top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

סטונהנג' לא נבנה במקור באנגליה ע"פ מחקר חדש

מאת: Tom Hale

מקור: IFLScience


תיאוריה חדשה ומרתקת מרמזת כי סטונהנג' לא הוקם במקור בדרום אנגליה. במקום זאת, עבודות ארכיאולוגיות עדכניות מציעות כי גושי הסלע הענקיים הוצבו בתחילה בהרי ויילס, לפני שפורקו ונבנו מחדש כסטונהנג' בוילטשייר שבאנגליה. הממצאים החדשים דווחו השבוע בכתב העת Antiquity.

חוקרים מפיגים אט אט את המסתורין סביב המונומנט בן ה-5,000 שנה (או הרבה יותר, תלוי את מי שואלים). בשנים האחרונות, עבודה גיאולוגית הראתה כי האבנים הכחולות (Bluestone) של סטונהנג' הגיעו ממחצבה במרחק של כ-200 ק"מ, בגבעות פרסלי (Preseli Hills), מערב ויילס. עוד התברר כי חלק מהמתיישבים שהתגוררו בסמוך למיקומו הנוכחי של סטונהנג' בדרום אנגליה הגיעו ככל הנראה מגבעות מערב ויילס בסביבות 3000 לפנה"ס.


הקשר המוזר הזה בין המעגל הפרהיסטורי לגבעות פרסלי הגיע לשיאו כאשר ארכיאולוגים התבוננו שוב על מעגל אבן גדול אחר, המכונה וואן מאוון (Waun Mawn), שנמצא מרחק קצר מהמחצבה הוולשית בגבעות פרסלי.

קשת האבנים בוואן מאוון במהלך חפירות בשנת 2017, מבט ממזרח. / A. Stanford - Antiquity

"חשדנו שחייב להיות מעגל מקורי בפרסלי בו הונחו האבנים תחילה. ושם הוא היה, על גבעת וואן מאוון, פחות מ-5 ק"מ מהמחצבה", אמר ל-IFLScience פרופ' מייק פארקר פירסון (Prof. Mike Parker Pearson) מאוניברסיטת קולג' בלונדון, המחבר הראשי של המחקר.


"כקשת של ארבע אבנים עומדות, האתר תועד לראשונה על ידי ארכיאולוגים לפני כ-100 שנה, אך לאחר מכן התעלמו ממנו או חשבו שהוא אינו שרידי מעגל. איש לא שיער שהוא יכול להיות קשור לאבנים הכחולות ולסטונהנג'."


החוקרים חשדו בעבר כי סטונהנג' נבנה לראשונה בוויילס, אך הם מעולם לא היו בטוחים היכן נמצא האתר המקורי. אפילו המיתולוגיה רומזת על הרעיון שסטונהנג' הגיע במקור מארץ רחוקה. הסיפור הקדום ביותר על מוצאו של סטונהנג' מגיע מהאגדה של המאה ה-12 על הקוסם מרלין שלוקח צבא לאירלנד כדי לתפוס מעגל אבן קסום, 'ריקוד הענקים' ('the Giants’ Dance'), ולבנות אותו מחדש כסטונהנג'.


עבור מחקר חדש זה, העבודה מדגישה כמה קשרים משמעותיים בין סטונהנג' לוואן מאוון. ראשית, שבבים מוואן מאוון מראים שהוא נוצר מאותו סוג סלע של האבנים בסטונהנג'. שנית, לוואן מאוון היה קוטר של 110 מטר, זהה לזה של התעלה המקיפה את סטונהנג'. ולבסוף, שני המונומנטים היו מיושרים עם זריחת השמש של יום ההיפוך הקיצי.

וואן מאוון במהלך החפירה בשנת 2018, מבט מצפון ושירטוטי שני המעגלים / A. Stanford - Antiquity

לא בטוח למה אנשים פרהיסטוריים השקיעו מאמצים כה כבירים כדי להעביר את המעגל את כל המרחק הזה, אך החוקרים חושדים שאנשים לקחו איתם את האבנים הכחולות הגדולות שלהם - כסמל מרכזי לזהות אבותיהם - כאשר הם נדדו לדרום אנגליה. תהיה הסיבה אשר תהיה, נראה כי זו דוגמה נדירה ביותר לתרבות קדומה שהרימה את המונומנט היקר שלהם והעבירה אותו לבית חדש.


"זה די ייחודי", אמר פרופ' פירסון. "הבאת האבנים הכחולות היא עדיין דבר מיוחד מאוד, כמעט ולא תואם לשום מקום אחר וחלק גדול ממה שמייחד את סטונהנג'."


168 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page