top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

האם דיווחי Reddit על שימוש ב-DMT יכולים לעזור להסביר חוויה מסתורית ומוזרה?

ממפגשים עם ישויות אוטונומיות ועד לתחושת התפרקות האגו, פסיכדלים שונים מציעים חוויות שניתן לתאר רק כ"מיסטיות" ולעתים קרובות, לדברי המשתמשים, מוכרות בצורה מוזרה. אבל למרות מספר האנשים שמדווחים על דברים כאלה, מעט מחקר הקדיש תשומת לב מיוחדת לתחושת המוכרות הזו. כעת חוקרים התייחסו לפער הזה והשתמשו במקור יוצא דופן למחקר שלהם - Reddit.


במחקר חדש, צוות מאוניברסיטת טורונטו, קנדה ומאימפריאל קולג', לונדון, ניסה לחקור את תחושת המוכרות המדהימה המלווה מצבי תודעה משתנים המיוצרים על ידי DMT (דימתילטריפטמין). חומר זה הוא פסיכדל הקיים באופן טבעי שניתן למצוא בבעלי חיים וצמחים רבים. ההשפעות שלו הן מהירות וקצרות מועד, אבל הן יכולות להיות השפעות עמוקות על אנשים שצורכים אותו ואף להוביל לשינויים מתמשכים באמונותיהם לגבי המציאות והאונטולוגיה.

אבל תחושת המוכרות הנלווית לטריפים כאלה מסקרנת במיוחד, בעיקר כשהיא נראית פרדוקסלית - איך יכול להיות שמשהו כל כך זר ומוזר יכול להיות מוכר? כדי לחקור זאת, הצוות ערך ניתוח בשיטות מעורבות של חוויות DMT שדווחו ב-Reddit במשך תקופה של כמעט 10 שנים (2009 עד 2018).


הם סיננו באופן ידני את כותרות הפוסטים בקהילת r/DMT ובעקבות זאת סקרו פוסטים מלאים, שהביאו ל-3,778 חוויות אישיות וייחודיות מתוך כ-3,300 פוסטים. בתוך המדגם הזה, הצוות מצא 227 מקרים שבהם משתמשים דיווחו על תחושת היכרות עם כל מה שהם נתקלו בו, 56 מהם היו אנשים שמעולם לא השתמשו ב-DMT לפני כן. משתמשים אלה בפעם הראשונה סווגו כ"נאיביים ל-DMT".


227 חוויות המוכרות הועברו לאחר מכן לניתוח אינדוקטיבי איכותני של תיאוריה מבוססת (grounded theory inductive qualitative analysis) וניתנו ליחידה משמעותית (MU) לסווג אותן. בנוסף, הנושאים הקשורים לחוויות ה-DMT תועדו באמצעות שאלונים מבוססים, כגון שאלון החוויה המיסטית (MEQ) ואינוונטר התפרקות האגו (Ego Dissolution Inventory - EDI).


מעניין לציין שהמחקר מצא ש-24.7 אחוזים מהחוויות המדווחות של מוכרות הגיעו מקבוצת ה"נאיביים ל-DMT" - משתמשים בפעם הראשונה. זה מאתגר את ההנחות הקיימות שתחושת המוכרות הזו באה משימוש קודם. "נראה שמוכרות המיוחסת לחוויית ה-DMT אינה מתייחסת לחוויה קודמת של DMT או פסיכדל אחר", כתבו המחברים במאמרם. ו"תת-קבוצה קטנה של משתתפים שדיווחו על תחושת מוכרות שללו בו זמנית כל שימוש קודם ב-DMT. יתר על כן, מוכרות דווחה במקביל בתוך חוויות שכללו גם מצבי תודעה לא רגילים (כלומר, יוצאי דופן), כמו חוויה של מוות, מיסטיקה, התעלות של מרחב וזמן, והתפרקות אגו".


"זאת ועוד, הצוות בדק באמצעות שאלון תחושת מוכרות בן 19 פריטים (SOF-Q) שנועד לכסות חמש קטגוריות נושאיות של חוויה - רגשות, מקומות, פעולת המעבר בחוויה, תכונות טרנסצנדנטיות ומוכרות שסופקה על ידי ישויות שנתקלו בהן.


"באמצעות השאלון החדש של תחושת המוכרות (SOF-Q), הצלחנו לזהות קבוצות משתתפים מובחנות על סמך חוויותיהם, במיוחד סביב מפגשים ורגשות של ישויות", מחבר המחקר דיוויד לורנס (David Lawrence), עוזר פרופסור באוניברסיטת טורונטו והמנהל הרפואי של המרפאה לרפואת ספורט דיוויד ל. מקינטוש (David L. MacIntosh Sport Medicine Clinic), הסבירו ל-Psypost. "תחושת המוכרות הייחודית הזו במהלך חוויות DMT מציגה תעלומה שסוללת את הדרך למחקר עתידי על התופעה המרתקת הזו".


מחקר זה מציע תובנות חשובות לגבי החוויות המופעלות על ידי שימוש ב-DMT. נראה כי היכרות עם מרחבים עולמיים אחרים או ישויות מוזרות היא ייחודית למסעות DMT ומתקיימת לצד שינויים בתודעה. ברור שהמחקר מסתמך במידה רבה על חוויות מדווחות עצמית של משתמשי Reddit, ולכן יש לקחת את התוצאות בזהירות. עדיין לא ברור מה המנגנון של חוויות אלו, ולכן יש להימנע מהסקת קשרים סיבתיים ישירים. עם זאת, התוצאות מרתקות.


"הייתי מעודד את הקוראים להתעמק בחומר המקור ולחקור את הקטעים המצוטטים ממקור ראשון", הוסיף לורנס. "למרות האמיתות של תחושת המוכרות, התשוקה והאמונה שהביעו כמה אנשים היו באמת יוצאי דופן".

מקור: iflscience


298 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page