top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

גביע בן 1,600 שנה מוכיח שהרומאים היו חלוצי הננוטכנולוגיה

לדברי מומחים, גביע רומאי עשוי להיות דוגמה בת 1600 שנה לננוטכנולוגיה. גביע הליקורגוס (Lycurgus Cup) המסתורי עשוי זכוכית דיכרואית (דו-צבעית - Dichroic glass) ונראה ירוק כשהוא מואר מלפנים והופך לאדום-דם כשהוא מואר מאחור.


הגביע, המוצג במוזיאון הבריטי בלונדון, משתמש בטכניקות דומות לננוטכנולוגיה 'מודרנית' - מניפולציה של חומרים בקנה מידה אטומי ומולקולרי - שלדעת המדענים יכולה לשמש לכל דבר, החל מאבחון מחלות וכלה בזיהוי חומרים מסוכנים בשדות תעופה.

גביע הליקורגוס בשני מצבי תאורה

רק בשנת 1990 המדענים פתרו את תעלומת הגביע מחליף הצבע, לאחר שבמשך עשרות שנים הם היו מבולבלים מהתנהגותו, כך דיווח מגזין הסמית'סוניאן. לאחר שהכניסו שברי זכוכית תחת מיקרוסקופ, גילו המדענים שהרומאים הספיגו אותם בחלקיקי כסף וזהב, אותם טחנו עד למימדים זעירים - קוטר של 50 ננומטר - קטנים פי אלף מגרגר מלח.


הארכיאולוג פרופ' איאן פריסטון (Ian Freestone), מאוניברסיטת קולג' בלונדון, שחקר את הגביע ואת תכונותיו האופטיות החריגות, כינה את יצירתו 'הישג מדהים'. נראה שהגביע משנה צבע כאשר האור פוגע בו ואז האלקטרונים של חלקיקי המתכות רוטטים בדרכים שמשנות את הצבע, ע"פ המקום ממנו המתבונן מסתכל עליו.


הגביע שימש למשקאות באירועים מיוחדים ומומחים מאמינים שכאשר הוא התמלא, התנהגותם של האלקטרונים הרוטטים השתנתה, כמו גם צבעו. גאנג לוגאן ליו (Gang Logan Liu), מהנדס ומומחה לננוטכנולוגיה מאוניברסיטת אילינוי אמר: 'הרומאים ידעו לייצר ולהשתמש בחלקיקי ננו לאמנות יפה.'


כמובן שהמדענים לא יכלו לחקור את התנהגות הגביע המיוחד על ידי מילוי נוזלים. במקום זאת, על פי הדיווחים, הם יצרו חומר בעל הרכב כימי ומבנה פנימי דומה, המציג תחת אור מוחזר ומועבר את אותו "אפקט ליקורגוס" של שינוי צבע ירוק לאדום. זכוכית קרנברי (Cranberry glass) דומה במקצת, מיוצרת עם זהב קולואיד (colloidal gold), אך היא מציגה רק צבע אדום.

גביע הליקורגוס מוצג במוזיאון הבריטי

לאחרונה חוקרים מהולנד הצליחו לשחזר את האפקט הדיכרואי הירוק/אדום בחומר ננו-קומפוזיט (nanocomposite) להדפסה בתלת-ממד. האפקט הזה, כמו בגביע הליקורגוס המקורי, נובע מכמויות קטנות של חלקיקי כסף וזהב, בגודל ובצורה הנכונים, שהוטבעו בחומר שהודפס בתלת מימד.


גביע הליקורגוס מתוארך למאה ה-4 לספירה וכנראה יוצר באלכסנדריה או ברומא. הוא מציג סצנה מסיפור יווני, שבו ליקורגוס המלך הרע נלכד בגפנים כעונש על התפרצות הזעם האחרונה שלו. הגביע הוא הדוגמה השלמה היחידה לזכוכית דיכרואית, שמשנה את צבעה מירוק לאדום כאשר האור זורח דרכה. זו גם אחת הדוגמאות הטובות ביותר ל'גביע כלוב' ('cage-cup') מאותה תקופה שעשוי מגוש זכוכית מוצק שגולף בזהירות עד שהגביע והדמויות הבולטות ממנו נותרו. חלקי הדמויות כמעט עומדים חופשיים ומחוברים רק ב'גשרים' אל פני הגביע.


הסצנה על הגביע מתארת ​​פרק מהמיתוס של ליקורגוס, מלך התראקים ששלט בסביבות 800 לפנה"ס. הסיפור מספר שהמלך המצוברח תקף את דיוניסוס ואחד מחסידותיו, ששמה אמברוסיה (Ambrosia), קראה לאמא אדמה והפכה לגפן. בתגובה ליחס הרע של המלך לדיוניסוס, היא התפתלה סביב המלך כדי להחזיק אותו בשבי, בעוד שדיוניסוס ושני חברים מייסרים אותו. היסטוריונים מאמינים שיתכן ובחרו במיתוס הזה כדי להתמודד עם אירוע פוליטי של אותה תקופה, תבוסתו של הקיסר ליקיניוס לקונסטנטינוס בשנת 324 לספירה.

מקורות:

167 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page