top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

סריקת CT חשפה את נסיבות מותו של פרעה מצרי לפני 3500 שנה

מקור: Ahram


המלך סקננרה-טאו (Seqenenre-Tao) נהרג בזמן שלחם בפולשים לארצו וחונטיו הסתירו במיומנות מספר פציעות ראש. סריקת CT של המומיה של המלך, שמותו סייע בסופו של דבר לגירוש הפולשים למצרים ולאיחוד הממלכה מחדש, חשפה פרטים חדשים על האופן בו מת המלך.

צילום רנטגן של ראשו של המלך סקננרה-טאו

המחקר של ד"ר זאהי חוואס, הארכיאולוג המצרי הנודע והשר לענייני עתיקות לשעבר, ופרופ' סהר סאלם (Sahar Saleem), פרופסור לרדיולוגיה באוניברסיטת קהיר, פורסם ב-17 בפברואר בכתב העת המדעי 'Frontiers in Medicine'. חוואס וסאלם מציעים כי המלך מת קרוב לשדה הקרב וכי הוא הוצא להורג באופן טקסי על ידי כמה תוקפים, באמצעות כלי נשק של החיקסוס. תמונות ה-CT התלת-ממדיות העלו כי החונטים הסתירו במיומנות חלק מהפצעים, מה שמרמז על חניטה מקצועית של הגופה בסדנת החניטה המלכותית של תבאי. הטכנולוגיה הרפואית המודרנית עזרה לספר את סיפורו של מלך במצרים העתיקה שנרצח כקדוש מעונה במאה ה-16 לפנה"ס למען איחוד מצרים.


'פרעה סקננרה-טאו האמיץ' שלט בדרום מצרים בתקופת כיבוש המדינה על ידי החיקסוס, שושלת שלטונית זרה שאחזה בדלתא בצפון מצרים במשך כמאה שנה (1650-1550 לפנה"ס). המומיה של סקננרה-טאו התגלתה בשנת 1881 במחבוא המלכותי (DB320) בדיר אל-בחרי ונבדקה אז לראשונה. בשנות ה-60 המומיה נחקרה באמצעות צילומי רנטגן. בדיקות אלו הצביעו כי המלך המנוח סבל ממספר פגיעות ראש קשות. עם זאת, לא נמצאו פגיעות בשאר חלקי הגוף.

המומיה של סקננדרה-טאו. (A) תמונה של הראש ופלג גוף העליון של המומיה מציגה פציעות ראש רבות. (B) מבט צד ימני של הראש ופלג הגוף העליון מציג את הגפיים העליונות המעוותות עם פרקי ידיים מכופפות ואצבעות מעוותות. (Frontiers in Medicine)


הועלו תיאוריות שונות לגבי סיבת מותו של המלך, היו שסברו כי המלך נהרג בקרב, אולי בידי מלך החיקסוס עצמו. אחרים סברו כי ייתכן שסקננרה-טאו נהרג בשעה שישן בארמונו כתוצאה מקשירת קשר נגדו. בשל מצבה הירוד של המומיה, היו שהציעו כי ייתכן שהחניטה התרחשה בחיפזון, הרחק מסדנת החניכה המלכותית.


טכנולוגיית סריקת CT היא אחת מטכניקות ההדמיה הרפואיות המשמשות לחקר שרידים ארכיאולוגיים, כמו מומיות, באופן בטוח ולא פולשני המסייע בשימורן. סריקות CT עזרו בחקר מומיות מלכותיות מצריות רבות וקבעו את גיל המוות, המין ואת אופן המוות. במחקרם הציגו חוואס וסאלם פרשנות חדשה לאירועים, לפני ואחרי מותו של המלך סקננרה-טאו, המבוססת על שחזור תמונות CT דו-ממדיות ותלת מימדיות באמצעות טכנולוגיות מתקדמות.

תמונות סריקת CT של ראשו של סקננרה-טאו / Frontiers in Medicine

הידיים המעוותות מצביעות על כך שייתכן שסקננרה-טאו נלכד בשדה הקרב וידיו נקשרו מאחורי גבו ומנעו ממנו לבלום את ההתקפה העזה על ראשו. בדיקת ה-CT של המומיה חשפה את פרטי פגיעות הראש, כולל פצעים שלא התגלו בבדיקות קודמות והוסתרו במיומנות על ידי החונטים. המחקר כלל מחקר של כלי נשק שונים של החיקסוס המאוחסנים במוזיאון המצרי בקהיר, כולל גרזן, חנית וכמה פגיונות. סאלם וחוואס אישרו את תאימותם של כלי נשק אלה לפצעיו של סקננרה-טאו.


התוצאות מצביעות על כך שסקננרה-טאו נהרג מפגיעות מרובות מזוויות שונות על ידי כמה תוקפים מהחיקסוס שהשתמשו בכלי נשק שונים. סקננרה-טאו נהרג בהוצאה טקסית להורג. זה מצביע על כך שסקננרה-טאו היה בקו החזית וסיכן את חייו עם חייליו למען שחרור מצרים. בדיקת ה-CT גם קבעה כי סקננרה-טאו היה כבן ארבעים במותו, בהתבסס על צורת העצמות (כמו "מאחה עצמות החיק") המספקת את האומדן המדויק ביותר.


זאהי חוואס וסהר סאלם הם חלוצים בשימוש בסריקות CT במחקר של מומיות מלכותיות מהממלכה החדשה, כולל לוחמים מכובדים כמו תחותמס השלישי, רעמסס השני ורעמסס השלישי. אולם נראה כי סקננרה-טאו הוא היחיד מביניהם שהיה בקו החזית של שדה הקרב. בנוסף, המחקר חשף פרטים חשובים על חניטת גופתו של סקננרה-טאו.

כלי נשק של החיקסוס - (A) פגיון (B,C) גרזן קרב (D) ראש חנית (E,F) פגיון ברונזה / Frontiers in Medicine

החונטים השתמשו בשיטה מתוחכמת להסתרת פצעים בראש המלך, מתחת לשכבת חומר חניטה הפועל בדומה למילוי בו משתמשים בכירורגיה פלסטית מודרנית. המשמעות היא שהחניטה למעשה בוצעה בסדנת חניטה מלכותית ולא במקום לא מקצועי, כפי שהוצע בעבר.


המחקר מספק פרטים חדשים וחשובים אודות אירוע מרכזי בהיסטוריה הארוכה של מצרים. מותו של סקננרה-טאו נתן השראה ליורשיו להמשיך במאבק לאיחוד מצרים ולהקמת הממלכה החדשה.


באסטלה המכונה לוח קרנארבון (Carnarvon Tablet), שנמצאה במקדש תבאי בכרנכ, מתועדים הקרבות של המלך קאמוסה (Kamose), בנו של המלך סקננרה-טאו נגד החיקסוס. קאמוסה נהרג במהלך המלחמה נגד החיקסוס, והיה זה יעחמס הראשון, בנו השני של סקננרה-טאו, שהשלים את גירוש החיקסוס. הוא נלחם בהם, הביס אותם, רדף אותם עד לרצועת עזה של ימינו ואיחד את מצרים.


196 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page