top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

משרוקית המוות האצטקית


"משרוקית המוות" שימשה באופן בלעדי בכמה אזורים במקסיקו הקדומה והיא שייכת למשפחה מאד יוצאת דופן של מגבירי תהודה מקסיקניים שכמעט ואינם מוכרים ואשר יכולים להפיק צלילים מיוחדים המדמים קריאות של בעלי חיים וצלילי רוח או סערות. זו לא משרוקית או כלי נגינה נפוץ. המשרוקית נקשרת לפולחני מוות דרך עיטור הגולגולת ודרך הרוח. למרבה הצער, השימוש והמטרה המקורית של משרוקית המוות ומגבירי תהודה קדומים רבים אחרים אבדו.

משרוקית מוות אצטקית שרופה / Credit: Jorge Cervantes Martínez

כאשר ממצאים מוזרים בצורת גולגולת נמצאו על ידי ארכיאולוגים לפני עשרות שנים במקדש אצטקי במקסיקו, הם הניחו שאלה פשוט צעצועים או קישוטים, וכך הם קוטלגו ואוחסנו במחסנים. עם זאת, שנים מאוחר יותר, גילו מומחים שאלה 'משרוקיות מוות' מצמררות שהשמיעו רעש איום הדומה לצרחה אנושית, שיתכן והאצטקים הקדומים השתמשו בהם במהלך טקסים, הקרבת קורבנות או במהלך קרבות כדי לזרות אימה באויביהם.


שתי משרוקיות חלולות בצורת גולגולת נמצאו לפני כ-20 שנה במקדש של אל הרוח אהקטל, בידיו של שלד של גבר ששימש כקורבן. לאחר 15 שנה, כאשר נשפו במשרוקיות, הצלילים שנוצרו תוארו כמחרידים. המשרוקיות משמיעות קולות של "בני אדם צורחים מכאב, משבים מפחידים של רוח שורקת או "צרחת אלף גופות", כך נכתב. (את הצלילים המחרידים תוכלו לשמוע בוידאו המצורף בסוף המאמר)

שלד אדם במקדש אל הרוח, אהקטל, אוחז במשרוקית המוות / Credit: Roberto Velázquez

רוברטו ולסקז קבררה (Roberto Velázquez Cabrera), מהנדס מכונות ומייסד מכון טלאפיצקאלזין (Instituto Virtual de Investigación Tlapitzcalzin) ממקסיקו, בילה שנים בשחזור של הכלים הפרה-קולומביאנים כדי לבחון את הצלילים שהם משמיעים. הוא כותב ב-MexicoLore כי משרוקית המוות לא הייתה כלי נפוץ, ואולי הייתה שמורה להקרבת קורבנות - וננשפה רגע לפני שהקורבן נהרג על מנת להנחות את הנשמה לחיים שלאחר המוות - או שהיא שימשה בקרב.

פולחן אצטקי של הקרבת קורבן אדם כפי שמתואר בקודקס מגליאבצ'יאנו (Codex Magliabechiano)

"יש היסטוריונים הסבורים שהאצטקים נהגו להשמיע שריקת מוות במטרה לסייע למנוח במסע אל העולם התחתון. אומרים ששבטים השתמשו בצלילים המפחידים כמלחמה פסיכולוגית, כדי להפחיד אויבים בתחילת הקרב", נכתב ב-Oddity Central. אם המשרוקיות היו נלבשות סביב צוארם של הלוחמים האצטקים ואז הם השתמשו בהם על מנת לזעזע את אויביהם בתחילת הקרבות, ההשפעה הפסיכולוגית של מאה או חמשת אלפים משרוקיות מוות שצורחות בו זמנית עשויה הייתה להיות גדולה, מטריפה ובעלת פגיעה עצומה על נחישות האויב.


השערה אחרת מציעה שאדם המוקרב כקורבן קיבל את המשרוקית כדי שיוכל לנשוף לתוכה לאחר מותו ולהשתמש ברוח כדי שתדריך אותו בבטחה דרך העולם התחתון. לוס אנג'לס טיימס מדווח כי כמה מומחים חושבים כי הקדמונים השתמשו בטונים השונים כדי להעביר את המוח למצבי תודעה מסוימים, או אפילו לנהל או לטפל במחלות. חלק מהעתקי המשרוקיות שיצר קבררה משמיעות צלילים וטונים המגיעים לטווח העליון של השמיעה האנושית, והם כמעט בלתי נשמעים.

ספקטרוגרמה של צלילי שבר של משרוקית מוות מקרמיקה

אריכיאולוג מומחה של מוזיקה פרה-קולומביאנית, ארנד אדחה בות' (Arnd Adje Both), אמר "הניסיון שלי הוא שלפחות כמה צלילים קדם-היספניים הם יותר הרסניים מאשר חיוביים, ואחרים מעוררי טראנס. אין ספק, צלילים שימשו בכל מיני סוגי פולחן, כמו הקרבת קורבנות, אך גם בטקסי ריפוי."


סוגים אחרים של מגבירי תהודה קדומים מחומרים שונים נמצאו, כגון נוצות, קנה סוכר, חימר ועור צפרדעים. רוברטו ולסקז קבררה מציין שלמרות שהמוזיקה הפרה-קולומביאנית אבדה לנו בתקופה המודרנית, ניתן להשתמש בצלילי משרוקיות משוחזרות כדי שתהיה לנו הבנה טובה יותר של הקדמונים. לדבריו, "התבוננו על התרבות העתיקה שלנו כאילו שהם היו חירשים ואילמים. אבל אני חושב שכל זה קשור למה שהם עשו, ואיך הם חשבו."

מקורות:

656 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page