top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מות הנסיך פיליפ: שבט מתאבל על אובדן אלוהות חיה

מותו של הנסיך פיליפ גרם צער רב לאנשים ברחבי בריטניה. באופן מפתיע, תחושות האובדן והעצב משותפות אפילו עם אנשים החיים בצד השני של העולם, על אי אחד קטנטן באוקיאנוס השקט השייך למדינת האיים ונואטו. אנשי ונואטו באי טאנה סוגדים לתנועת הנסיך פיליפ (Prince Philip Movement) מאז אמצע שנות ה-70.


בעוד הנסיך פיליפ זכה לכבוד כאיש של הגינות ואצילות במולדתו, בכפרים יאוהננן (Yaohnanen) ויאקל (Yakel) באי טאנה הוא זכה להערכה כהתגלמות או אווטאר של ישות רוחנית נעלה. מסיבה זו, מותו של הדוכס מאדינבורו בשבוע שעבר היווה רגע משמעותי עבור תנועת הנסיך פיליפ של האי טאנה בונואטו.

שני בני שבט יאוהננן מציגים תמונות ממוסגרות של ביקורם בשנת 2007 אצל הנסיך פיליפ, הדוכס מאדינבורו

מסיבות שנותרו מעורפלות, תושבי הכפר היו משוכנעים כי הדוכס מאדינבורו הוא "גילגול של צאצא של רוח או אל חזק מאד שחי על אחד ההרים שלהם", הסביר קירק הופמן (Kirk Huffman), אנתרופולוג בריטי שבילה יותר מארבעה עשורים כשהוא גר ועובד בונואטו.


ונואטו עצמאית מאז 1980, אך במשך מרבית המאה ה-20 היה זה שטח שנמצא תחת שליטה קולוניאלית משותפת של צרפת ובריטניה. בשנת 1974 הגיעו המלכה אליזבת והנסיך פיליפ לביקור במדינת האיים, שהייתה ידועה אז כ"הברידים החדשים" ("New Hebrides"), והנסיך התייעץ עם מנהיגי הכפר יאוהננן באותה תקופה.


מקור אמונות תושבי הכפר לגבי זהותו האמיתית של הנסיך פיליפ הן לא תוצאה של הביקור זה. אך נוכחותו הפיזית של הנסיך בקרבם ללא ספק חיזקה את האמונות הללו וסייעה להבטיח שתנועת הנסיך פיליפ תישאר כוח חשוב באי טאנה בשנים הבאות.

"הקשר בין האנשים באי טאנה לעם האנגלי חזק מאד", אמר זקן הכפר צ'יף יאפה (Chief Yapa), בהצהרה שפורסמה לאחר שקיבל את הידיעה על מותו של הנסיך. "אנו שולחים תנחומים למשפחה המלכותית ולאנשים באנגליה."

במהלך השבועות הקרובים יערכו אנשי יאוהננן ויאקל סדרת טקסים וחגיגות פולחניות כדי לכבד את זכרו של הנסיך פיליפ ולהכיר בהשפעה העמוקה שהייתה לו על חייהם.

הנסיך פיליפ הדוכס מאדינבורו

המקורות המיתולוגיים של תנועת הנסיך פיליפ

בתורה הרוחנית של אנשי יאוהננן ויאקל, מסופר סיפור על בן של רוח הרים המגיע לארץ בצורה אנושית. לאחר שהפליג מעבר לאוקיאנוס, הוא פוגש ומתחתן עם אישה חזקה ובעלת השפעה, ויחד מקדישים שניהם את חייהם להשגת שלום ולהוראת כבוד לדרך החיים המסורתית. לאחר סיום משימתו, בן הרוח יהיה חופשי לחזור לאיים ולעמו, ששם נוכחותו תמשיך להביא מזל טוב. אגדה זו הפכה לבסיס תנועת הנסיך פיליפ.


תנועת הנסיך פיליפ נולדה בסוף שנות ה-50 או תחילת שנות ה-60, כאשר הכפריים בטאנה השתכנעו כי הנסיך פיליפ מייצג את הגשמת נבואת רוח ההרים. באופן כללי, האנגלים נטו יותר מאשר הצרפתים להעניק להברידים החדשים את חירותם ועצמאותם, וכתוצאה מכך ייתכן שהמנהיגים האנגלים נראו בעין יפה יותר על ידי כלל העם בתקופה הקולוניאלית. לא משנה מה מקור האמונה של תושבי הכפר שקשורים רוחנית ומטאפיזית לנסיך פיליפ, הם היו משוכנעים בצדקת כוונותיו.


כשליח הקדוש שלהם, מטרתו של הדוכס מאדינבורו הייתה "ממש לזרוע את זרעו של טאנה קסטום (תרבות ואמונות מיקרונזיות מסורתיות) בלב חבר העמים הבריטי והאימפריה", אמר העיתונאי דן מקגארי (Dan McGarry), מנהל המדיה של ה'ונואטו דיילי פוסט'. "זהו מסע של גיבור, אדם שיוצא למשימה וממש זוכה בנסיכה ובממלכה."


בשיא הפופולריות שלה, לתנועת הנסיך פיליפ היו אלפי חסידים בטאנה. כעת המספרים נמוכים יותר, אך התנועה עדיין ממשיכה ולאחרונה היו דיונים בקרב חסידיה על הקמת מפלגה פוליטית חדשה עם הנסיך כפטרון הנצחי שלה.

סעודת קניבלים בטאנה / Charles E. Gordon Frazer c. 1885-9

כתות מטען: תנועת ג'ון פרום

למרות גדולתו של האדם שעליו התמקדה, תנועת הנסיך פיליפ אינה הכת הדתית העממית הגדולה ביותר או המשפיעה ביותר בונואטו. כבוד זה שייך לתנועת ג'ון פרום (John Frum Movement), שהציגה לראשונה את הרעיון של מושיע או גואל מבחוץ לאנשי ונואטו בסוף שנות ה-30 או תחילת שנות ה-40.


בתקופות שונות, פרום זוהה לחילופין כמלח אמריקאי מתקופת מלחמת העולם השנייה (רבים הוצבו בהברידים החדשים), כאחד מילידי האי בשם מנהיבי (Manehivi) שנודע בכינויו "ג'ון פרום", או כישות רוחנית שהתגלמה במהלך טקס שתיית קאווה (Kava). ללא קשר למקורו, חסידי תנועת ג'ון פרום האמינו שהוא יחזור לאיים במועד עתידי, כשהוא מביא מתנות וברכות לאנשים שהאמינו במסר שלו ובטוב ליבו.


תנועה זו ותנועת הנסיך פיליפ הן דוגמאות לפולחן מטען, סוג של פולחן דתי מיקרונזי העשוי להופיע בחברות שבטיות פרימיטיביות לאחר מגע עם תרבות לא-ילידית ומתקדמת יותר מבחינה טכנולוגית. הפולחן מתמקד בהשגת העושר של החברה המתקדמת דרך מחשבה משאלתית וטקסים דתיים, תוך אמונה שהעושר מכוון אליהם מהאלים ומהאבות הקדמונים שלהם. כתות אלה תוארו לראשונה במיקרונזיה עם תחילת הקשר עם כוחות הצבא של בעלות הברית במהלך מלחמת העולם השנייה. אף שלא גדולה כפי שהייתה בעבר, תנועת ג'ון פרום המשיכה להשפיע על ענייני האי, הן כקבוצה דתית והן כמפלגה פוליטית, שהאחרונה קיימת כבר יותר מ-60 שנה.


אפשר לראות את תנועת הנסיך פיליפ כשלוחה או נגזרת של תנועת ג'ון פרום. בעוד שנדמה שפרום עצמו היה דמות מיתית, ברור שהנסיך פיליפ היה אמיתי מאד ולכן יכול היה להתגלם לארכיטיפ של הדמות הגואלת שאנשי ונואטו חשקו בה. רצון זה למושיע או לגואל אולי נוצר על ידי תחושת הדיכוי שחשו בזמן שונואטו היתה בשליטה אירופאית. אך גם לאחר שהסתיים העידן הקולוניאלי והושגה עצמאות, תנועות תוססות ומעוררות השראה אלה המשיכו לתת משמעות ותכלית לחייהם של אלה שאימצו אותן.

צלב טקסי של פולחן המטען של ג'ון פרום, טאנה, ההברידים החדשים (כיום ונואטו), 1967

האם "תנועת הנסיך צ'רלס" היא הבאה?

לאחר ביקורו של הנסיך פיליפ בונואטו בשנת 1974, הוחלפו מכתבים וצילומים, כולל תמונה אחת יקרה שהציגה את הנסיך נושא אלת מלחמה מסורתית המכונה נאנאל (nal-nal), אשר אנשי הטאנה העניקו לו במתנה. לעיתים קרובות נאמר כי הנסיך יחזור שוב לונואטו לאחר שמשימתו תושלם, נושא מתנות ופרסים שיעידו על הצלחותיו ומסירותו לעמו.


"אנחנו כל כך עצובים שהוא לא יגיע עכשיו", אמר חסיד התנועה ג'ו קטו (Joe Ketu), במהלך ראיון ל'דיילי מייל'. "אבל כבר התחלנו לראות כמה מהבטחותיו מתגשמות מכיוון שנבנים כבישים ונבנים מתקנים רפואיים."


למרות שהנסיך לא ישוב לטאנה באופן פיזי, חסידי התנועה שמחים לדעת שרוחו השתחררה וכעת תוכל לחזור לבית הרוחני האמיתי שלה, על פי הופמן. למרות מות ההשראה שלה, תנועת הנסיך פיליפ תמשיך, ככל הנראה כשהנסיך צ'רלס יוסמך כיורש אביו. "יש לנו תקווה שלפני מותו הנסיך פיליפ אמר לנסיך צ'רלס ולכל שאר בני משפחתו לדאוג לנו - כן, אני בטוח שזה משהו שהוא היה עושה", אמר קטו.


הנסיך צ'רלס ביקר בונואטו בשנת 2018. הוא התקבל בחום על ידי נציג הכפר יאוהננן באותה תקופה, והם דיברו על התנועה שהרימה את אביו למעמד כה נעלה וייחודי. תנועה זו תוכל בקרוב לעשות את אותו הדבר עבור הנסיך צ'רלס אם יעלה לכס המלוכה הבריטי.

מקורות:

94 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page