top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

ציור המערות הקדום ביותר הידוע התגלה באינדונזיה

מקור: The Guardian


ארכיאולוגים גילו את ציור המערות הקדום ביותר הידוע בעולם: ציור בגודל טבעי של חזיר בר שנוצר לפני לפחות 45,500 שנה באינדונזיה. הממצא, שתואר בכתב העת Science Advances ביום רביעי (13/01/21), מספק את הראיות המוקדמות ביותר להתיישבות אנושית באזור.

ציור החזיר במערת לינג טדונגנג באי סולווסי באינדונזיה / Maxime Aubert / Griffith University

המחבר המשותף מקסים אוברט (Maxime Aubert), מאוניברסיטת גריפית' באוסטרליה, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית (AFP) כי הציור התגלה באי סולווסי בשנת 2017 על ידי הדוקטורנט בסרן בורהאן (Basran Burhan), במסגרת סקרים שערך הצוות עם הרשויות באינדונזיה.


מערת לינג טדונגנג' (Leang Tedongnge) ממוקמת בעמק נידח המוקף בצוקי אבן גיר תלולים, כשעה הליכה מהכביש הקרוב ביותר. המערה נגישה רק בעונה היבשה בגלל ההצפות בעונה הגשומה - וחברי קהילת בוגיס (Bugis community) המבודדת אמרו לצוות כי היא מעולם לא נראתה על ידי מערביים.


בגודל של 136 ס"מ על 54 ס"מ, חזיר היבלות של סולווסי צויר באמצעות פיגמנט אוכרה אדום כהה והוא בעל ציצית ​​שיער זקופה קצרה, כמו גם זוג יבלות פנים דמויי קרנים האופייניות לזכרים בוגרים מהמין.


ישנן שתי טביעות ידיים מעל החלק האחורי של החזיר, ונראה שהוא פונה לשני חזירים אחרים שנשמרו רק חלקית, כחלק מסצנה נרטיבית. "נראה כי החזיר צופה במאבק או באינטראקציה חברתית בין שני חזירי יבלות אחרים", אמר המחבר המשותף אדם ברום (Adam Brumm).


בני אדם צדו חזירי יבלות סולווסי במשך עשרות אלפי שנים, והם מהווים מאפיין מרכזי של יצירות האמנות הפרהיסטוריות באזור, במיוחד בעידן הקרח. אוברט, מומחה לתיארוך, זיהה משקע קלציט שנוצר על גבי הציור, ואז השתמש בתיארוך רדיומטרי (Uranium-series isotope dating) כדי לומר בביטחון כי המשקע בן 45,500 שנה.


זה הופך את הציור לבן לפחות אותו גיל, "אבל הוא יכול להיות הרבה יותר קדום כי התיארוך בו אנו משתמשים מתארך רק את הקלציט על הציור", הסביר. "האנשים שיצרו אותו היו מודרניים לחלוטין, הם היו בדיוק כמונו, היתה להם את כל היכולת והכלים ליצור כל ציור שהם רצו", הוסיף.


ציור אמנות הסלע הקדום ביותר שנמצא בעבר התגלה על ידי אותו צוות בסולווסי. הוא מתאר קבוצה של דמויות חצי אנושיות וחצי חיתיות הצדות יונקים, ונמצא כי הוא בן 43,900 שנה לפחות. ציורי מערות כמו אלה עוזרים גם להשלים פערים בהבנתנו של ההגירות האנושיות המוקדמות.

ציור אמנות הסלע הקדום ביותר שנמצא בעבר בסולווסי, בן לפחות 43,900 שנה / Adam Brumm / Ratno Sardi

ידוע שאנשים הגיעו לאוסטרליה לפני 65,000 שנה, אך הם כנראה היו צריכים לחצות את איי אינדונזיה, המכונים "וואלאסאה" ("Wallacea"). אתר זה מייצג כעת את העדויות המוקדמות ביותר לבני אדם בוואלאסאה, אך התקווה היא שמחקרים נוספים יסייעו לגלות שאנשים היו באזור הרבה יותר מוקדם, מה שיפתור את חידת ההתיישבות באוסטרליה.


הצוות מאמין כי יצירות האמנות נוצרו על ידי הומו ספיינס, בניגוד למין אנושי אחר שנכחד כמו האדם הדניסובי, אך אינו יכול לומר זאת בוודאות. כדי ליצור טביעות ידיים, האמנים היו צריכים להניח את ידיהם על המשטח ואז לירוק עליהן פיגמנט, והצוות מקווה לנסות לחלץ דגימות DNA מרוק שנותר.


בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page