top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

זהב יאמשיטה - מערות האוצר הפיליפיניות

בוודאי שמעתם את סיפורי הזהב האצטקי ואוצרות האינקה, אבל מה עם זהב יאמשיטה? נטען כי הגנרל יאמשיטה מהצבא היפני הקיסרי טמן או קבר טונות של זהב בפיליפינים. פשוטו כמשמעו, טונות של זהב, יחד עם מתכות יקרות, אבני חן ויצירות אמנות. והערך לכאורה של כל האוצר הזה? הרבה מיליארדי דולרים.

עובדה ידועה היא כי יפן בזזה את אסיה בשנים שקדמו למלחמת העולם השנייה ובמהלכה. על פי הסיפור, הם צברו הון של ממש עבור עצמם. אפילו הוקם צוות מיוחד שכל מטרתו הייתה לבזוז את המדינות אליהן פלשו. הצוות נקרא "שושן הזהב" (“The Golden Lily”). היה כל כך הרבה שלל שהוחרם עד שנדרש מאמץ עצום להעביר את כולו בחזרה ליפן. הפיליפינים שימשה כמקום עצירה שבו האוצר שנבזז הועמס על ספינות לקטע האחרון של המסע.


הכוחות האמריקאים הפכו לבעיה עבור יפן כשהחלו להטביע ספינות בים הפתוח. משפחת המלוכה של יפן החליטה להסתיר את האוצר שנותר בפיליפינים וכאן נכנס לסיפור הגנרל יאמשיטה. על יאמשיטה הוטל לארגן ולבצע תוכניות לחפירת מנהרות ולאיתור מערות בהן ניתן להסתיר את הזהב ושאר החפצים. חיילים יפנים ושבויי מלחמה שימשו לחפירת מנהרות ולהעברת המטמון למערות. לרוע מזלם, ברגע שהזהב הועבר, הכניסות נסתמו. בדרך כלל היפנים פיצצו חומר נפץ בפתחים והותירו את הפועלים למות כשהם לכודים בפנים.

גנרל יאמשיטה מלווה מהאולם מיד לאחר שנידון למוות בתלייה, 31 בדצמבר 1945

במהלך השנים צצו תיאוריות רבות על מה שקרה לזהב יאמשיטה. תיאוריה אחת מספרת כי פרדיננד מרקוס, נשיאה לשעבר של הפיליפינים, מצא נתח מכובד מהאוצר ושמר אותו לעצמו. הוא נטל לעצמו שליטה קפדנית על החיפושים והחפירות במהלך כהונתו ודרש לאשר באופן אישי כל משלחת.


בראש משלחת אחת כזו עמד רוגליו רוקסס (Rogelio Roxas) שטען כי מצא מטמון זהב גדול במערה בשנת 1971. הוא הגיש תביעה נגד מרקוס ואשתו. הוא הצהיר שברגע שמרקוס גילה את המציאה, הוא הוכה ונעצר והזהב נלקח על ידי אנשיו של מרקוס. מדינת הוואי (שם הוגשה התביעה) הכריעה בסופו של דבר לטובת רוקסס, כשהצהירה שישנן ראיות מספיקות כדי להוכיח שהוא אכן מצא זהב שנלקח ממנו לאחר מכן, הם העניקו לו 6 מיליון דולר.

רוגליו רוקסס עם בודהה מזהב שגילה לכאורה במערה

היסטוריונים וחוקרים אחרים טוענים כי המיקום של חלק גדול מהאוצר נמסר לארה"ב בתמורה לכך שלא תבעה אישומים נגד משפחת המלוכה בגין פשעי מלחמה וזוועות אחרות. נאמר כי סוכנות הריגול המודיעיני (CIA) והמשרד לשירותים אסטרטגיים (OSS) קיבלו הרבה מהזהב ששימש למימון סוכנויות אלה.


למרות הנצחון של רוקסס וספרים כמו Gold Warriors, ישנם ספקנים רבים המפקפקים בקיומו של אוצר יאמשיטה או לפחות חולקים על הכמויות שקימות לכאורה. לטענתם, אם הוסתר זהב כפי שנטען, היו הרבה יותר סיפורי גילוי. אין שום הוכחה לכך שנמצא זהב למרות כמה טענות של ציידי אוצרות וילידים פיליפינים. תיעוד ותמונות ודאי צריכים להמצא. אך אין הוכחה כזו לאף אחת מהטענות הללו. הסיפור של רוקסס הוא כנראה הכי קרוב שנגיע אי פעם לביסוס הסיפור. ככזה, האוצר של יאמשיטה קיבל פרופורציות אגדיות, כמו עיר הזהב האגדית אל דוראדו או האי אוק (Oak Island), המיקום המפורסם של האוצר הקבור של קפטן קיד.


עדיין יש ציידי אוצרות שמקדישים את חייהם למציאת אוצר הזהב של יאמשיטה. הם מקווים להיתקל רק בחלק קטן מהשלל שהוסתר לפני זמן כה רב. יתכן ורובו כבר נמצא ועזר במימון סוכנויות ביון ואוסף הנעליים העצום של אימלדה מרקוס. כשאנחנו תוהים, אנחנו מחפשים. ורק אולי... יתרת האוצר של יאמשיטה עוד תמצא.

מקורות:

202 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page