top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

הי-ברזיל: אי הפנטום האגדי של אירלנד

קוראי מפות ידעו על ברזיל הרבה לפני שהתגלתה אמריקה, אבל הם לא חשבו עליה כמדינת ענק ביבשת רחוקה. ברזיל, הידועה גם בשמה הי-ברזיל (Hy-Brasil), היה אי קטן ואפוף ערפל בצפון האוקיינוס האטלנטי, לא רחוק מהחוף המערבי של אירלנד.


רק שהי-ברזיל מעולם לא היה קיים. היה זה אחד מאיי הרפאים הרבים שרדפו את הקרטוגרפיה הימית, לפעמים במשך מאות שנים, לפני שטכניקות תצפית מדויקות יותר (ובסופו של דבר צילומי לווין) פסלו את כולם. כמו איי פנטום רבים אחרים, קיומו הקרטוגרפי של הי-ברזיל התבסס על שילוב של אגדה רעועה, תצפיות פגומות, משאלות לב וכזבים מוחלטים.


למרות ששמו עשוי להתייחס לאגדות איריות עתיקות יומין של משלחות שיט ימיות הנתקלות ביבשה באוקיאנוס האטלנטי, הופעתו הראשונה של הי-ברזיל במפה מתוארכת לסביבות 1325, כ'ברסיל' (Bracile) במפת פורטולאנו.

הי-ברזיל במפה משנת 1325

הי-ברזיל הוא אי מסתורי המופיע במפות משנת 1325 ועד 1800. במיתוס האירי נאמר שהוא אפוף בערפל למעט יום אחד כל שבע שנים, כשאז הוא נראה לעין אך עדיין לא ניתן היה להגיע אליו. אגדות על האי הסתובבו ברחבי אירופה במשך מאות שנים, עם סיפורים שזו הייתה הארץ המובטחת של הקדושים או גן עדן שבו חיה ציוויליזציה מתקדמת.


ברוב המפות, האי היה ממוקם 320 ק"מ בערך מהחוף המערבי של אירלנד בצפון האוקיאנוס האטלנטי. אחד המאפיינים הגיאוגרפיים הבולטים ביותר של הי-ברזיל במפות אלה הוא שלעתים קרובות הוא מופיע כמעגל עם תעלה (או נהר) החוצה אותו ממזרח למערב.


הי-ברזיל (נקרא גם Hy-Breasal, Hy-Brazil, Hy-Breasil ו-Brazir) נגזר מהשם Breasal שמשמעותו המלך הגדול בעולם בהיסטוריה הקלטית. הוא צוין במפות כבר בשנת 1325 על ידי הקרטוגרף הג'נובי אנג'לינו דולסרט (Angelino Dulcert), שם זוהה כ"ברסיל" (“Bracile”). מאוחר יותר הוא הופיע באטלס הקטלאני (Catalan Atlas) בשנת 1375, שהציב אותו כשני איים נפרדים עם אותו שם, "האי ברזיל" ("Illa de brasil").


בשנת 1436 הוא הופיע כ"סולה דה ברזיל" (“Sola De Brasil”) במפה הוונציאנית של הקרטוגרף אנדראה ביאנקו. מחובר לאחד האיים הגדולים יותר של קבוצה באוקיינוס ​​האטלנטי, זמן מה הוא זוהה עם האי מטר (Mater Island). הוא הופיע שוב בשנת 1595 על 'מפת אורטליוס של אירופה' ו'מפת מרקטור אירופה' ומדי פעם הופיע במקומות שונים במפות שונות לאורך הזמן.

הי-ברזיל (כאן פשוט ברזיל), במפת אורטליוס של אירופה

בשנת 1480 עזב ג'ון ג'יי ג'וניור (John Jay Jr.) את בריסטול שבאנגליה במסע לחיפוש האי האגדי רק כדי לחזור בידיים ריקות לאחר שבילה חודשיים בים. בשנת 1481, שתי ספינות נוספות, הטריניטי והג'ורג', יצאו מבריסטול במסע למציאת הי-ברזיל גם כן ללא תוצאות.


מעניין כי בשנת 1497 דיווח הדיפלומט הספרדי פדרו דה איילה (Pedro de Ayala) למלכים הקתוליים של ספרד כי ג'ון קבוט (האירופי הראשון שביקר בצפון אמריקה מאז הוויקינגים) "גילה אותו בעבר על ידי אנשי בריסטול שמצאו את ברזיל". מזה משתמע שמישהו מאחת ממשלחות בריסטול באמת הצליח למצוא אותו. כמעט מאתיים שנה מאוחר הקפטן הסקוטי, ג'ון ניסבט (John Nisbet), טען כי הבחין בהי-ברזיל במסעו מצרפת לאירלנד בשנת 1674. הוא אמר כי שלח קבוצה של ארבעה לחוף, שם בילו המלחים את כל היום באי.


שם, הם טוענים שפגשו זקן חכם שסיפק להם זהב וכסף. באופן מוזר, הקפטן אמר כי האי מאוכלס בארנבות שחורות גדולות וקוסם מסתורי שחי לבדו בטירת אבן גדולה. משלחת המשך הונהגה על ידי הקפטן אלכסנדר ג'ונסון (Alexander Johnson) שגם טען כי מצא את הי-ברזיל, ואישר את ממצאי ניסבט.

התרשים הימי של מערב אירופה (1473) מראה את הי-ברזיל בצורה מעגלית

בשנים הבאות הי-ברזיל ישקע באנונימיות. מכיוון שניסיונות למצוא אותו נכשלו שוב, יצרני מפות החלו להשאיר אותו מחוץ לרוב המפות הימיות. כאשר נצפה לאחרונה על גבי מפה בשנת 1865, הוא פשוט צוין כ"סלע ברזיל".


התצפית האחרונה של הי-ברזיל שתועדה נעשתה בשנת 1872 על ידי רוברט אופלהרטי (Robert O’Flaherty) ו-ט.ג. ווסטרופ (T.J. Westropp). ווסטרופ טען שביקר באי בשלוש הזדמנויות והיה כל כך מרותק אליו עד שהביא איתו את משפחתו לראותו באופן אישי. שם, כולם היו עדים שהוא הופיע משום מקום רק כדי לראותו נעלם שוב לנגד עיניהם.


יש הרבה מיתוסים ואגדות סביב הי-ברזיל. בחלק מהם האי הוא ביתם של האלים של המסורת האירית. באחרים מאכלסים אותו כהנים או נזירים ששמועות מספרות כי הם מחזיקים בידע עתיק שאפשר להם ליצור ציוויליזציה מתקדמת. יש הסבורים כי המסע המפורסם של סנט ברנדן למציאת "הארץ המובטחת" היה אולי בהי-ברזיל.


במפגש עב"מים מפורסם, המכונה תקרית יער רנדלשם, דווח שכלי טיס מוזר נחת מחוץ לבסיס צבאי אמריקני בבריטניה. סרג'נט ג'ים פניסטון (Sergeant Jim Penniston) טען כי נגע בכלי טיס זה וקיבל באופן טלפתי 16 דפים של קוד בינארי. הוא רשם את הקוד למחרת ותירגם אותו עשרות שנים מאוחר יותר. נאמר שהקוד מפרט את הקואורדינטות המדוייקות מאד של הי-ברזיל ומפרט את המיקום שבו מיפו אותו קרטוגרפים קדומים. ההודעה פרטה גם את הקואורדינטות של כמה אתרים עתיקים אחרים ברחבי העולם כמו הפירמידות בגיזה וקווי נאסקה. בתחתית ההודעה שוב צוינו הקואורדינטות של הי-ברזיל יחד עם שנת מקור 8100.

קוד בינארי המציג את הקואורדינטות של הי-ברזיל ומיקומים אחרים

בעוד שאטלנטיס עשויה להיות הציוויליזציה האבודה המפורסמת ביותר, הי-ברזיל מתועד טוב יותר ויש מאחוריו יותר איזכורים של עדויות ראייה. האגדה יכולה להיות סיפור שהועבר במשך דורות מסוף עידן הקרח האחרון כאשר מפלס הים היה נמוך יותר. לדוגמא, מה שנקרא פורקיפין בנק (Porcupine Bank), שהתגלה בשנת 1862, נראה שהיה אי בשלב מסוים בהסטוריה. ממוקם כ-193 ק"מ מערבית לאירלנד, זהו שרטון שנחשף בשפל קיצוני ושם נמצא 'סלע ברזיל' במפה משנת 1830. הנקודה הגבוהה ביותר של השרטון נמצאת בסביבות 200 מטר מתחת לפני הים והיא שקעה עקב קטסטרופה או עליית מפלס הים.


כיום, לא קיים אי בשם הי-ברזיל במפות או בתרשימים ימיים ואף פעם לא תועדו מסמכים היסטוריים המעידים על מה שקרה לו. היסטוריונים מהזרם המרכזי פשוט מחשיבים אותו כמקרה של זהוי מוטעה. אף על פי כן, זוהי חידה מוזרה בהיסטוריה אשר בעתיד עוד עשויה להיות במחלוקת ובדיון.

מקורות:

פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page