top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מבוך הקונספירציות - 1 - מהארץ השטוחה להכחשת השואה

עודכן: 2 במאי 2023

הרבה ממאמיני תיאוריות קונספירציה שונות ובינהן גם תיאוריית הארץ השטוחה לא מודעים לכוחות המפיצים ומנהלים את האופרציה הזו, הם נשאבו אל מערבולת שפירקה את האמון שלהם כמעט בכל דבר שניתן להגדיר כממסדי או ציבורי וכעת הם מאמינים בעולם בידיוני שמספק להם תשובות לשאלות ובעיות מורכבות שהן חלק מחיי כולנו.


השיטה העיקרית בעזרתה מגייסים מאמינים נקראת Psyop, אלה פעולות להעברת מידע ואינדיקטורים נבחרים לקהלים כדי להשפיע על הרגשות, המניעים וההיגיון האובייקטיבי שלהם, ובסופו של דבר על התנהגותם. האופרציה מתוכננת, מחושבת, מוכוונת ומנוהלת באופן מדוקדק וקיימות אג'נדות מוגדרות ופוליטיות מאחורי העניין. ניתוח של האופרציה הזו מזהה הקבלות לדרך בה מגוייסים ומנוהלים מאמיני כתות כבר שנים ארוכות.


אני מבקש להכניס פה הבהרה, לא כל מי שמאמין בתיאוריות קונספירציה הוא חלק מכת או שהוא בהכרח טועה, מחשבה ביקורתית ומחקר של קונספירציות הם מבורכים, עולמנו מלא בשקרים, סילופים וטיוחים ואנו חייבים לשאול ולחקור כל הזמן, רבות מתיאוריות הקונספירציה הוכחו כאמת במהלך ההיסטוריה. בנוסף, רבים מהאנשים שנשאבו למערבולת הקונספירציות לא מודעים לשימוש שעושים בהם, למטרות הנסתרות של האירגונים שמאחורי האופרציה, ולעצם העובדה שהם הומרו להיות חברים בכת, ולכן זילזול, כעס, או אכזבה מהם זה לא חלק מהעניין. מה שאני מנסה לעשות הוא להרים דגל, להתריע על הסכנות ואולי לנסות ולעזור למי שעדיין מתנדנד ולא נשאב למעמקי המערבולת.


אספר לכם שגם אני תמיד נמשכתי, ועדיין נמשך, לעולמות הנסתרים שחלקם מכונים קונספירטיביים. עם פרוץ משבר הקורונה, כאשר כמו כולם הייתי מסוגר, מבודד ומשועמם, נשאבתי לעומק המערבולת המסחררת של העולם הזה. זה התחיל עם QAnon ומשחק הבילוש והרמזים המרתק שלהם, המשיך לסרט 'פלנדמיק' שהיה אז כל כך משכנע וסיפק לי תשובות לשאלות שאף אחד אחר לא סיפק, ומשם המשכתי לסדרת הסרטים 'נפילת הקבאל' שאז גמעתי והרגשתי שסוף סוף הגעתי לאמת שנחשפת בפני במלוא זוועתה. אך ככל שהתקדם הזמן, ומכיוון שאני מטבעי ומאז ומתמיד חוקר אובססיבי, אט אט חפרתי עוד ועוד עד שהבנתי מה בעצם מתרחש, מי הם הכוחות מאחורי האופרציה ומהי מטרתם הנסתרת. משם כבר היה מאד פשוט לעלות על התרמית ולהפריך את התיאוריות. אז בעצם התגלתה בפני הזוועה האמיתית, הניצול הציני והזדוני של פחדים וחוסר וודאות, בעזרת שיטות של לוחמה פסיכולוגית, על מנת ללכוד אנשים טובים ולרתום אותם למטרות פוליטיות קיצוניות, בלי שהם מרגישים שהם נשאבים למערבולת עד שזה מאוחר מדי והם כבר לא רוצים וגם לא יכולים למלט את עצמם.

והערה לגבי הקורונה, לא אכנס לעומק העניין אך רק אומר שלדעתי ניהול המשבר העולמי והמקומי נעשה בצורה שלא חפה מטעויות קשות, והספקות והשאלות עלו כתוצאה מאותו ניהול שעורר ועדיין מעורר חשדות שלדעתי חלקם עשויים להיות מוצדקים. אצל רבים זו היתה נקודת שבר שבה נשבר האמון ובעקבותיה נסחפו לעולמות הקונספירציה, וכמו שציינתי, גם לי זה קרה. אך יש להפריד בין הטלת ספק וביצוע מחקר מעמיק ומסודר ובין התנתקות מהמציאות והתחברות לערוצי מידע מפוקפקים ולסרטים "תיעודיים" המספקים תשובות נוחות אך מונעים ממטרות נסתרות וזדוניות שלא כל כך קשה לחשוף.


זהו מאמר ראשון בסדרה של מאמרים שאפרסם בתקופה הקרובה, שינתחו את התופעה באופן מקיף, את הכוחות הפועלים, הסכנות שהיא טומנת ואת הדרכים להתמודד איתה. על מנת לפתוח את הסדרה החלטתי להתחיל בסיפור אחד, מקומי ומצומצם, אך כזה שמייצג את הלך הרוח בקהילות האלה. המאמר הראשון עוסק בדמויות שהן מהמובילות של תיאוריות קונספירציה ובראשן תיאוריית הארץ השטוחה, תיאוריה שלמי שנשאב אליה אין כל ברירה אלא להמשיך גם לכל השאר, כי מי שמשוכנע שמשקרים אותו בדבר הכי בסיסי שכולנו יודעים מינקות, ברור לו שמשקרים אותו גם בכל השאר. כלומר המציאות כולה היא לא מה שהוא חושב, אלא כוחות הרשע הנסתרים רוצים שיחשוב כך. ואז יש מי שיכניס אותו כשותף סוד, יספר לו את האמת ויספק לו את הפתרונות. משם הכל הופך הרבה יותר נוח.


מעוניינים בחור ארנב אמיתי? בואו נתחיל...

Credit: Sharique Rahman

אדי בראבו (Eddie Bravo) הוא אגדה בעולם אמנויות הלחימה המשולבות (MMA) - ובעולם של תיאוריות הקונספירציה. אבל הופעתו המתוכננת בפודקאסט של תיאוריות קונספירציה המקדם את אוהדי הנאצים בוטלה בפתאומיות לאחר ש-Right Wing Watch פנו לשירותי הסטרימינג המפיצים את הפודקאסט וביקשו תגובה על פרק שמקדם הכחשת שואה והערצה לאדולף היטלר. גם Spotify וגם Rokfin הסירו את הפרק המדובר מהפלטפורמות שלהם, ו-Spotify הסירה גם את כל הפרקים.


התוכנית - "Level Headed Podcast" - הוגשה על ידי שון היבלר (Sean Hibbeler), טאנר סטיוארט (Tanner Stewart) וג'וני ג'ימפפה (Johnny Giampapa), שלוש דמויות שמאמיני הקונספירציות האדוקים, גם פה בארץ, מכירים ומוקירים. שלושת המארחים הפיקו באפריל 2021 סרט "דוקומנטרי" על הארץ השטוחה שהציג רבות מאותן דמויות שהם אירחו בפודקאסט שלהם.


הפודקאסט, שעלה לראשונה ביולי 2021 (וירד מאז) ב-Spotify ו-Rokfin, התמקד בתיאוריית הקונספירציה של הארץ השטוחה ונראה שצבר רק קהל דל. אבל האורחים כללו חסידי QAnon, הארץ השטוחה ותיאורטיקני קונספירציה אחרים - חלקם עם עשרות אלפי עוקבים באינסטגרם, כולל אריק דובאי (Eric Dubay), מאט פרוצ'לה (Odd Tv), דייב מרפי (Dave Murphy) וסנטוס בונאצ'י (Santos Bonacci). בראבו, שמאמין גם בתיאוריית הקונספירציה הימנית הקיצונית QAnon, היה אמור להופיע בתוכנית באוגוסט 2021.

אדי בראבו (מימין) עם תיאורטיקן הקונספירציה הרדיקלי אלכס ג'ונס (משמאל) בתוכנית של ג'ו רוגן ב-2019

ארגון Right Wing Watch פנה מספר ימים לפני התוכנית המתוכננת למנחי התוכנית באמצעות דוא"ל ולבראבו באמצעות האינסטגרם. בעוד שבראבו לא הגיב, דוא"ל מ"Level Headed Podcast" קבע שבראבו לא יופיע בתוכנית. "אדי עסוק מדי עכשיו בשביל להצטרף אלינו, יש לו לוח זמנים עמוס מאד, ואנחנו מלאים מבחינת אורחים, אז אנחנו לא נשנה את לוח הזמנים", נכתב באימייל.


בראבו היה נחשב אז הצלחה עבור הפודקאסט, שכן הוא היה בין האורחים שמביא איתו קהל גדול יותר: הוא מפיץ את מומחיות הג'ו ג'יטסו ותיאוריות קונספירציה ל-676,000 העוקבים שלו באינסטגרם, והוא הגיע לקהלים גדולים עוד יותר כאורח קבוע בפודקאסט הידוע של ג'ו רוגן. בשנת 2020, בראבו אמר לצופים בתוכנית של רוגן ש"Q זה אמיתי" ו"עקבו אחרי Q". הפרק הזה צבר כ-4 מיליון צפיות ביוטיוב, לפי פוליטיקו, לפני שהוא הוסר.

אדי בראבו (מימין) הופיע ב"Tin Foil Podcast" עם היבלר (משמאל) לאחר ש"הסרט "התיעודי" של הארץ השטוחה שוחרר.

בפרק של "Level Headed Podcast" ב-26 ביולי 2021, המארחים ראיינו את אריק דובאי, מטיף תיאוריית הארץ השטוחה, אוהד נאצים ומתרגל יוגה המתואר בפודקאסט כ"מחבר, סופר, מדען ומומחה לאמנויות לחימה משולבות".


"אני הבחור שאוהב את היטלר עכשיו", אמר דובאי לפני שצחק בקליפ שפורסם בחשבון האינסטגרם. "לא רציתי שזה יקרה", הוסיף. "ככל שאתה בוחן את זה יותר, הארץ השטוחה והדברים האלטרנטיביים האלה על מלחמת העולם השנייה הם הרבה יותר הגיוניים". ג'יאמפה, אחד המארחים המשותפים, אמר לדובאי, "הנושא הזה, זה דבר אחד שלעולם לא תשמעו יוצא מפיו של אלכס ג'ונס - משהו על היהודים. זו הסיבה שאני מכבד אותך כל כך, אריק".


"אנשים חושבים שהיטלר היה מפלצת, מפלצת מוחלטת", אמר ג'יאמפה. "הוא אפילו לא היה גזען, בכלל לא. ...הרבה דברים שהוא עשה היו פשוט מדהימים". "לא היו צווי השמדה. אלה היו מחנות עבודה, לא מחנות מוות. וליהודים היו חמש שנים לצאת משם", טען דובאי. "מה שאנשים לא יודעים, מקרי המוות הללו שהתרחשו במחנות, לא היו תאי גזים מוכחים. ...שיעורי התמותה בפועל היו במאות אלפים".


היחסים בין חלק מתאורטיקני הקונספירציה הללו לבין מכחישי השואה הולכים שנים אחורה. דובאי התארח בפודקאסט של אדי בראבו בשנת 2017. בראבו הופיע גם ב"Tin Foil Podcast" עם היבלר לאחר שהסרט "התיעודי" על הארץ השטוחה, שדובאי הגיש, שוחרר. מעבר להכחשת השואה שהוצגה בפרק של ה-23 ביולי 2021, חשבון האינסטגרם של הפודקאסט מזוהה עם חשבון רוויזיוניסטי ניאו-נאצי אחר. התיאור של חשבון "Level Headed Podcast" מציין: "ROKFIN PRESENTS: LEVEL HEADED PODCAST ... HIBBELER | STEWART | GIAMPAPA",

ומקשר לשלושה חשבונות אינסטגרם בסדר הבא: של היבלר וסטיוארט (אם לשפוט לפי התמונות שפורסמו בהם) ו-"flat_earth_truther_6_million", חשבון שהיה מלא בתעמולה ניאו-נאצית. כמו שחשבונות אלה הופעלו על ידי היבלר וסטיוארט, חשבון "flat_earth_truther_6_million" קישר חזרה ל-"@levelheadedpodcast" וקידם את התוכנית במספר פוסטים, מה שמרמז שהמפעיל של חשבון "flat_earth_truther_6_million" היה ג'יאמפה או שהוא היה מעורב באופן הדוק בפיתוחו.

אדי בראבו עם אריק דובאי וקרון גרייסי ברדיו 85: ספיישל הארץ השטוחה

בחשבון "flat_earth_truther_6_million" היו 17 פוסטים על הסרט האנטישמי "Europa: The Last Battle", סרט רוויזיוניסטי ניאו-נאצי שמצייר את היהודים כקושרים את נפילת הגזע ה"ארי" הלבן באמצעות עידוד הגירה ויחסים בין-גזעיים; הוא גם מאשים את היהודים בהתחלת מלחמת העולם השנייה. בסיפור הזה, היטלר הוא גיבור שלא הבינו, והיהודים קושרים קשר להשתלט על העולם.


פוסט אחר הציג קריקטורה אנטישמית של גבר יהודי מחזיק רובה עם משפחה לבנה ובלונדינית בעינית המטרה. רבים אחרים הביעו אהדה לנאצים. בפרק אחר של הפודקאסט, ג'יאמפה מוחא כפיים ל-Bitchute, פלטפורמת סטרימינג אלטרנטיבית, על כך שאפשרה ל"Europa: The Last Battle" להישאר על הפלטפורמה, וקבע, "זה השיט שלי כרגע". "לא, זה טוב. זה נהדר", הגיב היבלר. "לכל הצופים, אני בהחלט ממליץ לכם לצפות בסרט התיעודי הזה. הוא משנה חיים", הוסיף ג'יאמפה. האורח שלהם בפרק, ODD Tv, הסכים ש"זה די הגון", והוסיף ש"הסרט התיעודי" מדבר על איך "העם היהודי הפיץ פורנו, פורנוגרפיה".

פוסט בחשבון האינסטגרם flat_earth_truther_6_million מציג קריקטורה אנטישמית של גבר יהודי מחזיק רובה כשמשפחה לבנה בעינית המטרה.

בדיון על הסרט, הביע ג'יאמפה מורת רוח מכך שגרמניה הנאצית הפסידה במלחמת העולם השנייה, והוסיף שיוזף גבלס, שר התעמולה הנאצי, צדק באומרו שניצחון של ארה"ב פירושו נפילת האנושות. "ואז [הסרט] נכנס לאיך אחרי מלחמת העולם השנייה, הפסדנו במלחמה, והאנושות נפלה, פשוט נפלה, בדיוק כמו שגבלס אמר, אם הם היו מנצחים במלחמה, אמריקה היתה מנצחת במלחמה, האנושות הולכת ליפול לתוך מקום עמוק וחשוך. ותראה איפה אנחנו עכשיו". "וחשוך מאז", הסכים היבלר.


ל-MMA יש קצת היסטוריה עם תיאוריות קונספירציה וקבוצות ימין-אלטרנטיבי. מועדוני קרב MMA ניאו-נאציים נוצרו בארה"ב ומחוצה לה, בעוד שדמויות MMA בולטות נודעו כמקדמות את QAnon, הרואה בנשיא לשעבר דונלד טראמפ את היחיד שיכול לעצור "דיפ סטייט" של פדופילים שטניים ויש לו שורשים אנטישמיים בעלילת דם. קארים זידאן (Karim Zidan), שכותב ב-Bloody Elbow, זיהה תשעה לוחמים מקצועיים בהווה ובעבר, אשר קידמו את תיאוריית הקונספירציה הימנית הקיצונית QAnon ועוד עשרות אחרים שקדמו תיאוריות קונספירציה קיצוניות אחרות. בראבו, מצדו, הביע ספקנות לגבי השואה בסרטון שפורסם ב-Bitchute ב-2019.


בראבו, שהיה גם מאמן ב-UFC, פתח את האקדמיה שלו לג'ו ג'יטסו בלוס אנג'לס, קליפורניה. האקדמיה הזו ותיאוריות הקונספירציה שצפות שם הוצגו במאמר של פוליטיקו על לוחם MMA שנפל לבור הארנב של QAnon. בשנת 2015, בראבו אמר ל-Vice, "אני תמיד מרגיש צורך לגרום לכולם לראות את הדברים בדרך שלי - דרך תיאוריית הקונספירציה".


עכשיו, השמות שמופיעים במאמר הזה אלו שמות של דמויות בולטות המקדמות את תיאוריות הקונספירציה שאנו נתקלים בהם יום יום במדיה החברתית ובראשן תיאוריית הארץ השטוחה. בפעם הבאה שמאמיני הארץ השטוחה או קונספירציה אחרת יגיבו לכם עם סרטונים או קישורים פשוט הסתכלו על השמות שמאחורי הסירטונים או הקישורים, אתם תגלו את השמות שמופיעים פה ושמות נוספים החולקים את אותן אמונות, כל שצריך הוא פשוט לחפש מידע עליהם, הם לא מנסים אפילו להסתיר את הגזענות, האנטישמיות, המיזוגניות ואת השקפת עולמם הקיצונית, האלימה והמסוכנת שכבר הפילה חללים ולצערי תפיל עוד רבים.


אלה הדמויות שרבים ממאמיני הקונספירציות מקבלים מהן את המידע וממשיכים להפיץ אותו בעיוורון מוחלט. רבים מהישראלים שבהם כבר הוקצנו ומדברים כאנטישמים וכאנטי ציונים בעקבות שטיפת המוח הזו שהצליחה ללכוד אותם בעזרת שיטות מוכחות של לוחמה פסיכולוגית, הצגת העולם החיצוני כשלילי, מנוער מערכים חיוביים, לא מוסרי ובזוי בהשוואה לטוהר המלווה את חייהם של המאמינים. למה זה קורה? עקבו אחרי המאמרים הבאים ותוכלו לגלות.


למאמר השני

מקורות:

1,438 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page