top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

"מנורת" דנדרה המצרית

מנורת דנדרה (Dendera Light) הוא נושא שנוי במחלוקת, בעיקר מכיוון שהוא אינו אובייקט של טכנולוגיה עתיקה פוטנציאלית, אלא תיאור אפשרי של אובייקט כזה על קיר של אחד המקדשים העתיקים השמורים ביותר במצרים - מקדש האלה המצרית חתחור בדנדרה.

מנורת דנדרה באחד התבליטים במקדש האלה המצרית חתחור

הדימוי המכונה מנורת דנדרה נמצא על שלושה תבליטי אבן במקדש, ובמבט ראשון יכול להתפרש כנורה הדומה לשפורפרת קרוקוס (Crookes tube), עם "שקע" לוטוס בקצה אחד, "כבל" שעובר מתחתיה, וחוט "להט" בצורת נחש העובר בתוכה. בייצוג הפופולרי ביותר של מה שנקרא מנורת דנדרה מוצג כהן המחזיק את "המנורה" ומתחתיה נראות כמה דמויות קטנות יותר. נראה כי אחת הדמויות מכוונת את ה"נורה" כלפי מעלה. גם עמוד ג'ד (Djed) דו-זרועי מוצג עם ה"נורה" והזרועות מחוברות ככל הנראה לנחש / חוט שבתוכו. מול ה"מנורה" מוצג בבון כשהוא מחזיק לפניו שני סכינים.

מנורת דנדרה באחד התבליטים במקדש האלה המצרית חתחור

מהנדס חשמל נורווגי היה הראשון שהציע שתמונה זו מתארת מנורה חשמלית. הכותבים האוסטרים פיטר קראסה (Peter Krassa) וריינר האבק (Rainer Habeck) הביאו את ההיפותזה לתשומת לב עולמית כשפרסמו ספר המבוסס על תבליטי דנדרה שכותרתו 'אור הפרעונים. טכנולוגיה מתקדמת וחשמל במצרים העתיקה' ('Light of the Pharaohs. High Technology and Electricity in Ancient Egypt'). וו. גארן (W. Garn), מהנדס חשמל אחר, בדק את ההיפותזה ובנה מודל עובד של מנורת דנדרה. בספר מצוטט גארן אומר:

"אם נרוקן נורת זכוכית עם שני חלקי מתכת הנכנסים אליה (B), (C), אנו יכולים לראות פריקה ברמות נמוכות בהרבה, כתלות בגודל בלון הזכוכית (D). בלחץ של כ-40 טון (40 מ"מ כספית) חוט להט בצורה נחש יתפתל מחלק מתכת אחד לשני (E). אם נרוקן עוד יותר, חוט הלהט יגדל עד שהוא ימלא את כל בלון הזכוכית. זה בדיוק מה שאנו רואים בתמונות שבחדרים התת קרקעיים של מקדש חתחור."
רישום של אחד התבליטים במקדש חתחור (בתוספת אותיות ע"פ הסכמה של וו. גארן) / Object 1(a) (Crypt 1-C, south wall)

עם זאת, רוב האגיפטולוגים מפרשים את מה שמכונה מנורת דנדרה בצורה שונה. המפתח הוא לא לשכוח שיש כתובות (ותמונות אחרות) לצד התבליטים, לכן יש לקחת בחשבון את הכתובות לצד התיאורים כשמפרשים אותם. קטע מהטקסטים סביב תיאורים אלה שתורגם על ידי האגיפטולוג ד"ר וולפגנג ווייטקוס (Dr. Wolfgang Waitkus) כולל את המידע הבא בהתייחסות ישירה לסצנת המנורה המפורסמת ביותר של דנדרה:

"הרסומטוס, האל הגדול של דנדרה, העולה מפרח הלוטוס כבה (Ba) חי, ששלמותו עולה על ידי דימויי ה-km3tjw של הקה (Ka) שלו, שדימוי ה-ssmw שלו נסגד על ידי צוות דוברת היום, שגופו נישא על ידי עמוד ה-dd, מתחת לדימוי ה-ssmw שלו, יושב המתחיל הקדום (חתחור) שמלכותו נישאת על ידי בני לווית הקה שלו."

הכתובות מספרות לנו כי הרסומטוס (אל יוצר אחר - "הורוס המאחד של שתי ארצות") הוא הנחש העולה מפרח הלוטוס, כשגופו נישא על ידי עמוד הג'ד על דוברת היום (מה שמכונה "כבל" ”בהיפותזת המנורה של דנדרה).

רישום של אחד התבליטים במקדש חתחור / Object 2(b) (Room G, north wall)

עכשיו הרבה יותר קל לראות כמה הסמלים במה שמכונה מנורת דנדרה למעשה קשורים למיתולוגיה המצרית. באחד ממיתוסי הבריאה המצריים הקדומים, הדבר הראשון שיצא מהים האינסופי הקדום של נו (המכונה לפעמים "ים שני הסכינים"), שקדם לבריאה, היה פרח לוטוס. נאמר שפרח זה הוא שילד את אל השמש, אתום-רע. יש תיאורים עתיקים רבים של הלוטוס בצורת 'מנורה', בדומה לתבליט במקדש חתחור בדנדרה.


אנו גם יודעים כי נחש בבועה שימש בתיאורים מאוחרים יותר כדי לייצג את אתום-רע. הבועה או המהות סביב הנחש עשויים לייצג את הופעת היקום מתוך הריק. לכן, פרשנות ברורה של ה"מנורה" של דנדרה, על פי רוב האגיפטולוגים, היא התיאור של אל השמש המגיח מפרח הלוטוס.

רישום של אחד התבליטים במקדש חתחור / Grand temple. Chambre V

יש עוד שאנו יכולים לראות רק מניתוח הדימוי השנוי במחלוקת הזה מתוך היכרות של מיתוסים מצריים קדומים. לדוגמא, אנו רואים את עמוד הג'ד, המקושר בדרך כלל לאל אוסיריס, אך קשור גם לאל יוצר בשם פתח. עמוד זה נתפס גם כסמל לכוח, סיבולת ויציבות. מ.ר. ריס (M R Reese) מסביר עוד על חשיבות עמוד הג'ד בחיים של המצרים הקדומים:

"סמל הג'ד שימש גם בטקס שנקרא "הנפת הג'ד". טקס זה נועד לייצג את הניצחון של אוסיריס על סת. במהלך הטקס, הפרעה השתמש בחבלים כדי להניף עמוד, בסיוע כוהנים. זאת במקביל לתקופת השנה בה החלה שנת החקלאות והשדות נזרעו. זה היה רק ​​חלק אחד מחג הפסטיבלים בן 17 הימים שהוקדש לאוסיריס. באופן כללי, טקס הנפת הג'ד ייצג גם את תחייתו של אוסיריס וגם את כוחו ויציבותו של המלך."

לפיכך, רבים מהסמלים המוצגים בתבליטים השנויים במחלוקת, שלדעת חלק מהחוקרים מתארים את מנורת הדנדרה, קשורים לסיפורי בריאה מצריים קדומים, לטקסים, לאלים משמעותיים בפנתיאון שלהם ולרעיונות של לידה מחדש. הכתובות סביב התבליטים מעידות בבירור כי אין זו עדות לטכנולוגיה מצרית קדומה.


נקודה מרכזית נוספת כנגד היפותזת המנורה של דנדרה היא היעדר טקסטים היסטוריים הדנים בשימוש בחשמל במצרים העתיקה, מה שניתן היה לצפות לו אם התבליטים מתארים מנורות חשמליות. לבסוף, כדאי לקחת בחשבון שארכיאולוגים לא מצאו אובייקטים חשמליים חד משמעיים, ועוד פחות נורות, באלפי האתרים העתיקים ברחבי מצרים. אין עדיין הוכחה קונקרטית שמצביעה על כך שמצרים קדומים השתמשו בכוח של תאורה חשמלית.


בתגובה לנקודות אלה, כמה תומכי היפותזת המנורה של דנדרה טענו כי הפולחן סביב השימוש במנורות חשמליות היה נערך בטקסים סודיים שערכו הכהנים הקדומים בסמוך לשנה החדשה או חגיגות הקשורות בבריאה. מה שיכול היה לגרום לכך שהאובייקטים עצמם הוסתרו או הושמדו באופן פולחני לאחר הטקסים.


אמנם יתכן שיש כמה היבטים של התבליטים במקדש חתחור בדנדרה החסרים בפרשנויות שיש לנו כיום, אך איננו יכולים להתעלם מהכתובות ומהסיפור הנלווה שאנו רואים בתמונות. לא משנה מה המשמעות מאחורי התבליטים של דנדרה, הם ממשיכים למשוך קהל מכל רחבי העולם, המשתוקק להציץ בגילופים יוצאי הדופן והשנויים במחלוקת באחד האתרים המדהימים ביותר במצרים.

מקורות:

פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page