top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

כלי אבן בני 2 מיליון שנה נחשפו בטנזניה

מקור: Sci-news


צוות בינלאומי של ארכיאולוגים ופליאו-אנתרופולוגים גילה אוסף גדול של כלי אבן, עצמות וחומרים צמחיים מאובנים בני 2 מיליון שנה באתר אוואס אולדפה (Ewass Oldupa) בחלק המערבי של הנקיק הקדום של ערוץ אולדובאי בצפון טנזניה. הגילוי מגלה כי ההומינינים הקדומים ביותר באולדובאי התקיימו בסביבות מגוונות ומשתנות במהירות, שנעו בין כרי שרכים ליערות, נופים שרופים באופן טבעי, לחורשות דקלים לצד אגם וגם לערבות. הכלים של אולדובאי מתוארכים עד לפני 2.6 מיליון שנה, וככל הנראה יוצרו על ידי הומו הביליס, והם מהווים אבן דרך מרכזית בהיסטוריה האבולוציונית של האדם.

אתר אוואס אולדפה ערוץ אולדובאי, טנזניה / Credit: Michael Petraglia

"המחקר שלנו שופך אור נוסף על המקורות הרחוקים ועל ההיסטוריה האבולוציונית שלנו", אמר המחבר המשותף פרופ' טריסטן קרטר (Prof. Tristan Carter), חוקר במחלקה לאנתרופולוגיה באוניברסיטת מקמסטר. "קיר הקניון החשוף חושף 2 מיליון שנות היסטוריה גיאולוגית ומשקעים קדומים ששימרו את חפצי האבן בצורה מדהימה, כמו גם שרידי אדם ובעלי חיים."


ריכוז כלי האבן ומאובני בעלי חיים (בקר בר, חזירים, היפופוטמים, פנתרים, אריות, צבועים, פרימטים, זוחלים ועופות) באתר אוואס אולדפה הם עדות לכך שחיי אדם ובעלי חיים התרכזו סביב מקורות מים. "המחקר שלנו מגלה כי הנופים הגיאולוגיים, המשקעים והצמחים סביב אוואס אולדופה השתנו מאד, ומהר", אמרו החוקרים. "ובכל זאת האדם המשיך לחזור לכאן כדי להשתמש במשאבים מקומיים במשך למעלה מ-200,000 שנה."


"הם התקיימו במגוון גדול של בתי גידול: כרי שרכים, חורשים, נופים שרופים באופן טבעי, חורשות דקלים לצד אגם, ערבות... בתי גידול אלה התכסו באופן קבוע באפר או עובדו מחדש על ידי זרמים מסיביים הקשורים להתפרצויות געשיות."


"הקיום בסביבות מגוונות ובלתי יציבות, כולל לאחר פעילות געשית, היא אחת הדוגמאות המוקדמות ביותר לאדפטציה לשינויים אקולוגים גדולים", אמר המחבר המשותף, ד"ר פסטורי בושוזי (Dr. Pastory Bushozi), חוקר באוניברסיטת דאר א-סלאם (Dar es Salaam University).

כלי האבן מאזור השימור נגורונגורו, ערוץ אולדובאי, טנזניה

המדענים גם השוו את ההרכב הכימי של כלי אוואס אולדפה וקבעו כי רוב הסלעים ששימשו לייצורם הגיעו ממרחק של 12 ק"מ מהאתר. "זה מצביע על אופן פעולה מתוכנן בשלב מוקדם בהתפתחות האנושית", אמר המחבר המשותף ג'וליאן פאברו (Julien Favreau), דוקטורנט בחוג לאנתרופולוגיה באוניברסיטת מקמאסטר.


"החפצים הם באמת מרתקים מבחינת גילם, אך מה שהם מראים באמת זה שלאורך הזמן האבות הקדומים של האנושות התקיימו בסביבות שונות בתכלית עם ערכת כלים אחת בלבד. זה באמת מדבר על הגמישות ההתנהגותית שלהם ועל הסתגלות אקולוגית."


"נופים גיאולוגיים, משקעיים וצמחיים השתנו באותה עת בצורה דרמטית ומהירה", אמר המחבר הראשי ד"ר חוליו מרקדר (Dr. Julio Mercader), חוקר במחלקה לאנתרופולוגיה וארכיאולוגיה באוניברסיטת קלגרי.


הודות לעבודה רדיומטרית מתמשכת, הצוות הצליח לתארך את החפצים לתקופה המכונה תקופת פליסטוקן תחתון, לפני 2 מיליון שנה. מה שלא ברור הוא אילו מינים הומינינים יצרו את הכלים. "לא מצאנו מאובני הומינינים, אך שרידי הומו הביליס נמצאו במשקעים צעירים יותר באתר אחר שנמצא במרחק של כ-350 מטר בלבד", אמרו החוקרים.

חלק גולגולת של הומו הביליס שנמצא 350 מ' דרומית מערבית לאוואס אולדפה

"סביר להניח כי הומו הביליס או בני מין הפרנתרופוס - ששרידים מהם נמצאו בנקיק אולדובאי בעבר - היו יצרני הכלים. יש צורך במחקר נוסף כדי שנהיה בטוחים."


הממצאים פורסמו ב-7 בינואר 2021 בכתב העת Nature Communications.


199 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page