top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

התגלה חלקו העליון של פסל רעמסס השני שהיה חסר במשך 94 שנים

צוות בינלאומי של ארכיאולוגים חשף את החלק העליון של פסל של פרעה המצרי רעמסס השני. התגלית מגיעה כמעט 100 שנה מאז זוהה לראשונה החצי התחתון של הפסל.

Egyptian Ministry of Antiquities / החלק העליון של פסל רעמסס השני שהתגלה לאחרונה

בשנת 1930, גינתר רודר (Günther Roeder), ארכיאולוג גרמני, חשף את חלקו התחתון של פסל שתיאר את רעמסס השני, הידוע גם בשם רעמסס הגדול. רעמסס שלט בעמק הנילוס ובאימפריה המצרית הגדולה מ-1279 עד 1213 לפנה"ס, מה שהפך אותו לאחד הפרעונים ששלטו לאורך הזמן הארוך ביותר בהיסטוריה.


חלק הפסל שהתגלה לאחרונה נמצא על ידי צוות משותף של ארכיאולוגים מצריים ואמריקאים ממשרד התיירות המצרי ומאוניברסיטת קולורדו בולדר. הוא נמצא בזמן שהצוות חקר את חורבות העיר העתיקה הרמופוליס (Hermopolis), שנמצאת כ-240 ק"מ דרומית לקהיר.


אורך חלקו העליון של הפסל הוא כ-3.8 מטרים והוא מתאר את רעמסס בישיבה, לבוש כתר כפול וכיסוי ראש המציג את הקוברה המלכותית. כשהוא ניצב, הפסל השלם מתנשא לגובה של כ-7 מטרים, כך מאמינים החוקרים. הפסל עצמו עשוי מאבן גיר ועליו הירוגליפים המהללים את פרעה.


החפירה בהרמופוליס החלה בתחילה כדי למצוא את המרכז הדתי שניצב שם בעבר בתקופת הממלכה החדשה (הידועה גם בשם האימפריה המצרית), שנמשכה מהמאה ה-16 לפנה"ס ועד המאה ה-11 לפנה"ס, והמשיכה עד התקופה הרומית ( 30 לפנה"ס עד 641 לספירה).

Egyptian Ministry of Antiquities / שני חלקי פסל רעמסס השני

יחד עם חלק הפסל שהתגלה, החוקרים מצאו גם עקבות של פיגמנטים כחולים וצהובים עתיקים שהם יכולים לנתח כדי לקבל יותר תובנות לגבי הפסל ומתי הוא נוצר. "זה יהיה די מרגש לקבל ניתוח מדעי של הפיגמנט", אמרה בהצהרה איבונה טרנקה-אמריין (Yvona Trnka-Amrhein), עוזרת פרופסור לקלאסיקה באוניברסיטת קולורדו בולדר. ייתכן שדגימות הקרקע שהתערבבו עם הפיגמנט יכולות להציע מידע נוסף על ההיסטוריה של האזור.


רעמסס השני הוא אחד הפרעונים המצריים הבודדים המוכרים למי שאינם מומחים בעולם המערבי. הוא היה מקור השראה לסונטת אוזימנדיאס של המשורר האנגלי פרסי ביש שלי, גילם אותו יול ברינר בסרט "עשרת הדיברות", והוא דובב על ידי רייף פיינס בסרט האנימציה "נסיך מצרים".


כעת, לאחר שהחלק העליון של הפסל נמצא, הגיש עמיתה של טרנקה-אמריין, באסם גהד (Basem Gehad), עם משרד התיירות והעתיקות המצרי, הצעה לאיחודם מחדש. עם זאת, כרגע לא ברור היכן יוצב הפסל המושלם אם ההצעה תאושר. סביר להניח שהוא יישאר באתר או יוצב במוזיאון.

מקורות:

23 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page