top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

פטריית "רעמת האריה"

עודכן: 7 באוק׳ 2020

פטריות ידועות זה מכבר בתועלת הבריאותית שלהן, ובעוד שכמה מחברי ממלכת הפטריות גרמו להשפעות רעות ומצערות על אלה שצרכו את הפיטריות מהסוג הלא נכון, אחרים גילו את הפוטנציאל החיובי שלהם. בסביבות 450 לפנה"ס מצא הרופא היווני הידוע, היפוקרטס (Hippocrates), שמינים מסוימים של פטריות יכולים לסייע בטיפול בפצעי קטיעה. כבר בשנת 2000 לפה"ס נעשה שימוש בפטריית "רעמת האריה" בעיקר להגברת תפוקת המוח.

האם השימושים והטענות הללו נכונים למדע המודרני?


פטריית "רעמת האריה" (Lion’s mane) או בשמה הלטיני Hericium erinaceus היא מדיסין בעל יתרונות רבים הנמצא בשימוש במשך אלפי שנים וכעת הוכח שהוא טיפול יעיל וטבעי בדיכאון ובחרדה. הפטרייה צומחת בצפון אמריקה, אירופה ואסיה וניתן לזהות אותו על ידי הזרוע הארוכה שלה, המצאותה על עץ קשה ונטייתה לגדל גוש אחד של זרועות מתנדנדות.


"רעמת האריה" מכילה נוגדי חמצון שנלחמים הן בדלקות והן בחמצון בגוף, דלקות תורמת למצבים רפואיים רבים כמו סוכרת, מחלות לב ומחלות אוטואימוניות. מחקר שנערך ב-2012 ובחן את הפוטנציאל הרפואי של 14 סוגים של פטריות מצא כי ב"רעמת האריה" הייתה פעילות נוגדי החמצון הרביעית ברמתה, אשר החוקרים תיארו כ"בינונית עד גבוהה".


פטריית "רעמת האריה" עשויה לחזק את המערכת החיסונית, בין השאר על ידי הפחתת דלקות ומניעת חמצון. מחקרים שנערכו על עכברים מראים שהפיטריה עשויה גם להגביר את פעילות המערכת החיסונית במעי. תוצאות מחקר נוסף על עכברים מצביעות על כך שחלבון בפטריית "רעמת האריה" מעודד התפתחות של חיידקי מעיים מועילים המחזקים את המערכת החיסונית.


יתכן שפטריית "רעמת האריה" עשויה להגביר את התפקוד הקוגניטיבי, אך המחקר קיים בעיקר על בעלי חיים. במחקר אחד, נראה כי תוספת של הפטריה עזרה לעכברים לזהות אובייקטים טוב יותר. חוקרים אחרים הגיעו למסקנה כי לפטריות יש פוטנציאל לטפל או למנוע מחלות הגורמות לירידה בבריאות הקוגניטיבית, כמו מחלת פרקינסון ומחלת אלצהיימר. עם זאת, קיים כיום מחסור במחקרים על ההשפעות של פטריות "רעמת האריה" אצל בני אדם עם מחלת האלצהיימר.


מחקר יפני בקרב מבוגרים, בגילאי 50-80 עם לקות קוגניטיבית קלה, מצא כי צריכה יומית של תמצית פטריות למשך 16 שבועות הובילה לציונים גבוהים יותר במאזני התפקוד הקוגניטיבי בהשוואה לקבוצת פלצבו. ציונים אלה פחתו שוב לאחר שהמשתתפים הפסיקו לקחת את התמצית.


במחקר קליני בבני אדם, מבוקר פלצבו, נבדקו 30 מטופלות כדי לחקור את השפעות רעמת האריה על מֶנוֹפָּאוּזָה (Menopause), דיכאון, איכות השינה וחרדה. מבין אלה שהשתתפו במחקר, 14 לקחו פלצבו ו-12 לקחו תמצית פטריית רעמת אריה שנאפתה בעוגיות. נצרכו שני גרם פטריות ביום ואחרי ארבעה שבועות של שימוש דווח על ירידה בדיכאון ובחרדה בקבוצת פטריות "רעמת האריה". מחקר זה חיזק את האמונה הגוברת בקרב מדענים כי דיכאון וחרדה קשורים פחות ל"היפותזת הסרוטונין" (Serotonin hypothesis) ואולי קשורים יותר ל"תיאוריה הנוירוגנית של דיכאון וחרדה" (Neurogenic theory of depression and anxiety). בתמצות, שיעורים גבוהים יותר של יצירת תאי עצב (Neurogenesis) עשויים לגרום לשיעורים גבוהים יותר של אושר.


פטריית "רעמת האריה" משמשת לעיתים קרובות כמזון ותוסף לתמיכה בבריאות המוח, בזיכרון, במיקוד ובצלילות. היא עושה זאת על ידי כך שהיא עוזרת למוח לייצר תרכובת הנקראת "גורם הגדילה העצבי" (Nerve Growth Factor) או בקיצור NGF. כחלבון, "גורם הגדילה העצבי" עוזר לתקן נוירונים פגומים ואף ליצור נוירונים חדשים.


אמנם יש צורך במחקרים רבים יותר לפני שיקבעו פרוטוקולים מדויקים לחולי סרטן ואנשים הסובלים מהשמנת יתר, אולם הממצאים הנוכחיים מאירים שורה של יתרונות פוטנציאליים. ללא תופעות לוואי שליליות ידועות של צריכת הפטרייה מלבד לאלו הסובלים מאלרגיה לפטריות, אולי כדאי שננסה להוסיף "רעמת אריה" לכוס התה הבאה שלנו או שנטגן אותה כתחליף לפירות ים עם קצת שמן זית וטימין.



1,473 צפיותתגובה 1

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page