top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

חזירי בר בגרמניה הם רדיואקטיביים באופן מסתורי, וסוף סוף אנו יודעים למה

עודכן: 14 באפר׳

מאת: Rebecca Dyer

מקור: Sciencealert


ידוע כי חזירי הבר בדרום מזרח גרמניה מכילים רמות גבוהות של צסיום רדיואקטיבי, אשר יוחס רבות לאסון צ'רנוביל ב-1986. אך רמות הרדיואקטיביות פחתו בבעלי חיים אחרים בעודן ממשיכות באופן יציב ומסתורי בחזירי בר - התנהגות מוזרה המכונה "פרדוקס חזיר הבר".


מחקר חדש מראה שניסויים בנשק גרעיני מאמצע המאה ה-20 אחראים גם הם, ומדענים אומרים ששני המקורות ממשיכים לזהם את חזירי הבר באמצעות התזונה שלהם.

חזירי הבר (Sus scrofa) מאסיביים ובעלי ניבים נראים בריאים, אך הרמות הגבוהות המסוכנות של צסיום רדיואקטיבי שנמצאו בחלקם הפחיתו את הציד של בעלי החיים עבור בשרם ותרמו לבעיות של ריבוי יתר.


"העבודה שלנו חושפת תובנות עמוקות יותר לגבי זיהום הרדיו-צסיום הנודע לשמצה בחזירי בר בווארים מעבר לכימות הרדיונוקלידים הכוללת בלבד", כותבים הרדיואקולוג פליקס שטגר (Felix Stäger) מאוניברסיטת לייבניץ בהנובר בגרמניה ועמיתיו במאמרם.


לאחר תאונה או פיצוץ גרעיני, חומרים רדיואקטיביים המשתחררים לסביבה מהווים איום משמעותי על מערכות אקולוגיות. לאחר תאונת צ'רנוביל לפני 37 שנים, חלה עלייה בזיהום צסיום רדיואקטיבי, במיוחד צסיום-137, בעל זמן מחצית חיים של כ-30 שנה.


אבל לאיזוטופ הרבה יותר יציב - צסיום-135 - יש זמן מחצית חיים של למעלה מ-2 מיליון שנה, והוא יכול להיווצר גם באמצעות ביקוע גרעיני. על פי מחקר קודם, היחס בין צסיום-135 לצסיום-137 יכול לקבוע מהיכן הגיע הצסיום; יחס גבוה מצביע על פיצוצי נשק גרעיני, בעוד שיחס נמוך מצביע על כורים גרעיניים כמקור סביר.

ריכוזי פעילות צסיום בחזירי בר באזורי בוואריה, ותרומתם מנשורת נשק ומתאונת הגרעין בצ'רנוביל / (Stäger et al, Environmental Science & Technology, 2023)

הצוות יצא לנתח את רמות הצסיום באמצעות 48 דגימות של בשר חזירי בר שנאספו על ידי ציידים במהלך 2019-2021, מ-11 אזורים בבוואריה. גלאי קרני גמא שימש למדידת פעילותו של צסיום-137, וספקטרומטריית מסה השוותה את כמות הצסיום-135 לזו של צסיום-137.


רמות הצסיום הרדיואקטיביות ב-88% מדגימות הבשר שנבדקו היו גבוהות מהסף החוקי של גרמניה. באמצעות היחס בין צסיום-135 לצסיום-137, החוקרים קבעו שניסויי נשק גרעיני אחראים ל-12-68 אחוז מהזיהום באותן דגימות שחרגו ממגבלת הצריכה הבטוחה.


"כל הדגימות מציגות חתימות של ערבוב", כותבים החוקרים. "נשורת נשק גרעיני וצ'רנוביל התערבבו באדמת בוואריה, שמקסימום השחרור שלהן היה בהפרש של כ-20-30 שנה", כותב הצוות.


למרות שצ'רנוביל היא המקור העיקרי לצסיום בחזירי בר, כרבע מהדגימות הראו תרומות משמעותיות מספיק מנשורת נשק כדי לחרוג מהמגבלה הרגולטורית מבלי לקחת בחשבון את התרומה של צ'רנוביל. תזונת חזירי הבר, הכוללת כמהין תת-קרקעי, ספגה רמות שונות של זיהום משני המקורות, מה שתרם לרדיואקטיביות המתמשכת של בעלי החיים.

מקורות צסיום שונים מעורבבים באדמה ונבלעים על ידי חזירי בר / / (Stäger et al, Environmental Science & Technology, 2023)

אנרגיה גרעינית חוזרת כפתרון פוטנציאלי דל פחמן לתיאבון הבלתי יודע שובע של האנושות לאנרגיה מול שינויי האקלים. המחברים מציעים שהמחקר חשוב כדי להבין את ההשפעה הפוטנציאלית שלה, שהמחקר שלהם נתן קצת תובנות לגביה.


תאונות או פיצוצים גרעיניים עתידיים, אומר הצוות, עלולים להגביר את הזיהום הנוכחי של בעלי חיים אלה ולהשפיע על בטיחות המזון באופן מיידי ולמשך עשרות שנים. "מחקר זה ממחיש שהחלטות אסטרטגיות לערוך ניסויים גרעיניים אטמוספריים לפני 60-80 שנה עדיין משפיעות כיום על סביבות טבעיות מרוחקות, חיות בר ומקור מזון אנושי", מסכמים המחברים.


114 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page