top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מדענים אומרים שעשויים להיות "בני אדם" בכל רחבי היקום

תארו לעצמכם שבני אדם בעתיד מצליחים לנסוע לעולמות אחרים ולמצוא... עוד בני אדם. לפי אסטרוביולוג אחד מאוניברסיטת קיימברידג', התרחיש הזה עשוי להיות סביר יותר ממה שאתם חושבים.


הביולוג האבולוציוני המנוח סטיבן ג'יי גולד מצא את הרעיון זה מגוחך. הוא טען שאם נריץ מחדש את האבולוציה כאן על כדור הארץ - שלא לדבר על איזה כוכב לכת מטורף במרחק של 300 שנות אור מכאן - אז ההסתברות לקבל בני אדם בפעם השנייה היא קטנה וכמעט לא קיימת. הנימוק שלו היה שהאבולוציה מונעת על ידי קבוצות אקראיות של מוטציות גנטיות, המווסתות על ידי השפעות סביבתיות אקראיות, כמו הכחדות המוניות, ושזה יהיה נדיר ביותר שאותה קבוצה של השפעות בדיוק תצוץ פעמיים. אבל זו השקפה שאינה מוסכמת באופן אוניברסלי.

בראיון חדש למגזין Science Focus של ה-BBC, פלאוביולוג (Palaeobiologist) אבולוציוני, בשם סיימון קונווי מוריס (Simon Conway Morris), מהמחלקה למדעי כדור הארץ בקיימברידג' הכריז שחוקרים יכולים "לומר בביטחון סביר" שאבולוציה דמוית אבולצית אדם התרחשה במקומות אחרים ברחבי היקום.


ליבת אמונתו של מוריס מקורה בתיאוריית האבולוציה המתכנסת, הטוענת, כפי שנאמר ב-Science Focus, "השפעות אקראיות בסופו של דבר מביאות לכך שהאבולוציה מתכנסת, נוטה לייצר אורגניזמים דומים בכל סביבה נתונה". המגזין השתמש בדוגמאות של תעופה, ש"התפתחה באופן עצמאי על פני כדור הארץ לפחות ארבע פעמים - בציפורים, עטלפים, חרקים ופטרוזאורים".


בקצרה, תיאוריית האבולוציה המתכנסת טוענת שהאבולוציה עצמה היא חוק טבע - וכנקודת קצה הגיונית, סביר להניח שהאבולוציה תפעל באותה צורה על כוכבי לכת שונים כפי שהיא פועלת כאן על כדור הארץ. במילים אחרות, תיאורטית זה אפשרי שהחייזרים ההומנואידים הכחולים והירוקים שאתם רואים ב"מסע בין כוכבים" יכולים להיות, ובכן, ממש שם.


מוריס הוא לא איש קיימברידג' היחיד שמאמין שחיי חייזרים היו מתפתחים בדרכים "אנלוגיות לאדם". אריק קרשנבאום (Arik Kershenbaum), זואולוג באותו מוסד בריטי, כתב ספר שלם על הקונספט של האבולוציה החייזרית. "מכיוון שהאבולוציה היא מנגנון ההסבר לחיים בכל מקום", אמר קרשנבאום למגזין Quanta מוקדם יותר השנה, "אז העקרונות שאנו חושפים על פני כדור הארץ צריכים להיות ישימים בשאר היקום".

קרשנבאום טען שלמרות שזה "מפתה" לדמיין גזעים חייזריים שאין להם את אותם תחומי עניין תרבותיים שיש לבני אדם, כמו פילוסופיה וספרות, עלינו לזכור שהם לא סתם צצו מתוך ואקום כיצורים טכנולוגיים מתקדמים. אפילו צורות חיים של חייזרים עם טכנולוגיה מתקדמת יותר משל בני אדם, אמר קרשנבאום, היו "מתפתחים ממין פרה-טכנולוגי".


"אם המין הפרה-טכנולוגי הזה המשיך לפתח את כל הדברים שיש לנו עכשיו, רוב הסיכויים שהם נבנו על אבני יסוד ששירתו את המטרה החברתית הזו - דברים כמו קשר בין חברי הקבוצה, העברת מידע ורעיונות שימושיים בין חברי הקבוצה" הוא אמר ל-Quanta. "ציוויליזציה חוצנית פרה-טכנולוגית יכולה לשיר ולרקוד ולספר סיפורים בדיוק כפי שעשתה הציוויליזציה האנושית הפרה-טכנולוגית, כי זה משרת את אותה מטרה."


זה מושך לדמיין עולמות אחרים שבהם צורות חיים אנושיות, בניסוחו של קרשנבאום, "שרות ורוקדות ומספרות סיפורים" בדיוק כמו על כדור הארץ. ואם חוקי האבולוציה חזקים כמו שדרוויניסטים כמו קרשנבאום ומוריס מאמינים, זה מגביר גם את הנטייה שלנו להתייחסות ולתקשור עם חייזרים - וגם, למרבה הצער, למלחמה איתם.

מקורות:

1,265 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page