top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

היסטוריה גנומית מקיפה של "ערש הציוויליזציה" נחשפת בעזרת DNA עתיק

האזורים הגובלים בים השחור כבר זמן רב מושכים את תשומת לבם של מגוון חוקרים, מגנטיקאים ועד בלשנים. שטח האדמה הכולל את הבלקן של ימינו ועובר מזרחה דרך טורקיה וארמניה הוא גשר טבעי לחיבור בין תרבויות שונות מאירופה ומאסיה. עמים רבים יכולים להתחקות אחר מוצאם ושפתם באזור, שהיה במשך אלפי שנים מוקד פעילות אנושית. הוא ממשיך להיות נושא למחקר של היסטוריונים המחפשים קווים משותפים המקשרים תרבויות אירופיות ומערב אסיתיות.


יוסיף לזארידיס (Iosif Lazaridis) הוא בין החוקרים המתעניינים באזור. לזארידיס עובד באוניברסיטת הרווארד אך גדל ביוון, מדינה הידועה בתפקידה בעיצוב ההיסטוריה, התרבות והשפה של אירואסיה. לזארידיס תהה זמן רב על מוצאם וההתפתחות הלשונית של העמים המוקדמים ביותר שאיכלסו את יוון וסביבותיה. כיצד, הוא תהה, נפגשו התרבויות העתיקות של אזורים אלה והשפיעו זו על זו כדי ליצור את התרבות והדמוגרפיה המודרנית של ימינו?


מומחים הסתמכו על שרידים ארכיאולוגיים כמו חרס או כתבים כדי לענות על שאלות אלה. למרות שהם מאירי עיניים, החומרים האלה יכולים להיות לא מדויקים וקשה לפרש אותם בצורה אובייקטיבית.

פריצת דרך בגנטיקה

בחלקים מסוימים של העולם, חוקרים הצליחו להסתמך על יותר מאשר ארכיאולוגיה - הם יכולים לחלץ DNA עתיק ממאובנים. זה מאפשר להם ללמוד את ההיסטוריה הגנטית של מקום ולהבין כיצד התפתחו אבותינו הקדומים. זה קשה יותר באזורים המועדים לחום קיצוני, מכיוון שה-DNA מתפרק מהר מאד בתנאים האלה. עם זאת, פריצת דרך הגיעה בשנת 2015, כאשר חוקרים גילו ש-DNA בעצם הפטרוס של האוזן הפנימית יכול לשרוד במשך אלפי שנים, אפילו באקלים חם.


במחקר פורץ דרך, לזארידיס ניצל את פריצת הדרך הטכנולוגית הזו כדי לבצע ניתוח גנטי מסיבי של ה-DNA העתיק של 777 פרטים. הסקר השתרע על אזור שחוקרים קוראים לו הקשת הדרומית (Southern Arc). אזור זה משתרע מקרואטיה במערב עד שהוא פוגש את חצי האי אנטוליה (טורקיה של ימינו), ומשתרע לתוך איראן של ימינו. לזארידיס, גנטיקאי בהכשרתו, שיתף פעולה עם ארכיאולוגים, בלשנים והיסטוריונים מקומיים במאמץ בינלאומי שכלל 206 חוקרים מ-30 מדינות. עבודתם הובילה לשלושה מאמרים שפורסמו בכתב העת Science. עבודתם היא תרומה משמעותית להבנתנו את ההיסטוריה האנושית באזור מרכזי זה.


היאמניה וצמיחתן של השפות ההודו-אירופיות

במאמרם הראשון, החוקרים עקבו אחר נתונים גנטיים כדי להבין את האבולוציה הלשונית של משפחת השפות ההודו-אירופיות. מיפוי הגירות גנטיות יכול לעזור לחוקרים לזהות הזדמנויות לשפות להיפגש ולהתמזג.


כיום, כמעט מחצית מאוכלוסיית העולם דוברת שפה הודו-אירופית כשפה ראשונה. על פי החשד, שורשי השפה הופיעו בערבות אירואסיה, המישורים השטוחים המקשרים בין אירופה לסין, בתקופת הברונזה לפני כ-3,000 שנה. בניתוח זה, לזארידיס מינף את ה-DNA מלפני ובמהלך תקופת הברונזה כדי לדמיין את הערבוב התרבותי שהבלשנים משערים שייתכן שהפיץ את השפות ההודו-אירופיות.


החוקרים מצאו כי רועי ערבות נעו ברחבי הערבה האירו-אסייתית לפני 5,000 עד 3,000 שנה. זה היה עם הידוע בשם יאמניה (Yamnaya). על שם בורות הקבורה הייחודיים שלהם - יאמניה, "תרבות של בורות" ברוסית - היאמניאים דיברו צורה של פרוטו-אינדו-אירופית (proto-Indo-European). (למידע נוסף על הראיות, ראו "The Horse, the Wheel and the Language" מאת דיוויד וו. אנתוני) כאשר ההיאמניאים נעו דרומה, הם השפיעו על תרבויות מגוונות שמהן צמחו השפות היוונית, הפליאו-בלקן (Paleo-Balkan) והאלבנית.


היאמניאים גם מצאו את דרכם מזרחה, עברו על פני הרי הקווקז ואל ארמניה, שם נולדה השפה הארמנית. למעשה, חלק מהאנשים החיים בארמניה כיום הם צאצאים פטרילינאליים ישירים של היאמניה.


עם זאת, ה-DNA של דגימות אנטוליות לא מראה כמעט זכר למקור יאמניאי. זה הפתיע את החוקרים מכיוון ששפות אנטוליות עתיקות, כמו חיתית עתיקה, דומות לשפות הודו-אירופיות. הקשר הלשוני הזה מצביע על כך שהאנטולים יצרו אינטראקציה עם הימנאיה כאשר רועי הערבות נעו בקשת הדרומית. אבל הראיות הגנטיות מפריכות בעוצמה את התיאוריה הזו.

Image credit: Iosif Lazaridis

שורש לשוני משותף

במקום להראות את תנועת הימנאיה לאנטוליה, הנתונים הגנטיים הזמינים החדשים שבהם השתמשו לזארידיס וקבוצתו חושפים שתי פעימות נדידה נפרדות לאזור. ראשית, החוקרים מתארים כיצד חקלאים מהלבנט - אזור במזרח התיכון המודרני הנושק למזרח הים התיכון - אכלסו את האזור לפני 11,000 שנה. אז, לפני 7,000 עד 5,000 שנים, עברו לאנטוליה ציידים-לקטים מאזור הקווקז. אנשים אלה התערבבו עם החקלאים המקוריים מהלבנט בתהליך שיצר את מה שהחוקרים מכנים הומוגניות יוצאת דופן שנראתה אטומה להשפעה חיצונית.


אם אין מקור בערבות אנטוליה, אז אולי לשפות ההודו-אירופיות והאנטוליות יש אב קדמון עוד יותר. תוך התעמקות בסימנים הגנטיים של האזור, החוקרים גילו שחלק מהימנאיה מוצאו מדרום הקווקז, בדיוק כמו האנטולים. מוצא משותף זה מצביע על כך שהשפעה לשונית יכולה הייתה להתרחש מוקדם, ברמות הגבוהות של מערב אסיה, הרבה לפני שהימנאיה עברו לאזורים אחרים של הקשת הדרומית.

פגיונות ברונזה, ראשי חץ וחפצי עצם מתרבות יאמניה

נתוני אבות קדומים אלה גם חושפים ששפות אנטוליה כנראה חוו פיצול מוקדם מהמשפחה ההודו-אירופית ונשארו מבודדות, גנטית ולשונית. החוקרים מסיימים מחקר זה ומציעים שעלינו לגלות את האוכלוסייה המוקדמת הזו, שהניעה טרנספורמציות של הערבות האירואסייתיות ואנטוליה כדי לקשר בין האזורים מבחינה לשונית. "הגילוי הזה של 'חוליה חסרה' כזו... יסיים את המסע בן מאות השנים אחר מקור משותף המחבר באמצעות שפה ומוצא כלשהו רבים מעמי אסיה ואירופה", הם כותבים.


המחברים כוללים גם אזהרה חשובה: "הרלוונטיות של הגנטיקה למחלוקות על מקורות השפה היא עקיפה יותר מכיוון שניתן להחליף שפות בשינוי גנטי מועט או ללא שינוי, ואוכלוסיות יכולות לנדוד עם שינוי לשוני מועט או ללא שינוי. אבל זיהוי הגירה חשוב מכיוון שהוא מזהה וקטור סביר [להשפעה לשונית]".


יחד עם תובנה יוצאת דופן לגבי תנועת עמים דרך הקשת הדרומית בתקופה הכלקוליתית והברונזה, החוקרים הרחיבו את היקף מחקרם לכלול ניתוח של פעילות גנטית הקשורה לתקופה המיקנית ביוון, באימפריה הרומית ובימי הביניים.

מקורות:

196 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page