top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מהו המסר הקוסמי ששלח קרל סייגן ל"חוצנים"?

קרל סייגן היה היה אסטרונום יהודי-אמריקאי, קוסמולוג, אסטרופיזיקאי, אסטרוביולוג, וסופר מדע בדיוני ומדע פופולרי. תרומתו המדעית הידועה ביותר היא מחקרו בנושא חיים מחוץ לכדור הארץ והדגמת ייצור חומצות אמינו מכימיקלים בסיסיים באמצעות קרינה. קרל סייגן גם היה דמות שנויה במחלוקת, בעתיד הקרוב נעלה מאמר שיעסוק בדמותו. מאמר זה עוסק באחד הניסיונות הראשונים לתקשורת עם צורות חיים מחוץ לכדור הארץ, נסיון שקרל סייגן היה שותף לו. מה כללה הודעת ארסיבו (Arecibo message) המפורסמת?


נחזור כמעט 46 שנה אחורה, לשנת 1974, כאשר האסטרופיזיקאי פרנק דרייק, אז באוניברסיטת קורנל ויוצר נוסחת דרייק, יצר את הודעת ארסיבו יחד עם קרל סייגן.


ההודעה שודרה לחלל במהלך טקס לציון הפעלתו מחדש, לאחר שידרוג, של טלסקופ הרדיו ארסיבו בפורטו ריקו. מטרתה הייתה לתקשר עם ציוויליזציה חוץ-ארצית וגם להפגין את ההתקדמות הטכנולוגית של האנושות. ההודעה הציגה אות רדיו בתדר קבוע, שנשא מידע בסיסי על האנושות ועל כדור הארץ, בצורת גרפים וסמלים.

טלסקופ הרדיו ארסיבו בפורטו ריקו

האות כוון למרכז צביר הכוכבים M13 (צביר הרקולס), שנמצא במרחק של 25,000 שנות אור מכדור הארץ. צביר כוכבים זה נבחר כי הוא זה שהיה מול טלסקופ הרדיו בזמן השידור, הטלסקופ נייח ולא ניתן לכיוון. ההודעה, שהועברה בתדר של 2380 מגה-הרץ, הורכבה מ-1679 ספרות בינאריות בגודל של כ-210 בַּיִת. המספר 1679 נבחר, מכיוון שהוא תוצר של שני מספרים ראשוניים, ובאופן זה ניתן לייצג את הקוד בצורה מלבנית בצורה של 73 שורות ו-23 עמודות. אורך השידור הכולל ארך פחות משלוש דקות.


הנה הודעת ארסיבו המלאה, אך מה מייצגים הצורות והסמלים?



7 האלמנטים של הודעת ארסיבו


אלמנט 1: מספרים מ -1 עד 10

האלמנט הראשון מציג את המספרים מ -1 עד 10 בפורמט בינארי. אפילו בהנחה שמקבלי המסר יזהו בינארית, קידוד המספרים לא יכול להיות ברור מיד בגלל האופן בו הם נכתבו. כדי לקרוא את שבע הספרות הראשונות, התעלמו מהשורה התחתונה וקראו אותן כשלוש ספרות בינאריות מלמעלה למטה, כאשר הספרה העליונה היא המשמעותית ביותר. הקריאה של 8, 9 ו-10 שונה מעט מכיוון שהן קיבלו עמודה נוספת לצד הראשונה (מימין בתמונה). זה במטרה להראות כי מספרים גדולים מכדי להתאים לעמודה אחת ניתן לכתוב בכמה עמודות רצופות, כאשר העמודות הנוספות אינן כוללות את הסימן הפחות-משמעותי.



אלמנט 2: DNA

החלק השני מציג את המספרים 1, 6, 7, 8 ו-15. אלה הם המספרים האטומיים של מימן (H), פחמן (C), חנקן (N), חמצן (O) וזרחן (P). אלה מרכיבי ה-DNA שלנו.



אלמנט 3: נוקליאוטידים

נוקליאוטידים הם היחידה הבסיסית של DNA ו-RNA. כאן הם מתוארים כרצף של חמשת האטומים המופיעים בחלק הקודם. רצף זה מייצג את הצורה המולקולרית של הנוקלאוטידים הכלולים ב-DNA.



אלמנט 4: הסליל הכפול של ה-DNA


התמונה הרביעית מראה שמבנה ה-DNA שלנו הוא סליל כפול. הקו האנכי מייצג את מספר הנוקלאוטידים. המספר המתואר הוא כ-4.3 מיליארד, מה שהאמינו שהיה נכון בשנת 1974 עם העברת המסר. היום אנו יודעים כי ישנם כ-3.2 מיליארד זוגות בסיסים בגנום האנושי.

י


אלמנט 5: האנושות

שורה זו של סמלים כוללת שלושה אלמנטים. הראשון במרכז הוא אדם או כל הגוף האנושי. האלמנט שנראה משמאל מציג את הגובה הממוצע של גברים בארצות הברית בשנת 1974 - כ-1,75 מ'. מימין ניתן לראות הצגה של אוכלוסיית כדור הארץ המשוערת בשנת 1974 - 4.3 מיליארד. (שבמקרה נמצא בטווח של 0.1% ממספר הנוקלאוטידים של ה-DNA). במקרה זה, נתוני המספר מכוונים בצורה אופקית ולא אנכית.



אלמנט 6: כוכבי הלכת


הבא הוא תיאור של מערכת השמש, המציג את השמש ואת כוכבי הלכת לפי סדר המרחק: שמש, חמה (מרקורי), נגה (ונוס), כדור הארץ, מאדים (מרס), צדק (Jupiter), שבתאי (Saturn), אורנוס, נפטון ופלוטו (בזמן שידור ההודעה, פלוטו עדיין נחשב ככוכב לכת). כדור הארץ הוא כוכב הלכת השלישי ולכן הוא הועבר כלפי מעלה. בנוסף, הדמות האנושית מוצגת בדיוק מעל כדור הארץ. סכמה זו נותנת ייצוג כללי וחסר משמעות לגודל של כוכב הלכת והשמש במערכת השמש.



אלמנט 7: טלסקופ הרדיו של ארסיבו

החלק האחרון מתאר את טלסקופ הרדיו ארסיבו, עם צורה של צלחת הפוכה כמקור למסר הקוסמי. קבוצת הסמלים האחרונה (בצבע כחול ולבן) מציגה את קוטר צלחת הרדיו של ארסיבו (307 מ'). החלק בתמונה שדומה לאות "M" נמצא שם כדי להדגים לקורא את המסר שהקו המעוגל הוא מראה פרבולואידית.



ההודעה צפויה להגיע לצביר הכוכבים בעוד כ-24,954 שנים, עד אז ליבת צביר ה-M13, אליה כיוונה ההודעה, כבר לא תהיה במיקום. עם זאת, מכיוון שהתנועה של M13 קטנה, ההודעה עדיין תגיע ליד מרכז הצביר.


172 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page