top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

התעלומה של מערות אלורה ומקדש קיילאסה בהודו

עודכן: 7 באוק׳ 2020

במערות אלורה (Ellora caves) הממוקמות באורנגאבאד מהרסטרה (Aurangabad Maharashtra) נמצא מקדש קיילאסה (Kailasa temple) המסתורי של לורד שיווה (Lord Shiva). הבנייה והארכיטקטורה של מקדש קדום זה הן אחת התעלומות הארכיאולוגיות הגדולות של המאה ה-21. מקדש קיילאסה הוא מבנה מונוליטי חצוב. כן, בדיוק כמו שזה נשמע, המקדש כולו נחצב מסלע גדול אחד. אין במקדש כיתוב המאשר זאת, אך הסברה היא כי מקדש גדול זה נחצב במאה ה-8 לספירה, על ידי מלך רשטראקוטה קרישנה הראשון (Rashtrakuta King Krishna I).

הסברה מבוססת על שני שירים סטירים קצרים (epigrams) שנמצאו בתוך המקדש. עם זאת, באותה תקופה אי אפשר היה לחצוב מבנה כה מסיבי, בטכניקת בניה של חפירה אנכית בגישה מלמעלה למטה, רק עם פטיש ואיזמל. הגילופים המעודנים במקדש חייבו עבודה מיומנת עם מתמטיקאים ומהנדסים מבריקים.

בניה המתבצעת על ידי חיתוך סלע בודד מלמעלה למטה, דורשת תכנון ומדידה מדויקים מאוד, שכן ברגע שנחתך הסלע אי אפשר לתקן או לשנות על ידי הוספת אבן או גוש סלע נוסף. כל המקדש הזה עשוי סלע אחד בלבד. אפילו אבן קטנה לא הוספה בנפרד לעיצוב או תמיכה. עכשיו נסו לדמיין איך הם הצליחו לבנות גשרים, מרפסות, מדרגות מפולסות, מנהרות תת-קרקעיות, ניקוז ומערכות אגירת מים.


התעלומה אינה קשורה רק בארכיטקטורה אלא גם לסלעים והחול שנחצבו החוצה. כשנבנה המקדש חצבו החוצה סלעים גדולים בכדי להעניק למבנה צורה של רכס הרי קאילאש. נשאלת השאלה היכן נמצאים הסלעים האלה עכשיו? ארכיאולוגים לא מצאו עקבות של חול וסלעים גדולים סביב המקדש. באיזה סוג של טכנולוגיה השתמשו בכדי לאדות את אותם סלעים גדולים?


בעולם קיימים מבנים מגליתים רבים כאלה, אך מקדש קיילאסה הוא הגדול מכולם. מבנה מגליתי דומה הוא הפרתנון (Parthenon) ביוון. מקדש קיילאסה הוא כפול מגובהו של פרתנון, והוא הגדול מבין כל המגליתים שהתגלו עד כה.


המקדש היה מחופה לחלוטין בטיח לבן ונראה כמו הר קאילאש, זו הסיבה שהוא קיבל את השם "מקדש קיילאס". מובילות למקדש מנהרות תת קרקעיות מוזרות שהובילו את הארכיאולוגים לחשוב על עיר עצומה שיתכן ונמצאת מתחת לאדמה.


הנה כמה עובדות מעניינות על המקדש:

  • מקדש זה הוא מגלית, חצוב כולו מסלע בודד.

  • זהו המקדש היחיד בעולם בו החלו לחצוב מלמעלה וחפרו כלפי מטה.

  • כל מבני הסלע האחרים בעולם נבנו על ידי חיתוך הסלע מקדימה וחציבה תוך כדי תנועה. זוהי טכניקה נפוצה לבניית כל מבנה מסלע וזו נקראת טכניקת חיתוך פנימה ("Cut-in") בעוד מקדש קיילאסה הוא המקדש היחיד שנבנה באמצעות טכניקה הפוכה בדיוק הנקראת חיתוך החוצה ("Cut-Out").

  • ההיסטוריונים והארכיאולוגים מעריכים כי כ-400,000 טון סלע הוצאו מהאתר במהלך החציבה. כמות עצומה כזו של סלע כבד מעולם לא נמצאה באתר ובסביבתו.

  • במקדש נמצאת תקרת הסלע הגדולה ביותר בעולם.


ישנם חוקרים הטוענים כי לא ניתן להקים מבנה מסוג זה גם כיום באמצעות ציוד וטכנולוגיות מתקדמות ביותר.

אז האם המקדש הזה נבנה על ידי צוויליזציה מתקדמת אחרת ולא על ידי בני אדם?


בואו נעשה תרגיל חישובי קצר:

  • סלע ענק נחצב למקדש יפהפה על ידי הסרת 400,000 טון סלעים כבדים תוך 18 שנה בלבד.

  • נניח שכ-7000 פועלים עבדו כמו רובוטים במשך 18 שנים 12 שעות ביממה ללא הפסקות בכלל.

  • אם חצבו 400,000 טון סלע תוך 18 שנה, ההספק שלהם היה חציבה של 22,222 טון לשנה.

  • 400000 טון / 18 שנים = 22,222 טון לשנה

  • זה אומר 60 טון ליום ו-5 טון לשעה

  • 22,222 טון / 365 יום = 60 טון ליום

  • 60 טון / 12 שעות = 5 טון לשעה

וזה רק בחציבת הסלע, מה עם הזמן שנדרש לעיצוב, תכנון וגילוף?

איך הצליחו אותם עובדים לחצוב את המקדש הזה רק באמצעות פטיש ואזמל?

זה בלתי אפשרי אפילו היום!


בשנת 1682 שכר שליט מוסלמי בשם אוראנגזב (Aurangzeb) אלף פועלים לשלוש שנים רק כדי להרוס את המקדש הזה לחלוטין. אפילו לאחר מאמצים כבירים לא הצליחו הפועלים להרוס את המקדש. הם הצליחו רק להרוס כמה גילופים. לבסוף ויתר אוראנגזב ועזב את המקדש כפי שהוא. אם בני אדם לא הצליחו אפילו להרוס את המקדש הזה. האם מבנה כזה נוצר על ידי בני אדם בכלל?


קיימים חוקרים הטוענים בתוקף שהתקיימה תרבות תת-קרקעית עצומה מתחת למערות אלה.


במערות האלורה קיימות מנהרות עמוקות ומעברים צרים. ניתן לראות אותם מבחוץ, אך לאחר 10 מטרים בערך הן נעשות צרות מכדי שאדם יכול להיכנס אליהן. יש הרבה מנהרות וכניסה לרבות מהמערות מוגבלת כעת. אפשר להבחין בסורגים ומנעולים בכניסה למערות שבהן יש מנהרות כאלה.


מה הייתה מטרת מנהרות אלה והמעברים הצרים? המעברים הצרים האלה נבנו במכוון למטרה מסוימת. אם בני אדם אינם יכולים אפילו להיכנס למעברים האלה, אז איך הם עשו זאת ולאיזו מטרה? האם יכולה להיות עיר תת-קרקעית נסתרת? האם כל זה נוצר על ידי הומנואידים זעירים?


יש הרבה פירי אוורור וחורים ברצפת כל המערות. איש עדיין לא מצא את הסיבה לפירים הללו. האם הם נועדו לאיוורור לעיר התת קרקעית?


ציורי הקיר והגילופים מתארים קיומה של תרבות תת-קרקעית והומנואידים זעירים. בגילופים על הקירות יש אלים ואלות גדולים ומתחתם מוצגים הומנואידים ובעלי חיים זעירים.


היסטוריונים מאשרים כי מערה 16, שהיא המקדש, היא המבנה העתיק ביותר מבין כל המערות באלורה. ועדיין, הארכיטקטורה והעיצוב של מקדש זה מתקדמים בהרבה מזה של המערות האחרות.


מקדש קיילאסה הוא המבנה היחיד שניתן לזיהוי מהשמיים, זאת בגלל עיצוב מעגלי ופסלים של ארבעה אריות, המבנה של מקדש קיילאסה נראה מלמעלה כ-"X" גדול. האם זה נוצר כאות לחוצנים על מנת לאתר את המיקום?


מקדש זה הוא אחד המבנים המסתוריים ביותר בעולם ועדיין נותר בגדר תעלומה.



108 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page