top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

'הקפלה הסיסטינית של הקדמונים' התגלתה ביער נידח באמזונס

עודכן: 10 באפר׳ 2022

מקור: The Guardian


אחד מאוספי אמנות סלע הגדולים בעולם התגלה ביערות הגשם באמזונס, כשארכיאולוגים מצאו עשרות אלפי ציורים של בעלי חיים ובני אדם שנוצרו לפני 12,500 שנה על פני צוקי המשתרעים על פני שמונה קילומטרים בקולומביה. האתר מכונה "הקפלה הסיסטינית של הקדמונים".


התיארוך שלהם מבוסס בחלקו על תיאוריהם של בעלי חיים מתקופת הקרח שנכחדו, כמו המסטודון, קרוב משפחה פרהיסטורי של הפיל שלא מסתובב בדרום אמריקה כבר 12,000 שנה לפחות. יש גם ציורים של הפלאולמה, גמל שנכחד, כמו גם עצלנאים ענקיים וסוסי עידן קרח.


בעלי חיים אלה נראו וצוירו על ידי כמה מבני האדם הראשונים שהגיעו אי פעם לאמזונס. הציורים שלהם מעניקים הצצה לציוויליזציה עתיקה ואבודה. שכן המספר העצום של הציורים יצריך דורות כדי ללומדם.

Foto: directoriofacil.com

התגלית התגלתה בשנה שעברה, אך נשמרה בסודיות עד עכשיו, שהיא צולמה לסדרה בערוץ 4 הבריטי שתוקרן בדצמבר: Jungle Mystery: Lost Kingdoms of the Amazon.


האתר נמצא בסרניה דה לה לינדוסה (Serranía de la Lindosa), יחד עם הפארק הלאומי צ'יריביקטה, שם נמצאה אמנות סלע אחרת. המגישה של הסדרה, אלה אלשמאהי (Ella Al-Shamahi), ארכיאולוגית וחוקרת, אמרה: "האתר החדש הוא כל כך חדש, שהם אפילו לא נתנו לו שם". היא דיברה על ההתרגשות מלראות ציורים "עוצרי נשימה" שנוצרו לפני אלפי שנים.


הגילוי התרחש על ידי צוות בריטי-קולומביאני, במימון מועצת המחקר האירופית. המוביל שלו הוא חוזה איריארטה (José Iriarte), פרופסור לארכיאולוגיה באוניברסיטת אקסטר ומומחה מוביל לאמזונס ולהיסטוריה הקדם-קולומביאנית.


לדבריו, "כשאתה שם, הרגשות שלך צפים... אנחנו מדברים על כמה עשרות אלפי ציורים. זה ייקח דורות לתעד אותם... בכל פנייה שאתה עושה, יש קיר ציורים חדש... התחלנו לראות חיות שכיום נכחדו. הציורים כל כך טבעיים ועשויים כל כך טוב שיש לך מעט ספק שאתה מסתכל על סוס למשל. לסוס עידן הקרח היו פנים פרועות וכבדות. זה כל כך מפורט שאנחנו יכולים אפילו לראות את שיער הסוס. זה מרתק".

photo by Francisco Javier Aceituno Bocanegra

הציורים כוללות דגים, צבים, לטאות וציפורים, כמו גם אנשים הרוקדים ומחזיקים ידיים, בין היתר. דמות אחת חובשת מסכה הדומה לציפור עם מקור. האתר מרוחק כל כך, שלאחר נסיעה של שעתיים מסן חוסה דל גוויאייר (San José del Guaviare), צוות הארכיאולוגים ויוצרי הסרט צעדו ברגל במשך כארבע שעות.


איכשהו הם נמנעו מהתושבים המסוכנים ביותר באזור. "קיימנים נמצאים בכל מקום, ואנחנו שמרנו על עצמנו מנחשים", אמרה אלשמאהי, ונזכרה באימתן ענק - "הנחש הקטלני ביותר באמריקה עם אחוז המתה של 80%" - שחסם את דרכם בג'ונגל. הם התעכבו בדרכם חזרה, וכבר היה חשוך לגמרי. לא הייתה להם ברירה אלא לחלוף על פניו בידיעה שאם יותקפו, יש סיכוי קטן להגיע לבית חולים. "אתה באמצע שום מקום", אמרה. אבל היה שווה ב-"100%" לראות את הציורים, הוסיפה.

Photograph: Ella Al-Shamah

כפי שמצויין הסרט התיעודי, קולומביה היא ארץ שנקרעה לגזרים אחרי 50 שנות מלחמת אזרחים שהשתוללה בין גרילת FARC לממשלת קולומביה, עכשיו בהפוגה לא שקטה. השטח בו התגלו הציורים היה מחוץ לתחום עד לאחרונה ועדיין כרוך במשא ומתן זהיר על מנת להיכנס בשלום.


אלשמאהי אמרה: "כשנכנסנו לשטח של FARC, זה היה בדיוק כמו שמעטים מאיתנו צעקו הרבה זמן. המחקר לא הסתיים. הגילוי המדעי לא הסתיים, אך התגליות הגדולות ימצאו כעת במקומות שנויים במחלוקת או עוינים".


הציורים משתנים בגודלם. ישנן טביעות יד רבות ורבים מהציורים הם בקנה מידה כזה, בין אם הם צורות גיאומטריות, בעלי חיים או בני אדם. אחרים גדולים בהרבה. אלשמאהי נדהמה מהגובה של רבים מהם: "גובהי 1.77 מ' ושברתי את הצוואר במבט למעלה. איך הם הגיעו לקירות האלה?"


חלק מהציורים כל כך גבוהים שאפשר לראות אותם רק באמצעות רחפנים. איריארטה מאמין שהתשובה נעוצה בתיאורי מגדלי עץ בין הציורים, כולל דמויות שנראות כמזנקות מהם. הוא הוסיף: "לציורים האלה יש צבע טרקוטה אדמדם. מצאנו גם חתיכות אוכרה שגורדו כדי להכין אותו".


לגבי ההשערה אם לציורים היתה מטרה מקודשת או אחרת, הוא אמר: "מעניין לראות שרבים מבעלי החיים הגדולים הללו נראים מוקפים בגברים קטנים עם זרועותיהם מורמות, כמעט סוגדים לבעלי החיים האלה"

Photograph: Marie-Claire Thomas/Wild Blue Media

בהסתמך על כך שהתיאורים כוללים עצים וצמחים הלוצינוגנים, הוסיף: "עבור אנשים באמזונס, ליצורים שאינם בני אדם כמו בעלי חיים וצמחים יש נשמות, והם מתקשרים ומתחברים לאנשים, בדרכים קואופרטיביות או עוינות, דרך הטקסים והפרקטיקות השמאניות שאנו רואים מתוארים באומנות הסלע".


אלשמאהי הוסיפה: "אחד הדברים המרתקים ביותר היה לראות מגה-פאונה מעידן הקרח, כי זה סמן של זמן. אני לא חושבת שאנשים מבינים שהאמזונס שינה את מראהו. לא תמיד הוא היה יער הגשם הזה. כשאתה מסתכל על סוס או מסטודון בציורים האלה, כמובן שהם לא חיו ביער. הם גדולים מדי. לא רק שהם נותנים רמזים לגבי מתי צוירו על ידי כמה מהאנשים הקדומים ביותר - שזה כשלעצמו פשוט מפוצץ את הראש - אלא הם גם נותנים רמזים לגבי האופן שבו המקום הזה עשוי היה להיראות: יותר דמוי סוואנה".


איריארטה חושד שיש עוד ציורים רבים: "אנחנו רק מגרדים את פני השטח". הקבוצה תחזור לשם ברגע שקוביד 19 יאפשר זאת.


595 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page