top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

הצצה לוופרטל, ניו-יורק ופריז של לפני יותר מ-100 שנה בעזרת בינה מלאכותית

אם אי פעם תהיתם איך נראו החיים בתחילת המאה ה-20, הציצו בצילומי הרכבת המעופפת (Wuppertal Schwebebahn). הסרט שצולם בוופרטל בשנת 1902 מציג נופים של עיירה גרמנית מחלונות הרכבת התלויה. היא לוקחת אותנו לסיור ביום טיפוסי של 1902: תרנגולות מתרוצצות על פני רחובות מרוצפי אבן, נשים הולכות עם ילדים וסוסים מושכים עגלות כבדות.


הצילומים המקוריים בשחור-לבן הם מאוסף המוזיאון לאמנות מודרנית (MoMA), אך לאחרונה זכו לשדרוג בזכות בינה מלאכותית (AI). מכיוון שהסרטים המוקדמים אינם מתאימים לרזולוציה או למהירות הפריימים של המדיה הדיגיטלית של ימינו, דניס שיריאב (Denis Shiryaev) מ-Neural Love השתמש ברשתות עצביות מלאכותיות כדי לשחזר ולשפר או "לשדרג" את הרכבת המעופפת. הרשתות העצביות המלאכותיות לומדות מסרטים ישנים אחרים ומיישמות את "הידע" הזה על כל שחזור חדש. זה כולל צביעת הפריימים בגוונים טבעיים, ויצירת פריימים נוספים (fps) כדי להשיג מהירות חלקה של 60 פריימים לשניה.


ההרכבת המעופפת נפתחה לקהל בשנת 1901 והפכה למסילת החשמל המוגבהת הראשונה עם קרונות תלויים. 120 שנה מאוחר יותר היא עדיין פועלת עד היום. צפו בסרטון כדי ליהנות מהנסיעה הווירטואלית ההיסטורית. אם אהבתם את הטיול בגרמניה תוכלו להמשיך לניו-יורק של 1911.


דמיינו את רחובות העיר ניו יורק בתחילת המאה ה-20. כרכרות רתומות לסוסים חולקות את הדרך עם מכוניות בצבעים עזים. נשים לובשות שמלות קרינולינה וכובעים תואמים צועדות ליד הכרכרות שלהן כשהן עושות את דרכן לחנויות הכלבו. כעת תוכלו לראות את הסצנות ההיסטוריות הללו שהוחזרו לחיים צבעוניים, שוב בזכות דניס שיראייב ועבודתו בשחזור סרט שחור-לבן קצר שכותרתו 'טיול בעיר ניו יורק'.


בסרט המקורי המכונה 'ניו יורק 1911', צילומים מתעדים את חיי היומיום בתפוח הגדול כפי שנתפסו על ידי חברת סרטי העיתונות השבדית Svenska Biografteatern. הוא שוחזר לראשונה והוצג ב-2017 על ידי המוזיאון לאמנות מודרנית עבור תערוכה של כל סדרת המסעות של Svenska.


שיריאב העלה את קצב הפריימים ל-60 פריימים לשנייה, הפך את הרזולוציה ל-4K והגביר את החדות. השינויים האלה גורמים לסרט להרגיש קרוב יותר לעולם האמיתי, אבל הצבעוניות שלו היא זו שמביאה אותו לרמה אחרת. כדי להוסיף את הגוונים, השתמש שיריאב ב-Deoldify, שהוא כלי AI עם קוד פתוח שממיר תמונות בשחור-לבן לצבע. אז הנה, טיול בניו-יורק של לפני 109 שנים. אחריו, אם תרצו להמשיך לטייל אז נקפוץ לפריז של 1896.


משלהי המאה ה-19, צרפת חוותה את תקופת בֶּל אֶפּוֹק שלה. במהלך "העידן היפה" הזה, חלה במדינה התקדמות דרסטית באמנות, בתרבות ובטכנולוגיה. המצאה אחת חשובה במיוחד שהופיעה בתקופה הזו היה סרט הקולנוע המוקרן, שאוגוסט מארי לואי ניקולא ולואי ז'אן לומייר רשמו עליו פטנט בשנת 1895. בעזרת הטכנולוגיה החדשה הזו, האחים לומייר לכדו את החיים בפריז של המאה ה-19, בצילומים שלא יסולאו בפז שעדיין ניתן לראות היום.


אוסף מדהים זה, שצולם בין השנים 1896-1900, לוקח את הצופים למסע בזמן. בתוך שש דקות הוא מציג כמה אתרים ברחבי בירת צרפת, כולל ציוני דרך כמו קתדרלת נוטרדאם, שאנז אליזה ומגדל אייפל בן העשר. מלבד אתרים ספציפיים, הוא מציע גם הצצה לחיי היומיום, החל מסצנה המציגה את שיירת הכבאים הרתומה לסוסים ועד לצילומים של ילדים המשחקים עם 'פטיט באטו' ("סירות קטנות") בגני טווילרי.


על מנת להציג סצינות חיות, גם כאן דניס שיראייב. בעזרת AI. האט את הצילומים למהירות טבעית, ייצב אותם, צבע אותם והוסיף קול סביבתי. בשילוב עם האיכות הגבוהה להפליא של הסרטון, שינויים אלה מאפשרים לאנשים כיום להציץ לתור הזהב של פריז.


104 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page