top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

קבר מתקופת רעמסס השני התגלה במערה בחוף פלמחים

במה שמכנים "תגלית יוצאת דופן ומדהימה", צוות של ארכיאולוגים ישראלים חשף לאחרונה מערת קבורה עתיקה בגבולות הפארק הלאומי חוף פלמחים על קו החוף. לפי הודעת רשות העתיקות, הקבר העתיק להפליא והאוצרות שהוא מכיל תוארכו למאה ה-13 לפנה"ס, לפני כמעט 3,300 שנה. בתקופה זו אדמות ישראל היו בשליטת השושלת ה-19 של מצרים ופרעה האגדי רעמסס השני, או רעמסס הגדול. ממצא הקבר מתקופת רעמסס השני בפארק הלאומי חוף פלמחים נמצא במרחק של כמעט 950 ק"מ מבירתו בתבאי (חלק מלוקסור של ימינו), וכמעט 800 ק"מ דרומית ממפגש הים התיכון עם הנילוס.

כל רצפת הקבר שנמצא במערת החוף הייתה זרועה בחפצים המתוארכים למאה ה-13 לפנה"ס. (אמיל אלגם / רשות העתיקות)

הגילוי של המערה הגיע לגמרי במקרה. תוך כדי העברת אדמה לפרויקט פיתוח פארק, עובד שנהג במחפרון פרץ בשוגג את גג המערה, חשף את נוכחותה לאנשי הפארק והפתיע צופים שלא היה להם מושג שמבנה כזה קיים.


עד כמה שגילוי המערה היה מסקרן, ההתרגשות האמיתית עדיין לא התחילה. זה קרה מאוחר יותר, כאשר החלו לחפור בהריסות בתוך המערה וגילו שהיא מלאה בחפצים שנראו עתיקים בצורה בלתי נתפסת. למקום הובהלו מומחי רשות העתיקות, ובסופו של דבר זיהו את החפצים במערה כאוסף מרשים של חפצי קבר מהעת העתיקה, שהוחבאו מתחת לאדמה במשך אלפי שנים.


״מדובר בממצא של פעם בחיים", אומר ד"ר אלי ינאי, מומחה לתקופת הברונזה ברשות העתיקות, "לא כל יום מתגלה לעיניך סט תפאורה של אינדיאנה ג'ונס - מערה עם כלים על הרצפה שלא נגעו בהם 3,300 שנה. אנחנו מדברים על תקופת הברונזה המאוחרת. אלה בדיוק ימיו של המלך הנודע, רעמסס השני".


עיצובם של כלי החרס השונים שנמצאו בקבר איפשר לארכיאולוגים לתארך את המבנה למאה ה-13 לפנה"ס. באותה נקודת זמן אדמות ישראל של ימינו היו חלק מכנען, שטח שנשלט על ידי רעמסס השני, ששימש בין 1279 ל-1213 לפנה"ס כפרעה של שושלת הממלכה החדשה, החזקה ביותר של מצרים.


אמנם אין קונצנזוס של 100 אחוז בנושא, אבל רעמסס השני נחשב בדרך כלל לפרעה בספר שמות שהיה כל כך אכזרי ודיכא את בני ישראל. בנוסף לכך שאין הוכחה חותכת לכך, יש לציין גם שרוב החוקרים המודרניים רואים באירועים המתוארים בספר שמות (כגון פרעה ששיעבד את כל בני ישראל במצרים והורה על רצח כל ילוד עברי) בדיוניים ברובם, המבוססים בעיקר על מיתוס ואגדה ולא על אירועים ממשיים.

חפצים בקבר מתקופת פלמחים רעמסס השני שלא נראו במשך 3,300 שנה. (אמיל אלגם / רשות העתיקות)

המערה שנבנתה באופן מלאכותי (למעשה קבר) נוצרה כריבוע עם עמוד תומך מרכזי שתמך בתקרה שלה שנהרסה כעת. בתוך מערת הקבורה מצא הצוות הארכיאולוגי של רשות העתיקות עשרות כלי חרס שלמים וחפצי ברונזה מסודרים באופן פולחני על רצפת הסלע. היה ברור שהפריטים כולם היו חלק מתצוגה אחת ואחידה, המורכבת מאוסף של סחורות השייכות למת שעבורו נבנה הקבר התת-קרקעי המוסתר.


כלי החרס של מערת הקבורה הגיעו במגוון גדלים וצורות. הם כללו סוגים שונים של קערות, חלקן עמוקות וחלקן רדודות, סירי בישול, צנצנות אחסון, כדים, פכיות וגביעים. חלק מהקערות נצבעו באדום ובחלקן היו עצמות בעלי חיים. הארכיאולוגים מצאו גם כמה מנורות שמן, והרבה ראשי חץ או ראשי חנית מברונזה.


יש לציין כי כלי החרס בקבר יובאו ממקומות רבים, ביניהם קפריסין, נמלי צור וצידון בלבנון, עזה, יפו וצפון סוריה. מכיוון שמקום הקבורה נמצא לאורך חוף הים התיכון, לא היה זה מפתיע לגלות שהאזור שימש בעבר מרכז מסחר שבו יכלו סוחרים להחליף סחורות מיובאות מכל האזור.


מטבע הדברים, הקבר המעוצב והמסודר בקפידה עוצב עבור דייר ספציפי, אשר ככל הנראה היה אדם בעל מעמד וחשיבות רבה. מכיוון שהקבר נותר בלתי חשוף במשך זמן כה רב, וכתוצאה מכך מעולם לא ביקרו בו שודדי קברים או גנבי עתיקות, השלד השמור היטב של אותו פרט נמצא גם הוא בתוך המערה, מונח על פני זוג חלקות קבורה מלבניות בפינה של המערה. ייקח יותר זמן עד ששאריות השלד הללו ינותחו לפני שניתן יהיה לחשוף פרטים על מי האדם הזה וכיצד הוא חי ומת.

תקריב של כמה מהממצאים משנת 1300 לפני הספירה שנמצאו במערת החוף הישראלית. (אמיל אלגם / רשות העתיקות)

מנקודת המבט של הארכיאולוגים, גילוי המערה הזו מקביל לפתיחת קפסולת זמן בת 3,300 שנה. "העובדה שהמערה הייתה חתומה, ולא נשדדה בתקופות מאוחרות יותר, מאפשרת לנו, באמצעים המדעיים הקיימים כיום, להפיק הרבה מאוד מידע מהחפצים ומהחומרים ששרדו עליהם, ואשר לא נראים לעין, ובהם חומרים אורגניים. המערה יכולה לספק לנו תמונה מלאה של מנהגי הקבורה בתקופת הברונזה המאוחרת", אמר ד"ר ינאי.


אחד האתגרים העיקריים איתם מתמודדים הארכיאולוגים כיום הוא אבטחה. בוזזי עתיקות מקצועיים תמיד מוכנים לצאת לפעולה ברגע שנמצא אתר ארכיאולוגי חדש ומבטיח, ולמעשה כמה מהפריטים שהתגלו במקור במערה כנראה כבר נעלמו. המערה נאטמה כעת ונשמרת כדי להבטיח שהביזה תופסק.


״התגלית בגן הלאומי פלמחים ייחודית ומסעירה במיוחד. השמועות על גילוי המערה עברו בעולם המדעי כאש בשדה קוצים, ואנו מקבלים פניות רבות מחוקרים בבקשה להצטרף לחפירה הארכיאולוגית הצפויה. לצערנו, בפרק הזמן הקצר לפני איטום המערה, ועל אף שמירה עליה, נגנבו מספר פריטים ארכיאולוגיים מהמערה, והנושא נמצא בחקירה. בימים הקרובים, נגבש יחד את אופן ביצוע המחקר והשימור הנדרשים באתר הייחודי, שהינו חגיגה לעולם הארכיאולוגי ולהיסטוריה הקדומה של ארץ ישראל״, מסרו בהודעה משותפת שני האחראים על הביטחון במקום, מנהל רשות העתיקות אלי אסקוזידו ומנהלת רשות הטבע והגנים רעיה שורקי.


בהתחשב בעובדה שבגן הלאומי חוף פלמחים כבר התגלה קבר נסתר אחד, בהחלט ניתן להעלות על הדעת שניתן למצוא קברים עתיקים נוספים באותו אזור. חפירות נוספות עשויות להיפתח בעתיד אם ארכיאולוגים יסיקו שזו אפשרות אמיתית.


152 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page