top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

תלונת הלקוח העתיקה ביותר שהתגלתה

תלונת הלקוח הכתובה העתיקה ביותר שהתגלתה היא "לוח התלונה לאא-נסיר" והיא בת 3767 שנה, היא נרכשה על ידי המוזיאון הבריטי בשנת 1953. הלוח התגלה בעיר העתיקה אור (דרום עירק) והוא מתאר תלונה לסוחר בשם אא-נסיר, מלקוח בשם נאני. התלונה קשורה לאיכות שגויה של נחושת שנמסרה לנאני ומגלה כי הסכסוך בין הקונה למוכר נמשך זמן רב.


אא-נסיר נסע לדילמון לקנות נחושת וחזר למכור אותו במסופוטמיה. בהזדמנות מסוימת הוא הסכים למכור מטילי נחושת לנאני. נאני שלח את משרתו עם הכסף להשלמת העסקה. הנחושת הייתה ברמה נמוכה ולא מקובלת. בתגובה יצר נאני את לוח התלונה למסירה לאא-נסיר. כתובה עליו תלונה לאא-נסיר על משלוח נחושת באיכות שגויה, וסוגיות לגבי משלוח אחר; נאני גם התלונן כי התייחסו למשרתו (שטיפל בעסקה) בגסות. הוא ציין כי בעת כתיבת השורות הוא לא מוכן לקבל את הנחושת אבל שילם את הכסף עבורה.

לוח התלונה לאא-נסיר (1750 לפנה"ס)

קיים תרגום של הלוח ע"י האשורולוג א. ליאו אופנהיים (A. Leo Oppenheim) ב'מכתבים ממסופוטמיה: מכתבים רשמיים, עסקיים ופרטיים על לוחות חרס מתקופה של שני אלפים' (Letters From Mesopotamia: Official, Business, and Private Letters on Clay Tablets from Two Millennia). ע"פ התרגום אלה הדברים:

תגיד לאא-נסיר: נאני שולח את ההודעה הבאה: כשבאת אמרת לי כך: "אני אתן לגימיל-סין (כשהוא יבוא) מטילי נחושת איכותיים". עזבת אז אבל לא עשית את מה שהבטחת לי. הנחת לפני שליחי (סית-סין) מטילים שלא היו טובים ואמרת: “אם אתה רוצה לקחת אותם, קח אותם; אם אתה לא רוצה לקחת אותם, לך משם!" מי אתה חושב שאני, שאתה מתייחס למישהו כמוני בבוז כזה? שלחתי שליחים אדונים כמונו לאסוף את התיק עם כספי (שהופקד אצלך) אבל התייחסת אלי בזלזול והחזרת אותם אלי בידיים ריקות מספר פעמים, וזאת דרך שטח האויב. האם יש מישהו מהסוחרים שסוחרים עם דילמון שטיפל בי בצורה כזו? אתה לבד מתייחס בבוז לשליח שלי! בגלל מינה אחת של כסף (חסרת ערך) שאני חייב (?) לך, אתה מרגיש חופשי לדבר בצורה כזו, בזמן שנתתי לארמון בשמך 1,080 פאונד נחושת, וגם אומי-אבום נתן 1,080 פאונד נחושת, מלבד מה ששנינו כתבנו על לוח חתום שנשמר במקדש סאמאס. איך התייחסת אליי בעניין הנחושת הזאת? החזקת ממני את תיק הכסף שלי בשטח האויב; כעת עליך להחזיר לי (את כספי) במלואו. שים לב ש(מעכשיו) לא אקבל שום נחושת ממך שאינה איכותית. אני (מעתה ואילך) אבחר ואקח את המטילים אחד אחד בחצר שלי, ואפעיל נגדך את זכות הדחייה שלי כי התייחסת אלי בזלזול."

מקורות:

162 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page