top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

היסטוריה קצרה של הזמן והגלובליזציה שלו

בינואר 1906, כמה אלפי עובדי מפעלי כותנה התפרעו בפאתי בומביי. הם סירבו לעבוד בנולים שלהם, הם יידו אבנים על המפעלים, המרד שלהם התפשט עד מהרה ללב העיר, שם חתמו יותר מ-15,000 אזרחים על עצומות וצעדו בכעס ברחובות. הם מחו על ההצעה של ביטול השעה המקומית לטובת השעון הסטנדרטי ההודי, שייקבע חמש וחצי שעות לפני גריניץ'. להודים של תחילת המאה ה-20, זה נראה כמו עוד ניסיון לרסק את המסורת המקומית ולחזק את שלטונה של בריטניה. רק ב-1950, שלוש שנים לאחר העצמאות ההודית, אומץ אזור זמן יחיד בפריסה ארצית. עיתונאים כינו את המחלוקת הזו "קרב השעונים". היא נמשכה כמעט חצי מאה.

לפני שנכנס לסקירה של רפורמת הזמן וכיצד הצלחנו להסכים על מערכת זמן גלובלית הבה נתחיל במקורות, אי אז לפני אלפי שנים, כשהאדם התחיל למסגר את הזמן ולחשב אותו בצורה מדוייקת.


אפשר למצוא מסקרנת את העובדה שאנו מחלקים את השעות ל-60 דקות ואת הימים ל-24 שעות - למה לא כפולה של 10 או 12? במילים פשוטות, התשובה היא משום שממציאי הזמן לא פעלו על מערכת עשרונית (בסיס-10) או דואודצימלית (בסיס-12) אלא מערכת סקסגסימלית (בסיס-60). עבור הממציאים השומריים הקדומים שחילקו לראשונה את תנועות הרקיע למרווחים שניתן לספור, 60 היה המספר המושלם. ניתן לחלק את המספר 60 ב-1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, 15, 20 ו-30 חלקים שווים. יתרה מכך, אסטרונומים קדומים האמינו שיש 360 ימים בשנה, מספר ש-60 נכנס בו שש פעמים. האימפריה השומרית לא החזיקה מעמד. עם זאת, במשך יותר מ-5,000 שנה העולם נשאר מחויב למתווה הזמן שלהם.


לתרבויות עתיקות רבות היתה הערכה גסה של חלוף הזמן. ברור שיום התחיל כשהשמש זרחה והלילה התחיל כשהשמש שקעה. מעט פחות ברור היה חלוף שבועות, חודשים ושנים; עם זאת, גם אלה היו משוערים על ידי עמים עתיקים. חודש היה משך הזמן של מחזור ירח אחד שלם, ואילו שבוע היה משך הזמן של שלב אחד של מחזור הירח. ניתן להעריך שנה על סמך העונות המשתנות והמיקום היחסי של השמש. לאחר שנקבע זניט השמש, יכלו המלומדים לספור את מספר הזריחות/השקיעות שעברו עד שהגיעה שוב לזניט. באופן זה, המצרים הקדומים, בני המאיה והבבלים, בין היתר, קבעו שלשנה יש 360 ימים. אולם היו אלה האסטרונומים והמתמטיקאים השומרים שחילקו לראשונה באופן שיטתי את חלוף הזמן. עבודתם התקבלה ונפוצה ברחבי אירואסיה.


השיטה העשרונית היא כיום הבסיס המספרי הנפוץ ביותר. זוהי מערכת ספירה זמינה, בהתחשב בכך שלבני אדם יש 10 אצבעות לספור. ככזו, ישנם כמה טוענים להמצאת השיטה העשרונית, בעיקר היוונים (בערך 300 לפנה"ס), הסינים (100 לפנה"ס) וההודים (בערך 100 לספירה). פחות ידועים הם מקורותיה של המערכת הדואודצימלית, אם כי נראה שהיא נוצרה באופן עצמאי בשפות הניגרית, הסינית והבבלית העתיקות, במידה ניכרת עם האמונה של 12 המזלות בגלגל המזלות. עם זאת, לכל אלה קדמו השומרים הקדומים שיצרו את המערכת הסקסגסימלית שלהם באלף ה-3 לפנה"ס.


השומרים העדיפו בתחילה את המספר 60 מכיוון שהוא התחלק בקלות. לא רק שהיו מעט שאריות כשעבדו עם המספר 60 וכפולותיו, לשאריות שהופיעו לא היו עשרונים חוזרים (לדוגמה 1/3 = 0.333...), קונספט שהשומרים לא יכלו לעבד באותו זמן. ארץ שומר נכבשה בשנת 2400 לפנה"ס על ידי האכדים ולאחר מכן על ידי האמורים (הידועים גם בכינוי הבבלים) בשנת 1800 לפנה"ס. כל מעצמה שלטת לאחר מכן העריכה גם את המערכת הסקסגסימלית הידידותית למשתמש ושילבה אותה במתמטיקה שלה. אז הרעיון של חלוקת הזמן ליחידות של 60 נמשך והתפשט למזרח בפרס, הודו וסין, כמו גם למערב במצרים, קרתגו ורומא. המערכת החמיאה היטב לעבודתם של האסטרונומים הסינים בגילוי 12 השעות האסטרונומיות של הכוכבים (תגלית תיאורטית בעיקרה שכן רוב האנשים חיו לפי השמש). זה עבד גם עם אסטרטגיות צבאיות אימפריאליות, במיוחד חלוקת משמרת הלילה למספר מרווחים שווים. המצרים קיימו שלוש משמרות בכל לילה, לרומאים היו ארבע.

לוח בבלי YBC 7289 המציג בקירוב את √2 של מספר הסקסגסימלי 1;24,51,10

עם חידושים יווניים ואיסלאמיים בגיאומטריה, התגלה שה-360 הוא לא רק משך הזמן של המסלול האידיאלי של כדור הארץ אלא גם המדידה המושלמת של מעגל. המערכת הסקסגסימלית החלה אפוא לבסס את מקומה בהיסטוריה על ידי הפיכתה חיונית למתמטיקה ולניווט (כדור הארץ מחולק למעלות של קווי אורך וקווי רוחב). לבסוף, עם המצאת השעון במאה ה-14, לוח השעון העגול חולק למעגל סקסגסימלי מסודר שנתן לכל דקה 60 שניות.


כיום, אנו מתייחסים למערכת הגלובלית שלנו של שמירת זמן כמובנת מאליה: 24 אזורי זמן בגלים היוצאים בשלווה מגריניץ'; שנה של 12 חודשים, מחולקת ל-52 שבועות, מוכרת מסן פרנסיסקו לשנחאי; והקפיצה הדו-שנתית המתועבת של שעון הקיץ. אלו המוסכמות שמאפשרות לנו לדבר ולטייל ולסחור ברחבי העולם בלי להניד עפעף. עם זאת, בספרה החדש המעורר דמיון ומחשבה 'The Global Transformation of Time, 1870-1950', ונסה אוגל (Vanessa Ogle) מזכירה לנו שצריך להמציא את הסטנדרטיזציה והסימולטניות.


כשהמאה ה-19 התמוססה לתוך ה-20, מדינות צפון האוקיינוס ​​האטלנטי נאבקו לכפות את דרכיהן לציון זמן על שאר כדור הארץ. זה היה פרויקט שאפתני, זכה להתנגדות והוצע מחדש על ידי צוות יוצא דופן של דמויות. מול מדענים צרפתים, פקידים בריטים קולוניאליים, גיבורי מלחמה גרמנים, אנשי עסקים אמריקאים ורפורמים ערבים היו חקלאים אנגלים, עובדי מפעלים בבומביי ומלומדים מוסלמים מרחבי המזרח התיכון. ההיסטוריה של רפורמת הזמן מאירה את הטבע הלא אחיד של הגלובליזציה, אבל היא גם מציעה לנו דרך לחשוב יותר לעומק על שינוי טכנולוגי ברגע שבו אנחנו כמעט מוצפים ממנו.

מאז שבני אדם קיימים, מדדנו זמן על ידי התבוננות בעולם הטבע: השתנות העונות וריקודם של גופים שמימיים על פני השמים. לפני יותר מ-30,000 שנה, גברים ונשים במה שעכשיו מרכז אירופה עקבו אחר הירח והכוכבים על ידי גילוף חריצים בחטים של ממותה. מסטונהנג' ועד למצפה הכוכבים הסיני העתיק בשאנשי, מבנים נאוליתיים רבים נבנו במקור לציון נקודת ההיפוך החורפית ולחגוג את תחילתה של שנה חדשה. לפני כ-4,000 שנה, היה זה שיטפון הקיץ של הנילוס שאותת למצרים הקדמונים שחלפה עוד שנה. מעבירים את מבטנו במשך אלפי שנים מכדורים שמימיים לרסיסים הקטנים ביותר של חומר, הפכנו לשומרי זמן בעלי דיוק יוצא דופן. השעונים האטומיים של היום, הפועלים על ידי מדידת תנודות של אטומי צסיום כאשר האלקטרונים שלהם עוברים בין שתי רמות אנרגיה, הם כל כך מדויקים שהם לא יאבדו שנייה אחת במהלך 15 מיליארד השנים הבאות.


עם זאת, הזמן אינו טבעי או אובייקטיבי כפי שהוא נראה. אכן, לתחושת הזמן שלנו יש קשר לאופן שבו אנו מתייחסים זה לזה ומבינים את מקומנו ביקום. חברות יהודיות-נוצריות למדו לתפוס את הזמן ההיסטורי כליניארי וחד כיווני בגלל סיפור מסוים שסיפרו לעצמן על גורל המין האנושי. האינקה ובני המאיה שאבו קוסמולוגיות שונות מסיפורים שונים, מחזוריים ומתמשכים. הזמן, במילים אחרות, תמיד היה תוצר של הדמיון האנושי - ומקור לעוצמה פוליטית אדירה. יוליוס קיסר ידע זאת כשחילק מחדש את לוח השנה הרומי בשנת 46 לפנה"ס. לבודד אותו מהכמורה. יוסיף סטלין חשב שסוף השבוע הוא מותרות בורגניות, הוא ביטל אותו ב-1929 במטרה להפוך רוסים רגילים לקומוניסטים טובים.


משטר שמירת הזמן המודרני שלנו נולד בסוף המאה ה-19. 'מפנה המאה העשרים' ('fin-de-siècle') היה עידן גלובלי כמו שלנו, מקושר על פני גבולות ויבשות ואוקיינוסים. זה היה גם רגע של התקדמות טכנולוגית גדולה. מסילות רכבת, ספינות קיטור, רכבות תחתית, טלפונים ורדיו רעמו בבת אחת, ממוטטות מרחק ודוחסות את הזמן בדרכים שהדהימו ובילבלו. הטכנולוגיה גם אילצה דיוק רב יותר של חישוב ומדידה. רבים מתושבי המערב חשו שהגלובליזציה דורשת דרכים מדויקות וצפויות יותר למדידת זמן. כפי שניסחה זאת חברה ספרותית מפרנקפורט בשנת 1864: "ככל שמתגברים על ההפרדה המרחבית... כך הצורך בחישוב כללי תואם של זמן דחוף וחשוב יותר."


שמירת זמן הייתה עסק מבולגן ומבלבל ברוב חלקי העולם של המאה ה-19. רכבות אמריקאיות הכירו ב-75 זמנים מקומיים שונים ב-1875; שלושה מהם היו בשיקגו לבדה. בגרמניה, המטיילים היו צריכים להבהיר אם היציאות הן לפי זמן ברלין, מינכן, שטוטגרט, קרלסרוהה, לודוויגסהפן או פרנקפורט. עד סוף המאה, המגוון המטורף הזה של זמנים מקומיים מתחרים הקשה על הובלת כל דבר, מתבלינים ועד צבאות. לוחות שנה מתנגשים החמירו את כאבי הראש עוד יותר. עד שהמהפכנים נטשו את לוח השנה היוליאני ב-1918, רוסיה הייתה 13 ימים אחרי מערב אירופה. אוכלוסיות מקומיות במושבת נטאל של בריטניה, בקצה הדרומי של יבשת אפריקה, חילקו את השנה ל-13 מחזורי ירח. החברות האסלאמיות ספרו שנים משנת 622 לספירה, כאשר הנביא מוחמד היגר ממכה למדינה.

זמנים מקומיים בערים מרכזיות ברחבי ארה"ב, כפי שפורסם ב-1857 כאשר 'אין "זמן רכבת סטנדרטי" בארה"ב או בקנדה.

העדיפות הראשונה של הרפורמיסטים של הזמן הייתה להחליף את מעשה הטלאים הבלתי אפשרי בעולם של הזמנים המקומיים במערכת אוניברסלית של זמנים טריטוריאליים. זה היה החלום שניסח המהנדס הסקוטי-קנדי סנדפורד פלמינג (Sandford Fleming) ואומץ רשמית על ידי דיפלומטים בועידת המרידיאן הבין-לאומית ב-1884 בוושינגטון הבירה: עולם מחולק ל-24 אזורים, שלכל אחד מהם זמן ממוצע שנקבע על ידי אסטרונומים במצפה הכוכבים המלכותי של גריניץ'.


הרפורמה בלוח השנה הייתה קריטית לא פחות. הרחבת לוח השנה הגרגוריאני לרחבי העולם הייתה אפשרות אחת. אחרת, שהועדפה על ידי דמויות אקסצנטריות כמו מייסד קודאק ג'ורג' איסטמן ואליזבת אצ'ליס (Elisabeth Achelis), פעילה אמריקאית המוכרת באירופה כ"גברת לוח השנה", היתה להתחיל מאפס עם לוח שנה עולמי חדש המתאים לעידן מודרני מדעי. רבים נרשמו לעיצוב שנוסח לראשונה על ידי הפילוסוף הפוזיטיביסטי הצרפתי אוגוסט קונט: שנה קלנדרית רציונלית מושלמת של 13 חודשים שווים עם 28 ימים כל אחד. (חברות גדולות כמו סירס וקודאק עשו את החשבונאות הפנימית שלהן כך במשך שנים, אבל זה הוכיח את עצמו כקשה)


בסך הכל, הרפורמיסטים של הזמן הצליחו באופן מפליא לכופף את העולם על פי רצונם. אבל זה היה הישג שהושג בדרך קשה. ברחבי העולם, אוכלוסיות מקומיות התרעמו על ההתערבות האירופית בחיי היומיום ובמקצבים המסורתיים שלהן. אזרחי בומביי התקוממו בגלוי. בביירות העות'מאנית, צבעונית וקוסמופוליטית, המקומיים הכירו בדרכים חדשות למדידת זמן מבלי לוותר על הישן. צלצולי השעונים הציבוריים החדשים חפפו את פעמוני הכנסייה ואת קולות המואזין. הנוסעים בטרנזיט התייעצו עם לוחות הזמנים של האוטובוסים בזמנים האירופיים והטורקיים כאחד. יוזמה פרדוקסלית עם השלכות לא מכוונות, רפורמת הזמן גרמה לרוב לכאוס כרונולוגי יותר ממה שפתרה.


גם אירופאים רבים היו צריכים לשכנע. צרפת אימצה זמן ממוצע כלל ארצי בשנת 1891 אך סירבה לאמץ את קו האורך של גריניץ'; פוליטיקאים העדיפו לחשב את השעות בפריז במקום לסבול מהשפלה לאומית של קביעת השעה הצרפתית עם מצפה כוכבים אנגלי. שעון קיץ, עוד פרויקט קטן לרפורמיסטים של הזמן, נתפס על ידי רבים כמזימה לגנוב שעות נוספות מהעובדים. אחרים חשבו שזה ניסיון בלתי נסלח לשחק את אלוהים. אחרים עדיין מודאגים מהמצב הפולשני. קורא בריטי נרגן אחד כתב ל-The Spectator ב-1907 שרפורמת הזמן "מציעה להשכיב אותנו לישון ולהקים אותנו לפי חוק הפרלמנט. באופן אישי, אני אוהב לבחור את הזמן שלי לפעולות האלה". אותגרה והתעלמו ממנה בכל יבשת הרבה לתוך המאה ה-20, מדידת זמן מודרנית לא פשוט צצה, היה צריך לכפות אותה.


המרצה הבכירה להיסטוריה באוניברסיטת פנסילבניה, ונסה אוגל מסגרה את רפורמת הזמן בעיקר כסיפור על גלובליזציה. ספרה, שנבנה בצורה מרשימה על מחקר ארכיוני שנערך בשמונה מדינות ובשפות מרובות, מגלה כי האינטגרציה העולמית תמיד הייתה לא אחידה ושנויה במחלוקת. היא מזכירה לנו שרשתות רב-לאומיות לעולם אינן ניטרליות ושהגלובליזציה היא תהליך אידיאולוגי. כמו 'Empire of Cotton' הסנסציוני של סוון בקט (Sven Beckert), עבודתה האדירה של אוגל תורמת להיסטוריה חדשה של כלכלה פוליטית, שלוקחת ברצינות את הרעיונות, הערכים ומעשי האלימות שמאחורי הופעתו של הקפיטליזם העולמי.

עם זאת, יש יותר מסיפור מדהים אחד שניתן ללמוד מההיסטוריה (הנשכחת) של שעונים ולוחות שנה. רפורמת הזמן מציעה גם הסבר מדהים ורלוונטי מאוד לאופן שבו מתרחש שינוי טכנולוגי. פועמים ברכות מתחת לסיפור של אוגל, אחרי הכל, הם כלים חדשים של תקשורת ותחבורה שהביאו את בעיית שמירת הזמן העולמית להקלה חדה מלכתחילה: רכבות, ספינות קיטור, הטלגרף.


מה שאנו למדים מהגנאלוגיה של אוגל של אזורי זמן הוא שהטכנולוגיה משנה את העולם לא לפי הלוגיקה הפרומתאית שלו אלא לפי ההיגיון שלנו. טלגרפים, ספינות קיטור ומסילות ברזל הביאו את העתיד שהם יצרו רק בגלל שהם היו רתומים לחזון פוליטי מסוים: סדר עולמי ליברלי בחסות אירופה. קונספטים גבוהים כמו אחידות, יעילות וקידמה היו אידיאולוגיים כמו שהם היו מדעיים. כשלוקחים את העליונות המערבית כמובנת מאליה, הם שיקפו את האמונות האירופיות לגבי ההיגיון האנושי ויצירת העולם מחדש.


רפורמת הזמן הייתה מודרניות המוגדרת במונחים מערביים, שפותחה כדי להתאים לאינטרסים ולהנחותיהם של האזרחים העשירים והחזקים בעולם. הסנכרון הקל על האליטות האירופיות להקרין את השפעתן ולמכור את סחורותיהן. אבל הפסדים גברו בקרב העניים וחסרי האונים. בנטאל, למשל, אוכלוסיות ילידיות איבדו את הזכות לציין לעצמן זמן לאחר שמיסיונרים ראו את לוחות השנה של הזולו כבזבזניים ונחשלים. ברחבי העולם נמחקו מסורות ומקצבים מקומיים בשם הקידמה. מתנגדי רפורמת הזמן היו נבונים מספיק כדי להכיר בכך שהעתיד שאליו הם נדחפים אינו הכרחי, אינו שוויוני ואינו דמוקרטי. זה תוכנן כדי להועיל לחלק יותר מלאחרים.


רפורמת הזמן הגיעה לשיאה לפני מאה שנה, אבל אוצר המילים שלנו לשינויים טכנולוגיים הוא בלתי ניתן לערעור, מתקדם באופן עיוור באותה מידה. מגוגל ועד GrubHub, החידושים הדיגיטליים של היום מציעים קלות ושיפור, פחות בזבוז זמן ויותר מידע, חיבור גדול ומשמעותי יותר עם העולם שסביבנו. השפה הזו מרקיעה שחקים ואופטימית, אבל היא גם מניחה הנחות פוליטיות מסוימות לגבי מי אנחנו ואיך אנחנו צריכים לחיות ביחד.


חישבו על ה"כלכלה המשתפת" המודגמת בצורה הטובה ביותר על ידי Airbnb ו-Uber. מתחת לשיח מפתה של העצמה וקישוריות מסתתר חזון שאנחנו עשויים לרצות מאד לערער אותו: העמקת השיווק של חיינו ומערכות היחסים שלנו, מלווה באי-שוויון מזגזג. כדאי שנחשוב באופן קפדני יותר לגבי מי עומד להרוויח מהעתיד החלק והיעיל שמציעים לנו - ומה אנחנו עלולים להפסיד.


נותר לראות כיצד יישומי סמארטפון, משקפי מציאות מדומה וביג דאטה ישנו את הדרך בה אנו חיים. מה שברור הוא שהם יכולים לעשות זאת לטובה וגם לרעה. ההיסטוריה העולמית של רפורמת הזמן מזכירה לנו שהטכנולוגיה אינה מבטיחה הבטחות לגבי צורת העתיד המשותף שלנו: האם העתיד הזה יהיה פחות או יותר שוויוני, פחות או יותר צודק, פחות או יותר דמוקרטי. אלו בחירות אנושיות. זו לא הטכנולוגיה עצמה אלא מה שאנו מבקשים ממנה לעשות עבורנו שעושה את כל ההבדל.

מקורות:

153 צפיותתגובה 1

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page