top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

פסיכדלים ממקורות טבעיים

עודכן: 7 באוק׳ 2020

פסיכדלים ממקורות טבעיים הם כימיקלים פסיכואקטיביים, או כאלה שמהם ניתן להפיק חומרים פסיכואקטיביים, הקיימים כבר בטבע. זאת בניגוד לתרכובות פסיכואקטיביות סינתטיות המיוצרות באופן מלאכותי במעבדה. לעתים קרובות ניתן לשחזר חומרים כימיים טבעיים אלה באופן סינתטי, אם כי הם מצויים בעיקר בטבע או באמצעות גידולים מתורבתים.

ניתן למצוא כמיקלים פסיכואקטיביים באורגניזמים רבים כמו פרחים, קקטוסים, פטריות ובעלי חיים. חומרים אלה משמשים את האדם במשך אלפי שנים לשינוי מצבי תודעה. במחקרים על תרבויות ילידיות רבות, הדבר העיקרי המשותף ביניהן הוא השימוש בחומרים פסיכואקטיביים במהלך טקסים דתיים ורוחניים.

חומרים פסיכואקטיביים אלה, כמו גם חומרים חדשים המסונתזים על ידי האדם, עשו את דרכם לחברות המודרניות, שם השפיעו מאוד על רעיונות, פילוסופיה, נרטיבים ואומנוות. אנשים עשויים לצרוך פסיכדלים בניסיון להגיע לתובנות עמוקות ולמטרת התפתחות אישית. אחרים עשויים להשתמש בהם רק כדי לחוות מצבי תודעה חדשים.



הסיבות להימצאות חומרים פסיכואקטיביים באורגניזמים


רבייה סלקטיבית

רבייה סלקטיבית היא שיטה המשמשת את המפתחים להוספה או הסרה של תכונות מרצף דורות של אורגניזמים, על ידי ריבוי של זנים שיש בהם את התכונות המועדפות, בנסיון לפתח זן גנטי משובח. יתכן שהדבר הביא הן לעוצמה והן לצורה ולמראה של חומרים פסיכואקטיביים שהמפתחים רצו לפתח.


מנגנון הגנה

סיבה נוספת לנוכחות חומרים פסיכואקטיביים בטבע היא השימוש בהם כמנגנון הגנה. באמצעות סלקציה טבעית יכול אורגניזם לפתח רעל שימושי להרחקת טורפים.


סימביוזה מתגמלת

יתכן גם כי התפתחות סימביוטית עודדה אורגניזמים פסיכואקטיביים להופיע כאמצעי התרבות. כך, באותה דרך בה נבחרו באופן טבעי פירות מתוקים על ידי בעלי חיים שהפיצו את זרעיהם, יתכן שצמחיה פסיכואקטיבית הניבה תועלת מסוימת לבעלי החיים שעזרו לרבייתה.


דמיון גנטי

סיבה נוספת להמצאות חומרים אלה היא מקור גנטי משותף של אורגניזמים. בהתחשב בעובדה כי הם חולקים חלקים גדולים של קוד גנטי משותף, סביר להניח שזהו פקטור משמעותי בהימצאות כימיקלים המותאמים למוליכים בין עצביים והן לאקטיבציה של קולטנים. לדוגמא, כימיקלים פסיכואקטיביים רבים מיוצרים מסינתזה של חומצות אמינו כמו טריפטופן (Tryptophan), אצל בני אדם חומצת אמינו זו משמשת לייצור סרוטונין (Serotonin). התוצאה היא שחלק מהטריפטמינים (Tryptamines) בטבע הם אגונסטים (חומר הנקשר לקולטן מסוים ומפעיל אותו) הגורמים לשחרור סרוטנין בעת הצריכה.



משמעות היסטורית

השימוש בחומרים פסיכואקטיביים מושרש עמוק בתרבות האנושית ומתוארך עד לתקופה הפרהיסטורית. חברות קדומות שילבו לעיתים קרובות אורגניזמים אלה במסורות שלהם ברפואה, רוחניות או בילוי. דוגמאות נפוצות לכך הן השימוש ביין המכיל אתנול (Ethanol) בקרב היהודים והנוצרים, איוואסקה בקרב עמים ילידי האמזונס והשימוש בסומה (משקה הודי קדום המבוסס על צמח ה-Soma) במקורות ההינדואיזם. רבים משימושים אלה נמשכים עד לימינו.


רבים מאורגניזמים אלו סייעו להתקדמותם של תחומים מדעיים שונים, כמו ביולוגיה, רפואה, פסיכונאוטיקה, וממשיכים להדגים את חשיבותם במעורבותם בתגליות מרכזיות, כמו גילוי קולטני קנבינואידים שהגיע בעקבות הידע בנושא המערכת האנדוקנבינואידית (Endocannabinoid system).




מקורות טבעיים לחומרים פסיכואקטיביים

 

(Salvia DIivinorum) סלוויה דיווינורום

מין של מרווה הגדלה במקסיקו וצריכתה גורמת להזיות. פירוש השם הוא "מרוות המתנבאים", והוא ניתן לה משום שהיא משמשת שמאנים אינדיאנים לריפוי ולחיזוי העתיד. השאמאנים השתמשו בסלוויה הקדושה בכדי להיכנס לטראנס. בטראנס הם יכולים לנוע דרך ההכרה של החולה כדי למצוא את מקור המחלה. החומרים הפעילים בסלוויה הם סלווינורין (B + A (Salvinorin.

הסלוויה גורמת להרחבה של התודעה ולמצבים של התמזגות עם הרוח הגדולה (Great Spirit).




 

איוואסקה (Ayahuasca)

איוואסקה היא מילה בשפת הקצ'ואה (Quechuan), שפתם העתיקה של שבטי האמזונס, שמשמעותה היא "גפן הרוחות". תושבים באזור העצום הזה, שמתפרש על שטחים נרחבים בברזיל, פרו, קולומביה ואקוודור, השתמשו שנים רבות באיוואסקה לצורכי פולחן וריפוי.

תכונותיו הרפואיות של המשקה מגיעות משני צמחים. הראשון הוא שיח טרופי Psychotria viridis, שעליו מכילים את החומר הפעיל DMT, שפועל על קולטני המוליך העצבי סרוטונין במוח. השני הוא צמח מטפס Banisteriopsis caapi, שמעכב את פעולת האנזים מונואמין אוקסידז (MAO) ומאפשר לחוויה לארוך זמן רב. החוויה היא חוויה מיסטית עמוקה.

 

פטריות קסם (Magic Mashrooms)

פטריות פסילוסיבין (Psilocybin) הן קבוצה של פטריות המכילות את המרכיבים הפסיכואקטיביים פסילוסיבין ופסילוסין (Psilocin), ולעיתים גם טריפטמינים (Tryptamines) פסיכואקטיביים אחרים. לפטריות פסילוסיבין יש מספר כינויים, הנפוצים בהם הם: פטריות קסם, פטריות (Shrooms) או פטריות הזיה. פטריות פסילוסיבין היו בשימוש בטקסים דתיים קדומים, ומוזכרות באומנויות סלע על מגוון אבנים מתקופת האבן ברחבי אירופה ובאפריקה. השימוש גורם להגברה בעוצמת חוויות רגשיות, הגברת ההתבוננות הפנימית, איבוד תחושת זמן ושינויי תפיסה העשויים לכלול הזיות ויזואליות עוצמתיות.

 

פיוטה (Peyote)

מין של קקטוס, ממנו מופק הסם והאלקלואיד ההלוצינוגני מסקלין (Mescaline). מכונה גם "פטריית השטן", "מזון האלים", "המורה של העוצמה", "הפטרייה הקדושה" או "הסבתא". הפיוטה שימשה שבטים שונים כצמח מקודש. השימוש בו נועד לחיבור, לתקשור ולקבלת מסרים מעולם הרוחות. מסרים אלו הנחו את השבטים בכל מישור, החל מרפואה ועד לזמני זריעה, נישואין וטקסי התבגרות למיניהם.





 

סן פדרו (San Pedro)

מין של קקטוס, ממנו מופק הסם והאלקלואיד ההלוצינוגני מסקלין (Mescaline). מכונה גם "הסבא". יש לו היסטוריה ארוכה של שימוש ברפואה המסורתית באזור האנדים – מחקרים ארכיאולוגיים מצאו עדויות של תרבות המוצ'ה (Moche) שנהגה להשתמש בו לפני יותר מ-2,000 שנה. אף על פי שרשויות הכנסייה הקתולית ניסו לדכא את השימוש בו, באופן אירוני שמו סן פדרו שפירושו סנט פיטר על שם הקדוש הקתולי. כמו פיטר הקדוש הצמח סאן פדרו משקף את האמונה כי הוא מחזיק את המפתחות לגן עדן, ההשפעה של הסן פדרו מאפשרת למשתמשים בו להגיע לגן עדן בעודם חיים.

 

הדבש המשוגע (Mad Honey)

אולי אחד הפסיכדלים הטבעיים הקשים ביותר להשגה. סם הזיה מתוק זה מופק על ידי סוג מסוים של דבורה אגרסיבית המכונה דלי באל (Deli Bal). הדבורים הגדולות הללו אוספות את הצוף של למעלה מ-700 זנים של פרחי רודודנדרון (Rhododendron), המכונים גם שושנת האלפים, ומעבדות אותו לכוורות מלאות בדבש פסיכואקטיבי. הסוג המפורסם ביותר של דבש זה, המכונה גם דבש אדום הימלאי, נאסף מכוורות התלויות גבוה באוויר במורדות ההרים. צריכת הדבש גורמת לאופוריה ולהזיות, אלה נגרמים על ידי רעלן עצבי (Neurotoxin) הנקרא גריינוטוקסין (Grayanotoxin).

 

אגוז מוסקט (Nutmeg)

אגוז מוסקט נקשר בתמימותו בדרך כלל לתבלין שיש בכל ארון מטבח. עם זאת, פסיכונאוטים גילו כי אגוז המוסקט יכול לעשות הרבה יותר מאשר לתבל ארוחה, יש לו למעשה השפעות פסיכואקטיביות. אגוז מוסקט מכיל חומר הנקרא מיריסטיכנין (Myristicin), תרכובת טבעית החוסמת את פעולתו של המעביר העצבי אצטילכולין (Acetylcholine). ידוע כי מיריסטיכנין מתפרק לחומר בשם MDMA, תרכובת המשמשת כחלק מסם האקסטזי.




 

אופיום (Opium)

סם פסיכואקטיבי חזק מקבוצת האופיאטים (Opioids), המצוי בשרף הצמח פרג תרבותי ( Papaver Somniferum).

מבין הסמים המופקים מאופיום, בולטים - קודאין, מרכיב נפוץ במשככי כאבים ובתרופות נגד שיעול, שהוא אופיאט חלש, ומורפין שהוא אופיאט חזק בהרבה. מורפין משמש גם להפקת האופיואיד הרואין. האופיאטים מחלישים את החישה הפיזית ואת היכולת להגיב לגירויים על ידי דיכוי מערכת העצבים.




 

לוטוס כחול (Blue Lotus)

שושנת מים המכילה את האלקלואיד אפורפין (Aporphine) הפסיכואקטיבי. הלוטוס הכחול צומח בנהר הנילוס ובאזורים שונים במזרח אפריקה. ניתן למצוא ציורים וגילופים רבים של הפרח באמנות המצרית הקדומה. לוטוס כחול ידוע כגורם להשפעה פסיכואקטיבית מהנה ולתחושה של רוגע, אופוריה וגירוי מיני. הצמח נצרך בדרך כלל בצורה של תה.






 

לפופית (Morning Glory)

זרעי הלפופית מכילים LSA שהוא חומר פסיכדלי הדומה לחומר הכימי המוכר LSD. החומר מוביל למצב תודעה רגוע, מנומנם וחלומי. השפעת זרעי הלפופית דומה להשפעתו של LSD, אך היא עדינה יותר ופחות הזייתית. החוויה יכולה להימשך עד 10 שעות.








 

יופו (Yopo)

אנדרננתרה פרגרינה (Anadenanthera peregrina), הוא עץ שמוצאו בקריביים ובדרום אמריקה. לזרעי העץ תכונות אונטוגניות והם משמשים בטקסי ריפוי במשך אלפי שנים. החוויה עם היופו עוטפת את המשתמש בתחושה בלתי נתפסת של הכרת תודה והבנה. החוויה מובילה תהליך של גילוי עצמי, של אחרים וראיית החיים דרך עיניים של אהבה טהורה בלבד. ההשפעה נגרמת על ידי הכימיקלים הפסיכדליים החזקים 5MeO-DMT ובופוטנין (Bufotenin). הטריפ קצר מאוד ועם זאת אינטנסיבי במיוחד ומתאים לפסיכונאוטים מנוסים בלבד. הזרעים נצרכים לרוב בצורה של אבקה.


 

בופו אלווריוס (Bufo Alvarius)

את החומר 5MeO-DMT, המצוי בכמה מינים של צמחים בטבע, ניתן למצוא בארס קרפדת הבופו אלווריוס הידועה גם בשם קרפדת מדבר סונורה. הקרפדה חיה בעיקר בצפון מערב מקסיקו ובכמה מדינות בדרום אמריקה.

הארס המיובש של קרפדת בופו מכיל גם 5MeO-DMT וגם חומר פסיכוטרופי אחר הידוע בשם Bufotenin) 5HO-DMT), ולכן חוויית בופו שונה מחוויה טהורה של 5MeO-DMT. החוויה היא פסיכדלית ואינטנסיבית. למרות שאורכה כחצי שעה לערך, אנשים מתארים חוויה של התמוססות האגו שמובילה לעתים קרובות לתחושה של חיבור לכל מה שקיים.

 

הסימביוזה עם האדם


הסימביוזה בין החומרים הפסיכואקטיביים הטבעיים והאדם היא תחום מרתק. השימוש ברובם של החומרים האלה נאסר בחוק ברוב מדינות העולם, איסור זה מנסה למנוע מהאדם להמשיך מסורות עתיקות ימים של סיביוזה המייצרת הבנה ותקשורת עם הטבע דרך מצבי תודעה שונים. על הסיבות לחקיקת חוקים אלה מתקיימים דיונים רבים, טענת המחוקקים כי החוקים נחקקו על מנת על להגן על בריאותו של האדם וסביבתו אינה נשמעת סבירה בהתחשב בעובדה כי חומרים אלה שימשו למרפא ולתפילה בחברה האנושית על פני כדור הארץ כולו ובמשך אלפי שנים. כשמתבוננים על מצב האנושות והטבע כיום ניתן לטעון בבטחה כי חוקים אלו פגעו יותר מאשר הועילו לרווחת האדם והטבע על הכוכב שלנו.

 

אנו ממליצים לא להתנסות באופן עצמאי בחומרים משני תודעה שאינכם מכירים, פעולה כזו עלולה להיות מסוכנת.

אם אתם/ן מעוניינים להתנסות וחוקי המקום בו הינכם שוהים מאפשרים זאת, פנו למדריכים מנוסים על מנת לעבור את החוויה באופן בטוח.

 

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page