top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

אובליסק כרנכ שנבנה עבור הפרעה האגדית חתשפסות הוקם מחדש במצרים

ליד האגם הקדוש סמוך למקדש כרנכ בלוקסור, מצרים, ארכיאולוגים ומהנדסים הקימו מחדש את אובליסק כרנכ משוחזר במלואו, אשר נבנה והורם במקור בשנת 1457 לפנה"ס, לכבוד שליטת הממלכה החדשה פרעה חתשפסות. שני השלישים התחתונים של אובליסק הגרניט הוורוד שקם לתחייה מעולם לא נמצאו לאחר שהמבנה כולו התמוטט ברעידת אדמה או נהרס בכוונה. תחייתו של אובליסק כרנכ בגודלו המלא, עם השליש העליון המקורי ושחזור מודרני של החלק התחתון, הוכרזה ב-9 באפריל 2022, על ידי משרד התיירות והעתיקות המצרי, בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו.

השליש העליון של האובליסק המקורי של קרנק ששכב מאות שנים והוקם לאחרונה מחדש בלוקסור ליד מקדש כרנכ / The National News

אובליסק זה היה אחד משניים שהוקדשו לפרעה החמישי של השושלת ה-18 של מצרים, ששימשה כפרעה במשך 21 שנים מ-1479 עד 1458 לפנה"ס. חתשפסות הייתה האישה השנייה במצרים העתיקה שעלתה לעמדת פרעה, לאחר סובקנפרו (Sobekneferu), השליטה האחרונה של השושלת ה-12 של הממלכה התיכונה, שהפכה לפרעה האישה הראשונה כ-300 שנה קודם לכן.


אבל בעוד שסובקנפרו כמעט ולא מוכרת לציבור הרחב כיום, חתשפסות נותרה אחת המפורסמות והמוערכות ביותר מבין כל הפרעונים המצריים. היא שלטה על מצרים בתקופה של שגשוג גדול ונתנה חסות לפרויקטי בנייה מונומנטליים רבים שסייעו להפוך את תבאי העתיקה (לוקסור של ימינו) לאחד ממרכזי התרבות המפותחים ביותר בעמק הנילוס.


מוסטפא ווזירי (Mostafa Waziri), המזכיר הכללי של המועצה העליונה לענייני עתיקות, הסביר שהשיקום וההקמה מחדש של האובליסק של המלכה הם חלק מפרויקט שיקום גדול יותר שמתקיים בלוקסור, שבה אוסף גדול של מקדשים, קברים ומונומנטים מצריים עתיקים. ניתן למצוא מונומנטים שנבנו לאורך מאות רבות. לטענת וואזירי, מחקר מדוקדק של האובליסק הראה כי הוא נמצא בסכנת התפוררות אם הוא יישאר מונח על הקרקע לתמיד, והתקבלה ההחלטה לשחזר ולהקים אותו כדי לוודא שניתן יהיה לשמר אותו. פרויקט שיקום האובליסק הסתיים רק בשבוע שעבר, והאובליסק הורם בחזרה למצב עמידה על ידי צוות מהנדסים מהצבא המצרי.

האובליסק המשוחזר עשוי מגרניט ורוד. בצורתו הנוכחית גובהו כ-11 מטר ומשקלו כ-99 טון. הוא מעוטר בכתובות מגולפות המתארות את מערכת היחסים של פרעה חתשפסות עם האל המצרי אמון, שהיה הבולט מכל האלים בעידן הממלכה החדשה. חתשפסות נודעה במסירותה לאמון ונאמר כי תרמה כספים משמעותיים לכוהני אמון ולמסדר הדתי שלהם. קבוצה משפיעה זו תמכה בתורה במועמדותה לפרעה, מה שעזר להבטיח שהיא תיבחר על פני בנה החורג תחותמס השלישי. כתובות נוספות מעניקות מחווה נוספת לאמון, וחושפות שהאובליסק הוקדש הן לפרעה והן לנשגב מכל האלוהויות המצריות באלף השני לפנה"ס.


למעשה, האובליסק ששוחזר והוקם מחדש כולל רק את החלק העליון של המונומנט המקורי ששכן על הקרקע במקדש כרנכ במשך מאות שנים. בשלב מסוים בעבר הרחוק האובליסק נפל ונשבר לרסיסים רבים. אגיפטולוגים משערים שרעידת אדמה אדירה עשויה להיות אחראית לאירוע הזה, אם כי לא ניתן לשלול חבלה מכוונת באובליסק.


חלקי האובליסק הושארו במקור על ערימת עפר סלעי מחוץ להיכל וואדג'ט (Wadjet Hall), מבנה שנבנה על שטח מקדש כרנכ על ידי פרעה תחותמס הראשון (אביה של חתשפסות). הם נשארו שם עד לתחילת המאה ה-20, אז התגלו מחדש על ידי הארכיאולוג הצרפתי ז'ורז' לגראן (Georges Legran). קבוצת פועלים גררה את החלק העליון השלם של האובליסק למיקומו ליד האגם המלאכותי הקדוש של המקדש, ושם הוא שהה במשך 100 השנים הבאות. שברים אחרים, קטנים בהרבה, של האובליסק ניצלו גם הם במהלך חפירות בשטח המקדש. רבים מאלה נמכרו למוזיאונים והם מוצגים עד היום.

מתחם אמון-רע, הגדול מבין המתחמים של מתחם מקדש כרנכ, כפי שנראה מהאגם הקדוש בלוקסור / Taranis-iuppiter

אין דרך לדעת בוודאות מה היו הממדים המדויקים של האובליסק כשהיה שלם, אבל נקודת השוואה טובה עשויה להיות האובליסק השני של חתשפסות, שעדיין עומד בכרנכ ונשמר במלואו בצורתו המקורית. האובליסק הזה מתנשא לגובה של כמעט 30 מטר ומשקלו 378 טון. אם האובליסק ששוחזר לאחרונה היה נבנה לממדים דומים, פירוש הדבר שרק שליש ממנו השתמר.


משרד התיירות והעתיקות המצרי מבקש להגביר את זרימת כספי התיירים המגיעים למדינה. האוסף המדהים של מונומנטים עתיקים נותר מקדם המכירות המוביל במדינה, והמשרד השיק פרויקט שיפוץ נרחב בלוקסור בניסיון לפתות מבקרים נוספים לאחד מאתרי העתיקות המפורסמים ביותר שנשמרו בעולם.


רק בשנה שעברה פתח המשרד את שדרת הספינקסים (Avenue of the Sphinxes) ששוחזרה לאחרונה, דרך בת 3,000 שנה שמחברת את מקדש כרנכ עם מקדש לוקסור. כעת, מבקרים שיגיעו למתחם מקדש כרנכ לאורך המסלול הזה יוכלו לראות ולצלם את שני האובליסקים המרשימים שנבנו לכבוד חתשפסות לפני יותר מ-3,400 שנה. הם עומדים כעדות לעברה המפואר של מצרים, ובמיוחד לאישה שהפכה לפרעה הגדולה הראשונה שלה.

מקורות:

143 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page