top of page

לוטוס כחול - הפרח המצרי הקדוש

עודכן: 11 במרץ

"אני זה שקם ומאיר קיר אחר קיר, כל דבר ברצף. לא יהיה יום שיחסר אור. העבירו הלאה, הו יצורים, העבירו, הו עולם! להקשיב! הוריתי לך לעשות זאת! אני שושנת המים הקוסמית שקמה ומאירה מהמים הקדומים השחורים של נון, ואמי היא נוט, שמי הלילה. הו אתה שעשית אותי, הגעתי, אני השליט הגדול של אתמול, כוח הפיקוד בידי".

(ספר המתים, לחש 42)


במקדשים העתיקים של מצרים כמעט ולא נמצא יצירה שלא מציגה את פרח הלוטוס הכחול באופן בולט. הוא נראה בכל מקום - על עמודים, כסאות מלוכה, מזבחות, מגילות פפירוס, וכתרים טקסיים של פרעונים. כשנפתח קברו של תות ענח אמון, אפילו המומיה של המלך תות הייתה מכוסה במה שנודע כשושנת הנילוס הקדושה. עם זאת, באופן מוזר, אם מסתכלים היום על מצרים, נדיר למצוא את הפרח הזה צומח.

אך מדוע המצרים הקדומים טיפחו אגמים ובריכות מיוחדות של לוטוס כחול והעריכו אותו יותר מכל שאר הצמחים? המצרים המודרניים מספרים כי פרח הלוטוס הכחול (Nymphaea Caerulea) או שושנת המים הכחולה, סימל יצירה ולידה מחדש כשהגיח מהמים פעם בשנה על מנת לפרוח למשך 3 ימים בלבד. הצמח נקשר לאל השמש רע כמביא האור וכהתגלמות "שלמות החוכמה".


לצמח הלוטוס הכחול הקדוש סגולות רפואיות והוא בעל השפעות פסיכו-אקטיביות. הוא למעשה מרגיע טבעי ומכיל כמויות קטנות של אלקלואידים הדומים מאוד לאלה המשמשים לאלחוש ולמניעת פרכוסים. במשך אלפי שנים הוא שימש את המצרים הקדמונים כחלק מטקסים דתיים כדי להגיע לרמות תודעה גבוהות יותר ולהתחבר לאלוהי. הם היו משרים את פרחי הלוטוס הכחול ביין במשך מספר שבועות ומשתמשים בהם כפולחן קדוש. (הלוטוס מנטרל את ההשפעות השליליות של האלכוהול).

הלוטוס הכחול מכיל נוקיפרין (Nuciferine), חומר נוגד עוויתות טבעי, שיחד עם אפורפין (Aporphine) מעניקים תחושה של אופוריה מרגיעה. מסיבה זו זהו משכך טבעי נגד חרדות ולחץ. אין פלא שלרוב נעשה בו שימוש במפגשים חברתיים קדומים. דווח כי הוא מועיל כאפרודיזיאק ומסייע בתפקוד הזקפה, מה שעשוי להסביר את סצינות העירום המצריות בהן הוא מופיע. הלוטוס הכחול שימש גם לטיפול בבעיות במערכת העיכול וסייע בשינה.


משתמשים מדווחים כי ההשפעה המרגיעה של הצמח דומה מאוד ל-MDMA, בעוד שאחרים מדווחים על השפעה דמויית ממריץ עם תחושות עקצוץ. חלקם השתמשו בלוטוס כחול כדי להקל על דיכאון בכך שהוא פתח אותם להבנה מעמיקה יותר של מה שהוביל לדיכאון שלהם. באופוריה מרגיעה לעתים קרובות מגיעה תובנה - וזו הסיבה שהקדמונים העריכו את השפעות הלוטוס הכחול. הם האמינו כי השימוש משחרר פחד בקלות ומוביל למצב של חיבור קוסמי מוגבר וצמיחה אולטימטיבית של הנשמה.

כה חשוב היה הלוטוס הכחול שאת ההגנה על הצמח הזה יחסו לאל נפרטם (Nefertem), בנו של פְּתָח וסֶחְ'מֶת, שהוצג כצעיר יפה תואר עם פרח לוטוס כחול על ראשו או שהוא החזיק פרחי לוטוס. בימי קדם הצמח טופח באגמי מקדשים ולאורך הנילוס, ומשם יוצא לכל אזור הים התיכון. ביוון פרח זה היה נערץ כבר בשנת 550 לפנה"ס, שם הפולחן הקדוש של הלוטוס הוכנס לכת החדשה של איסיס וסראפיס שנוסדה אז.


שיקוי קסם זה הוסתר במשך למעלה מ 1500 שנה על ידי הכנסייה המוקדמת. מטרתו האמיתית נשכחה עד שהעניין בו צץ שוב באמצע המאה ה-19 כאשר ארכיאולוגים החלו לשאול שאלות. הם תהו מדוע תחריטי קירות המקדשים הציגו פרחי לוטוס כחולים הנחים על צנצנות. איש לא שיער שאלה פרחים מושרים ביין שתפקידם לשנות את מצב התודעה. חלקם טענו כי יתכן שיש לו תכונות שיכולות להיות משכרות, אך אף אחד לא העמיד זאת במבחן עד שלאחרונה קבוצה של ארכיאולוגים מצריים החליטה לבדוק את ההשפעות על שני נבדקים ולהיווכח בעצמם (ראו סרטון למטה).


ישנן שלוש דרכים בהן אנשים צורכים לוטוס כחול: עישון, חליטה, או בתמיסה לאחר שהושרה ביין במשך מספר שבועות. האפקטים מתחילים לאחר 20-30 דקות. ישנם תסמיני גמילה קלים משימוש ממושך, מה שאומר שיש לו כמה תכונות ממכרות. זו הסיבה שהמצרים הקדומים הקפידו על השימוש בלוטוס הכחול רק בטקסים מקודשים, בריפוי ובתקשורת עם האלים.


לוטוס כחול גם משפר את היכולת להיות מודעים לחלומות ולחלום מה שמכונה "חלום צלול". על מנת ולהתנסות עם לוטוס כחול וחלימה צלולה, הדרך המושלמת היא לצרוך את החומר רגע לפני השינה. סביר להניח שהוא יביא לחלומות עזים במיוחד ויעניק לכם סיכוי גבוה יותר להיות מודעים לכך שאתם חולמים.


הלוטוס הכחול היה קדוש למצרים הקדומים ושימש גם ליופי ולריח. אנשים שהיה להם העונג תיארו את הריח כדומה לזה של יקינתון, שסק ואפילו של בננה. לא משנה מה הוא הניחוח, המצרים אהבו את הפרח הזה שייצג את השמש והלידה מחדש, הוא שימש בטקסי החיים וקיבל משמעות קדושה במוות. אין פלא שהוא הפך לסמל של מצרים ונגע באנשים לאורך כל ההיסטוריה המצרית.


איך להכין יין לוטוס כחול?

המתכון העתיק הזה הוא דרך טעימה ואקזוטית ליהנות מכוס יין יוצאת דופן, ובאופן מפתיע קלה להכנה.


המשקה הייחודי והטעים הזה קיים כבר אלפי שנים, ואין זה פלא. לא רק שיש לו טעם מתוק ופרחוני, אלא יש לו גם כמה יתרונות בריאותיים. ליין הלוטוס הכחול יש טעם פירותי עם רמזים פרחוניים שהופכים אותו למשקה מענג ומרענן. אתם גם יכולים לשחק עם המתכון ולהוסיף תבלינים או ממתיקים.


מרכיבים

  • בקבוק אחד של היין האהוב עליכם. (עדיף אדום וכדאי ללכת על יין טוב ולא סתמי)

  • 30 גרם של פרחי לוטוס כחולים מיובשים (או יותר אם אתם רוצים את זה חזק יותר, אבל אנחנו מציעים להתחיל עם 30 גרם לניסיון הראשון)

  • אופציונלי: ממתיקים כמו סוכר, פירות או דבש.

  • אופציונלי: כל אחד מהתבלינים האהובים עליכם.


הוראות הכנה

  • רסקו את פרחי הלוטוס הכחול עם מכתש ועלי, מספריים או מטחנת קפה.

  • הוסיפו את הפרחים המרוסקים לבקבוק היין ופקקו מחדש את הבקבוק.

  • נערו את הבקבוק במרץ (ובזהירות) במשך 2 דקות.

  • הניחו את הבקבוק במקרר למשך שבועיים עד שלושה שבועות.

  • כשהוא מוכן לסינון, השתמשו במסננת דקה, בד גבינה או פילטר קפה כדי לסנן את הפרחים מהיין.

  • מזגו לכם כוס יין לוטוס כחול והתרווחו.


השפעות הלוטוס יגיעו לאחר אותו זמן בו השפעת האלכוהול מורגשת. תרגישו רגועים, נינוחים ומעט אופורים יותר בשתיית יין הלוטוס בהשוואה ליין בלבד. בעת הגשת המשקה, אתם יכולים ליהנות ממנו כפי שהוא, או להוסיף לו אוכמניות או פטל שחור כדי להוסיף טעם פירותי יותר. תוכלו גם להוסיף כ-20% מים מוגזים כדי להפוך אותו לשפריץ.


אנשים רבים מדווחים על רוגע ושלווה השונה משתיית יין רגיל. יש אנשים שמרגישים אפקט מעורר, שמקדם מצב של חיבור מענג. יש מי שירגיש השפעות המשפרות את החשק המיני, וחלק מהגברים אפילו משתמשים בו כדי לעזור לזקפה. החוויה שונה מאדם לאדם, וייתכן שתצטרכו להתנסות בחוזק יין הלוטוס הכחול שלכם כדי למצוא את האיזון המושלם עבורכם. והכי חשוב, תירגעו, תהנו ושתפו זאת עם מישהו שאתם אוהבים.


 

אנו ממליצים לא להתנסות באופן עצמאי עם מדיסין שאינו מוכר לכם/ן, פעולה כזו עלולה לסכן אתכם/ן.

פנו למדריכי מנוסים אם אתם/I מעוניינים/ות להתנסות במדיסין זה.

 

ניסוי עם לוטוס כחול:


הרצאה של ארישטה דין על הלוטוס הכחול:


Site banner copy_edited.png
bottom of page