top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

סקוואלה צ'קראיה - הסטארגייט של סרי לנקה

בעיר אנוראדאפורה בסרי לנקה ממוקם מה שמכונה "הסטארגייט של סרי לנקה", זהו מקום מסתורי שהרבה ממנו עדיין לא נחשף. יש סיפורים רבים על עב"מים ועל התרחשויות מוזרות אחרות סביב האתר הזה, הידוע בשמו המקומי רג'רטה (Rajarata) או "ארץ המלכים". נכון להיום החוקרים עשו צעדים משמעותיים בכדי להשיג מידע על לפחות חלק מהתעלומות כאן, אך מפה מוזרה החרוטה באתר היא עדיין תעלומה.


המתחם הראשון הוקם על אדמה זו בשנת 377 לפנה"ס, החורבות הן אתר מורשת עולמי של אונסק"ו. מתחם זה היה ממוקם בלב התרבות הבודהיסטית בסרי לנקה. כיום, יעד זה זוכה לפופולריות רבה בקרב תיירים מכל רחבי העולם. החסידים והעולים לרגל באים לבקר במקדשים הבודהיסטים העתיקים ובסטופות הכיפה הניצבות כאן.

Credit: Nicolas Chadeville / אנוראדאפורה, סרי לנקה

המתחם אינו מפורסם רק בזכות הארכיטקטורה שלו. יש בו עניין משמעותי יותר. מתחת לאתר המסתורי הזה חבויים הרבה סודות והחוקרים מעוניינים לשפוך אור על כולם. במתחם הרחב יותר גם יש תעלומות, רנמאסו אויאנה (Ranmasu Uyana) או "פארק דגי הזהב", הוא פארק עתיק בשטח של 160 דונם הממוקם סביב אתר זה, מורכב משלושה מקדשים בודהיסטים. והוא גם כולל ממצא שעושה רושם של מפה שנראית כמדריך לפענוח סודות היקום.


תרשים או מפה זו נקראים בשם "סקוואלה צ'קראיה" ("Sakwala Chakraya"), שמתורגם מסינהלית כ"מעגל היקום". קוטר המפה 1.8 מ' והיא מגולפת על פני סלע בתוך חורבות הפארק. החזית הקדמית של הסאקוואלה צ'אקריה נראית רק מגובה הקרקע. לא רק זה, אלא בדיוק ממולה תוכלו למצוא ארבעה מושבים החצובים מתוך סלע שטוח, מה שהופך אותם לאזור צפייה מושלם. מקורם של מושבי הסלע והמפה המסתורית טרם נחשף.

סקוואלה צ'קראיה

נוכחותם של המפה והמושבים מדהימה ארכיאולוגים והיסטוריונים כבר למעלה ממאה שנה. עד כה הצטבר מעט מאד מידע על מפה זו ועל מטרת קיומה. הפרופסורים במחלקות לארכיאולוגיה בסרי לנקה ובאוניברסיטאות רבות מאמינים כי ברנמאסו אויאנה נמצאים סודות היסטוריים רבים.


בהתבסס על מחקר עדכני, קיימת אפשרות שגילוף זה נעשה במהלך המאה ה-7 לספירה. זה מתאים לשלב פיתוח ידוע שהחל במאה ה-7 לספירה, בו מבנים חדשים נוספו למתווה הגן של רנמאסו אויאנה. עם זאת, זו נותרה רק השערת עבודה המבוססת על מחקר רלוונטי. אין ודאות לכך מכיוון שבידי נזירים בודהיסטים אין כל תיעוד היסטורי שמזכיר את קיומו או תפקידו.


עם מחקר וניתוח נוספים התגלו כמה תגליות לגבי הגילוף עצמו. האיקונוגרפיה של התרשים הזה אינה מתיישבת עם שום גילוף אחרים מתקופת אנוראדאפורה ההיסטורית, שנעה בין המאה ה-3 ל-10 לספירה. יתר על כן, כל הגילופים האחרים מתקופה זו אינם דומים לאלה של סקוואלה צ'קראיה.


בבחינה מעמיקה של הסקוואלה צ'קראיה, החוקרים הגיעו למסקנה כי מפה זו מורכבת משבעה מעגלים קונצנטריים המחולקים באמצעות קווים אופקיים ואנכיים מקבילים. היא מורכבת גם מרכיבים מלבניים קטנים המכילים עיגולים קטנים יותר. ישנם כמה סמלים עדינים בתוך המפה הדומים לעפיפון, קווי טקסטורה גליים, צורות גליליות, קשתות, חצים ואפילו מטריות. סמלים אלה כה עדינים עד כי עין לא מאומנת לא תזהה אותם בקלות. דימויים אחרים כמו סוסי ים, צבים ודגים מתוארים בטבעת החיצונית של הסקוואלה צ'קראיה.

תרשים הסקוואלה צ'קראיה

אף אחד מהסמלים הללו אינו תואם איקונוגרפיה בודהיסטית טיפוסית. למשל, אחת ההשוואות נעשתה עם סנדקאדה פאהאנה (Sandakada Pahana), לוחות אבן בודהיסטים חצי עגולים. ממצאים מתועדים היטב אלה נמצאים בדרך כלל עם לוטוס, ברבורים וגפנים שגולפו עליהם. אין דבר מאלה על הסקוואלה צ'קראיה, ומקורה נותר מעורפל.


החוקר הראשון שזיהה את החשיבות הארכיאולוגית של הסקוואלה צ'אקרייה היה עובד מדינה בריטי, הארי צ'ארלס פרוביס בל (HCP Bell). הוא היה הנציב הראשון לארכיאולוגיה של ציילון, שמה של סרי לנקה בעבר. בשנת 1911 הוא הוסיף תיאור למחקר שלו של המפה בו נאמר כי הסקוואלה צ'אקרייה הייתה בין הממצאים העתיקים ביותר שראה, ושהוא מעוניין לעבוד עליו. הוא גם אמר כי מפה זו היא עדות למחזור האסטרונומי שמנזרים בודהיסטים ברחבי סרי לנקה עוקבים אחריו. הוא הציג דוח זה בפני מושל ציילון.


המסקנה של בל הייתה שמדובר בתרשים קוסמולוגי שפשוט ממחיש את אמונתם של הבודהיסטים ביקום. הוא גם הגיע למסקנה שהוא עשוי להיות מאד עתיק. הוא פירש את המעגלים, בעלי החיים הימיים והסמלים בתרשים, דרך ההיגיון והאמונות הבודהיסטיות, כמייצגים את כדור הארץ, את הים, את החלל ואת היקום.


לפני עידן האינטרנט סקוואלה צ'אקרייה היתה מוכרת למעט מאוד אנשים, וכתוצאה מכך, אפילו אנשי סרי לנקה המקומיים לא התעניינו בה. מפה זו והגנים שמסביב לה ננטשו לאחר שממלכת אנוראדאפורה איבדה את כוחה, היא לא נשמרה ולא נחקרה. עם זאת, הדברים השתנו. סקוואלה צ'אקרייה היא כעת אטרקציה תיירותית. בסביבה המשוחזרת חלקית יש ביתני רחצה ובריכות, ומסופר על כך שמלכי העבר השתמשו בהם. כיום, אדמת המקדשים הקדושה הזו מכוסה ומוסתרת בג'ונגל טרופי והיא ברובה לא מיושבת, האתר מוגן על ידי הרשויות.

אחת הבריכות ברנמאסו אויאנה / Credit: Michael Gunther

האינטרנט גם אפשר דיון מחודש ותיאוריות חדשות על הסקוואלה צ'אקרייה, כאשר צילומים של האתר משותפים בפלטפורמות מדיה חברתית במשך מספר שנים. כתוצאה מכך האתר המסתורי הפך למאד מוכר. תיאוריה אחת שנבעה מדיון באינטרנט היא שמדובר ב"סטארגייט" קדום המאפשר לבני אדם לנסוע ברחבי היקום. התיאוריה אומרת כי התרשים עשוי להחזיק קוד סודי או טכניקה לפתיחת פורטל זה ליקום.


יש הטוענים כי סמלים וצורות דומים לאלה שנמצאו בסקוואלה צ'אקרייה נצפו באבו גוראב (Abu Gorab) במצרים, ובהיו מארקה בפרו. כל שלושת המיקומים גם נמצאים ליד מים. התיאוריה גורסת כי אתרים אלה אפשרו לישויות ארציות לעבד זהב ממים.

הסקוואלה צ'אקרייה גם נמצאת בסמוך להר דניגאלה (Danigala) או "הר החייזר" שנמצא בסמוך לעיר פולונארואה (Polonnaruwa). ההר ממוקם עמוק בתוך הג'ונגל, ומהווה יעד פופולרי עבור מטיילים. ההר הוא בעל פסגה שטוחה וצורה מעגלית מסקרנת. האינטרנט התלהב מאוד מהייחודיות של יעד זה ומיד הגיע למסקנה שבזמן מסויים, יתכן שעב"ם נחת במקום. יש מדריכי טיולים הטוענים כי "הר החייזר" מושך יותר רעמים, ברקים וכוכבים נופלים מכל הר אחר באזור.

הר דניגאלה

תיאורטיקנים שונים העלו הסברים נוספים לסקוואלה צ'אקרייה. שרין אלמנדרה (Shereen Almendra), מרצה בכירה לעיצוב נוף באוניברסיטת מורטואה (University of Moratuwa) בסרי לנקה, הציעה כי הסקוואלה צ'אקרייה עשויה להיות תוכנית לפרויקט מורכב להקמת סטופות הענק שנבנו באופן נרחב באותם עידנים.


ישנם כמה ארכיאולוגים, כמו ראג' סומדבה (Raj Somadeva), מאוניברסיטת סרי לנקה (University of Sri Lanka), אשר חולקים על כך שיש לשקול את הסקוואלה צ'אקרייה כסטארגייט. במקום זאת, סומדבה מציע את החלופה השקולה יותר לפיה תרשים זה עשוי להיות מפת עולם קדומה, כפי שהציע הארי צ'ארלס פרוביס בל במחקריו המוקדמים. לפי תיאוריה זו, לסקוואלה צ'אקרייה יש תפקיד שהוא יותר דתי מקוסמולוגי.


עוד ציין סומדבה כי אנשי סרי לנקה הכירו את הכוכבים ואת שמי הלילה כבר בשנת 250 לפנה"ס. הכתובות הבראהמיות של סרי לנקה מציינות כמה שמות ואזכורים של כוכבים, ומציגות ידע על מושגים הקשורים לאסטרונומיה. כתובת אחת כזו, שנמצאה באתר ההיסטורי והדתי של קירינדה (Kirinda) בסרי לנקה, מכילה את הביטוי "אפרימיטה לוקה דטויה" ("Aparimita Loka Datuya"), שפירושו "יקום אינסופי". זה הוביל לרעיון כי האדם שחרט אותה היה בעל הבנה מתקדמת למדי של היקום וטבעו.

המקדש בקירינדה / Credit: PAT Perera

סומדבה הגיע למסקנה שהאתגר הגדול ביותר לזיהוי המטרה האמיתית של גילוף זה הוא היעדר ראיות. רנמאסו אויאנה, סטופות, פארקים והיבטים היסטוריים אחרים של אנוראדאפורה, מוזכרים ברשומות היסטוריות ובכרוניקות שונות משנת 250 לפנה"ס. עם זאת, אין שום אזכור של סקוואלה צ'אקרייה באף אחד מהתיעודים ההיסטוריים הללו. לדבריו, למרות שאולי היה שימוש מעשי ומוגדר בתרשים זה בימי קדם, קשה מאוד לזהות מה הוא היה, בגלל חוסר ראיות זה. האתגר העיקרי הוא שהארכיאולוגים לא יכולים אפילו לתארך אותו במדויק כרגע.


מלכי אנוראדאפורה שלטו מ-400 עד 1000 לספירה. מכיוון שממלכת אנוראדאפורה מתועדת היטב ברשומות ההיסטוריות, יש לארכיאולוגים מקורות רבים מהם ניתן לפרש את קומפלקס החורבות כאן. עם זאת, זהו לא המקרה עם הסקוואלה צ'אקרייה, והשמטתה מכל המסמכים שנותרו היא תמוהה. ללא שום רשומות אין ראיות לכך שהגילוף מתוארך לתקופה זו. כמה תיאוריות דמיוניות יותר מצביעות על כך שהוא עשוי להיות בן כ-5,000 שנה וקשור לשד האגדי מלך לנקה, רבאנה (Ravana).


החוקרים ממקדים את מאמציהם כעת בקביעת התאריך המדויק של יצירת הגילוף. רק כך ניתן יהיה לבדוק את התיאוריות הרבות. העתיד עשוי לחשוף סודות נוספים על מה שמכונה "הסטארגייט של סרי לנקה", אך לעת עתה, הוא עדיין מסתורי מחוסר ראיות. המטרה והמשמעות של הסקוואלה צ'אקרייה עדיין אבודים אי שם בזמן. עם זאת, המאמצים נמשכים ונראה כי לא ייפסקו.

מקורות:

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page