top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מה באמת פיצל את סלע אל נאסלא?

נווה המדבר תימא בערב הסעודית מפורסם בזכות אמנות הסלע והמורשת ההיסטורית שלו. תימא ישבה כבית נתיבות על צומת דרכים חשובה לשיירות מסחר של גמלים והיתה פעם מקום מושבו של מלך בבל, נבונאיד. היא מוזכרת במקורות אשוריים ומקראיים כתחנת מסחר והיא ידועה גם בזכות שפע אמנות סלע שנוצרה לפני 4000 שנה. אחד המאפיינים המעניינים במיוחד באזור תימא הוא תצורת הסלע אל נאסלא (Al Naslaa) - גוש אבן חול המחובר למה שנראה כרגליים טבעיות שחוקות. הסלע מפוצל באמצע על ידי סדק נקי וישר שנראה כאילו הוא נחתך בלייזר. באופן מפתיע, נראה שמאפיין זה הוא טבעי ונוצר על ידי פעילות של ביקוע או התפרקות.

תצורת הסלע אל נאסלא

רובו של חצי האי ערב מורכב מאבן גיר, אבן חול ופצלים, אשר משתרעים בשילד הערבו-נובי המערבי ובקומפלקס הדרומי. המשקעים נוצרו בסביבה ימית רדודה. במדבר הערבי של ימינו, משבי חול וכן גשמים מחזוריים חצבו את אבן החול וסלעי הגיר, ויצרו צורות סלע מיוחדות רבות - חלקן נראות די יוצאות דופן.


גוש הסלע הוא גם בעל משמעות ארכיאולוגית בגלל דוגמה נהדרת לאמנות סלע הדומה לסוס או לגמל שנחרטה עליו. הגוש נמצא במקומו הטבעי והחלק התחתון של הגוש דומה למה שמכונה ונטיפקט (ventifact), שהיא תצורה גיאולוגיות שנוצרה על ידי שחיקה של חול נודד ששחק את פני סלע. תופעה זו עשויה ליצור סלעים עם צורות יוצאות דופן ומשטחים חלקים מאד.


המדבר הלבן של מצרים מפורסם בונטיפקטים שמזכירים פטריות אבן ענקיות המגיחות מתוך הנוף. לא ברור אם תצורת הסלע של אל נאסלא היא ונטיפקט, אם כי החלק התחתון המחבר אותה לקרקע דומה לכזה. בחלקו העליון של גוש הסלע יש משטח חלק מאד מצד אחד, אך צורת הסלע השלם נראית זוויתית ומגושמת מדי מכדי להיות ונטיפקט אמיתי. עם זאת, זה יכול להיות ונטיפקט שנמצא עדיין בתהליך היווצרות.

המדבר הלבן של מצרים

גיאולוגים שבדקו את הבקע אומרים כי הוא נוצר ככל הנראה כאשר הקרקע שמתחתיו הוסטה, וגרמה להתפצלות הסלע. הוצע גם שזה יכול להיות קו שבר ישן. חומר הסלע ליד שבר נוטה להיות חלש ונשחק ביתר קלות. כאשר חול נושב בסדקי הסלע לאורך דורות, ייתכן שחומר זה נשחק במהירות רבה יותר מאבן החול שמסביב, וכתוצאה מכך נוצר הבקע.


ייתכן גם שהבקע נוצר מסדק (Joint) בסלע. בגיאולוגיה, סדקים הם שברים שנוצרו על ידי סלע המתפרק לאורך אזורים חלשים באמצעות לחץ כלשהו. הסדקים יכולים להיות ישרים מאד ולהיראות כמעט מלאכותיים. באקלים מסוים, קרח יכול להיווצר בשברים שנוצרים על ידי הסדקים ולגרום להתרחבות השברים עד להתפרקותם של הסלעים. יש עוד כמה שברים המקבילים לזה שמפצל את הסלע שעשויים להיות סדקים. יכול להיות שהשבר הגדול קשור אליהם ופשוט נמצא בשלב מתקדם יותר.


הוצעו הסברים יוצאי דופן נוספים. כמה חוקרים הציעו כי הסדק נוצר בעזרת לייזר - אולי על ידי חוצנים או ציוויליזציה אנושית מתקדמת. יתכן שהוא נוצר באופן מלאכותי, אך לא נראה שיש סיבה אחרת להאמין כי התצורה היא מלאכותית פרט לחיתוך המאוד נקי והמדויק המפריד בין חצאי הסלע.


יש גם אמנות סלע, אך היא ממוקמת בצורה אקראית ביחס לסדק ונראה כי אינה קשורה אליו. כמו כן, אמנות הסלע, המודיפיקציה המלאכותית הברורה היחידה של הסלע, מבודדת בחלק אחד. שאר הסלע הוא ללא ספק רק מחשוף אבן חול טבעי, ולא גוש מלאכותי.

אמנות הסלע על תצורת הסלע אל נאסלא

אלא אם הלייזר הגיע באופן מקרי מאקדח לייזר, לא נראה שיש סיבה לחשוב שהסלע נחתך בכוונה על ידי בני אדם או חוצנים. כרגע ההסבר הטבעי הוא סביר יותר מכיוון שאנו יודעים ששברים ישרים מאד, שנראים כמעט מלאכותיים, מתרחשים בסלעים ואין לנו שום עדות לכך שבני אדם קדומים השתמשו בלייזרים או שחוצנים הגיעו לכדור הארץ כדי להשתמש בלייזר ולפצל את הסלע הזה.


ישנן דוגמאות רבות בטבע שנראות בעיניים לא מאומנות כאילו נוצרו באופן מלאכותי. דוגמא אחת היא המינרל פיריט - שיכול להיווצר כקוביות מושלמות טבעיות לחלוטין שנוצרו ממינרלים מזורזים (precipitated minerals).


לבני אדם יש צורך להסביר דפוסים בעולם הסובב אותם ומדי פעם הם לא יכולים לחשוב על תהליך טבעי שיכול ליצור משהו ומניחים שהוא חייב היה להיווצר באופן מלאכותי. לעיתים זו התשובה הנכונה, אך בפעמים אחרות היא לא. זה קורה הרבה כאשר ארכיאולוגים פרהיסטוריים מנסים לזהות כלי אבן. חלקם ככל הנראה כלי אבן, אך אחרים הם אבנים בלבד.


אנו משתמשים בניסיון העבר שלנו הן בתופעות טבע והן במניפולציות המלאכותיות שלנו על הטבע כדי להסביר את הלא נודע. עם זאת חשוב לא לקפוץ למסקנות נמהרות. לאמירה כי סלע אל נאסלא נחתך בלייזר קדום יש השלכות יוצאות דופן רבות אחרות (שדורשות ראיות יוצאות דופן), אז בואו נוודא שאנחנו בטוחים לפני שאנו קופצים למסקנות.

מקורות:

806 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page