top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מגלש סקי בן 1300 שנה שנמצא בנורבגיה משלים זוג מגלשיים

לאחר מספר שנים של מרדף, צוות בנורווגיה מצא בחודש שעבר מגלש סקי פרהיסטורי בהר דיג'רווארד (Digervarden). אמנם זה לא מגלש הסקי העתיק ביותר שנמצא אי פעם, אך הוא עדיין פרהיסטורי ובוודאי השמור ביותר מסוגו. מה שהופך את הממצא למרגש עוד יותר הוא שמגלש הסקי הפרהיסטורי הוא אחד מתוך זוג. הראשון מצמד המגלשיים העתיקים התגלה ליד אותה נקודה בשנת 2014. זוגות מגלשי סקי עתיקים אחרים נמצאו במקומות אחרים אך אף אחד מהם לא במצב שימור כה טוב.

שחזור של מגלשי הסקי דיג'רווארד / secretsoftheice.com

מגלשים פרהיסטוריים וחפצים אחרים צצים מתוך קרחונים נסוגים

אחת התוצאות החיוביות של המסת הקרחונים הנגרמת על ידי שינויי האקלים היא שהשלג והקרח חושפים את סודותיהם. יתר על כן, מרבית החפצים נשמרו היטב, בהקפאה עמוקה. ריבוי הפריטים שצצו מהשלג בשנים האחרונות מצפון אמריקה, סקנדינביה, סיביר וסין מסייעים לחוקרים לחבר כמה אספקטים שעד כה לא היו ידועים בהיסטוריה האנושית.


מגמה זו של שינויי האקלים יצרה אפילו תחום אקדמי חדש בשם ארכיאולוגיה קרחונית (glacial archaeology). למרות שכפי שהפרופסור בריט סולי (Brit Solli), ארכיאולוג מאוניברסיטת אוסלו, הסביר ל"גרדיאן", זוהי קצת טעות. "רוב הממצאים הנובעים מהמסת קרח הנגרמת כתוצאה משינויי אקלים אינם מקרחונים נעים, הנוטים לרסק ולהשמיד חפצים, אלא ממשטחי קרח גדולים, המתכווצים וזורמים".


בנורבגיה, המחזיקה כיום ביותר ממחצית מממצאי הקרחונים שנמצאו בעולם עד כה, המסת הקרח הולידה את התוכנית לארכיאולוגיה של הקרחונים (Glacier Archaeology Program), שהיא שיתוף פעולה בין מועצת מחוז ינלנה (Innlandet County Council) והמוזיאון לתולדות התרבות (Museum of Cultural History), אוניברסיטת אוסלו. היא החלה בשנת 2011 והניבה עד כה 3000 ממצאים החל מכלי ציד, חרבות ויקינגים וציוד תובלה ועד לבגדים, עורות ועצמות של בעלי חיים. ממצאיהם נשמרו בארכיון באינטרנט באתר מדהים בשם סודות הקרח (Secrets of the Ice). היה זה צוות מהתוכנית שמצא את מגלש הסקי הפרהיסטורי הראשון עוד בשנת 2014, ולאחר מכן, לאחר המתנה סבלנית עד שהקרח יסוג, בחודש שעבר נמצא מגלש הסקי השני מהזוג.

מגלש הסקי של דיג'רווארד. מוזיאון לתולדות התרבות, אוניברסיטת אוסלו / ציור: אינגווילד טינגלום בוקמן, צילום: וגארד וייק

זוג מגלשיים עתיקים התאחדו מחדש לאחר 1300 שנה

דף האינטרנט של סודות הקרח משתף את הסיפור המרתק של האיחוד. לאחר שנמצא מגלש הסקי הראשון בשנת 2014, שתוארך ל-750 לספירה ובמצב שימור טוב, הצוות קיווה למצוא את בן זוגו. הם המשיכו לעקוב אחר הקרח וחזרו בשנת 2016 רק כדי לגלות שהקרח לא נסוג הרבה.


תמונות לוויין השנה הראו כי הקרח נסוג מרחק גדול, מה שעודד שני ארכיאולוגים לצאת בחודש שעבר לבצע סקר שטח. הם התרגשו למצוא את מגלש הסקי השני במרחק של 5 מטרים בלבד מהמקום בו נמצא הראשון. אך מפאת חוסר בציוד לחילוצו בבטחה מהקרח, נאלצו להשאיר אותו שם ולחזור מאוחר יותר.


שלג טרי השאיר את הארכיאולוגים בתקווה שהוא לא יקבור את מגלש הסקי כך שלא יוכלו להגיע אליו. אך שישה ימים לאחר מכן, צוות גדול יותר המצויד היטב במכושים, תנורי גז ואמצעים נוספים עשה דרכו חזרה למקום בו נמצא מגלש הסקי והצליח למצוא אותו על ידי שילוב תמונות שצולמו בביקור הקודם עם GPS. אז החל הצוות בתהליך המפרך והקפדני של שחרור מגלש הסקי הפרהיסטורי בעזרת אתי שלג, מכושים ומים חמים. לצוות היה מזל: מגלש הסקי היה במצב שימור טוב מאד ואפילו כריכת כף הרגל שלו הייתה שלמה.

משמאל פרטי הכריכה של מגלש הסקי דיג'רווארד. מימין פירוט הכריכה המשוחזרת.

מגלש הסקי הפרהיסטורי השמור בעולם

מגלש הסקי הפרהיסטורי השני, קרש עץ, הוא מאותו סוג כמו הראשון, בעל דריסת רגל מוגבהת וכריכות לכפות הרגליים. אורכו של המגלש הוא 187 סנטימטרים ורוחבו 17 סנטימטרים. מגלש הסקי השני ארוך ב-17 סנטימטרים ורחב ב-2 סנטימטרים מהראשון. הוא גם נמצא במצב שימור טוב יותר, אולי מכיוון שהוא נקבר ב-4-5 מטרים עמוק יותר בשלג. זו אולי גם הסיבה שהוא ארוך ורחב יותר ממגלש הסקי הראשון.


למגלש הסקי השני שלוש כריכות מסובבות מעץ שדר, רצועת עור ופלאג עץ דרך החור שבאחיזת כף הרגל. מגלש הסקי שנמצא בשנת 2014 היה בעל כריכת שדר מסובבת אחת ורצועת עור דרך החור. לשני המגלשיים יש חור בקצה החזית המעוגלת. הבדל נוסף בין שני המגלשיים הוא שלמגלש הסקי השני יש קצה אחורי מחודד ואילו לראשון ישר. מעניין שמגלש הסקי החדש מראה סימני תיקון והיה בשימוש רב. חסרה לו חתיכה מהחלק האחורי.


הארכיאולוג לארס הולגר פילו (Lars Holger Pilø), שלקח חלק בחפירה כתב בפוסט בבלוג על הממצא:

"המגלשיים אינם זהים, אך אל לנו לצפות שיהיו כאלה. המגלשיים יוצרו בעבודת יד, לא בייצור המוני. יש להם היסטוריה ארוכה ואינדיבידואלית של בלאי ותיקון לפני שגולש מתקופת הברזל השתמש בהם יחד והם נקברו בקרח לפני 1300 שנה".

כמה תשובות ועוד שאלות שלא נענו

שאלה מעניינת אחת שנראה כי בחינה ראשונית של מגלש הסקי החדש עונה עליה היא האם על המגלשיים היה ריפוד פרווה בצד התחתון כדי לתת אחיזה טובה יותר בעת האצה והאטה בזמן הגלישה במורד. בחינה של מגלש הסקי הראשון לא הצליחה לענות על שאלה זו באופן משביע רצון, אך השני שנשמר טוב יותר, הציג תלם לאורך הצד התחתון שלו. תלם כזה לא היה שם אילו היה מרופד בפרווה. אז סביר להניח שלמגלשיים לא היה ריפוד פרווה.


בעוד שאלת הפרווה נפתרה, בשלב זה ניתן לענות על שאלות רבות שמגלש הסקי העלה רק באופן ספקולטיבי. למי השתייכו המגלשיים? מטייל, צייד, או שניהם. מדוע הם ננטשו? האם זה בגלל שהם נשברו, או שהייתה תאונה? האם היתה מפולת? האם בעל המגלשיים מת במפולת? רק בדיקה מפורטת יותר של המגלשיים וחקירה נוספת של המקום בו הם נמצאו יכולות לספק כמה תשובות לשאלות חשובות אלה.

מקורות:

118 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page