top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מסר מהחלל החיצון? הכתובת המסתורית של אבן האינגה

ניצבת על מימי נהר האינגה (Ingá) בברזיל, אבן האינגה המסתורית מפאראיבה היא אוצר ארכיאולוגי המצוי במחלוקות רבות ומתמשכות. מכסים את רוב אורכה (46 מטר) וגובהה (3.8 מטר), סמלים גיאומטריים מוזרים, לא מזוהים, מגוונים בגודלם ובצורתם, אשר ככל הנראה מגולפים בחלק החיצוני של הגנייס. למרות שפרשנים רבים העלו השערות לגבי מקורם ומשמעותם של הסמלים, אף תיאוריה עדיין לא הוכחה. האם זהו מסר לדורות הבאים מאבותינו? האם התקיימה בעבר ציוויליזציה שלא הייתה ידועה, בעלת טכנולוגיה קדומה שנשכחה מזמן? מה באמת המשמעות של הסמלים, מי גילף אותם ומדוע?

אבן האינגה, פאראיבה, ברזיל / Marinelson Almeida

מקורה של האבן מתוארך לפחות 6,000 שנה לאחור והיא פלא עולמי. ישנן אבנים נוספות, כמו גם מערות, מסביב לאבן האינגה שגם עליהן יש גם גילופים, אולם הם אינם באותה רמת מורכבות אמנותית או סגנון כמו של האינגה. הארכיאולוג והחוקר גבריאל בראלדי (Gabriele Baraldi) נתקל במערת אינגה בפעם הראשונה שלו בשנת 1988 - לאחר מכן נמצאו עוד כמה. בסך הכל, בראלדי בחן עד 497 סמלים על פני כל קירות המערות. רוב גילופי האינגה לא ברורים, אבל כמה מהם ללא ספק מייצגים מאפיינים שמימיים, כאשר שניים זהים כמעט לחלוטין לשביל החלב ולקבוצת הכוכבים של אוריון.

חלק מרכזי (מפורט יותר) של האבן / Helder da Rocha

אחרים נחשבים לבעלי חיים, פירות, כלי נשק, צורות אנושיות, כלי טיס עתיקים (או דמיוניים) או ציפורים, או "תוכן עניינים" גולמי של סיפורים המחולקים לחלקים כאשר כל סמל מחובר למספר של פרק. איגנטיוס רולים (Ignatius Rolim), פרופסור לתיאולוגיה יוונית ולטינית, טען שהסמלים דומים לגילופים פיניקים עתיקים, והיה בין הראשונים לטעון תיאוריה זו. חוקרים אחרים חשו שהסמלים קשורים לרונות עתיקות, ועוד טענו לגבי הדמיון שלהם במורכבות ובסידור הליניארי לפיסקה קצרה אפשרית של כתב קודש דתי. חוקר אחר, יליד אוסטריה, לודוויג שוונהאגן (Ludwig Schwennhagen) חקר את ההיסטוריה הברזילאית בתחילת המאה ה-20 ומצא קשר ויזואלי חזק בסמלי אינגה לא רק לפיניקים אלא גם לכתבים הדמוטיים (הקשורים יותר לכתבים עסקיים או ספרותיים בסגנון המסמכים) של המצרים הקדומים. קבוצות נוספות מצאו דמיון יוצא דופן בין הגילופים של אינגה ליצירות האמנות האבוריג'יניות שנמצאו באי הפסחא.

פרטי הגליפים / Zelma Brito

הערכה מדוקדקת יותר של כל סמל הייתה המשימה של כמה היסטוריונים, כמו הסופר והחוקר רוברטו סלגאדו דה קרבליו (Roberto Salgado de Carvalho). המעגלים הקונצנטריים המגולפים עשויים להיות קשורים לטביעות פאליות, בעוד שצורות הספירלה עשויות להצביע על "שינויים טרנס-קוסמולוגיים או מסעות", ככל הנראה עקב טראנסים שמאניים/מצבי תודעה משתנים או חומרי הזיות שנצרכו בדרך אחרת, בעוד שצורות ה"U" יכולות להיות רחם/ נרתיק, לידה מחדש או כניסה/דלת, לפי סלגאדו דה קרבליו. מהבחינה הזו סדרת הסמלים יכולה אפוא לאותת על נוסחה קדומה שנחצבה על האינגה, ששימשה אולי כגישה ל"דלת לעולם העל טבעי", מציע סלגאדו דה קרבליו. אחרים הראו קשרים לחוקי האקסוגמיה באותה תקופה. בורות, מלאים גם בגילופים, שנמצאו ליד האינגה נחשבים כבעלי קשר לאמונה של תרבויות מוקדמות שהאנשים המיתולוגיים הראשונים צמחו מצורות כאלה באדמה. חלקם שיערו השערה מסובכת עוד יותר לפיה הסמלים למעשה מצוירים הפוך ומקודדים בכוונה לצורך סודיות נוספת. אחרים חשבו על האפשרות שהגילופים הקדומים היו אזהרה לתרבויות עתידיות מפני אסון עולמי המתקרב, שדרכו הקדמונים שמרו לזמן קצר על טכנולוגיה מקיום קודם. בנוסף, ההופעה האפשרית של יותר משפה אחת שנחצבה על האבן מעמידה בספק תחום נוסף של אפשרות.


מכיוון שאין עד כה עדות היסטורית הקושרת את הייצוג של כוכבים וקבוצות כוכבים עם הברזילאים הילידים של אותה תקופת זמן, סביר להניח שציוויליזצית נוודים, או קבוצה שביקרה באופן זמני באזור, כללה את האמנים. יש המתעקשים שכלי גילוף ליטיים נפוצים של תקופת הזמן היו מספיקים לתרבויות אינדיאניות קדומות כדי ליצור את היצירה עם מספיק מאמץ ומיומנות. תיאוריה אחרת, שהציב ברלדי, גורסת שציוויליזציה קדומה השתמשה בתהליכי אנרגיה גאותרמית כדי ליצור את הסמלים באמצעות תבניות וצינורות לבה של הרי געש לא פעילים.

סמלי אבן האינגה

תמה פופולרית נוספת של מגע עם חוצנים נשקלה, מאחר והסמלים של האינגה היו שונים כל כך מאחרים שנמצאו באותה תקופה, כאשר כמה חוקרים, כמו קלאודיו קווינטנס (Claudio Quintans) ממרכז פאראיבאנו לעב"מולוגיה, הרחיקו לכת והצביעו על כך שחללית נחתה באזור אינגה בתקופה קדומה זו והסמלים צוירו על הסלע כנראה על ידי האורחים החוץ-ארציים עצמם. אחרים, כמו גילבן דה בריטו (Gilvan de Brito), מחבר "המסע אל הלא נודע", ("Viagem ao Desconhecido"), חולקים את ההשקפה המשווה את הסמלים עם נוסחאות קדומות או משוואות מתמטיות המסבירות את האנרגיה הקוונטית או את המרחק שעברו בין כוכבי לכת כמו כדור הארץ והירח.


לא משנה איזו תיאוריה אתם מעדיפים, יש מעט מחלוקת לגבי המשמעות של ממצא זה. לגילופים של אבן האינגה הייתה משמעות כלשהי למישהו, שהיתה מאד ייחודית ובאה לידי ביטוי בקפדנות - אבל מה זה היה ובעיקר, איך זה רלוונטי אלינו היום? ככל שאנו מתקדמים בטכנולוגיה ובמודעות של הציוויליזציות שלנו, אנו יכולים להישאר מלאי תקווה להבנה רבה יותר כדי לשפוך מעט אור על זה ועל תעלומות קדומות אחרות.

מקורות:

596 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page