top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

האם תעזו להיכנס לטבעת פיות?

במשך אלפי שנים, הופעתה הפתאומית של טבעת פטריות היוותה סימן ודאי לנוכחות מעולם אחר. טבעות אלה מופיעות לכאורה בן לילה, או זזות ממיקום אחד למשנהו, ללא הגיון או סיבה ברורים. אזהרות מהכוחות האפלים שיוצרים תופעות אלה הועברו מדור לדור, ונוסד הפולקלור של טבעת הפיות.

טבעת פיות (Fairy ring), או בכינוייה האחרים - מעגל פיות, מעגל שדונים או טבעת פיקסי, היא תופעה המופיעה באופן טבעי. פטריות יוצרות צורת טבעת או קשת בתוך האדמה, המשפיעה על העשב באזור, ואז צומחות דרך הצמחייה ויוצרת מעגל של פטריות. טבעות אלו - הפתעה מקסימה ומזל טוב לחלק מהאנשים או סימן אפל ובעיית דשא מכוערת לאחרים - יכולות להתפשט על שטח של כמה סנטימטרים או מטרים עד ל-50 מטר ומעלה. הטבעת שנמצאה בבלפור, צרפת, נחשבת לטבעת הגדולה ביותר שנמצאה אי פעם. קוטרה כ-600 מטר וגילה 700 שנה.


לעיתים יכולה להיות יותר מטבעת אחת באזור, והן חופפות, ויוצרות דפוסים מוזרים ומפותלים בעשב. לעיתים קרובות העשב שבתוך הטבעת מת ונבול, ובעל צבע שונה לחלוטין מהעשב שבחוץ.

טבעת פיות על מדשאה בבריזבן, קווינסלנד, אוסטרליה

כוחות על טבעיים מסתוריים

לטבעת הפיות יש מוניטין היסטורי ומיתי, כפי שמתגלה בפולקלור ובאזהרות סביבה ברחבי העולם, אך בעיקר במערב אירופה. במקומות שונים יש אמונות טפלות משלהם סביב טבעת הפיות, אך רוב המיתוסים כוללים פיות או יצורים על טבעיים שרוקדים סביב הטבעת, או שהטבעת משמשת כפורטל בין ממלכת הפיות לעולמנו. גם האמינו שהמעגלים נוצרו על ידי כוכבים נופלים, מכת ברק, או שהם עבודה של מכשפות. אמונות אלה נמשכו עד המאה ה-19, וכך גם האזהרות שלא להיכנס לתוך מעגל פיות, פן תועברו לעולם הפיות ולסוג של אבדון.

טבעות פיות בטחב באיסלנד

הטבעות ידועות ברחבי אירופה. במסורת הן נקראו "טבעות מכשפים" בצרפת ו"טבעות מכשפות" בגרמניה, שם הן כביכול פעילות ביותר בליל ולפורגה (Walpurgisnacht), ערב ה-30 באפריל, שבו האמינו כי המכשפות נפגשות ומקיימות חגיגות גדולות במקביל לבוא האביב. באמונות האנגלית, הסקנדינבית והקלטית ובעוד אמונות אירופאיות מסורתיות רבות אחרות הטבעות נגרמות על ידי פיות או שדונים רוקדים. אירועים כאלה נקשרו במיוחד ללילות ירח, והופעתן הטבעית של הטבעות בבוקר הייתה עדות לריקוד בערב שלפני.

שתי טבעות פיות המסומנות בצמיחת דשא לא אחידה

בסקוטלנד האמינו שהפיות יושבות על הפטריות ומשתמשות בהן כשולחנות לעוברים שלהן, ואילו בוויילס הסיפור הוא שהפטריות נקטפו על ידי אנשי הפיות ושימשו כשמשיות או מטריות. בוויילס נאמר אפילו עכשיו שהטבעות מסמלות כפר פיות תת-קרקעי. הפולקלור הוולשי מחשיב את הטבעות גם כמקומות של פוריות ומזל, וטוען כי יבולים שגדלו סביבן ובעלי חיים שאכלו בקרבת מקום ישגשגו.


לעומת זאת, האגדות ההולנדיות סיפרו כי המרכז העקר של הטבעת נגרם על ידי השטן שהניח שם את מחבץ החלב (Milk churn) שלו. המסורת האוסטרית אמרה כי דרקונים מעופפים גרמו לטבעות, והרסו את האזור כך שבמשך שבע שנים רק קרפדות יכלו לגדול שם. הפולקלור הצרפתי האמין שהמעגלים המוזרים נשמרים על ידי קרפדות ענק שיקללו כל מי שנקרה לטבעת.

"נשלף מטבעת הפיות" אדם מציל את חברו מאחיזת טבעת הפיות / Sikes, Wirt (1880)

אל תיכנסו לטבעת

בדרך כלל מרגישים שיש להימנע ממעגלי פיות כמקומות מסוכנים שקשורים לישויות מרושעות. אם אתם מעזים להיכנס לטבעת, מיתוסים רבים מזהירים שתמותו צעירים. אתם הופכים גם לבלתי נראים לעולם בני התמותה, לא מסוגלים לברוח מהטבעת, או מועברים מיד לעולם הפיות. אתם גם עלולים לאבד עין בגין טיפשותכם. כך או כך, תאלצו לרקוד סביב הטבעת עד שתמותו מתשישות או מטירוף.


כדי להימנע מגורל נורא ומפחיד זה, תוכלו לנקוט באמצעים ספציפיים, כמו ריצה סביב הטבעת תשע פעמים (תשע פעמים בלבד, מכיוון שעשר זה יותר מדי ויבטל את ההליך). אומרים שכדי להיכנס לטבעת ללא עונש אתם יכולים לרוץ סביב הטבעת בזמן של ירח מלא, אבל רק בכיוון אליו השמש נעה במהלך היום. אם תעשו זאת אולי תשמעו את הפיות רוקדות מתחת לאדמה. אתה גם יכולים לחבוש כובע כשהוא פונה לאחור, כי זה אמר לבלבל את הפיות והן לא יזיקו לכם.

"בוא אל החולות הצהובים האלה", פיות עירומות וחצי עירומות רוקדות בטבעת / (1842) Richard Dadd

ההסבר המדעי למסתורין

כיום הפטריות הגורמות לתופעה הטבעית הזו מובנות היטב. תפטיר (Mycelium) הוא פטרייה מתפשטת הגדלה בסביבות פוריות ולחות. בתנאים טובים, הנבגים יתפתחו לפטריות, הידועה ביותר היא מצנפת הסקוטש (Scotch bonnet), או שמפניון טבעת הפיות (fairy ring champignon). הפטריות יוצאות מהאדמה ויוצרות טבעת נראית לעין. מתחת לאדמה, רשת התפטיר נעה החוצה מהמרכז, ניזונה מחומרים אורגניים ומרקיבה תוך כדי תנועה. התפטיר המת יוצר משטח עבה ודוחה מים החונק את שורשי העשב מחומרים מזינים ולחות. בסופו של דבר האדמה בתוך הטבעת קמלה ומתה מרעב, אך השוליים המובילים של הטבעת נותרים שופעים וירוקים, כאשר התפטיר הניזון גוסס ומרקיב ומשחרר דשנים. מחזור זה יכול להמשך מאות שנים, והטבעת צומחת, מתכווצת ונעה באיזורים הכפריים, מענגת אנשים מסוימים ומטרידה אחרים.

אנו בעידן המודרני עשויים אולי ללעוג לאמונות הטפלות המסורתיות של טבעת הפיות, אך עד לאחרונה המדענים עדיין נאבקו כדי להסביר את מה שמכונה "מעגלי פיות" המתרחשים באפריקה. דווח כי בנמיביה שבאפריקה הדרומית הופיעו כתמים חשופים ומעגליים על שטחי העשב החוליים מסיבות לא ידועות. המעגלים מתנהגים כמו גידולי התפטיר, ממשיכים ואז נעלמים לאחר עשרות שנים. אבל מדענים שללו פטרייה דומה, ועד לאחרונה הם היו אובדי עצות לסיבה בגללה טבעות אלה הופיעו בנוף הצחיח והמרוחק.


בשנת 2017 פרסמו מדענים דו"ח המציע כי ניתן להסביר את מעגלי הפיות האפריקאיים בשילוב של שני כוחות אקולוגיים: קבוצות של טרמיטים אוכלי שורשים המתחרים תחת האדמה על משאבים, וצמחים המתחרים מעל פני האדמה על מים. שניהם הוצעו בעבר כגורם אפשרי, אך שני הכוחות לא שולבו לפני שקורינה טרניטה (Corina Tarnita) מאוניברסיטת פרינסטון וצוותה יצרו הדמיות מחשב עם שניהם בפעולה. יחד, שני התהליכים יוצרים דפוסים המדמים לפחות חלק מהמעגלים שנמצאו במדבר נמיב. החוקרים לא מציעים שהסימולציה שלהם יכולה להסביר את כל מעגלי הפיות, אם כי "אנו מקבלים תיאור הרבה יותר שלם של הדפוסים", אמרה טרניטה, על ידי שילוב ההשפעות של הדמיית הטרמיטים עם אלו של הצמחים המתחרים.

מעגלי הפיות האפריקאיים / Princeton University

מסורת מקומית מסבירה את המעגלים כיצירה של רוחות ואלים טבעיים. ההבדלים בין השפע שמחוץ למעגל למוות שבתוכה, ללא סיבה ברורה, הביאו ללא ספק את אנשי העת העתיקה להניח שאלה כוחות מעולמות אחרים הפועלים. אין ספק שהשינוי הפתאומי והבלתי צפוי בעולם הטבע, הסמליות העתיקה של המעגל, והעובדה ש"פורטלים" אלה נראו זמניים וניידים היו עדות משכנעת לעולם העל-טבעי.


לתדהמתם ולתסכולם של אלה המחפשים כעת מדשאות מושלמות, להיפטר מטבעת פיות בחצר יכול להיות מסובך כמו להתמודד עם אנשי הפיות האגדיים. כדי למנוע את התפשטות הנקרוזה של התפטיר, יש לקטוף את הפטריות ברגע שהן מופיעות. לאחר מכן, הצפה יסודית במים עשויה להטביע את הבעיה, אך לעתים קרובות היא מחייבת חפירה מתחת לפטרייה הלבנה כדי להסיר את האדמה הנגועה. לפעמים זו עשויה להיות חפירה של מספר מטרים או יותר כדי להוציא את כל האדמה הנגועה, להחליף את כולה באדמה טרייה ולחדש את הדשא. יתכן שיהיה פשוט יותר לקחת את הסיכון עם הפיות.

מקורות:

361 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page