top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

צמחים "צועקים" כשהם צריכים מים, אנחנו פשוט לא שומעים אותם

אם אי פעם ביליתם ליד תינוקות, אתם יודעים שהדרך העיקרית שבה הם מעבירים את הצרכים והרגשות שלהם היא באמצעות בכי. מחקר חדש של חוקרים מאוניברסיטת ת"א מציע שצמחים נוקטים בגישה דומה - כאשר הם צמאים או לחוצים, הם משמיעים "קולות אוויריים".


למרות שתתקשו לא לשמוע אדם זעיר צורח ממש לידכם, אי אפשר לומר את אותו הדבר על צמחים. החוקרים נאלצו להשתמש במיקרופונים כדי לקלוט את הצלילים הנפלטים על ידי צמחים, שכן מסתבר שהם אולטרסונים, בין 20 ל-100 קילו-הרץ.

הצוות התמקד בצמחי עגבניות וטבק, והציב אותם תחילה בתא אקוסטי אטום לרעש. הם תיעדו צמחים בריאים ולחוצים כאחד, שהאחרונים נלחצו על ידי אי השקייתם במשך מספר ימים או על ידי חיתוך הגבעולים שלהם - מובן שהצמחים יהיו קצת נרגזים מזה. ההקלטות גילו שצמחים אכן הפיקו צלילים, רעשים גבוהים הדומים לפיצוצים או נקישות. הצמחים הלחוצים הפיקו בסביבות 25 עד 35 מהצלילים הללו בשעה, בעוד שהצמחים הבריאים היו שקטים יחסית, ופלטו רק צליל אחד בשעה.


כדי לבדוק אם התוצאות הללו יכולות לבוא לידי ביטוי בסביבה עמוסה יותר, הצוות פיתח אלגוריתם למידת מכונה כדי להבחין בין צמחים לחוצים ולא לחוצים ובדק אותו בחממה רועשת. התוכנית סיננה בהצלחה רעשי רקע, ועדיין ניתן היה לשמוע את הצמחים - היא אפילו יכלה להסיק אם צמח נלחץ מהתייבשות או חיתוך בדיוק של כ-70 אחוזים.


בהתחשב בעובדה שלצמחים אין ריאות, איך הם מפיקים את צלילי הפופקורן שלהם? במאמר שלהם, החוקרים מסבירים שזה יכול להיות בגלל מנגנון שנקרא קוויטציה בצינורות מובילי מים של הצמחים, העצה. מדי פעם, בועות אוויר יכולות להיווצר בעצה, יותר מכך כאשר צמח נמצא בלחץ. הכותבים משערים שכאשר בועות אוויר אלו נוצרות או מתפוצצות, זה יכול להפיק את צלילי הנקישות שהם הקליטו במחקר.

"עכשיו כשאנחנו יודעים שצמחים אכן פולטים צלילים, השאלה הבאה היא - 'מי יכול להקשיב?'", אמרה המחברת הבכירה לילך הדני בהצהרה. אלא אם כן יש לנו מיקרופונים, התשובה היא לא בני אדם - הצלילים גבוהים מדי מכדי שנוכל לשמוע אותם בלעדיהם. עם זאת, ייתכן שיונקים אחרים, חרקים וצמחים אחרים יכולים לשמוע אותם, אם כי יידרש מחקר נוסף כדי לאשר את התיאוריה הזו.


"צמחים מקיימים אינטראקציה עם חרקים ובעלי חיים אחרים כל הזמן, ורבים מהאורגניזמים האלה משתמשים בקול לתקשורת, אז זה יהיה מאד לא אופטימלי שצמחים לא ישתמשו בקול בכלל", אמרה הדני. באשר לאיזו מטרה תהיה לתקשורת, להדני היה הסבר אפשרי: "ייתכן שאורגניזמים אחרים יכלו להתפתח כדי לשמוע ולהגיב לקולות האלה. למשל, עש שמתכוון להטיל ביצים על צמח או בעל חיים שמתכוון לאכול צמח יכול להשתמש בקולות כדי להנחות את ההחלטה שלו". אז, צרחות בזמן לחץ עשויים בהחלט להועיל אחרי הכל - לצמחים, לכל הפחות.

מקורות: iflscience

165 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page