top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

כלי לכה בני 8,000 שנה נחפרו במזרח סין, הקדומים ביותר שנמצאו אי פעם

ארכיאולוגים העובדים במחוז ג'ג'יאנג בסין חשפו לאחרונה ממצאים קדומים ויוצאי דופן. בעת ביצוע חפירות באתר סמוך לעיר נינגבו (Ningbo) שבמפרץ האנגג'ואו (Hangzhou Bay), הם מצאו שתי חתיכות עץ שנצבעו בשכבה דקה של חומר חלק, מבריק וקשה. הם מיד זיהו זאת כדוגמא מוקדמת לכלי לכה (Lacquerware), סוג של יצירות אמנות דקורטיביות שהומצאו בסין בזמן כלשהו בעבר הרחוק. מה שגרם לתגלית הזאת להיות יוצאת דופן כל כך הוא גיל הפריטים שנמצאו.

קופסת לכה לקוסמטיקה, שושלת האן, 100 לפנה"ס - 25 לספירה / כלי לכה מגולפת מסין, שושלת מינג, תקופת הקיסר ואן-לי (1573–1620)

הם נחפרו באתר המכונה חורבות ג'ינגטושאן (Jingtoushan ruins), שאוכלס לפני למעלה מ-8,000 שנה על ידי תרבות שלא התגלתה עד כה. בדיקות תיארוך פחמן הוכיחו ששני פריטי העץ הם חפצים מאותה תרבות, מה שהופך אותם לדוגמאות הקדומות ביותר של כלי לכה שנמצאו אי פעם בסין. הם הקדימו את השיא הקודם ב-1,500 שנה (קערת עץ אדומה שנחשפה בחפירה באתר של תרבות המודו - Hemudu).


שני פריטי הלכה היו די פשוטים בעיצובם. האחד היה מקל מעוגל עם קצוות מחודדים במקצת. השני היה חפץ בצורת משולש שבחלקו העליון נחרטו שני חריצים. "אחד מכלי הלכה [המשולש] עשוי להיות שריד מקאנו או חלק משופר של כלי נגינה, ואילו בשני [המקל] השתמשו כנראה לאריגה", אמר סן גופינג (Sun Guoping), חוקר מהמכון לשרידי תרבות וארכיאולוגיה במחוז ג'ג'יאנג, לסוכנות הידיעות שינחואה. "שניהם פרקטיים וטקסיים, ומייצגים את החתירה לחיים טובים של בני אדם קדומים". הדבר המשמעותי ביותר בשני פריטים אלה, אמר סן (מוביל הצוות הארכיאולוגי), הוא שגילוים מרחיב את ההיסטוריה של כלי הלכה הסיניים עד לפני שנת 6,000 לפנה"ס.

שני פריטי הלכה בני 8000 השנה שנחפרו בחורבות ג'ינגטושאן בסין

האופי הצנוע של כלי לכה קדומים אלה מאשר את מה שכבר ידוע על התפתחות טכניקות כלי הלכה הסינים. בהתחלה, הלכה לא שימשה לקישוט אלא להגנה. השרף היוצר את חומר הבסיס של הלכה הקדומה הגיע מעץ מקומי מסין, המכונה (באופן הולם מספיק) - עץ לכה (Lacquer tree). בהתבסס על היציבות והקשיות שלו לאחר הייבוש, שימש השרף לאיטום ו/או להגנה על פריטים מפני בליה ושחיקה.


בסופו של דבר, העוסקים באומנות כלי הלכה החלו להוסיף חומרים ששינו את מראה כלי הלכה. הם השתמשו בשבבי מתכת, גרגירי סלעים ופיגמנטים שהושגו ממקורות צמחיים כדי ליצור כלי לכה בצבעים רבים ומגוונים. סביר להניח כי השימוש בלכה עבר בהדרגה, לאורך תקופה של מאות שנים, משימוש כהגנה לשימוש כיצירות אמנות. כלי לכה כבטוי אמנותי פרחו במהלך שושלת שאנג (1,600 עד 1,050 לפנה"ס), כאשר החלו לייצר כלי לכה מעוצבים במיומנות ומעוטרים בצבעוניות בכמויות גדולות יותר.

עץ הלכה הסיני

תרבות השאנג נודעה בזכות הישגיה האמנותיים המרשימים במגוון רחב של תחומים, כולל פיסול, עבודות ברונזה, גילוף שנהב, גילוף ירקן וייצור קרמיקה. טכניקות כלי הלכה היו גמישות במיוחד, ואיפשרו לאמנים לעבוד עם חומרים מגוונים, כולל עץ, במבוק, מתכת, קרמיקה, עצמות וקונכיות.


בתקופת שושלת האן (206 לפנה"ס עד 220 לספירה), כלי לכה סינים היה מבוקשים מאד. לקח זמן רב לייצר כלי לכה, אך ערכם הפך את המאמץ למוצדק. כלי לכה מעוטרים להפליא נחשקו מאד על ידי סוחרים עשירים בסין ומחוצה לה. הם היו מבוקשים על ידי אספני אמנות ועל ידי אלה שחיפשו פריטים אטרקטיביים לשימושים טקסיים או כמנחות לאבות הקדומים. בעידן זה פרח הסחר האסייתי בכלי לכה, שכן פריטי לכה תוצרת סין נקנו בשקיקה ע"י קונים ביפן, קוריאה, וייטנאם, תאילנד ובמקומות אחרים באזור. אמנות כלי הלכה המשיכה בסין אלפי שנים ברצף. עמידותם של כלי הלכה הפיקה תועלת עצומה עבור ארכיאולוגים, שהצליחו לחשוף פריטי לכה שמורים במיוחד, המתוארכים לכל תקופות השושלות השלטוניות בסין.


האתר של חורבות ג'ינגטושאן משתרע על שטח של 8 דונם. הוא התגלה במקרה בשנת 2013, על ידי קודחים שערכו סקר באזור בו היה אמור לקום מפעל. האתר ממוקם בסמוך לעיר יויאו (Yuyao) שנמצאת בתחום שיפוטה של ​​עיריית נינגבו. אתר החוף ג'ינגטושאן, הנמצא ממש מדרום למפרץ האנגג'ואו בים סין המזרחי, ידוע בעיקר בזכות ערימת הפסולת (shell mound) הקבורה שלו. תיארוך פחמן הראה שהיא בת 7,800 עד 8,300 שנה, מה שהופך אותה לערימת הפסולת הקדומה ביותר שנמצא באתר ארכיאולוגי על אדמת סין.

קערת לכה אדומה מתרבות ההמודו המתוארכת ל-4000-5000 לפנה"ס, הממצא העתיק ביותר על לתגלית האחרונה בחורבות ג'ינגטושאן

מאז שנת 2019 בה התחילו חפירות רציניות, נמצאו ממצאים מרשימים רבים אחרים בג'ינגטושאן. ארכיאולוגים גילו כלי חרס, כלי אבן ופריטים שונים עשויים עץ, עצם וקונכיות. נמצאו סימנים לגידול מוקדם של אורז, יחד עם סוגים רבים ושונים של שרידי צמחים ובעלי חיים שמקורם ביבשה ובאוקיאנוס. בג'ינגטושאן לפני 8,000 שנה התקיימה בבירור תרבות משגשגת והיא הותירה מאחוריה עדויות רבות לקיומה.


זה משמעותי מכיוון שזה מוכיח שאזור החוף של מזרח סין היה מיושב הרבה יותר מוקדם ממה שסברו בעבר. חורבות מתרבות ההמודו נמצאו ליד נינגבו לפני שנים רבות, ועד כה האמינו כי תרבות זו הייתה הראשונה להתיישב באזור מפרץ האנגג'ואו. אבל האנשים שיישבו את היישוב העתיק בג'ינגטושאן היו שם לפחות 1,000 שנה לפני אנשי ההמודו - ובין יתר ההבחנות, נראה שהם גם היו אלה שהיו אחראיים על המצאת האמנות הסינית העתיקה של כלי הלכה, בצורתה המקורית והפרקטית.

מקורות:

104 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page