top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

תריסר ממציאים וההמצאות שהרגו אותם

מאז המהפכה התעשייתית החברה האנושית מתפתחת בקצב מסחרר. קנה המידה של ההתקדמות שנעשתה במאתיים השנים האחרונות הוא חסר תקדים בהיסטוריה, כאשר עברנו ממקטרוני פראק וספינינג ג'ני למחשבי-על ולנחיתה על הירח.


עם זאת, הדרך לא תמיד הייתה חלקה. פרץ היצירתיות הזה, המופעל על ידי מיכון ומאוחר יותר אוטומציה, גבה מחיר מחלק מהממציאים כשהם הרחיבו את הגבולות של מה שהיה אפשרי. לצד ההצלחות היו טרגדיות, וממציאים רבים סבלו מאותו גורל: נהרגו על ידי ההמצאות שלהם כשהם התנסו במה שהיה אפשרי. שפני ניסיונות אנושיים אלה היו בדרך כלל ממלאים תפקיד כפול כממציא ונבחן, והתוצאות היו לפעמים קטלניות.


הנה תריסר ממציאים כאלה, שנהרגו מההמצאות שלהם.


פרנץ רייכלט ואב טיפוס המצנח שלו

לא נראה בטוח במיוחד, נכון? אולם פרנץ רייכלט היה כל כך משוכנע שזה יעבוד עד שהוא בחן את זה על עצמו, וזינק ממגדל אייפל בפריז ב-4 בפברואר 1912. רייכלט הוקסם מהטכנולוגיה החדשה של התעופה, ובמיוחד בטיחות טייסים, בניסיון לתכנן משהו שיאפשר להם להאט את ההנמכה שלהם ולנחות בבטחה. למרבה הצער רייכלט לא שרד את ההנמכה שלו, ומת מהפגיעה. בהערת שוליים קודרת המבחן צולם, מה שהופך את רייכלט לאדם הראשון שמותו מתועד במצלמה.


הוראס לוסון הנלי והצוללת הקרבית שלו

בתמונה כאן נראית ההאנלי, צוללת שפותחה על ידי הקונפדרציה במלחמת האזרחים האמריקאית ומה שמאמינים שהיא הצוללת הקרבית הראשונה אי פעם. היא לא הייתה חסרת יעילות, והצליחה להטביע את ספינת המלחמה של האיחוד ה-USS Housatonic בפגיעת הצוללת הראשונה בהיסטוריה. היא גם הייתה מסוכנת ביותר, טבעה שלוש פעמים בקריירה הפעילה שלה והרגה בסך הכל 21 אנשי צוות. הממציא שלה, הוראס לוסון הנלי (Horace Lawson Hunley), אבד יחד עם כל הצוות בטביעה השנייה.


אלכסנדר בוגדנוב ודם רע

זהו אלכסנדר בוגדנוב, מהפכן בולשביקי ואיש אשכולות סובייטי מוקדם. לצד עבודתו בתחום הקיברנטיקה (וקריירת המדע הבדיוני שלו) הוא היה חלוץ בטכנולוגיית עירוי דם, והשתמש במחקריו כדי להציל חיים. הוא נעשה אובססיבי לרעיון הנעורים הנצחיים באמצעי זה, ודיווח על שיפורים בבריאותו ובראייתו לאחר שקיבל בעצמו 11 עירויים. למרבה הצער עירוי בשנת 1928, מסטודנט שסבל ממלריה ושחפת, הרג אותו.


הנרי טוילה וקטר טוילה

הנרי טוילה (Henry Thuile) היה חלוץ במנועי קיטור ונסיעות ברכבת, ופיתח עיצוב משלו שזכה לכינוי קטר טוילה (Thuile locomotive). טוילה הגיע מאלכסנדריה שבמצרים והרכבת שלו, שתוכננה ב-1899, הציעה כוח וגם מהירות. למרבה הצער, בשנה שלאחר המצאתו טוילה נהרג במהלך נסיעה במהירות גבוהה כאשר הוא כנראה רכן יותר מדי מחוץ לתא הנהג, פגע במכשול לצד המסילה או נפל אל מותו. פרויקט הרכבת עצמו הוחלף וננטש בשנת 1904.

ולריאן אבקובסקי ורכבת המדחף איירוואגן

אם אתה חושבים שקטר טוילה נראה מסוכן, תתכוננו לאיירוואגן (Aerowagen). פרי מוחו של הממציא הלטבי ולריאן אבקובסקי (Valerian Abakovsky), האיירוואגן צויד במנוע מטוס ומדחף עצום. נבנה בשנת 1917, ותוכנן כי ישא מסמכים חשובים או פקידים בכירים, אבל הבדיקות נעצרו בפתאומיות בשנת 1921, כמו גם האיירוואגן, כאשר הוא ירד מהפסים במהלך נסיעה במהירות גבוהה. אבקובסקי היה בין ששת ההרוגים מההתרסקות.


אוטו ליליינטל וגלשן האוויר שלו

הממציא הגרמני אוטו ליליינטל פגש את קיצו בטרם עת כאשר נפל כמעט 15 מטר מהאוויר בזמן שהפעיל את גלשן האוויר הראשון שניתן לשליטה. הממציא הפעיל לראשונה את קודמו של גלשן האוויר ב-1891, חמש שנים בלבד לפני מותו. הוא היה חלוץ התופעה האווירודינמית הידועה בשם "כבד מהאוויר", שהובילה לקונספציה של המטוס קבוע הכנפיים. המורשת שלו מדברת בעד עצמה: ליליינטל זכור כ"אבי המעוף", והאחים רייט הזכירו את תגליותיו כאחת מההשראות העיקריות שלהם.


מארי קירי והקרינה הרדיואקטיבית

הודות למחקר פורץ הדרך שלה וגילוי של יסודות רדיואקטיביים, מארי קירי זכתה בפרסי נובל לפיזיקה וכימיה. היא הייתה האישה הראשונה שזכתה בפרס, האדם הראשון שזכה פעמיים ונשארה היחידה שזכתה בפרס על עבודה בשני תחומים שונים. ההצלחה הגדולה של קירי ברדיואקטיביות (מונח שהיא טבעה) סללה גם את הדרך למותה. היא חלתה באנמיה אפלסטית ומתה בגיל 66 בשנת 1934. ההערכה היא שמצבה הקטלני היה תוצאה של חשיפה ממושכת לקרינה מייננת, שהסכנה בה עדיין לא הובנה באותה עת.


לפי הניו יורק טיימס, קירי מעולם לא הכירה בהשפעת הרדיואקטיביות על בריאותה. אולם בתה, אירן ז'וליו-קירי, וחתנה, פרדריק ז'וליו-קירי, מתו גם הם ממחלות הנגרמות מקרינה לאחר שהמשיכו בעבודתה עם החומרים המזיקים.


הנרי סמולינסקי והמכונית המעופפת שלו

זהו ה-AVE Mizar, וזה מה שקורה כשמצרפים ססנה סקיימאסטר (Cessna Skymaster) לפורד פינטו משנת 1971. הומצא על ידי הנרי סמולינסקי (Henry Smolinski), הוא נועד לשלב את הטוב משני העולמות על ידי הצעת מכונית כביש שניתן להמיר בעת הצורך למטוס. הקונספט הופיע בסרט בונד "האיש בעל אקדח הזהב", למרות שהנבל סקאראמנגה השתמש ב-AMC מטאדור כמכונית הנבחרת שלו. למרבה הצער בעולם האמיתי סמולינסקי נהרג בטיסת המבחן של המכונית ב-1973, ויש אומרים שהפינטו התנתק מהכנפיים והזנב וצנח לאדמה.


הנרי ווינסטנלי ומגדלור אדיסטון שלו

הנרי ווינסטנלי (Henry Winstanley), שנולד ב-1644, היה ג'נטלמן וסוחר אנגלי שהתעסק בציור ובהנדסה. ההמצאה המפורסמת ביותר שלו הייתה מגדלור אדיסטון, שתוכנן ונבנה לאחר ששתי ספינות סוחר של ווינסטנלי נהרסו על סלעי אדיסטון הסמוכים. המגדלור הראשון הושלם ב-1698 והמגדלור השני, חזק יותר, שנתיים לאחר מכן. שניהם הוכחו כאזהרה יעילה לספינות שניווטו בקרבת מקום: אף ספינה לא אבדה על סלעי אדיסטון במהלך שירותם. למרבה הצער, לאחר 5 שנים בלבד המגדלור אבד בסערה הגדולה של 1703: ווינסטאנלי היה בתוכו, והצהיר בביטחון רב שהמבנה שלו יעמוד בפגעי מזג האוויר.


ז'אן פרנסואה פילאטר דה רוזייה: ההרוג האווירי ראשון בהיסטוריה

ז'אן פרנסואה פילאטר דה רוזייה (Jean-François Pilâtre de Rozier) היה חלוץ תעופה מהמאה ה-18 והאדם הראשון שמת בתאונת תעופה. הוא ביצע את הטיסה הראשונה בהיסטוריה בכדור פורח בשנת 1783, ושכנע את המלך לואי ה-16 לאפשר לו לנסות את המסע (המלך רצה פושעים מורשעים כטייסי הניסוי שלו). הוא המריא עוד שלוש פעמים בהצלחה לפני הטיסה האחרונה והקטלנית שלו ב-15 ביוני 1785, שם הבלון שלו עלה לפתע באש והתרסק על הקרקע, והרג את כל מי שהיה על הסיפון.


תומאס אנדרוז והטיטניק

הטיטניק, שבוני ספינות כינו כ"ספינה בלתי ניתנת להטבעה", פגשה את סופה במסע הבכורה שלה כאשר קרחון פגע במרכיביה האטומים למים, וגרם לה לטבוע. תומאס אנדרוז (Thomas Andrews), בונה הספינות שתכנן את הטיטניק, אמר שהספינה "בלתי ניתנת להטבעה" מכיוון שיש לה 16 תאים אטומים למים. כשהטיטניק גירדה את הקרחון, הוא גרם נזק לחמישה מתוך 16 התאים - שניים יותר ממה שתכנון הספינה יכול היה להרשות לעצמו לאבד.


בהערכת הנזק, אמר אנדרוז שלספינה היו שלוש שעות לשרוד. החשיבה הנוכחית על טביעת הטיטניק הובילה מומחים להאמין שהבעיה בכלי האיקוני הייתה במסמרות שמחזיקות אותו יחד ולא באיכות הפלדה המרכיבה את הספינה. אנדרוז תמך ביותר סירות הצלה אך נדחה לטובת שמירה על נוף טוב יותר ופחות עומס על הסיפון. ייתכן שהיו מספיק סירות הצלה לכל מי שהיה על הסיפון אילו אנדרוז, שמת לבסוף כשהטיטניק טבעה, היה מקבל את מבוקשו.


סטוקטון ראש והטיטאן

סטוקטון ראש (Stockton Rush) הוא התוספת האחרונה לרשימת הממציאים שהמצאתם הרגה אותם. ראש וארבעה אחרים על סיפון הצוללת טיטאן נעלמו ב-18 ביוני 2023 כשהם היו במסע להריסות הטיטניק. אובדן הצוללת השיק משימת חיפוש והצלה שכללה את הצי האמריקני, משמר החופים האמריקאי ובמאי הסרט "טיטניק", ג'יימס קמרון. החיפוש נמשך חמישה ימים עד שפקידי משמר החופים הודיעו ב-22 ביוני כי הצוללת התפרקה והתפזרה למרחק של 500 מטר מספינת הטיטניק.


מכיוון שהגיע מידע נוסף מאז הודיע משמר החופים שנוסעי הטיטאן נהרגו, ישנן עדויות המצביעות על כך שאולי ראש התעלם מעצות מאחרים וכללי בטיחות חשובים לפני היציאה. קארל סטנלי (Karl Stanley), חבר של ראש שבבעלותו Stanley's Submarines, חברה לחקר ים עמוק, עשה צלילת מבחן עם ראש בשנת 2019. לאחר המבחן, סטנלי הזהיר את ראש מפני הסכנות של חוסר הסבלנות בשרשרת של אימיילים.


"הראיות מראות שיש בעיה/ליקוי באזור אחד", כתב סטנלי לראש. "מבלי לדעת מהו הפגם או הנושא הזה, הדגמים והמומחים שלך לא יכולים לומר כיצד זה ישפיע על הביצועים של גוף כלי השיט". ראש בסופו של דבר לא שם לב לאזהרות, ואמר לסטנלי באימייל "לשמור את דעותיו לעצמו".

מקורות:

500 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page