top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מסדר צלב הוורד

הייתה תקופה בה החכמים שמרו על ידע אזוטרי אך ורק בקרב מעטים שהוכיחו את עצמם ראויים. מחפשי חוכמה קדומים עסקו בפיזיקה ובמתמטיקה, במסתורי החיים והמוות, בתודעה האנושית, בעולם הנסתר ובכוחות הטבע. אחת הדוגמאות הייתה בתי הספר למיסתורין העתיקים במצרים שהעבירו סודות לחניכים שגילו משמעת של נפש, גוף ורוח. עם זאת, בשיא הרדיפה והדיכוי הדתיים, זה הפך מסוכן עבור מחפשי ידע אזוטרי להנציח בגלוי את בתי הספר למסתורין. כך נולד מסדר צלב הוורד הסודי של הרוזיקרוקיאנים המיסטיים.


למרות שהיו רוזקרוקיאנים מכל שכבות האוכלוסייה, ובעוד חלק מהאנשים התייחסו למניפסטים (וכמעט 400 יצירות אחרות על מסדר צלב הוורד שפורסמו עד שנת 1620) כתרמיות או אלגוריות, אחרים, כולל תיאולוגים, פרופסורים ופילוסופים, נשאבו לרוזקרוקיאניזם. הנה כמה אנשים מפורסמים שהיו מקורבים למסדר צלב הוורד: ג'ורג' וושינגטון, אברהם לינקולן, בנג'מין פרנקלין, תומאס ג'פרסון, וולט דיסני, אייזק ניוטון, לאונרדו דה וינצ'י, רנה דקארט, דנטה אליגיירי, פרנסיס בייקון ואדית פיאף.

דימויים וסמלים שונים המשמשים את הרוזקרוקיאנים

מקור מסדר צלב הוורד

המקור האמיתי של מסדר צלב הוורד הוא תעלומה שנויה במחלוקת. החוקרים יודעים שבתחילת המאה ה-17 הופיעו בגרמניה שלושה כתבי יד אנונימיים בנוגע למסדר. היה זה ה-Fama Fraternitatis Rosae Crucis, בסביבות 1614, שהציג את סיפורו של המייסד. הפירוש של Fama הוא תהילה, דיווח או מוניטין בלטינית. Fraternitatis פירושו אחווה. התרגום של שמו של מניפסט זה הוא התהילה (או הדיווח) של אחוות צלב הוורד.


על פי ה-Fama Fraternitatis, מייסד מסדר צלב הוורד היה האב כריסטיאן רוזנקרויץ (Father C.R. Christian Rosenkreutz), רופא גרמני שנסע הרחק לאזורי טורקיה וערב, אולי בתחילת המאה ה-15. התאריך אינו וודאי. הוא בילה עם חכמים בולטים שלימדו אותו סודות קבלה, קסם אלוהי, מתמטיקה ופיזיקה.

רוזקרוקיאניזם. הדפס, 1649. כריסטיאן רוזנקרויץ / Fama Fraternitatis

חוכמת בתי הספר למסתורין

על פי צופן המסתורין (credo of the mysteries), רק על ידי פיתוח יכולות הרצון, האינטואיציה וההיגיון במידה יוצאת דופן, אפשר היה לקבל גישה לכוחות הנסתרים ביקום. רק באמצעות שליטה מוחלטת בגוף, בנפש וברוח ניתן היה לראות מעבר למוות ולבחון את המסלולים שיש לנקוט בחיים שלאחר המוות. רק כאשר אדם כבש את הגורל ורכש חופש אלוהי יכול הוא או היא, החניך, להיות נביא, קוסם, חניך.


במסעותיו חזרה לגרמניה, עצר רוזנקרויץ במצרים ובמרוקו, שם למד תורת הנסתר (חקר אמיתות נסתרות). לאחר שחזר לגרמניה, הקים אחווה והקים את מסדר צלב הוורד. עם זאת, על פי חניך המסדר, מקס היינדל (Max Heindel), קבוצה אחרת הקימה את מסדר צלב הוורד בשנת 1313. אף שתאריך זה מציב את ייסוד המסדר לפני האב כריסטיאן רוזנקרויץ, הוא עדיין נחשב כמחייה המסדר. מספר חוקרים טוענים כי מסדר צלב הוורד החל מאות שנים לפני פרסומי כתבי היד בראשית המאה ה-17. עם זאת, הוא קיבל שמות רבים ושונים שהשתנו עם הזמן.

האם כריסטיאן רוזנקרויץ היה אדם אמיתי?

יש תיאורטיקנים שטוענים כי מסדר צלב הוורד מעולם לא היה קיים לפני פרסום המניפסטים. הם גם משערים שכריסטיאן רוזנקרוץ הוא מיתוס, אם כי אחרים ממהרים לציין שמניפסט Fama Fraternitatis לא התייחס אליו ככזה.


מוריס מגרה (Maurice Magre), חוקר וסופר, מתייחס למסורות בעל פה המצביעות על כך שרוזנקרוץ היה הצאצא האחרון למשפחת גרמלאשהאוזן (Germelschausen) הגרמנית שהתגוררה בטירה ביער תורינגיאן (Thuringian) במהלך המאה ה-13. כביכול, המשפחה אימצה מערכת אמונות ששילבה מסורות פגניות ונוצריות, וכריסטיאן רוזנקרויץ המשיך את המסורת הזו.


היו שני פרסומים נוספים של מניפסטים אנונימיים אחרי ה-Fama Fraternitatis. הם היו ה-Confessio Fraternitatis משנת 1615 וה-Chymical Wedding of Christian Rosenkreutz משנת 1616. זמן מה לאחר מכן, לותרני בשם יוהנס ולנטינוס אנדראה (Johannes Valentinus Andreae) טען כי חיבר את האחרון. עם זאת, הוא אמר שזו נקודת מבט סאטירית וכי הוא התייחס לזה כאל לודיבריום (ludibrium). במילים אחרות, הוא צחק עליהם. למרבה הצער, כנראה שלעולם לא נדע אם זה נכון או לא מכיוון שהאקלים הדתי באותה עת לא איפשר השקפות שסוטות מהקו המרכזי. יתכן שלאחר מעשה הוא ניסה לכסות על האמת למען ביטחונו.

תיאור מהמאה ה-17 של המושג הרוזקרוקיאני של עץ הפנסופיה (1604) / מקדש צלב הוורד (Teophilus Schweighardt Constantiens, 1618)

הדוקטרינה של מסדרר צלב הוורד

ההערכה היא כי הדוקטרינה הסודית של מסדר צלב הוורד נבנתה בהדרגה ובזהירות, על ידי המאסטרים האוקולטיסטים הקדומים, מהשברים הפזורים של התורות האזוטריות אשר היו אצורות אצל חכמים מכל הגזעים. האגדה טוענת כי שברים אלה של התורה הסודית היו החלקים המפוזרים של התורה האזוטרית הקדומה של אטלנטיס - פיסות מהמסה הגדולה של התורות הנסתרות האטלנטיות שפוזרו לכל עבר בעקבות האסון הגדול שהחריב את אותה יבשת גדולה. השורדים המעטים מהציוויליזציה האטלנטית שמרו בקפידה על שברי האמת הללו, והעבירו אותם לתלמידיהם הנבחרים ולצאצאיהם המוכשרים.


המאסטרים הקדומים שהקדישו את חייהם לאיסוף השברים המפוזרים הללו ולבניה מחדש של הדוקטרינה הנסתרת של האטלנטים, מצאו חלק מהחומרים במצרים, בהודו, בפרס, בכשדים, בסין, באשור וביוון העתיקה, וגם בכתבים המיסטיים היהודים, כמו הקבלה והזוהר. ניתן לראות במקור המשותף כמזרחי מובהק. למעשה ניתן לומר שהפילוסופיות הגדולות של המזרח נבנו על בסיס תורות עתיקות יותר אלה. יתרה מכך, מאמינים כי התורות הסודיות של יוון התבססו על ידע שהושג מאותו מקור משותף. אז ניתן לומר כי הדוקטרינה הסודית של מסדר צלב הוורד היא הדוקטרינה הסודית של אטלנטיס, המועברת דרך צאצאי האנשים מאותו מרכז ידע נסתר.


במצרים בסביבות 1500 לפנה"ס, לטענתם, פותחו בתי ספר כדי ללמד תלמידים ייעודיים סודות על מסתורי החיים. החניכים נפגשו בפירמידות הגדולות של גיזה, שבניגוד למחקר הארכיאולוגי והמדעי המקובל - הרוזקרוקיאנים מאמינים כי הן לא נבנו כמונומנטים וקברים עבור הפרעונים, אלא כאתרי פולחן לטקסים ולמחקר מיסטי. לאורך מאות שנים, על פי האמונה הרוזקרוקיאנית, ידע מיסטי חלחל לאט ממקורו על הנילוס ליוון העתיקה ולרומא, בעקבות פילוסופים שנסעו למצרים ללמוד בבתי הספר למסתורין. עד לתקופת ימי הביניים האמיתות האזוטריות שמקורן במצרים העתיקה היו נכרות באופן ברור בשירי האהבה של הטרובדורים, בנוסחאות של האלכימאים, במערכת הסמלים המכונה קבלה, ובטקסים של מסדרי אבירות."


השפעת מסדר צלב הוורד המוקדם

נראה שהיו שושלות שונות של מסדר צלב הוורד. יתכן שהם השפיעו על הבונים החופשיים, האילומינטי ואפילו על האבירים הטמפלרים. ראיות אפשריות לקשר בין האבירים הטמפלרים ומסדר צלב הוורד קיימים במנזר הצלוב בטומאר שבפורטוגל. הוא היה פעם ביתם של האבירים הטמפלרים, והיום יש תמונות של צלב הוורד פזורות ברחבי המנזר. מה שהאבירים הטמפלרים באמת תרגלו והאמינו בו היא תעלומה נוספת. למרות שהכנסייה הרומית-קתולית האשימה אותם בכך שהם עוסקים בעבודת אלילים ובתורת נסתר, ייתכן שהדבר נבע מסיבות כלכליות ופוליטיות. למרבה הצער, רבים מהם נשרפו על המוקד בשנת 1307. עם זאת, התמונות הבאות, שצולמו בקתדרלת האבירים הטמפלרים בטומאר, פורטוגל, מעניינות.

נראה כי העמודים מצוירים בתבניות צלב עם ורד במרכז. התבוננו מקרוב באזור המשולש השחור המקיף את הוורדים - מנזר הצלוב בטומאר

ארגונים היום

מסדרים רבים של צלב הוורד התפתחו עם השנים. חלקם דבקו בצורה כלשהי בשם המקורי, ואילו אחרים אימצו גרסאות שונות. המסדר המיסטי העתיק של צלב הוורד (Ancient Mystical Order Rosae Crucis - AMORC), חברת צלב הוורד (Societas Rosicruciana) והמסדר ההרמטי של השחר המוזהב (Hermetic Order of the Golden Dawn) הם רק כמה מהמסדרים המפורסמים יותר שקיימים.


חברות סודיות ותנועות בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 מצאו השראה במסורת מסדר צלב הוורד, ולא פחות מכך מצאה התנועה הגזענית-אוקולטית הגרמנית אריוסופיה (Ariosophy), האב החורג הלאומני של המפלגה הנאצית. באוקטובר 1994, קבוצה אחרת בהשראת מסדר צלב הוורד, מסדר המקדש הסולארי (Order of the Solar Temple), אחוות חניכה סודית, נעצה יתד עץ בלב תינוק שנחשב לאנטיכריסט, ואיבדה 53 חברים בשתי מדינות במהלך רצח-התאבדות המונית.


תורת מסדר צלב הוורד כיום היא גנוסטית, והיא נשענת על קבלה, פילוסופיה, קסם אלוהי, אלכימיה, נצרות ובתי ספר למסתורין מצריים קדומים. ניתן לחלק את הקבוצות המגוונות המקשרות את עצמן למסורת מסדר צלב הוורד לשלוש קטגוריות: קבוצות רוזקרוקיאניות נוצריות אזוטריות, המצהירות על ישו; קבוצות רוזקרוקיאניות של הבונים החופשיים כמו חברת צלב הוורד; וקבוצות חניכה כמו השחר המוזהב והמסדר המיסטי העתיק של צלב הוורד (AMORC).

קטע המציג צלב ורד משנת 1688

הסמליות של צלב הוורד

למרות שארגונים ושמות מסדרים הגיעו ונעלמו, סמל צלב עם ורד אדום ממשיך לפחות מאות רבות של שנים. על פי האתר של המסדר המיסטי העתיק של צלב הוורד, הוורד האדום והצלב המאוחדים הם סמל טרום- נוצרי שאין לו קשר לדת. הצלב מייצג את גוף האדם, ואילו הוורד מייצג את התודעה הנפתחת. מקורות אחרים טוענים שהוורד מסמל את הנשמה.


באתר של חברת צלב הוורד הם מספרים שהצלב הוא סמל בינלאומי בעל משמעויות רבות. זה כולל את ארבעת הכיוונים המתאחדים בנקודה מרכזית, את נקודות ההיפוך והשוויון, חיי נצח, והתגלמות הרוח בחומר. בנוסף, צורת הצלב המצרית סימלה את החיים במישור הזה ואת החיים שלאחר המוות, ובריאות. על פי אותו אתר:

הוורד הוא הפרח של האלה ונוס אך גם הדם של אדוניס ושל ישו. זהו סמל של התמרה - של לקיחת מזון מהאדמה והתמרתו לורד הריחני היפה... הוורד שימש גם כאות לשקט ולסודיות. המילה sub rosa "מתחת לורד" מתייחסת לדרישה לסודיות בכל פעם שורד נתלה מהתקרה בפגישה. בבתי הספר למסתורין ורדים היו קדושים לאיזיס.

סודיות כתוצאה מדיכוי

כל אדם שהשמיע בגלוי רעיונות המנוגדים לכנסיה הרומית-קתולית היה נתון לרדיפה, השתקה או מוות. מרטין לותר, ג'ורדנו ברונו, קופרניקוס והנוצרים האלביגנזיים הם כולם דוגמאות לאנשים שהכנסייה מצאה אשמים ב"כפירה". בשנת 1209 ניהל האפיפיור אינוקנטיוס השלישי מלחמה נגד האלביגנזים, ואלפים רבים מהם נספו בצרפת.


כתוצאה מרדיפה משתוללת, מסדר צלב הוורד נותר במחתרת וסודי ביותר. לפיכך, המניפסטים היו פשוט דרך עבור החניכים לשתול את זרעי הרפורמה במוחם של אנשים דומים. הם בדקו גם את תגובת החברה - והרשויות. עם זאת, נראה כי הפרסומים מעולם לא נועדו להיות "חשיפה" של המסדר עצמו. הם היו צריכים להישאר במחתרת למען ביטחון חייהם. מאוחר יותר, ככל שהחברה הפכה פתוחה יותר לתיאולוגיות שונות ואידיאולוגיות חילוניות, חברות סודיות כבר לא היו צריכות להישאר סוד.


כיום, מסדר צלב הוורד, הבונים החופשיים, האילומינטי והאבירים הטמפלרים עדיין קיימים ויש להם אתרים גלויים ברשת. למסדר המיסטי העתיק של צלב הוורד יש אפילו מוזיאון מצרי בסן חוזה, קליפורניה. תמורת תשלום פעוט תוכלו לראות אוסף גדול של חפצים וללמוד על התרבות שהשפיעה על ההיסטוריה של המסדרים העתיקים של צלב הוורד.

מקורות:

538 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page