top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

תיק שמאן בן 1,000 שנה שהכיל תרופות פסיכוטרופיות שונות

עודכן: 7 באוק׳ 2020

לשאמאנים מיבשת אמריקה, שחיו בדרום אמריקה לפני 1000 שנה, היו ברוב המקרים מגוון בלתי נדלה של מדיסינות בערכת הכלים שלהם. תיק של שאמאן שנמצא בבוליביה הכיל שקיק יוצא דופן ובו שרידים של צמחים פסיכוטרופיים רבים בתוכו, כמו גם מכלול די מרשים של אביזרים.


בנוסף לפאוץ', העשוי משלושה חוטמי שועל תפורים יחד, שקית העור הכילה שתי טבליות עץ לטחינת צמחים פסיכוטרופיים להסנפה,, שני זוגות מלקחיים לעצמות, סרט ראש ארוג וצינור עם שתי צמות שיער אנושיות מחוברות לעישון צמחי הזייה.


"ידענו כבר שפסיכוטרופיה היתה חשובה בפעילות הרוחנית והדתית של החברות האנושיות בהרי האנדים הדרומיים-מרכזיים, אך לא ידענו שהאנשים האלה השתמשו בכל כך הרבה תרכובות שונות ואולי שילבו אותן יחד", אמר האנתרופולוג חוסה קפרילס (Jose Capriles) מאוניברסיטת פן סטייט (Penn State).


"זהו המספר הגדול ביותר של חומרים פסיכואקטיביים שנמצאו אי פעם במכלול ארכיאולוגי יחיד בדרום אמריקה."


לאורך ההיסטוריה, בני אדם ברחבי העולם השתמשו בחומרים מבוססי צמחים בכדי לשנות את התודעה, לעיתים קרובות בהקשרים דתיים או פולחניים. לדעת אילו צמחים וכיצד השתמשו בהם, יכול לספר לנו רבות על מה שידעו בני אדם קדומים על צמחים, ואילו צמחים היו חשובים תרבותית.


ארכיאולוגים בשנת 2008 ו-2010 לא חיפשו פסיכוטרופיה באופן מובהק, אלא הוכחות למגורים אנושיים במחסות היבשים של עמק נהר הסורה בבוליביה. שם, במערה שנקראה קואבה דל צ'יליאנו (Cueva del Chileno), הם מצאו את פאוץ' העור. תארוך פחמני של כיסוי העור הצביע על גיל של בערך 1,000 שנה.


באמצעות אזמל, הצוות הסיר גרד קטן של חומר הציפוי בחלק הפנימי של הפאוץ' וניתח אותו באמצעות נוזל כרומטוגרפיה וספקטרומטריית מסה (Tandem mass spectrometry) - טכניקות לזיהוי כמויות מזעריות של חומרים. מהממצאים עולה כי יתכן והפאוץ' הכיל ארבעה או חמישה צמחים שונים - אך לבטח הכיל לפחות שלושה.


החוקרים כתבו במאמרם, כי "זוהו עקבות כימיים של בופוטנין, דימתיל-טריפטמין, הרמין וקוקאין, כולל תוצר ההתפרקות שלו בנזואיל-קונגונין, והצביעו על כך שלפחות שלושה צמחים המכילים תרכובות אלה היו חלק מתיק הכלים השמאני.

תכולת התיק

"זהו גם מקרה מתועד של שילוב טקסי המכיל גם הרמין וגם דימתיל-טריפטמין, שני המרכיבים העיקריים של איוואסקה (משקה פסיכדלי מבוסס צמחים)."


לא ידוע עד כמה נרחב היה השימוש באיוואסקה, או כמה זמן נעשה בו שימוש - אולי אלפי שנים, או אולי רק מאות שנים - ולכן המידע והנתונים משמעותיים. כמובן שאי אפשר להעריך מדגימה זו כיצד הכינו את הצמחים, אך זה מראה כי תושבי עמק נחל סורה ידעו על תכונות הצמחים לפני 1000 שנה.


למעשה, בעל התיק הזה היה ככל הנראה שמאן. המנהיגים הרוחניים הללו היו אלה שידעו להשתמש בצמחים כדי להגיע למצב תודעה אחר על מנת לתקשר עם עולם הרוח.


הממצאים גם מדגימים כי בנוסף לידע מרשים על צמחים ותכונותיהם, אנשים אלה עשו מאמץ משמעותי להשיג פסיכוטרופיה והמחישו את חשיבות הקשר ל"עולם הרוח".


"אף אחת מהתרכובות הפסיכואקטיביות שמצאנו לא מגיעה מצמחים הגדלים באזור הזה של הרי האנדים, מה שמעיד על נוכחות של רשתות מסחר רחבות או תנועתו של אדם זה על פני סביבות מגוונות לאיסוף צמחים מיוחדים אלה", אמרה הארכיאולוגית מלאני מילר (Melanie Miller) מאוניברסיטת אוטגו (University of Otago).


"תגלית זו מזכירה לנו שאנשים בעבר היו בעלי ידע נרחב על צמחים רבי עוצמה אלה ובשימושים הפוטנציאליים שלהם, והם חיפשו אותם בגלל תכונותיהם הרפואיות והפסיכו-אקטיביות."

48 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page