top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

חזית מחקר התודעה

עודכן: 7 באוק׳ 2020

קיומה של התודעה היא אחת התעלומות המדעיות הגדולות בכל הזמנים. קיומו של היקום עצמו, שלא לדבר על התפתחות החיים האורגניים, כבר מבלבל דיו, אך מדענים עדיין לא יכולים להסביר מדוע היקום פיתח מנגנונים ביולוגיים כדי לחוות את עצמו באופן סובייקטיבי. עיקר הוויכוח - שהתעורר מחדש בשנים האחרונות בעקבות תגליות חדשות במכניקת הקוונטים - מתרכז בשאלה אם התודעה היא תופעה פיזיקלית, חומרית גרידא שמכילה את עצמה, או שמא התודעה מהווה כוח אוניברסלי סימביוטי יותר המסייע לבסס את המציאות של מרחב-זמן.

הנה תיאוריות התודעה החדשות ביותר שפותחו על ידי פיזיקאים וחוקרים מובילים:


תודעה קוונטית

במשך כמה עשורים, הפיזיקאי התיאורטי רוג'ר פנרוז (Roger Penrose) והרופא המרדים והפסיכולוג סטיוארט האמרוף (Stuart Hameroff) קידמו בלהט תורת תודעה המכונה "Orchestrated Objective Reduction", או ORCH-OR. התיאוריה טוענת כי התודעה נובעת ממיקרו-צינוריות (מיקרוטובול - ממרכיבי שלד התא) המוטמעות בליבה הקוונטית של היקום שלנו, ומציעה כי התודעה אינה נובעת רק מתהליכים נוירוכימיים של המוח, אלא יש מקור עמוק יותר, ראשוני יותר, אִינְהֶרֶנְטִי ליקום.


התיאוריה מציעה את הרעיון שמוחנו יכול להשאיר טביעה או שאריות מידע במרקם העולם שסביבנו. המרוף גם מאמין שהרעיון השנוי במחלוקת הזה של "תודעה קוונטית", אינו תלוי במצע ביולוגי, מה שמותיר אפשרות לסוג של חיים שלאחר המוות.


בינואר 2014, חוקרים יפנים זיהו תנודות קוונטיות במיקרו-צינוריות (מיקרוטובול), והעניקו אישור חשוב לאחד מעמודי התווך השנויים במחלוקת של ORCH-OR. התודעה, טוענים פנרוז והמרוף, היא כוח שאינו ניתן לחישוב ומקושר לגיאומטריה הבסיסית של המרחב-זמן עצמו.



פַּן-פְסיכיזם

פַּן-פְסיכיזם (Panpsychism) אינה תיאוריה חדשה, אך בשנים האחרונות היו כמה שינויים ותוספות מעניינות. פַּן-פְסיכיזם היא בעצם האמונה שהיקום עצמו מודע, שיש סוג של תודעה הקיימת בכל מקום כל הזמן ומחלחלת לקוסמוס. ככזו, תאוריית הפַּן-פְסיכיזם נחשבת באופן מסורתי כמגבלה פילוסופית שמעסיקה את החוגים המטאפיזיים. אולם בשנים האחרונות, מספר גדל והולך של פיסיקאים ואסטרונומים החלו לראות בפַּן-פְסיכיזם שאלה מדעית - מושג שניתן לבחון בניסויים.


אחד מהפיזיקאים האלה, גרגורי מטלוף (Gregory Matloff), כתב מאמר בו טען כי מדענים עשויים להיות מסוגלים לאמת את רעיון הפַּן-פְסיכיזם על ידי חיפוש "כוכבים רצוניים" (volitional stars) המתווים את דרכם במסלולים גלקטים. למרות שזה נשמע אבסורדי, מטלוף מאמין שתופעות מסוימות באסטרופיזיקה תצפיתית, כמו "המשכיות הרצף" (Parenago’s Discontinuity), יכולות לעזור באישוש הפַּן-פְסיכיזם. מטלוף גם מאמין שתאוריה חדשה של פַּן-פְסיכיזם עשויה יום אחד להחליף את החומר האפל.


תומכים אחרים של הפַּן-פְסיכיזם כוללים את הפיזיקאי הגרמני ברנרד הייש (Bernard Haisch), שהציג תיאוריה הנושקת ל-ORCH-OR, בכך שהיא מציעה כי התודעה מתעוררת ב"וואקום קוונטי" (quantum vacuum) בכל עת שאנרגיה זורמת במערכת או במבנה מתקדמים, וגם את מדען המוח והפסיכיאטר ג'וליו טונוני (Giulio Tononi) שמאמין שהתודעה לא יכולה להיות מוגבלת לאורגניזמים ביולוגיים ושתיאוריית המידע המשולב (integrated information theory) מציעה שנבדיל בין תודעה לאינטליגנציה ביקום.



היקום המשתתף

תיאוריית היקום המשתתף (The Participatory Universe) מצויינת לעיתים כתת-קבוצה של פַּן-פְסיכיזם, אך היא ראויה לפרק משלה. פותחה על ידי הפיזיקאי הנודע ג'ון ארצ'יבלד ווילר (John Archibald Wheeler) - שטבע את המונח "חור שחור" ועבד עם נילס בוהר (Niels Bohr) על ניסויים מוקדמים פורצי דרך במכניקת הקוונטים, בין הישגים רבים אחרים. יקום משתתף (participatory universe), או העיקרון האנטרופי המשתתף, משלב רעיונות מתורת הקוונטים כדי להציע כי התבוננות אנושית יוצרת את היקום.


ליתר דיוק, ווילר טוען שהיקום קיים במצב של פוטנציאל קוונטי בלתי מוגדר עד שהצופה המודע ממוטט את המציאות עד למצב יחיד. בעיקרו של דבר, היקום דורש השתתפות של תודעה כדי לקבל מציאות אובייקטיבית. תיאוריה זו מחייבת התעמקות אמיתית בניואנסים של תורת הקוונטים, אבל שווה להיכנס לחור הארנב הזה.



פרויקט התודעה הגלובלית והכרה רטרואקטיבית

פרויקט התודעה הגלובלית (The Global Consciousness Project) נבע מסדרת ניסויים שהתקיימה בפרינסטון (Princeton) בשנות התשעים. החוקרים שם השיקו פרויקט שנקרא "מחקר אנומליות הנדסיות" (Princeton Engineering Anomalies Research - PEAR) ובסופו של דבר כתבו ספר בשם "שולי המציאות" (The Margins of Reality) שסיכם את ממצאיהם. לאחר ביצוע מספר ניסויים שכללו משתתפים אנושיים ומחוללי מספרים אקראיים, צוות PEAR הגיע למסקנה שלכוונה אנושית השפעה קטנה אך משמעותית מבחינה מתמטית על המציאות הפיזית.


בעיקרו של דבר, החוקרים מאמינים כי תודעה אנושית יכולה להשפיע על מידע אקראי ולהפוך אותו למסודר יותר. המחקר הפך לפרויקט התודעה הגלובלי (The Global Consciousness Project) המתמשך, האוסף נתונים סטטיסטיים ברחבי העולם המתעדים כיצד התודעה האנושית משפיעה על דפוסי מספרים אקראיים.


ניסוי עדכני יותר סיפק ראיות אנקדוטיות למשהו המכונה "הכרה רטרואקטיבית" (retroactive precognition). ד"ר דריל בם (Dr. Daryl Bem) ערך ניסוי שהציע כי אנו נוטים לזכור משהו בהווה אם נשנן אותו בעתיד. במילים אחרות, יש סיכוי גבוה יותר שתיזכרו במשהו היום אם תשננו אותו מחר. במאמרו "מרגיש את העתיד" (Feeling the Future) מוצגות עדויות ניסיויות לכך שהמוח האנושי יכול לחוש באופן קוגניטיבי את העתיד בהווה, אם כי המנגנון המדויק נשאר לא ידוע.


אם נראה שמחקרים אלה מצביעים על מציאות של תפיסה על-חושית (extrasensory perception - ESP) כלשהי מצד בני אדם, זו לא תהיה הפעם הראשונה שהרעיון הזה נשקל. בשנת 2017 חשף ה-CIA מאות אלפי מסמכים המאשרים כי הממשלה ערכה ניסויים ב-ESP ועבדה עם מדיומים באמצעות תוכנית STARGATE. ה-CIA תיאר את המדיומים כמרגלים סמויים במהלך המלחמה הקרה, וניסה לתרגם את יכולת ה"ראייה מרחוק" (remote viewing) שלהם בכדי להשיג מידע מברית המועצות - וסוכני הביון הסובייטים עשו בדיוק את אותו הדבר. התנהלה מלחמה קרה מנטלית סודית שרק עכשיו אנו למדים עליה.


המסמכים גם אישרו כי המשטרה בכל רחבי ארה"ב שוכרת מדיומים באופן קבוע על מנת לפתור מקרים שהגיעו למבוי סתום וכי השיטה עובדת במקרים רבים מאד.



אינטליגנציה מתקדמת עשויה לקודד את עצמה לפיזיקה של היקום

זו אחת התיאוריות החדשות והמרתקות ביותר ברשימה. זה מדע בדיוני - לא משהו שרוב האנשים היו מצפים שמדענים מכובדים יכתבו עליו בגלוי.


במאמר שכותרתו "האם חוק הפיזיקה הוא אינטיליגנציה חוצנית?" (?Is Physical Law an Alien Intelligence) האסטרונום והאסטרוביולוג המוערך קאלב שרף (Caleb Scharf) בחן את הרעיון שתודעה חוצנית מתקדמת עשויה להיות מקודדת במרקם היקום עצמו. תוך רתימת תיאוריות מצד עתידנים מודרניים ואת האניגמות של החומר האפל והאנרגיה האפלה, טוען שרף כי צורות אינטליגנציה גבוהות יותר ביקום שלנו עשויות לקודד מערכות חיות לחוק הפיזיקה עצמו ולהשתמש באנרגיה כדי "לשלוט בחומר זוהר" (manipulate luminous matter).


התיאוריה מביאה מהדורה חדשה לפַּן-פְסיכיזם ומציגה הסבר חריג הן לחומר האפל והן לאנרגיה האפלה.


באופן מסוים ניתן לומר כי כל התיאוריות הללו נושקות זו לזו ומתארות תפיסה חדשה של תודעה החוצה את גבולות המדע הנוכחי. העובדה שרבות מהתיאוריות הללו מובלות על ידי פיזיקאים ומדענים בעלי שם, מעידה על הלגיטימיות שלהן. העובדה היא שיש הרבה ביקום הזה שאנחנו לא מכירים. עם זאת, תצפיות מתורת הקוונטים אומרות לנו שיש קשר מעורפל אך מהותי בין התודעה לביסוס המציאות הפיזית.



608 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page