top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

ממצאים חדשים מספינת המלחמה האימתנית מרס

עודכן: 6 בפבר׳ 2023

מרס, הידועה גם בשם Makalös (מילה שוודית שעשויה להיות מתורגמת כ"אין שניה לה" או "אין לה מתחרה"), הייתה ספינת מלחמה מהמאה ה-16. קרויה על שמו של אל המלחמה הרומי מרס, היא הייתה אחת מספינות הקרב הגדולות בעולם בעת בנייתה. ספינת מלחמה אדירה זו שימשה כמובילה של חיל הים השוודי עד שהוטבעה במהלך הקרב הימי הראשון שלה. מרס שקעה לקרקעית הים הבלטי, והתגלתה רק בסוף שנת 2011. בגלל תנאי המים מרס נשמרה היטב, והיא נחשבת כיום לספינה השמורה ביותר מסוגה.

מרס על קרקעית הים הבלטי / Tomasz Stachura - Ocean Discovery

הכוח הימי של שוודיה

בשנת 1563 הוזמנה מרס על ידי מלך שוודיה, אריק הארבעה עשר. באותה תקופה, המלך רצה להגדיל את כוחה הימי של שוודיה והדבר הביא לבנייתה של מרס, אחת הספינות בעלות שלושה התרנים הגדולות באירופה. אורכה של מרס היה 48 מ', רוחבה 13 מ' ומשקלה היה 1800 טון. לפי הערכות, ספינת המלחמה הצליחה לשאת צוות של עד 800 איש.


בנוסף, מרס ידועה גם בחימוש שנשאה. בספינת המלחמה היו 103 נשקים, 53 מהם תותחים, ואילו השאר היו רובים קטנים יותר. אחרים הציעו כי מרס נשאה 107 או 173 תותחים בגדלים שונים. בכל מקרה, אלה נפרשו לאורך שלושת סיפוני האוניה ובקני העורבים (Crow’s nest - המבנה בחלקו העליון של התורן הראשי של הספינה). בנוסף, נשאה מרס ארסנל של רימוני תבערה, כדורים עגולים, קלעי שרשרת, כדורי אש וכמות עצומה של אבק שריפה.


ביולי 2018 דווח על תגליות חדשות מהריסות הספינה הטרופה במהלך מסיבת עיתונאים, "השנה התקרבנו לאנשים על הסיפון. מצאנו עוד חלקי שלד, כולל עצם ירך עם טראומה סביב הברך, שלדעתנו נובעת מכלי נשק חד", אמר הארכיאולוג הימי רולף פבריוס וורמינג (Rolf Fabricius Warming), אחד מהחוקרים המעורבים במחקר. "מצאנו גם רובים גדולים ורימון יד. מההרס אנחנו יכולים לראות שזה היה קרב עז וקשה מאד. בין 800 ל-1,000 איש היו על הסיפון. זה דומה לאוכלוסייה שלמה של עיר בינונית בתקופה ההיא. רובם מתו בפיצוץ או כשהספינה שקעה אל המעמקים", הוא אמר.


מלכי שוודיה באותה תקופה ניסו לגבש את כוחם, ואחד המכשולים העיקריים שלהם היתה הכנסייה הקתולית. לפיכך, שליטים שוודים, כמו אריק, ניסו להקטין את שליטת הכנסייה. אחד האמצעים שננקטו על ידם היה החרמת פעמוני הכנסיות שלהם לצורך הפיכתם לתותחים. על פי אגדה פופולרית, התותחים שהיו פעם פעמוני כנסיות הם שחתמו את גורלה של ספינת המלחמה.

אדמירל ג'ייקוב באגס / מלך שוודיה אריק הארבעה עשר

הקרב הראשון והאחרון

בשנת 1564 הושקה מרס ובאותה שנה השתתפה בקרב הראשון והאחרון שלה. בשנה הקודמת פרצה מלחמת שבע השנים הצפונית (Northern Seven Years’ War), בה נלחמה שוודיה נגד קואליציה של דנמרק-נורבגיה, ליבק ופולין. ב-29 במאי בשנה שלאחר מכן, שוודיה נלחמה נגד דנמרק-נורבגיה וליבק בקרב הראשון של אולנד (Battle of Öland) בים הבלטי.


על מרס פיקד האדמירל השוודי, ג'ייקוב באגס (Jacob Bagges), ובשלבים הראשונים של הקרב נראה כי ידו של הצי השוודי היתה על העליונה. בהובלת מרס, מתועד כי השוודים הטביעו 16 מספינות האויב. בנוסף לספינותיהם, איבדה הקואליציה גם 7000 איש במהלך השלב הזה בקרב. בזמן הזה רכשה מרס את כינויה Makalös.

ספינת המלחמה מרס

שקיעת הספינה וגלויה מחדש

למרות שהקואליציה הוכרעה במהלך היום הראשון של הקרב, היא התאשתה ותקפה את הצי השוודי שוב ב-31 במאי 1564. מדווח כי ספינות האויב ירו כדורי אש לעבר מרס, שבסופו של דבר השביתו את ספינת המלחמה. זה איפשר לאויבי שוודיה לעלות על הספינה, אולי מתוך כוונה לתפוס אותה כשלל. למרבה הצער, אבק השריפה של ספינת המלחמה הוצת על ידי הלהבות, ויצר חום אדיר. על פי הדיווחים החום היה כה עז עד שגרם להתפוצצות התותחים שהיו על הסיפון, וכתוצאה מכך שקעה הספינה.


מרס נחה על קרקעית הים הבלטי במשך 447 השנים הבאות, לפני שהתגלתה מחדש על ידי קבוצת צוללנים בשנת 2011. הגילוי היה שיאו של חיפוש בן 20 שנה של ריצ'רד לונדגרן (Richard Lundgren) יחד עם אחיו אינגמר ועמיתם פרדריק סקוך - בעלים של חברת Ocean Discovery, חברת צוללנים מקצועיים המסייעים בעבודת ארכיאולוגיה ימית. הם חלמו למצוא את מרס האימתנית מאז שביקרו בילדותם במוזיאון בשטוקהולם ובו ספינת מלחמה שוודית איקונית נוספת בשם ואסה. ריצ'רד ואינגמר לונדגרן הפכו לצוללנים מקצועיים בין השאר בגלל אותו חלום.


הספינה התגלתה במצב שמור מאד. למרות זאת, בשל גילה ושבריריותה, הוחלט שלא להעלותה אל מחוץ למים. מרס הגיעה לנוח על קרקעית הים מוטה על צידה הימני. רמות נמוכות של משקעים, זרמים איטיים, מים מלוחים והיעדר רכיכה המכונה תולעת האוניה (shipworm) - האחראית לפירוק שרידי עץ באוקיאנוסים אחרים תוך פחות מחמש שנים - כל אלה יחד שמרו על ספינת המלחמה במצב יוצא דופן.

שרידי ספינת המלחמה מרס / Ocean Discovery

מה שהופך את הממצא הזה ליותר מרגש, אמר לונדגרן, הוא שהמרס לא שקעה בגלל פגם בעיצוב או ימאות לקויה. "מרס היתה מכונת מלחמה מתפקדת עם ביצועים טובים מאד בקרב", הסביר. היא שקעה עמוסה עד לעייפה עם תותחים - אפילו בקני העורב שלה היו רובים - מלחים, ובכל השטחים הדרושים להפעלת ספינה שנבנתה למלחמה (כולל שמונה סוגים שונים של בירה). לאוניית המלחמה הזו היה "כוח אש חסר תקדים" לתקופתה, אמר לונדגרן. והתותחים האלה שיחקו תפקיד במותה.


יוהאן רנבי (Johan Rönnby), פרופסור לארכיאולוגיה ימית באוניברסיטת סודרטרן בשוודיה, בעזרתו של ריצ'רד לונדגרן, מחברים יחד פסיפס תמונות וסורקים את ההריסות כדי לייצר שחזורים תלת-ממדיים. הוצאת הספינה מהאוקיאנוס היא יקרה, והיא עלולה לגרום נזק משמעותי לחפצים. אז לונדגרן ועמיתיו מבצעים סריקות לייזר של הממצא שלהם - מדויקות בטווח של עד 2 מילימטרים - יותר ממספיק כדי להשביע את רצון מרבית החוקרים.


"זו לא רק ספינה, זהו שדה קרב", אמר רננבי. בצלילה להריסות "אתה קרוב מאוד לאש הדרמטית הזו על הסיפון, אנשים הרגו זה את זה, הכל בער והתפוצץ", אמר. למעשה, כאשר לונדגרן ועמיתיו העלו חלק מגוף הספינה אל פני השטח, הם הבחינו בריח חרוך שיצא מהעץ השרוף. "בסופו של דבר, אני חושב, זו המטרה של הארכיאולוגיה - לדון בעצמנו ובהיבטים האנושיים של האתר", אמר רננבי. בעזרת כמה כלים ושיטות חדשות יחסית, לארכיאולוגים יש כעת אפשרות לשחזר את הדקות האחרונות של הספינה ושל הלוחמים על סיפונה, אמר לונדגרן, ולקבל קצת תובנות לגבי האופן שבו אנשים התנהגו בשדה הקרב.

מקורות:

188 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page