top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

חידת הדּוֹדֵקָהֶדְרוֹן הרומי

עודכן: 6 ביולי 2023

מקור: Ancient Origins


הדּוֹדֵקָהֶדְרוֹן (תְּרֵיסָרוֹן) הרומי הוא אובייקט קטן וחלול, העשוי לרוב מברונזה ולעתים מאבן, בעל צורה גיאומטרית בת 12 פאות שטוחות. כל פאה היא פֶּנְטַגוֹן (מחומש), צורה בת חמש צלעות. הדּוֹדֵקָהֶדְרוֹן הרומי מעוטר גם בסדרת כפתורים, בכל קודקוד של המחומשים, ופני המחומש מכילים ברוב המקרים חורים עגולים. יותר מ-200 שנה לאחר שהתגלה לראשונה, החוקרים עדיין אינם קרובים להבין את מקורו ותפקודו של אובייקט מסתורי זה.


הדודקהדרון הרומי מתוארך למאה ה-2 או ה-3 לספירה, וגודלו בדרך כלל נע בין 4 ל-11 ס"מ. עד היום נמצאו יותר ממאה ממצאים כאלה ברחבי בריטניה, בלגיה, גרמניה, צרפת, לוקסמבורג, הולנד, אוסטריה, שוויץ והונגריה.

דודקהדרון רומי מסגסוגת נחושת, התגלה ביורקשיר, בריטניה (1 - 400 לספירה)

למה שימש הדודקהדרון הרומי?

התעלומה הגדולה היא: איך הוא עובד ומה הוא עושה? למרבה הצער, אין תיעוד או הוראות מהתקופה שהוא יוצר, ולכן לא ידוע מה היה תפקידו של הדודקהדרון. עם זאת, במשך מאות שנים הועלו תיאוריות וספקולציות רבות כמו מחזיק לנר (שעווה נמצאה באחד הממצאים), קובית משחק, מכשיר מדידה ופילוס, מכשיר לקביעת מועד זריעת התבואה, מכשיר לכיוון צינורות מים, קישוט למטה או לשרביט, משחק לזריקה ותפיסה על מקל, או פשוט פסל גיאומטרי.


השערה פופולרית כעת היא שהדודקהדרון שימש ככלי סריגה לייצור כפפות. בין אם זהו פתרון התעלומה ובין אם לאו, סרטון היוטיוב של מרטין האלט (Martin Hallett), שבדק את הרעיון שלו עם דגם דודקהדרון רומי מודפס במדפסת תלת מימד, עורר השראה אצל רבים אחרים לנסות את שיטת הסריגה הזו כדי להכין לעצמם מחממי ידיים. רעיון זה יכול להסביר את הגדלים השונים של הדודקהדרון - הכנת כפפות בגדלים שונים - ואת מטרת החורים - ליצור את אצבעות הכפפה.

עם זאת, אחת התיאוריות המקובלות ביותר היא כי הדודקהדרון הרומי שימש כמכשיר מדידה, ליתר דיוק כאובייקט מדידת טווח בשדה הקרב. ההשערה היא שהדודקהדרון שימש לחישוב מסלולי הקליעים. זה יכול להסביר את החורים בגדלים השונים במחומשים.


תיאוריה דומה רואה את הדודקהדרון כמכשיר מדידה ופילוס. עם זאת, אף אחת מהתיאוריות הללו לא נתמכת בהוכחה כלשהי והשיטה בה ניתן להשתמש בדודקהדרון למטרות אלה לא הוסברה במלואה.


אחת התיאוריות המעניינות ביותר היא ההצעה שהדודקהדרון היה מכשיר מדידה אסטרונומי לקביעת המועד האופטימלי לזריעת התבואה בחורף. על פי ווגמנס (G.M.C. Wagemans), "הדודקהדרון היה מכשיר מדידה אסטרונומי שאיתו ניתן למדוד את זווית אור השמש ובכך לקבוע תאריך ספציפי מדוייק אחד באביב ואחד בסתיו. התאריכים שניתן היה למדוד היו כנראה בעלי חשיבות חקלאית."


מתנגדים לתיאוריה זו ציינו כי נראה ששימוש בדודקהדרון, כמכשיר מדידה מכל סוג, הוא לא הגיוני מכיוון שלדודקהדרון לא היה סטנדרט והוא מגיע בגדלים ובסידורים שונים.

דודקהדרון רומי שנמצא בבון, גרמניה.

תיאוריה אחרת שלא הוכחה טוענת כי הדודקהדרון הם שרידים דתיים, שבעבר שימשו ככלי קודש לדרואידים של בריטניה וקלדוניה. עם זאת, אין תיאור בכתב או ראיות ארכיאולוגיות התומכות בתפיסה זו. האם יכול להיות שהפריט המוזר הזה היה פשוט צעצוע או משחק פנאי לליגיונרים, במהלך מסעות המלחמה?


מקורות מסוימים מצביעים על כך שהם היו אובייקטים במשחק כדורת הדומה לזה של ימינו, כאשר הם שימשו כסמנים והשחקנים זרקו אבנים כדי להכניס אותם לחורים בדודקהדרון.

שני דודקהדרון מברונזה ואִיקוֹסָהֶדְרוֹן (המאה ה-3 לספירה) / נמוזיאון ריינישס לנדס בבון, גרמניה.

אִיקוֹסָהֶדְרוֹן רומי מוסיף למסתורין

תגלית נוספת העמיקה את התעלומה לגבי תפקודם של האובייקטים האלה. לפני זמן מה, בנו ארטמן (Benno Artmann) גילה אִיקוֹסָהֶדְרוֹן רומי (עֶשְׂרִימוֹן עם 20 פאות), שבמבט ראשון סווג באופן שגוי כדודקהדרון ואוחסן במרתף מוזיאון. התגלית מעלה את השאלה האם ישנם אובייקטים גיאומטריים אחרים מסוגים שונים - כמו אִיקוֹסָהֶדְרוֹן (עֶשְׂרִימוֹן), הֶקְסָגוֹן (מְשֻׁשֶּׁה) ואוקטגון (מתומן) - שטרם נמצאו באיזורים שהיו פעם האימפריה הרומית.


האִיקוֹסָהֶדְרוֹן הרומי שנמצא על ידי בנו ארטמן

למרות השאלות הפתוחות הרבות, דבר אחד בטוח, הדודקהדרון הרומי זכה להערכה רבה מצד בעליו. עדות לכך היא העובדה שכמה מהם נמצאו בין מטמוני אוצר, יחד עם מטבעות וחפצים יקרי ערך אחרים. נותר לנו לקוות כי ההתפתחויות בעולם הארכיאולוגיה יגלו רמזים נוספים שיעזרו לפתור את החידה העתיקה הזו, אך גם יתכן שלעולם לא נדע מה היתה מטרתו האמיתית של הדודקהדרון הרומי.



828 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page