטים הנדסיים שלכאורה האדם הקדום לא יכול היה להקים, אלא גם ב-DNA שלנו, אשר אצל חלק מהאנשים מראה אינדיקציות שהאנונאקי ייצרו בעבר בני כלאיים חוצניים אנושיים שמתקיימים עד היום במודע או שלא במודע.


האנונאקי מגיעים לכדור הארץ

על פי סיטשין וחוקרים נוספים כמו מייקל קרמו (Michael Cremo) ואריך פון דניקן (Erich von Däniken), מקורם של האנונאקי מניבירו (Nibiru), כוכב הלכת ה-12 שלא נחשף עדיין ונטען כי הוא מקיף את השמש שלנו במסלול ארוך להפליא אשר מוביל אותו הרחק מעבר למסלול של פלוטו. ניבירו, כך נאמר, מופיע במערכת השמש שלנו בכל 3600 שנה בערך. בטקסטים העתיקים מסופר על ניבירו המתנגש בכוכב לכת אחר בשם תיאמת (Tiamat), שככל הנראה היה במסלול בין מאדים לצדק. נטען כי התנגשות זו יצרה את כדור הארץ ואת חגורת האסטרואידים, למרות שסיטשין טוען כי תיאמת הוא למעשה כדור הארץ וכי זו הייתה התנגשות עם אחד מירחי נבירו שיצרה אותו. בכל מקרה, היה זה במהלך אחד המעברים הלא שכיחים של ניבירו במערכת השמש שלנו לפני כ-485,000 שנה, כך על פי הנאמר, 50 חוצנים מגזע האנונאקי הגיעו לכדור הארץ, נאמר גם שתוחלת החיים שלהם היתה בטווח של 500,000 שנה.


כוונת האנונאקי במסעם הארוך לכדור הארץ הייתה מהותית מאוד, כריית זהב, אלמנט הכרחי עבור מטרתם - לתקן את האטמוספירה של כוכב הלכת הביתי שלהם, אלמנט שחסר בנבירו. סיטשין למעשה מפרט את שינויי האקלים והמלחמות הגרעיניות הנמשכות בניבירו שגרמו לאטמוספירה שלו להידלדל, בעקבות כך הגיעו האנונאקי לרעיון של בניית מגן באטמוספירה העליונה של ניבירו שמורכב מחלקיקי זהב. במהלך אלפי שנים, האנונאקי ביצעו ככל הנראה מספר רב של פעולות לכריית זהב, שהובלו תחילה על ידי אֶאָה (Ea) הידוע כאֶנְכִּי או אדון האדמה. מאוחר יותר, נוהלה הפעילות על ידי אחיו הבכור של אֶנְכִּי, אֶנְלִיל (Enlil), אל הרוח, האוויר והסער. ליריבות בין שני האחים תהיה השפעה משמעותית על מקורו של הגזע האנושי.

בריאת האדם

בעקבות מרד בין פלגים יריבים של האנונאקי שעבדו בפעילות כרייה באפריקה הדרומית, אֶנְכִּי הציע להם ליצור מעין גזע של יצורים נחותים, בעצם עבדים, כדי שיעשו את העבודה בשבילם וכדי למנוע יריבויות בעתיד. אֶנְכִּי ואחותו למחצה נינקי (Ninki) יצרו את בני האדם הראשונים עלי אדמות ע"י שימוש בהנדסה גנטית, כשנינקי עצמה נושאת את העובר, או הדגימה הראשונה. הם שילבו את ה-DNA שלהם ושל ההומו ארקטוס מכדור הארץ.


תחילה קראו ליצירה הזו לולו-עמלו (Lulu Amelu). אם קישרתם בין המילה "עמל" בעברית לבין "לולו עמלו", יש הגיון בקישור. בהמשך ביצעו הנדסה גנטית נוספת על מנת שגזע הלולו יוכלו להתרבות בינם לבין עצמם, כדי לא להסתמך על נקבות האנונאקי. המין ההיברידי שנוצר נקרא אדאפה (Adapa) או אדמה (Adama). אדמה היה מיומן בחקלאות וגידל מזון לעצמו ולאנונאקי.


אחד האזורים שיצר אֶנְלִיל עבור אדמה, על מנת לגדל סוגים חדשים של צמחים, נודע בשם עדן. אולם מכיוון שאֶנְלִיל לא היה מודע לכך שאֶנְכִּי הינדס את בני האדם, הוא התרגז כאשר יצורים נחותים אלה החלו להתרבות וגירש אותם מעדן. אֶנְכִּי שריחם על האדמה החליט לסייע להם בהתפתחותם בעתיד.


אם כל זה נשמע לכם מוכר, הסיבה לכך היא, כפי שטוען זכריה סיטשין, שעלילות גילגמש (Epic of Gilgamesh) השומרי והאנומה אליש (Enûma Eliš) הבבלי, כמו גם סיפור הבריאה המקראי המאוחר יותר בבראשית, הם תיאור ישיר של החוויות האנושיות עם האנונאקי החוצניים, שעברו דרך מסננים של זמן ושל השקפות תרבותיות וחברתיות. בני אדם שתפסו את האנונאקי כאלים החלו לספר עליהם סיפורים, סיפורים שהתפתחו בסופו של דבר למיתולוגיות הידועות ביותר של הדתות הקדומות.


על פי כתבי סיטשין, האנונאקי נאלצו לנטוש את כדור הארץ כאשר קרחוני אנטארקטיקה החלו להתמוסס לפני 12,000 שנה בערך, מה שהביא לשיטפון הגדול או המבול, עליו מדברים כל כך הרבה טקסטים קדומים, שמחק את הבסיסים שהקימו על פני הארץ. נטען שלימים הם נבנו שוב על ידי הנפילים והעירין (Nephilim and Watchers), שהוגדרו כענקים שהיו צאצאים של בני אדם ומלאכים, או חוצנים על פי פרשנים שונים.


לאחר שהקטסטרופה השמידה את כל עמלם, האנונאקי ראו שהאדם יכול להסתדר טוב בכוחות עצמו והחליטו לעזוב. בעוד שחוקרים מסוימים טוענים שהאנונאקי חזרו אחר כך לכדור הארץ ועדיין שוכנים בתוכנו, אחרים מאמינים כי הם השאירו מאחור רק את צאצאיהם ההיברידיים ואת הנפלאות הארכיטקטוניות המדהימות שהם בנו.

היפוטזת החוצנים הקדומים

כהוכחות למקורם החוצני של האנונאקי, סיטשין מספק רמזים רבים ומסקרנים ממספר דיסציפלינות שונות. הוא מציין למשל כי ניתן לתרגם באופן גס את המילה אנונאקי או אלי האנונה (Annunna gods), כפי שכונו בכתבי השומרים, כ"אלו שהגיעו מהשמיים לארץ". תחריטי האנונאקי המופיעים על הלוחות השומריים שהוא מציין, לעיתים מציגים אותם עם כנפיים, קסדות, רוכבים על דיסקים מעופפים הדומים לרכבי חלל או כשהם נושאים כלים מוזרים בידיהם.

סיטשין גם מדגיש את העובדה כי במיתולוגיה הקדומה, זהב נתפס לעתים קרובות כשייך לאלים, מה שמתקשר לתאוריה שלו כי האנונאקי הגיעו לכדור הארץ במיוחד על מנת לכרות זהב ויצרו את האנושות רק במטרה שיכרו אותו עבורם.


סיטשין טוען עוד כי המחקר הגנטי מצביע על כך שכל בני האדם הם צאצאי אישה אחת, שלעתים נקראת "חווה המיטוכונדרית" (Mitochondrial Eve), שכנראה חיה לפני רבע מיליון שנה, מה שמתאים לציר הזמן של הגעת האנונאקי ויצירת האדם כפי שמופיע בכתבי השומרים.


סיטשין ממשיך וטוען כי בתיאורים המעמיקים של השומרים על היווצרות מערכת השמש שניתן למצוא בטקסטים קדומים כמו האנומה אליש ובתחריטים שלהם, נראה שהם היו מודעים לנוכחותם של כוכבי הלכת אורנוס, נפטון ופלוטו, אלפי שנים לפני שהאדם המודרני גילה אותם מחדש. הכתבים השומריים מציגים גם ידע מתמטי הרבה מעבר למה שניתן היה לצפות, כולל חלוקת השנה ל-12 חודשים, שעה ל-60 דקות, יום ל-24 שעות וחלוקת מעגל ל-360 מעלות.

נראה שלשומרים או לאדוניהם האנונאקי היתה חיבה מיוחדת ללוחות שנה ולאסטרונומיה, גם באזורים אחרים בעולם התגלו ממצאים מרתקים שרומזים כי ידע מדעי נרחב הוחזק על ידי עמים קדומים. לדוגמא, פטרוגליפים מסקרנים המתוארכים לסביבות 3000 לפנה"ס, שחלקם נמצא באזור הרי אורל (Ural Mountains) שברוסיה, שנראים כיצוגים של הנוסחאות המבניות של תרכובות כימיות שונות. ישנם גם מבנים הנדסיים עצומים וחפצים שונים ומוזרים שלא מסתדרים עם המקום בו נמצאו, כל אלה עשויים לרמוז כי נוכחות חוצנית השפיעה על חיי בני האנוש.

סיטשין טוען כי הפירמידות עוצרות הנשימה במצרים וביבשת אמריקה, האבנים האניגמטיות בכַּרְנָךְּ (Karnak) ובבָּעַלְבֶּכְּ וכן ממצאים חריגים אחרים כמו קווי נסקה, מנגנון האנטיקיתרה, סוללת בגדאד, ציורי מערות של ההופי, ציפור הסאקארה, כדורי האבן המסתוריים של גואטמלה וקוסטה ריקה והגולגולות המוארכות והמוזרות שנמצאו בפרו ובמצרים, יכולים להוות עדות לנוכחות חוצנית על כדור הארץ במשך הרבה אלפי שנים. הכל מתבסס על הערכה כי בני אדם קדומים לא היו יכולים לבנות מיבנים כה מסיבים ומורכבים כמו הפירמידות של גיזה למשל, ללא גישה לידע הנדסי ולטכנולוגיות מתקדמות אחרות. לפיכך נטען כי חוצנים כמו האנונאקי היו אחראים לפרויקטים הנדסיים מתקדמים במיוחד.

אריך פון דניקן הוא אחד התומכים הקולניים ברעיון הזה והוא קובע כי אינטליגנציות חוצניות עשויות להיות מאחורי פרוייקטים הנדסיים מורכבים כמו סטונהנג' ופסלי המואי (Moai) באי הפסחא (Easter Islands).

הוא גם מציין שמספר ממצאים קדומים כמו מערך ההירוגליפים באבידוס (hieroglyphs at Abydos) שבמצרים והסרקופגים של פאקאל (Pakal) מתרבות המאיה, נראים כמתארים טכנולוגיה שהיא הרבה מעבר לתפיסתם של עמים קדומים, שלכאורה חרטו את הייצוגים שנראים כמסוקים, צוללות ואפילו ספינות טילים. כעדות נוספת הוא גם מציין את שכיחות הוימאנות או המכונות המעופפות בטקסטים מיתולוגיים קדומים בהודו, מה שמחזק את התיאוריה כי נוכחות האנונאקי הגיעה, דרך מסנן של חוויות תרבותיות, אל כל רחבי העולם.


הקשרים תנ"כיים

פון דניקן טוען שהסיפורים המקראיים על הנפילים והעִירִין התייחסו ישירות לחוצנים ואף טוען ששני המלאכים שביקרו את לוט בספר בראשית היו למעשה חוצנים שהרסו אחר כך את סדום באמצעות נשק גרעיני. גם ה"רוח המשמידה", שכביכול הרסה את העיר אור בסביבות שנת 2000 לפנה"ס, נגרמה על ידי פצצה גרעינית שהופעלה על ידי אחד מהפלגים הלוחמים של האנונאקי. התיאורים של אופני המרכבה של יחזקאל מוצגים על ידי פון דניקן כראיה לכך שיחזקאל היה חוצן וכי המרכבה היתה למעשה חללית.




כמה חוקרים טוענים כי פריטים כמו ארון הברית נשאו סימני היכר של טכנולוגיה שחוצנים הביאו לכדור הארץ וכי ישו עצמו היה חוצן. פון דניקן כתב כי תיאורי הגיהינום בתנ"ך עשויים להיות תיאורים של כוכב הלכת ונוס שצילומים ממנו הוצגו לכאורה ע"י האנונאקי לבני האדם.

השערה נוספת גורסת כי הסכסוך המתמשך בין האל לשטן עשויה לשקף את היריבות בין האלים הראשונים של האנונאקי, אֶנְכִּי ואֶנְלִיל, מה שעשוי להסביר את אופיו השונה של האל, בין אל נקמן לאל חסד, הנראה בתנ"ך ובברית החדשה. למעשה, אפילו מושג החטא הקדמון עשוי להתייחס לזיווג בין החוצנים לבני האדם הנחותים יותר שהם יצרו.


רפטיליאנים (Reptilians)

בעוד שחוקרים כמו סיטשין מחזיקים בדעה שהאנונאקי היו אנושיים במראה, חוקרים אחרים מגיעים לאותה תיאוריה מזווית אחרת. אולי המפורסם שבהם, דיוויד אייק (David Icke), טוען כי האנונאקי הם בעצם ארקונים (Archons), גזע בין ממדי של זוחלים שהתרבו עם בני אדם, יש להם את היכולת לשנות צורה והם שולטים בעולם באמצעות האחווה הבבלית (Babylonian brotherhood) המכונה גם האילומינטי (illuminati), לדעתו של אייק הארקונים והאנונאקי הם כוח עוין, המזין את האדם באנרגיות שליליות ושומר שלא יממש את מלוא הפוטנציאל שלו.


בניגוד לסיטשין, אייק מתעקש שהיצורים האלה לא הגיעו מניבירו אלא ממקום כלשהו בקבוצת הכוכבים דראקו (Draco). סיטשין מתאר ​​את מניעיהם של האנונאקי בצורה דו משמעית, או במילים אחרות, לא בהכרח מיטיבה, בהתחשב בנטייתם ליצור ולהעסיק עבדים ונכונותם לתמרן אותם למען מטרותיהם, אך נראה שהוא תופס את התערבותם בכדור הארץ כפעולה חיובית עבור המין האנושי ולא נראה שהוא מאמין שהם נותרו על הפלנטה שלנו לאחר הרס בסיסיהם.


יש המעריכים כי האנונאקי אמורים לחזור מתישהו בקרוב, אם כי המניעים שלהם לכך אינם ברורים, לפי כמה מקורות הם יבקרו שוב בכדור הארץ בשנת 2022. אם זה יקרה אז אולי נוכל לשאול אותם בעצמנו מה היה תפקידם בהיסטוריה שלנו ואיזה חלק הם ימלאו בעתיד שלנו.


פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page