top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מה מקור העיניים הכחולות?

כל מי שיש לו עיניים כחולות כיום - מטיילור סוויפט ועד ג'רארד פיקה - יכול להתחקות אחר מוצאו לאדם אחד שחי כנראה לפני כ-10,000 שנים באזור הים השחור, כך מצא מחקר. מדענים שחקרו את הגנטיקה של צבע העיניים גילו שלמעלה מ-99.5% מהאנשים כחולי העיניים שהתנדבו לניתוח של ה-DNA שלהם יש את אותה מוטציה זעירה בגן שקובעת את צבע הקשתית.


בשנת 2008, המחקר בראשות הנס אייברג (Hans Eiberg) מאוניברסיטת קופנהגן טען שכל העיניים הכחולות מקושרות לאב קדמון יחיד שחי לפני 6,000 עד 10,000 שנים. הרעיון צץ ללא הרף בכתבות חדשותיות ובפוסטים ברשתות החברתיות במשך 15 השנים מאז פירסום המחקר. במילים פשוטות, אנחנו נשארים מוקסמים.

אבל מאיפה הגיע הרעיון? על פי המחקר של המכון לגנטיקה משפטית של אוניברסיטת קופנהגן, כל האנשים עם עיניים כחולות מוצאם מאב קדמון יחיד ליד הים השחור. בסך הכל נותחו והשוו כחולי עיניים ממדינות שונות, כולל דנמרק, טורקיה וירדן, מבחינת המבנה הגנטי הייחודי שלהם של כרומוזומים בקשתית העין. לכל משתתפי המחקר היו אותן "מוטציות" גנטיות בכרומוזומים ספציפיים של העין, עם גיוון קטן מאוד בגנים, מה שמרמז שה"מוטציה" האחראית לעיניים כחולות הופיעה והתפשטה בתקופה האחרונה.


המחקר הזה משנת 2008 נבנה על מחקר שהחל ב-1996, והכל התמקד בחקירה גנטית של הגן OCA2. המחקר מראה כי קודי הגן OCA2 ממלאים תפקיד מפתח בייצור המלנין, הפיגמנט שצובע שיער, עור ועיניים. התיאוריה של אייברג היא שמוטציה שהתרחשה לפני 6,000 עד 10,000 שנה הפעילה את היכולת של הגן לדלל עיניים חומות לכחולות.


לכל משתתפי המחקר היו אותן "מוטציות" גנטיות בכרומוזומים ספציפיים של העין, עם גיוון קטן מאוד בגנים, מה שמרמז שה"מוטציה" האחראית לעיניים כחולות הופיעה והתפשטה בתקופה האחרונה. על פי מחקר, מקורם של האנשים כחולי העיניים באזור מצפון לים השחור בעידן הקרח האחרון. פרופסור אייברג מאמין שהאנשים הללו היו ארים פרוטו-הודו-אירופיים שהביאו חקלאות למערב אירופה ורכבו על סוסים לאיראן ולהודו. "המוטציות האחראיות לצבע עיניים כחול מקורן ככל הנראה מהחלק הצפון-מערבי של אזור הים השחור, שם התרחשה ההגירה החקלאית הגדולה של צפון אירופה בתקופה הניאוליתית לפני כ-6,000 עד 10,000 שנים", דיווחו החוקרים בכתב העת Human Genetics.

פרופסור אייברג אמר כי חום הוא צבע "ברירת המחדל" לעיניים אנושיות הנובע מהצטברות של פיגמנט העור הכהה, מלנין. עם זאת, בצפון אירופה נוצרה מוטציה בגן המכונה OCA2 ששיבשה את ייצור המלנין בקשתית וגרמה לצבע העיניים להפוך לכחול, מוטציה לגן נפרד וקרוב בשם HERC2 היא הגורם לעיניים כחולות. שינוי זה מכבה את OCA2. "במקור, לכולנו היו עיניים חומות," אמר פרופסור אייברג. "אבל מוטציה גנטית המשפיעה על הגן OCA2 בכרומוזומים שלנו הביאה ליצירת 'מתג' שממש כיבה את היכולת לייצר עיניים חומות".


כל צבע עיניים מתקשר ישירות לנפח המלנין בקשתית. עיניים ירוקות, נדירות אפילו יותר מכחולות, מסמנות רמה מופחתת של מלנין, שלא מופחתת כמו בעיניים כחולות. צריך רק שינוי זעיר כדי לעבור מחום לכחול. שינויים בצבע העיניים של אנשים יכולים להיות מוסברים על ידי כמות המלנין בקשתית העין, אבל לאנשים כחולי עיניים יש רק מידה קטנה של שונות בכמות המלנין בעיניים, אמר. "מכאן אנו יכולים להסיק שכל הפרטים כחולי העיניים מקושרים לאותו אב קדמון. כולם ירשו את אותו מתג בדיוק באותו נקודה ב-DNA שלהם", אמר פרופסור אייברג.


הוא מתייחס לכך שהמתג הזה הוא אירוע מוטציה גנטית ספציפי, ומאמין שהוא הוליד את האדם כחול העיניים הראשון אי פעם הודות למוטציה של הגן המווסת HERC2. המוטציה היא הדרך הידועה היחידה שבה עיניים יכולות להפוך לכחולות (לעומת זאת, שיער ג'ינג'י יכול לקרות בגלל אחת מכמעט תריסר סיבות). המוטציה הזו נשארה במקומה לדור הבא, כלומר הייצור המופחת של המלנין בקשתית איפשר את המשך הדילול של חום לכחול.


מאז המתג הזה לפני אלפי שנים, ההתפתחות של בני אדם כחולי עיניים רק התקדמה. מאמרי מחקר רבים הגיעו למסקנה שהמוטציה הראשונה הייתה כנראה אי שם באירופה, ככל הנראה במהלך ההתפשטות הנאוליתית. הצעדה כחולת העיניים נמשכה כשהאוכלוסיות התפזרו.

Photo by Max Ravier

לגברים ולנשים עם עיניים כחולות יש כמעט בדיוק אותו רצף גנטי בחלק של ה-DNA האחראי על צבע העיניים. לעומת זאת, לאנשים חומי עיניים יש כמות ניכרת של שונות אינדיבידואלית באזור זה של ה-DNA. פרופסור אייברג אמר שהוא ניתח את ה-DNA של כ-800 אנשים עם עיניים כחולות, החל מסקנדינבים בהירי עור ושיער בלונדיני ועד לאנשים כהי עור וכחולי עיניים החיים בטורקיה ובירדן.


"לכולם, מלבד אולי חריג אחד, היה בדיוק אותו רצף DNA באזור של הגן OCA2. זה מבחינתי מעיד על כך שהיה כנראה אב קדמון יחיד ומשותף לכל האנשים האלה", אמר. לא ידוע מדוע התפשטו עיניים כחולות בקרב אוכלוסיית צפון אירופה ודרום רוסיה. הסברים כוללים את ההצעות שצבע העיניים הכחול הציע יתרון מסוים בשעות הארוכות של אור היום בקיץ, או שעות קצרות של אור יום בחורף, או שהתכונה נחשבה מושכת ולכן מועילה מבחינת הבחירה המינית.


עיניים כחולות הן תכונה רצסיבית, מה שאומר שהגן חייב לעבור בתורשה משני ההורים כדי להיות נוכח. (עיניים ירוקות נגרמות על ידי גן קרוב אך מובחן שהוא רצסיבי בעיניים חומות אך דומיננטי בעיניים כחולות). עם סופו של עידן הקרח האחרון, גן נדיר הקשור לאנשים כחולי עיניים הועבר לאירופאים רבים, מה שאיפשר להבדיל ביניהם לשאר הגזע האנושי. על פי עדויות, האליטה והאצולה שארגנו את התרבויות החקלאיות המוקדמות ביותר הידועות בעולם, כולה היתה בעלת תכונה זו, ונראה שהיו צאצאים מאותו קו דם.

תרבויות עתיקות רבות תיארו ישויות עם עיניים כחולות / Youtube Screenshot

כאשר אנו מסתכלים על מצרים העתיקה, שהיא ללא ספק אחת הציוויליזציות הידועות ביותר בעולם, אנו מוצאים מספר רב של מומיות עם שיער בלונדיני או בהיר. מאז מלחמת העולם השנייה, האקדמיה המערבית דחפה לפרשנות רב-תרבותית בהשראה מרקסיסטית של ההיסטוריה, אשר דחתה נתונים ארכיאולוגיים לטובת תקינות פוליטית, בחסות ולחץ של כוחות פוליטיים באו"ם. פרספקטיבה שגויה זו, לא משנה כמה כוונותיה טובות, גרמה לבלבול רב לגבי המוצא שלנו: מי אנחנו ואיך הגענו לעולם.


השומרים הקדומים של מסופוטמיה היו עוד אחת מהציוויליזציות המתועדות הקדומות ביותר, ומיחוסים לה, בין היתר, המצאת הכתב, בתי הספר, בתי המשפט ושלל "התחלות" אחרות. השומרים הקדמונים האמינו שעיניים כחולות הן סימן של האלים. כפי שמעידים רוב הפרוטומות שלהם, לאצילים השומרים היו עיניים כחולות ושיער בהיר.

הפסלים כחולי עיניים אלה הם של השומרים מתחילת/אמצע האלף השלישי לפנה"ס

באופן מסורתי, הגוף הפיזי של גאוטמה הבודהה הוא בעל "שלושים ושתיים מאפיינים של אדם דגול". כל 32 התכונות הללו מתוארות בפירוט לאורך הקאנון הפאלי (האוסף הסטנדרטי של כתבי הקודש במסורת טהרוואדה הבודהיסטית, כפי שהשתמר בשפת הפאלי. זהו הקאנון הבודהיסטי הקדום ביותר הקיים), "עיניים כחולות עמוקות" מדורגות במקום ה-29 ברשימה העתיקה הזו ומאמינים שהן גם נוכחות במלכי צ'אקרווארטין (Cakravartin).


ציוויליזציה עתיקה עם מעמד שליט כחול עיניים שלטה בחוף הצפוני של פרו לפני אלפיים שנה. תושביה היו ידועים בשם "מוצ'ה". הם בנו פירמידות מסיביות שעדיין ניצבות, מתנשאות ושולטות באזור שמסביבן, שחלקן בגובה של יותר מ-30 מטרים.

אמנות טיבטית המייצגת את העיניים הכחולות של בודהה

בהריסות האוקה פוקלאנה (Huaca Pucllana) בפרו, ארכיאולוגים גילו מומיה כחולת עיניים בקבר עתיק שלפי האמונה הוא מתרבות הווארי העתיקה, ששגשגה לפני האינקה. "גברת המסכה" ("Lady of the Mask") היא מומיה בעלת עיניים כחולות יוצאות דופן, שגילויה בפירמידת האוקה פוקלאנה בלימה, פרו, עשוי לחשוף את המסתורין של תרבות עבר זו. זו הפעם הראשונה שבה נחשף קבר שלם מתרבות הווארי של האזור, מה שמספק להיסטוריונים את ההזדמנות ללמוד על תרבויות קדומות שלפני האינקה.


מספר ארכיאולוגים רואים את קברו של לורד סיפן (Lord of Sipán) כאחת התגליות הארכיאולוגיות המשמעותיות ביותר באזור זה של העולם ב-30 השנים האחרונות, מכיוון שהקבר הראשי התגלה שלם ולא הופרע על ידי שודדים.

בני האינקה קראו לו ויראקוצ'ה, המאיה קוקולקן (Kukulkan), האצטקים קצלקואטל, גוקומץ (Qʼuqʼumatz) במרכז אמריקה, וולטן (Voltan) בפלנקה. הוא ואנשיו תוארו כגבוהים, מזוקנים, בעלי עור לבן ועיניים יפהפיות בצבע כחול אמרלד. לדברי פריי חואן טורקמדה (Fray Juan Torquemada), שליח פרנציסקני שאסף מסורות על קצלקואטל מתושבי מקסיקו הקדומה, "לקצלקואטל היה שיער זהוב והוא לבש גלימה שחורה רקומה עם צלבים קטנים בצבע אדום".

המומיה של תרבות הווארי הידועה כגברת המסכה / AP PHOTO/KAREL NAVARRO

מדענים מדגישים כי השונות הגנטית היא "לא מוטציה חיובית ולא שלילית", כפי שנאמר בהודעה לעיתונות. זה קצת מתעתע מכיוון שהמוטציה מביאה גם לשיער בלונדיני יותר ולעור בהיר, מה שמקנה יתרון הישרדותי על ידי גירוי ייצור גדול יותר של ויטמין D במדינות חסרות השמש בצפון אירופה ליד המעגל הארקטי, שם עיניים כחולות הן עדיין הנפוצות ביותר.


עיניים כחולות נמצאות ב-95% מהאירופאים במדינות סקנדינביה. יש להם גם מגוון רחב יותר של צבע שיער ועור. לשם השוואה, באירופה יש מגוון רחב יותר של צבע שיער ופיגמנטציה של העור מאשר בכל יבשת אחרת על פני כדור הארץ.


"השאלה הבסיסית היא, 'מדוע הגענו מאי המצאותן של עיניים כחולות (ידועות) על פני כדור הארץ לפני 10,000 שנה ל-20 או 40 אחוז מהאירופאים עם עיניים כחולות עכשיו?' לדברי ג'ון הוקס מאוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון, "הגן הזה עושה משהו טוב לאנשים. זה גורם להם להביא עוד ילדים".


לעומת זאת, הצורה ה"רגילה" של הגן נמצאת ברוב היונקים על פני כדור הארץ. עכברים, סוסים, פרות, חולדות, כלבים, חתולים, פרימטים, שימפנזים ובני אדם עם עיניים חומות, כולם בעלי אותו רצף בן שש אותיות. (אין מידע על מה גורם להאסקי סיביר ולחתולים סיאמיים להיות בעלי עיניים כחולות).


בערך ל-10% מכלל בני האדם יש עיניים כחולות, אבל המספר הזה משתנה מאד בהתאם לאזור, כאשר למדינות סקנדינביה יש נטייה גבוהה יותר לעיניים כחולות. נחשב למוטציה ניטרלית, אייברג אומר שהדוגמה בצבע העיניים "פשוט מראה שהטבע מערבב כל הזמן את הגנום האנושי, יוצר קוקטייל גנטי של כרומוזומים אנושיים ומנסה שינויים שונים תוך כדי כך".

מקורות:

572 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page