top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

סריקות מתקדמות מוכיחות שמקור צלמית ונוס מווילנדורף הוא איטליה

במהלך חפירה ארכיאולוגית ליד הכפר וילנדורף (Willendorf) בעמק הוואכאו שבאוסטריה בשנת 1908, פועל חפר פסל קטן שהתגלה כאחד מיצירות האמנות הפרהיסטוריות החשובות ביותר שנמצאו אי פעם באירופה. צלמית אנושית מגולפת זו בגודל 11.1 ס"מ זכתה בסופו של דבר לכינוי ונוס או האישה מווילנדורף, מתוך הכרה במאפיינים הנשיים המוגזמים של החפץ והקשר לכאורה לטקסי פיריון קדומים או למערכת אמונות שבמרכזן האלה. תיארוך פחמן של חומרים אורגניים באדמה שמסביב הצביע על כך שהפסל היה בן כ-25,000 שנה, מה שתיארך אותו לתקופה הפליאוליתית העליונה שהסתיימה עם נסיגת הקרחונים לפני 10,000 עד 12,000 שנים.


כפי שהם חושפים במאמר חדש בכתב העת Scientific Reports, צוות של מדענים אוסטרים בראשות האנתרופולוג של אוניברסיטת וינה גרהרד ובר (Gerhard Weber) והגיאולוגים אלכסנדר לוקנדר (Alexander Lukeneder) ומתיאס הרצהאוזר (Mathias Harzhauser) ממוזיאון הטבע של וינה גילו שסלע ונוס הגיע מצפון איטליה. הכפר וילנדורף נמצא במרחק של כמה מאות קילומטרים מהמיקום שבו ככל הנראה מקור הסלע, מה שמראה כי הפסל המוגמר או האואוליט הבלתי גמור עברו מרחק מדהים לזמנים פרהיסטוריים.

צלמית ונוס מווילנדורף מארבעה כיוונים

תעלומת אבן הגיר של ונוס מווילנדורף

ונוס מווילנדורף תמיד הייתה סוג של אנומליה, מכיוון שהיא הייתה עשויה מסוג של אבן גיר המכונה אואוליט. זו הייתה בחירה יוצאת דופן עבור פסל כזה, מכיוון שסוגים אלה של פסלונים נעשו בדרך כלל מעצם או משנהב (חומרים קלים יותר לגילוף). מסקרן יותר, סוג זה של סלע לא ניתן למצוא בשום מקום באזור סביב וילנדורף, כלומר היה צריך להביא אותו ממקום אחר. אך מאיפה? זו תמיד הייתה השאלה, ומעולם לא ניתנה לה תשובה מספקת - עד עכשיו, הודות למחקר חלוצי שחשף את האמת על מקור החומר ששימש לייצור ונוס מווילנדורף.


בעבר, צלמית ונוס נבדקה רק בבדיקות פני הפסל. אבל גרהרד ובר רצה לראות טוב יותר את פנים הפסל, וכדי לעשות זאת הוא ניסה הליך היי-טק המכונה מיקרו טומוגרפיה ממוחשבת (micro-computed tomography). מיקרו-CT הוא תהליך הדמיה תלת מימדי המשתמש בקרני רנטגן כדי לראות עמוק בתוך עצם, פרוסה צרה אחר פרוסה צרה. ובר השתמש בטכנולוגיה זו כדי לנתח את פנים סלע האואוליט של הפסל עד לרזולוציה זעירה במיוחד של 11.5 מיקרומטר, התואמת את קנה המידה שניתן להשיג במיקרוסקופ.

סריקת מיקרו-CT נתנה לחוקרים הבנה טובה יותר של מקורותיה של אבן הגיר שממנה נוצרת ונוס מווילנדורף

הליך זה התברר כיעיל למדי, שכן הוא קלט חריגות שהעניקה לאואוליט מאפיין זיהוי ייחודי. "ונוס לא נראית אחידה בכלל מבפנים", אמר ובר, בהודעה לעיתונות של אוניברסיטת וינה על המחקר שלו. "[זהו] מאפיין מיוחד שיכול לשמש כדי לקבוע את מקורה."


הגיאולוגים לוקנדר והרצהאוזר ידעו הרבה על אואוליטים, לאחר שבחנו וניתחו דגימות רבות של סלע זה בעבר. לצורך מחקר זה, הם השיגו דגימות של אואוליט שנכרה מאתרים בגרמניה, אוקראינה, צרפת, האיים והיבשת של איטליה וחלקים אחרים של אוסטריה. הרעיון היה לראות אם ניתן למצוא מאפיינים ייחודיים בדגימות אלו שיתאימו להרכב החומרים הלא אחיד והלא עקבי של אואוליט ונוס.


החוקרים ניתחו דיגיטלית אלפי דגימות גרגירי אואוליט, בקפידה ובמהלך חודשים רבים, בחיפוש אחר התאמה של "טביעת אצבע". באופן מפתיע, אף אחת מהדגימות שנלקחו מרדיוס של 200 ק"מ מווילנדורף לא דמתה אפילו מעט לאואוליט ונוס. אבל כשהחוקרים השוו את סלע ונוס לדגימה שנלקחה מנקודה ליד אגם גארדה בצפון איטליה, הגרגירים משני המקורות נמצאו כמעט זהים.

ונוס מווילנדורף / משמאל: מבט לרוחב / ימין-למעלה: חללים חצי כדוריים על הירך הימני ועל הרגל / ימין-למטה: חור קיים הוגדל ליצירת הטבור / Scientific Reports

זו הייתה תגלית יוצאת דופן. זה אומר שהפסל או הסלע הלא מפוסל עברו יותר מ-650 קילומטרים כדי להגיע ליעד הסופי, כשהם עוברים מדרום האלפים לנהר הדנובה מצפון לאלפים. זה נישא כל הדרך על ידי ציידים-לקטים פליאוליתים שעשו את כל המסע ברגל. "אנשים בגרבטיאן (Gravettian) - תרבות הכלים של אותה תקופה - חיפשו ואיכלסו מקומות נוחים", הסביר גרהרד ובר. "כשהאקלים או מצב הציד השתנו, הם המשיכו הלאה, רצוי לאורך נהרות. מסע כזה היה יכול להימשך דורות."


המדענים זיהו שני מסלולים אפשריים שיכלו להביא אנשי תרבות גרבטיאנית קדומה מצפון איטליה למזרח אוסטריה. אחד היה יכול להוביל אותם למרגלות הרי האלפים, כך נמנע הצורך לטפס גבהים משמעותיים אך נוסף מרחק גדול יותר למסע שלהם. המסלול השני היה גורם להם לעבור מעל ודרך הרי האלפים, ככל הנראה דרך מעברים בגובה נמוך יחסית הממוקמים למרגלות ההרים.


בעוד שהאפשרות השנייה מתקבלת על הדעת מבחינה תיאורטית, היא נראית בלתי סבירה. בנוסף למפגש עם גבהים בלתי ידידותיים, אנשים שהיו מנסים לחצות את האלפים לפני 25,000 עד 30,000 שנים, היו ככל הנראה נחסמים על ידי קרחונים אלפיניים (זה היה לפחות 15,000 שנים לפני סוף עידן הקרח האחרון). מכיוון שאנשי גרבטיאן הנודדים לא ניסו להגיע לאף יעד מסוים, היה הגיוני יותר לבחור בנתיב עם ההתנגדות הקטנה ביותר, כשהם המשיכו בחיפושיהם אחר ציד פורה ואדמות ליקוט פורות במזרח.

נתיבי הגירה טנטטיביים מצפון איטליה לאוסטריה התחתונה. Sega di Ala ממוקם ליד האתר הפליאוליתי החשוב של Grotta di Fumane, איטליה. וילנדורף ממוקם ליד מקבץ של אתרים פליאוליתים מתקופות שונות באוסטריה התחתונה / Scientific Reports

ונוס מווילנדורף: מבט מקרוב

הוונוס או האישה מווילנדורף היא אחת מכ-40 פסלוני ונוס שלמים שהתגלו בחפירות המתוארכות למסגרת הזמן הפליאוליתית העליונה (50,000 עד 12,000 שנים לפני ימינו). כמו כן נמצאו שברים מעשרות נוספים, המראים עד כמה היה נפוץ הגילוף של דמויות אלו בתקופה הפרהיסטורית.


בעוד פסל אבן הגיר שנחפר ליד וילנדורף נועד בבירור לתאר אישה, הפרופורציות של מאפייניו מעוותים. השדיים, הבטן והירכיים גדולים ומורחבים, בעוד שהזרועות קצרות ולא מפותחות. לפסל אמנם יש רגליים, אבל כפות רגליו חסרות. אולי ההיבט הכי יוצא דופן של האישה מווילנדורף הוא היעדר תווי הפנים שלה. יש לה ראש, אבל הראש הזה בזווית קדימה ומכוסה לחלוטין על ידי מעטפת קלועה שיכולה לייצג כיסוי ראש גדול או סגנון שיער קלוע.


המכנה המשותף של הפסלים הוביל ארכיאולוגים ואנתרופולוגים לשער שצלמיות כמו זו מייצגות אלוהות פיריון או את האלה האם, מהסוג לו סגדו תרבויות רבות ברחבי העולם בימי קדם. לפסלים האלה יש תמיד מאפיינים מיניים או אימהיים מוגזמים, מה שמצביע על כך שהם מייצגים הריון, לידה ותהליך רבייה באופן כללי. זו הסיבה שהפסלים הללו מכונים פסלוני ונוס, למרות שהאלה ונוס בפועל לא הופיעה במיתולוגיה עד כמה אלפי שנים לאחר שהפסלים הללו נוצרו על ידי פסלים פליאוליתים.


רוב מי שחקרו את הפסל מאמינים שהוא למעשה סוג של אלוהות פיריון. אבל תיאוריה חלופית אחת טוענת שהפסל נוצר על ידי פסלת, שניסתה לשחזר איך היה נראה גוף האישה אם היא הייתה מביטה על עצמה מלמעלה. זה מסביר מדוע השדיים והבטן גדולים, אבל הרגליים והידיים לא קיימות. הבולטות של השיער או כיסוי הראש והיעדר תווי הפנים עשויים לייצג איך אישה שמביטה מלמעלה על עצמה תיראה למישהו שעומד לידה.


הפסלים הפליאוליתיים שיצרו את הפסלונים המדהימים האלה לא נמצאים בסביבה כדי לענות על שאלות לגבי מה הם בעצם מייצגים, או לאיזו מטרה הם נוצרו. הצורות המוזרות והבלתי פרופורציונליות של הפסלים מגלות שהם מופשטים לפחות חלקית, אם כי ברור שהם מייצגים היבטים אמיתיים של נשיות, פיריון ואמהות.

תמונות מסריקות ונוס מווילנדורף / משמאל: סיומת צדף מקוטע (Oxytomidae) שממוקמת בצד ימין של ראש ונוס / אמצע: עיבוד נפח של ונוס הוירטואלית; שישה תצבירי לימוניט משובצים / מימין: פרוסת סריקה בודדת המראה את הנקבוביות והשכבות של האואוליט / Scientific Reports

עידן לא מוכר מוכן למחקר נוסף

עד כה, רק מחקרים בודדים בדקו לעומק כיצד חיו ושרדו בני האדם באוסטריה ובאזורים הסמוכים באירופה בתקופת הפליאוליתית. גילוי האמת על מקורו של פסל ונוס מווילנדורף עשוי להגביר את העניין בהרגלים התרבותיים ובדפוסי הנדידה של אלה שחיו הרבה קודם לכן. "אנו רוצים להשתמש בתוצאות ונוס אלה וברשת המחקר החדשה שלנו בווינה 'אבולוציה אנושית ומדעי ארכיאולוגיה', בשיתוף עם אנתרופולוגיה, ארכיאולוגיה ודיסציפלינות אחרות, כדי להבהיר עוד יותר את ההיסטוריה המוקדמת באזור האלפיני", אמר ובר.


תרבות הכלים הגרבטיאנית שרדה כ-12,000 שנים (מ-33,000 עד 21,000 לפנה"ס) לפני שדעכה, מה שמראה שהפרקטיקות התרבותיות, החברתיות והכלכליות שלהם בוודאי הותאמו היטב לתקופות המאתגרות שבהן חיו.

מקורות:

194 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page