top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

ארכיאולוגים מצאו עדויות למגה-צונאמי בישראל

צונאמי קטסטרופלי התרחש מתישהו בין 7910 ל-7290 לפנה"ס עם גובה גל קיצוני של 16 עד 40 מ' וחדירה ליבשה בחוף הכרמל של 1.5-3.5 ק"מ, כך על פי מחקר חדש שפורסם בכתב העת PLoS ONE.


"לאירועי צונאמי בעת העתיקה הייתה השפעה עמוקה על חברות החוף", אמר המחבר הראשי ד"ר גלעד שטיינברג מהמחלקה לאנתרופולוגיה במרכז Scripps לארכיאולוגיה ימית באוניברסיטת קליפורניה, סן דייגו.

תל דור, תצלום אוויר, 1982

"6,000 שנה של תעודים היסטוריים ונתונים גיאולוגיים מראים כי צונאמי היא תופעה שכיחה הפוגעת בקו החוף המזרחי של הים התיכון, המתרחשת בקצב של כ-8 אירועים למאה באזור הים האגאי במהלך 2,000 השנים האחרונות, וכ-10 למאה במהלך 3000 השנים האחרונות באגן הלבנט. רוב האירועים האלה הם קטנים ובעלי השפעה מקומית בלבד."


במחקר מצאו החוקרים מרבץ גדול של פליאו-צונאמי (מלפני 9,910 עד 9,290 שנים) באתר הארכיאולוגי תל-דור בצפון-מערב ישראל. "תל דור, הממוקם על חוף הכרמל בצפון מערב ישראל, הוא תל של עיר ימית שהתחילה ככל הנראה סביב תקופת הברונזה התיכונה ב' (2000 עד 1550 לפנה"ס) והתקיימה עד התקופה הרומית (המאה ה-3 לספירה), גם שרידים ביזנטיים וצלבניים נמצאו בתל."


"הסביבה הטבעית של דור מאופיינת בסדרת מפרצונים ייחודיים החורגים מהמורפולוגיה הליניארית של החוף הדרומי-מזרחי של הים התיכון."


לצורך ביצוע הניתוח השתמשו המדענים בטכניקות פוטוגרמטריה (photogrammetric remote sensing) כדי ליצור מודל דיגיטלי של אתר תל דור, בשילוב עם חפירה תת-מימית וקידוח יבשתי לעומק של 9 מ'. בדגימותיהם הם מצאו שכבה מפתיעה של צדפים וחול, שתוארכה לתקופה שלפני 9910 עד 9290 שנים, באמצע השכבות הביצתיות מהתקופה של לפני 15,000 עד 7800 שנים.

החוקרים מעריכים כי גל המסוגל להביא צדפים וחול אל אמצע מה שהיה אז אזור ביצות מים מתוקים עד מליחים, כנראה עבר 1.5 עד 3.5 ק"מ, עם גובה גל של 16 עד 40 מ'. לשם השוואה, אירועי צונאמי שתועדו בעבר במזרח הים התיכון חדרו רק כ-300 מ' אל פנים הארץ - מה שמרמז על כך שהצונאמי בדור נוצר על ידי מנגנון חזק בהרבה.


מאפייני המשקעים שהוצגו עבור קידוחים D4, D12, D6 עם עומק מיצוי הליבה הרלוונטי שלהם (ריבוע מקווקו אדום)

צונאמי מקומיים נוטים להיווצר עקב רעידות אדמה במערכת ים המלח (Dead Sea Transform) ומפולות תת-מימית (Submarine landslides); החוקרים מציינים כי רעידת אדמה בת זמנו של הפליאו-צונאמי בדור (שתוארכה 10,000 שנה לאחור) כבר זוהתה באמצעות נזקי מערות ברכס הכרמל הסמוך, מה שמרמז כי רעידת אדמה ספציפית זו עלולה הייתה לגרום למפולת תת-מימית שגרמה לצונאמי המסיבי בדור.


מישור החוף של הכרמל: ליטולוגיה, נחלים, בתימטריה מדף וגבהים / סקר גיאולוגי של ישראל (1994)

היעדרם הכמעט מוחלט של אתרים מהתקופה הנאוליתית הקדם קרמית א ו-ב (לפני 9800-11,700 שנה) מצביע על כך שהאתרים הללו נעקרו על ידי הצונאמי, ואילו אתרים מהתקופה הנאוליתית הקדם קרמית ב המאוחרת (לפני 9,250-8,350 שנים), ומאוחר יותר מהתקופה הנאוליתית קרמית (לפני 8,250-7,800 שנה), מצביעים על התיישבות מחדש אחרי האירוע.


"אנחנו לא יכולים לדעת בוודאות מדוע אנשים לא חיו שם, במקום שאחרת שופע עדויות למגורים אנושיים מוקדמים ולראשית חיי הכפר בארץ הקודש", אמר פרופ' תומאס לוי, חוקר במחלקה אנתרופולוגיה במרכז Scripps לארכיאולוגיה ימית באוניברסיטת קליפורניה, סן דייגו. "האם הסביבה השתנתה מדי מכדי לתמוך בחיים? האם הצונאמי היה חלק מהידע התרבותי שלהם - האם הם סיפרו סיפורים על האירוע ההרסני הזה והתרחקו מהאזור? אנחנו יכולים רק לדמיין.”


"הפרויקט שלנו מתמקד בשחזור אקלים קדום ושינויים סביבתיים במהלך 12,000 השנים האחרונות לאורך חוף ישראל; ומעולם לא חלמנו למצוא עדויות לצונאמי פרהיסטורי בישראל", אמר ד"ר שטינברג. "חוקרים יודעים שבתחילת התקופה הנאוליתית, לפני כ-10,000 שנה, חוף הים היה במרחק של 4 ק"מ מהמקום בו הוא נמצא היום. כשחתכנו את הקידוחים בסן דייגו והתחלנו לראות שכבה ימית המוטמעת במרבץ הניאוליתי היבש, ידענו שזכינו בפרס הגדול."

מקורות:

275 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page