top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

הגיאוגליפים הגדולים בעולם התגלו במדבר טהאר בהודו

מדבר טהאר, או המדבר ההודי הגדול, הוא חלק מהמורשת הלאומית של הודו, הוא נמצא בעיקר במדינת ראג'סטאן וגם בדרום המדינות הריאנה ופנג'אב ובצפון גוג'ראט. שטח המדבר הוא כ-200,000 קמ"ר והוא ה-18 בגודלו בעולם. שני חוקרים עצמאיים מצרפת ערכו סקר מדוקדק של המדבר באמצעות Google Earth ורחפנים שהוביל לזיהוי שמונה אתרי גאוגליף במחוז ג'איסלמר (Jaisalmer district). הקווים הגיאומטריים הברורים והמוטיבים המסודרים של הגיאוגליפים במדבר טהאר הם כיום התיאורים הגרפיים הגדולים ביותר בעולם שנוצרו על ידי האדם.

הגאוגליפים שנמצאו במדבר טהאר ליד בוהה / Yohann Oetheimer

"עד כה, הגיאוגליפים הללו, הגדולים ביותר שהתגלו ברחבי העולם ולראשונה בתת-היבשת ההודית, הם ייחודיים גם בגלל הסמלים האניגמטיים שלהם", כותבים קרלו ויוהן אוטיימר (Carlo and Yohann Oetheimer) במחקרם שפורסם בכתב העת Archaeological Research in Asia. השיא הקודם הוחזק על ידי "איש המרי" ("Marree Man") באוסטרליה, שאורכו 4,200 מטר, אך התגלית במדבר טהאר משתרעת על שטח של 100,000 מ"ר, ועולה בקלות על כל השיאים הקודמים.


גאוגליפים הם מוטיבים קרקעיים או סלעיים, גדולים מאוד ובדרך כלל גדולים מ-4 מטר. קווי נאסקה בפרו (500 לפנה"ס - 200 לספירה) הם הגיאוגליפים המפורסמים ביותר בעולם. אך הגאוגליפים של מדבר טהאר הם כה עצומים, עד כי סביר להניח שיוצריהם לא ראו מעולם תמונה מלאה של האמנות שהם יצרו.

באמצעות טכנולוגיית רחפנים ונתונים שנאספו בשטח "נחשף האופי החריג של הדפוסים הגרפיים ליד הכפר בוהה (Boha). שני הדימויים העצומים, שנקראים בוהה 1 ובוהה 2, מתארים "ספירלה ענקית סמוכה לציור בצורת נחש לא טיפוסי" המחוברים יחד "עם מקבץ של קווים מפותלים". קווי הגאוגליפים של טהאר נחקקו באדמה, בעומק של 10 ס"מ וברוחב הנע בין 20 ל-50 ס"מ. בוהא 1, הספירלה הא-סימטרית העצומה, עשויה מקו לולאה יחיד באורך של 12 ק"מ, על פני שטח של 724 מטר וברוחב של 201 מטר.


בצד הדרום-מערבי של בוהה 1 שוכן בוהה 2 דמות נחש המתוארת באמצעות קו עצום באורך 11 ק"מ, המהווה את גופו החיצוני של הנחש. ספירלה קטנה יותר ממוקמת בתוך בוהה 2, כמו גם רצפים של קווים בסגנון בוסטרופידון, סגנון ציור שבו קווים אלטרנטיבים הם הפוכים. הגיאוגליפים הנוספים של מדבר טהאר גם הם מדהימים אך סביר להניח שהם בעלי חשיבות פחותה. בוהה 3 היא סדרה של קווים מתפתלים באורך של 48 ק"מ, שצמד החוקרים חושד שאורכו היה 50 ק"מ כש"צויר" לראשונה.

"הספירלה הענקית ודימוי הנחש הם בהחלט מוקדי העניין העיקריים, וקשורים קשר הדוק לבוהה 3, מה שמרמז כי כל שאר הגאוגליפים נוצרו כמסגרת למערך הזה. בגלל הרציפות המרחבית שלהם, דפוסים 1, 2 ו-3 יכולים להיתפס כפרויקט המשך."
הקווים המתפתלים של בוהה 3 / C & Y Oetheimer, Archaeological Research in Asia, 2021

למרות שהם מעניינים בשל גודלם העצום, מאמינים כי הגיאוגליפים של מדבר טהאר הם רק בני 150 שנה, ואולי קשורים לאבני הזיכרון ההינדיות המקיפות אותם, אם כי תפקידם ומשמעותם עדיין לא נחקרו או הובנו. אפילו מקור הגיאוגליפים הללו והיוצר שמאחוריהם אינו ידוע לחוקרים, אשר משערים כי זו עשויה להיות פרקטיקה תרבותית שעדיין לא מוכרת או צורת אמנות רוחנית שלא התגלתה.

"בגלל הייחודיות שלהם, אנחנו יכולים לשער שהם עשויים לייצג הנצחה של אירוע שמימי יוצא דופן שנצפה במקום. אנו משוכנעים שגיאוגליפים ייחודיים אלה קשורים קשר הדוק לקונטקסט הגאוגרפי והתרבותי שלהם, ואולי מכילים מסר אוניברסלי המקושר לקודש ולקוסמוס",

הצהירו החוקרים והציעו משמעויות דתיות, אסטרולוגיות או קוסמולוגיות.

יחד עם זאת, חשוב להכיר בכך שעולם האפשרויות אליו כל אחת מההשערות הללו עשויה להוביל כולל הבנה מעמיקה של מתמטיקה, עיצוב ופלנימטריה של היוצרים. פלנימטריה היא מחקר מדידות מישוריות כמו זוויות, מרחקים ושטחים, ללא תלות במאפייני גובה, כמו כבישים, נהרות ואגמים.


חשוב לציין את תפקידה של הטכנולוגיה, כולל רחפנים ו-Google Earth, בתגלית הזו וכיצד טכנולוגיות אלה יכולות לסייע בעתיד לארכיאולוגים, היסטוריונים וחוקרים. השילוב של טכנולוגיית הלוויין של Google Earth, טכנולוגיית רחפנים ומחקר שטח עשוי לחשוף ממצאים היסטוריים ותרבותיים מרתקים אחרים שכרגע נסתרים מעינינו.

מקורות:

219 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page