top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

כדורי האבן הגדולים של קוסטה ריקה

עודכן: 7 באוק׳ 2020

רבים מכם מכירים את סצנת הפתיחה של "שודדי התיבה האבודה", שם כדור אבן ענק כמעט מוחץ אל מותו את אינדיאנה ג'ונס. בעוד שכולם מזהים את הסרט כיצירה בדיונית, כדורי האבן האדירים האלה אינם כאלה.


בשנת 1940, תוך כדי פינוי הג'ונגל עבור מטעי בננות באזור הדלתא דיקויס (Diquis) בקוסטה ריקה, חשפו הפועלים מספר כדורי אבן גדולים שהיו קבורים בחלקם באדמת הג'ונגל.


כמעט מייד הפכו הממצאים המסתוריים לחפצי קישוט יקרי ערך, והגיעו לחצרות הקדמיות של מבני ממשל ומנהלי חברות ברחבי קוסטה ריקה. כדורים רבים נשברו או נפגעו ואחרים פוצצו בתקופה שמעטים הבינו את ערכם הארכיאולוגי.


על פי ג'ון הופס, פרופסור חבר לאנתרופולוגיה ומנהל התוכנית ללימודי האומות הילידיות הגלובליות, ידוע כי קיימים כ -300 כדורים, כאשר הגדול ביותר במשקל 16 טונות וקוטרו שמונה מטרים, הקטן ביותר אינו גדול מכדורסל. כמעט כולם עשויים מאבן "גרנודיוריט", אבן געשית קשה.


למה נועדו כדורי האבן?

מאז גילוים מטרתם האמיתית של הכדורים, שעדיין מאתגרת מומחים, הייתה נושא להשערות החל מתיאוריות על הכדורים ככלי עזר לניווט, ועד שרידים הקשורים לסטונהנג 'או תוצר של תרבות קדומה לא ידועה.


חלק מהתעלומה קשורה באופן בו הם נוצרו כאשר נראה כי הכדורים הכמעט מושלמים הגיעו ממחצבה שנמצאה במרחק של יותר מ -150 ק"מ משם והם נוצרו בתקופה שבה ככל הנראה עוד לא הומצאו כלי מתכת כי ההערכה היא שהאבנים נוצרו בסביבות 600 לספירה. עם זאת, שיטת התיארוך לאבנים היא ספקולטיבית בפני עצמה מכיוון שהיא באמת חושפת את השימוש האחרון בהם ולא את הזמן בו הם נוצרו לראשונה.


"ניתן להשתמש בחפצים אלה במשך מאות שנים ועדיין הם יושבים במקומם כבר אלף שנה. לכן קשה מאוד לומר בדיוק מתי הם נוצרו," הסביר הופס.


עם זאת, התעלומה הגדולה ביותר נותרה המטרה לה הם שימשו. "אנחנו באמת לא יודעים למה הם נוצרו," אמר הופס. "האנשים שיצרו אותם לא השאירו אף רישום כתוב. נשארנו רק עם נתונים ארכיאולוגיים כדי לנסות לשחזר את ההקשר. התרבות שיצרה אותם נכחדה זמן קצר לאחר הכיבוש הספרדי. אז אין מיתוסים או אגדות או סיפורים אחרים המסופרים על ידי הילידים בקוסטה ריקה על הסיבה לה נוצרו הכדורים האלה. "


כמו באיי הפסחא, תיאוריה אחת מניחה שהכדורים היו פשוט סמלי סטטוס. יתכן כי האבנים, המוגנות כעת על ידי אונסק"ו, היו מסודרות בתבניות מאסיביות שהיו בעלות משמעות אסטרונומית, מכיוון שרבים מהכדורים נמצאו מסודרים בקווים ישרים ומעוקלים, כמו גם משולשים ומקבילים.


"כדורי האבן החריגים, שממשיכים לאתגר את החוקרים בהשערות לגבי שיטות וכלים לייצורם, מהווים עדות יוצאת דופן למסורות האמנותיות ויכולות המלאכה של חברות פרוקולומביאניות", מדווח אונסק"ו.


מכיוון שכמעט כל כדור הועבר ממיקומו המקורי, החוקרים סקפטים כי המשמעות האמיתית של הכדורים תתגלה אי פעם.



פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page