top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

הצד האפל של איוואסקה

עודכן: 7 באוק׳ 2020

מאמר מאת: Jonathan Evatt


מספר הולך וגדל של אנשים פונים לאיוואסקה לצורך פיתוח התובנה הרוחנית, ריפוי, חוויות של מישורים מקבילים ועוד. חלקם אף רואים באיוואסקה בסיס לדרכם הרוחנית. אבל האם הכל טוב באיוואסקה? בחקירת נושא האיוואסקה באופן מקוון, בסרטונים ובסרטים תיעודיים, באמצעות ספרים, ובאמצעות חומרי קידום מכירות של אנשים המציעים טקסי איוואסקה, כמעט ולא נתקלים בסוגיות ובצדדים השליליים של השימוש ושל טקסי האיוואסקה. בשנים האחרונות ביקשו ממני אנשים רבים שאביע את דעתי על איוואסקה, הפידבקים שאני מקבל אומרים שנקודת ההשקפה שלי עמוקה, רחבה, ומועילה יותר ממה ששמעו בעבר.


מורה ה"ניו-אייג' הפופולרי סטיוארט ווילד (Stuart Wilde) היה מאלה שהביאו את טקסי האיוואסקה לחזית תשומת הלב הציבורית בשנים האחרונות. חוקר הארכיאולוגיה האלטרנטיבי והסופר גרהם הנקוק (Graham Hancock), בעזרת ספרו המצוין "על טבעי" ("Supernatural"), הגביר גם הוא את המודעות לאיוואסקה. אך האדם הראשון שהפנה את תשומת ליבם של רבים במערב לאיוואסקה (ואחד המרכיבים הכימיים שלה - DMT) היה טרנס מקנה (Terence McKenna). אני מכיר את העבודה של כל אחד משלושת מובילי התודעה החדשה, שכולם מעריצים את תרומתם לעולם, ובכל זאת מעט מאוד (אם בכלל) מעבודתם עוסקת בצד האפל של האיוואסקה. אולי זה כי אין לה כזה? אולי איוואסקה היא כולה אור והארה? לא אכפת לי להיות זה שאומר שזה לא כך. במאמר זה אני מתכוון לעזור לכם להבין מדוע, וממה להיזהר, אם תחליטו לצאת למרחב הריפוי של צמח קדוש זו.


לפני שאמשיך, אני מבקש להבהיר שאיני מתנגד לשימוש באיוואסקה או בשום צמח אנתאוגני (Entheogenic) אותנטי ומסורתי לצורך העניין. לכולם יש מקום בשלמות הגדולה של החיים. העניין הוא באם אנו יודעים להוקיר ויודעים איך מגיעים אל הסבתא בדרך הנכונה, בזמן הנכון ובמצב הנפשי הנכון. וכשכבר הגענו, האם אנו יודעים להכיל באופן בטוח את מה שתגלה לנו? האם אנו מכירים ומוקירים את האתגרים שהמדיסין עשוי להעמיד בפנינו? גם את האור וגם את האופל. שניהם מהווים אתגר. אז אני כותב את המאמר הזה כדי לצייר את התמונה הגדולה יותר של מה שיכול לקרות לאדם בעקבות השתתפות בטקסי איוואסקה. באינטרנט יש שפע של מידע על הצד החיובי של האיוואסקה, כך שאינני מתכוון להתמקד בכך. אך לא כי אני לא חושב שיש בה היבטים חיוביים. נהפוך הוא, יש בה המון.



ישויות

הסוגיה מספר אחת שאני רואה עם אנשים שהשתמשו באיוואסקה, ובחומרים משני תודעה רבים אחרים, הוא הסתננות של ישויות אל שדה ההילה (aura) שלהם . פגשתי מעט מאוד אנשים שהשתמשו באיוואסקה ושאין בהם ישויות הקשורות ו/או משפיעות על ההילה שלהם. איני רומז שהשימוש באיוואסקה היה המקור היחיד, המקור העיקרי, או אפילו המקור, לישויות האלה. כפי שהוזכר, אנשים רבים מתמודדים (בדרך כלל ללא ידיעתם) עם השפעות של הסתננות או הצמדות של ישויות גם אם הם מעולם לא השתמשו בצמחים פסיכואקטיביים. עם זאת, ראוי לציין, ישנם מצבים ראויים לציון בהם גיליתי שחלק ניכר מההפרעה הנפשית של אנשים שפגשתי היתה קשורה ישירות לשימוש באיוואסקה.


אוסיף כי בת זוגי במשך חמש שנים עסקה בריפוי באנרגיה שאמאנית, ואישה בעלת תפיסה על חושית מדהימה למדי, מניסיוני שניה רק למורה הרוחני העיקרי שלי מקולומביה, שהתפיסה העל חושית שלו כל כך מדהימה שמורכב מדי לנסות להסביר או להרחיב על כך במאמר זה. במהלך טיפולי ההילנג המוצלחים והרבים שלה, ובמהלך מסעותינו העולמיים, היא הייתה מזהה לעיתים קרובות אנשים שהשתמשו באיוואסקה רק דרך התבוננות בהילה שלהם. היא גם הייתה מזהה באותו אופן, במהירות ובמדויק, אנשים שעישנו קנאביס. בדרך כלל, הדבר הראשון שהיא היתה מזהה זה את הישויות שנקשרו אליהם, ולאחר מספר שאלות, היא קיבלה אישור על כך שאכן הם השתמשו באיוואסקה. שוב, זה לא מצביע או רומז באופן לוגי על כך שכל מי שצרך איוואסקה בסופו של דבר נקשר עם ישויות. חברה שלי היתה מזהה את הישויות, ומנסה למצוא את מקורן. מקורות נפוצים אחרים היו כישוף, טראומה, קשרים משפחתיים, אלכוהול וכו'. אם כי, עלי לציין כי הסתננות ישויות אינה התופעה היחידה שמתרחשת ב"צד האפל" של האיוואסקה. אוסיף ואומר שעניין הישויות אף חריף יותר בכל הנוגע לאנשים שפגשתי (ויש רבים) שמעשנים קנאביס באופן קבוע. מניסיוני, ושל מדריכים רבים שהיה לי המזל ללמוד ולחיות איתם, קנאביס הוא מושך הישויות המרכזי (שלא לדבר על תרומתו לאשליות רוחניות). אבל כבר כתבתי על כך ואני מבקש להישאר ממוקד באיוואסקה במאמר זה.


עובדה מצערת היא שהתרבויות "המערביות" שלנו איבדו את הידע על ישויות וכוחות רוחניים הפועלים על האדם. יש בי חשד שלנצרות היה תפקיד גדול באובדן הידע הזה. הנצרות האורתודוכסית צירפה, במידה מסוימת, את כל מיני הישויות והיצורים הלא אורגניים לכדי ישות סופר רעה אחת שנקראת "שטן" או "לוציפר". באותה צורה, הרבה מהאלים שקדמו לנצרות ואלים פגניים צורפו לכדי אל אחד טוב בשם "אלוהים". זה כמו למחוק את כל הידע (כולל הידע ההיסטורי) של התרבויות האנושיות הרבות בכדור הארץ ולגבש את כולן לתרבות אחת שנקראת תרבות-X. איזה אובדן של עושר, הבנה וגיוון מעשה כזה היה מייצג. בפשטות, זה מה שקרה להערכה שלנו לישויות, ליצורים לא אורגניים ולמערך עצום של כוחות ותופעות אחרות.


למה זה חשוב? במילים פשוטות, הרוב המכריע של האנשים שאני פוגש מושפעים מישויות. ב"הונה" ("Huna") ההוואיית הקדומה (כפי שאני למדתי אותה, זו שהגיעה משושלת עתיקה ונדירה לעומת ההונה הפופולרית כיום) ישויות אלו מכונות "מאלו" ("Malu"). "מאלו" מתורגם ל"רוחות נוטלות חיים". אלה רוחות או ישויות שאין להן ערך לחיים, שמזלזלות בחיים, שגוזלות מהחיים. אם אתם נכנסים למערכת יחסים עם "מאלו" (בין אם אתם יודעים זאת או בין אם לא - בדרך כלל אתם לא) היא תגרום לאפקט הזה גם בכם. היא תגרע מהביטוי והזרימה של החיים בתוככם, במערכות היחסים שלכם ובעולמכם. הפסיכולוגיה המודרנית עשויה לטעון ש"מאלו" הם פשוט היבטים בנפשנו שלנו. זה אפשרי, למרות שזה לא מצליח לספק הסבר לכמה דברים מהותיים. אך כך או כך, ה"מאלו" מזיקים לרווחתנו, ויש להם השפעה ממשית על אנשים.


היבט חשוב אחד של "מאלו" או של ישויות הוא שברגע שהן "מוסרות" מאדם, לעתים קרובות נחווים שינויים מוחשיים מאוד על ידי אותו אדם ועל ידי האנשים שמכירים אותו. "הסרת" "מאלו" זועם ולעיתים קרובות יפסקו בעיות הזעם אצל אותו מארח. הסרת "מאלו" עם נטייה לאלכוהול, והמארח "מחלים" פתאום מהתמכרותו רבת השנים לאלכוהול. אני יכול לתת מאות דוגמאות שהייתי עד להן, אבל זה מספיק לעת עתה. אני סמוך ובטוח שזה מספק תמונה כללית של הדברים שאנו עוסקים בהם.


מה שגיליתי הוא שכשאנשים מגיעים למקומות האלה, הרוח שלהם מפנה מקום בהילה, באופן מסויים. מקום פנוי זה יוצר סוגי ואקום שונים. "חלל" זה מיועד להתמלא על ידי התודעה החושית שלהם. ואם התודעה החושית שלהם יצאה, סביר להניח שמשהו אחר יתפוס את המקום הפנוי. הבעיה היא שסביר להניח שהאורח הבלתי מוזמן ימשיך וישאר גם אחרי שיחזרו.


חוסר מודעות סביב ישויות והדרכים בהן הן מתקשרות ומשפיעות על האדם הוא רק היבט אחד של מה שהופך את שתיית האיוואסקה לחוויה שעלולה להיות מזיקה. זה היבט אחד של מה שאורב בצל של האיוואסקה. בת זוגי הקודמת (המטפלת באנרגיה שאמאנית שהזכרתי) עבדה עם מספר לא מבוטל של מטופלים שהתמודדו עם תופעות הלוואי השליליות של מסעות האיוואסקה שלהם. הנושא הראשון איתו הם מתמודדים הוא ישויות במערך ההילה שלהם. ההשלכות של הסתננויות כאלה הן רבות - נדודי שינה, פרנויה, התפרצויות רגשיות, שינויים במצב הרוח, דיכאון, בעיות פיזיות, מחשבות ונסיונות אובדניים ועוד.


הישויות שאדם נושא יכולות להשפיע גם על האנשים הקרובים אליו. לאחרונה, סטודנטית יקרה וחברה שלי, נכנסה למערכת יחסים עם גבר המשתשמש באיוואסקה כחלק מדרכו הרוחנית (באמצעות כנסיית סנטה דיאמה - Sante Diame Church). לפני שפגשתי את הבחור הזה, בת זוגי ואני גילינו שצללים רבים שיחקו בתוך הפרסונה שלו, ומספר ישויות הקשורות בסמים השפיעו עליו במישורים שונים. עכשיו, בכל תקשורת עם הסטודנטית הזו, אני רואה כיצד הישויות משפיעות עליה כתוצאה מהקשר שלה. במילים פשוטות, היא נחטפה בעדינות. הצילומים שלה, אותם ראיתי, מאז שהתחילה לצאת עם הגבר הזה גם הם מעידים שיש ישויות שמשפיעות עליה. אציין גם כי מאז שהיא נמצאת עם הבחור הזה, הקשר איתה עשה תפנית דרמטית והתרופף עד לנתק, דרך שרשרת אירועים שנגרמו על ידי בן זוגה שלא במודע. כמובן שעם הזמן הכל יסתדר, אבל בינתיים אני יכול רק לקחת צעד לאחור ולתת לאירועים להתפתח. זו דוגמא אחת מיני רבות שיכולתי לתת, בהן ישויות לוכדות אנשים באופן ישיר או עקיף באמצעות איוואסקה.


אולי האתגר הגדול ביותר עם יישויות הוא שרוב האנשים אינם מודעים להן. כאשר איננו מודעים לעצמי כעד הפנימי בתודעה, אנו מזדהים עם מושאי התפיסה שלנו, עם העולם הפנומנלי. בנפש האנושית אלו מחשבות, תחושות ורגשות. ישויות יכולות להשפיע עלינו בכל המישורים הללו. כשהן נשארות מספיק זמן, הן יכולות גם להשפיע עלינו פיזית. מרבית האנשים שפגשתי שיצאו מטקס איוואסקה, עם אחת או יותר ישויות שחדרו אל השדה שלהם, כלל אינם מודעים למה שהם אספו איתם. לכל היותר הם עשויים להרגיש קצת "כבויים" אבל הם מניחים שזה עשוי להיות היבט בתהליך הריפוי או האיטגרציה שלהם בגלל "הטקס המדהים" שהם עברו. במציאות יש איתם טרמפיסט שעלול בקרוב להפוך לטפיל.


כוחות דמוניים

כשהייתי 7 שבועות בצפון פרו ועבדתי עם איוואסקה, פגשתי איש מבוגר ומעניין. הוא בילה שנים רבות ברחבי דרום אמריקה בתיעוד השימוש באיוואסקה. ממה שאני זוכר הוא עשה סרט תיעודי. קרה שהאיש הזה היה "רואה" (Seer). למרות שהרקע שלו היה בעסקים, נראה שהיה "רואה" אמיתי. במהלך שיחה עמו הוא העיר כי פגש מעט מאוד איוואסקרוס (Ayahuasqueros - שמאנים המובילים טקסי איוואסקה) שלא עבדו עם שדים או כוחות דמוניים. הוא העיר הערה זו כיוון שהוא שמח לספר שהאיוואסקרו שהוביל את טקסי האיוואסקה שלנו (שאליהם הצטרף האיש הזה מספר פעמים) לא עבד עם כוחות דמוניים. הוא אמר שזה נדיר ויש להוקיר את זה.


מדוע שאיוואסקרו יעבוד עם כוחות דמוניים? מה שאני יכול להניח הוא שזה בשביל כוח רב יותר. אם היכולת לרפא מעניקה לך כוח ומעמד בחברה - כמו שלהיות רופא נותן לאנשים כוח ומעמד בחברה שלנו - תמיד יש פיתוי להשתמש בכל אמצעי בכדי להגדיל את יכולות הריפוי של האדם. כמו שרבים מהרופאים המערביים שלנו לא מצליחים לראות את הטעות בשימוש מוגזם בתרופות ובהליכים רפואיים פולשניים, במחיר של התעלמות מחלופות טבעיות, מכיוון שזה מעניק להם עוד כוח שניתן למדוד. אותו דבר יכול לקרות עם מרפאים מסורתיים, כמו למשל איוואסקרוס. ההבדל הוא שכאן אנו עוסקים באירועים ובנסיבות המתרחשים בממדים אחרים.


אציין שאם כוחות דמוניים הם היבט של מה שהאיוואסקרו מנצל בכדי לעבוד במרחב הריפוי של האיוואסקה, יהיו לכך תוצאות השליליות. אני אשאיר את זה כך, לעת עתה.



שתלים, חצים נפשיים, חבילות ואנרגיות פולשניות

זהו נושא גדול. אגע בו רק בקצרה. אתחיל עם סיפור.

אלה מאיתנו, המודעים בתחום המטאפיזי, יכולים ללמוד כיצד לעסוק ב"לוחמה נפשית"(psychic warfare). השם הנפוץ לכך הוא מאגיה שחורה או כישוף. כלי אחד העומד לרשות המכשף הוא "חץ נפשי" (psychic dart) או "חיצי נפש מורעלים" (psychic poison arrows). ניתן להשתמש בחצים אלה בכדי לשאת כוונה רעה או לשאת אנרגיה רעילה לשדה ההילה של היעד.


כלי נוסף הוא ה"חבילה הנפשית" (psychic package). אני לא יודע איך מכנים זאת באופן רשמי, אשתמש ב"חבילה נפשית" לעת עתה. פגשתי בחור בצפון פרו. הוא בא לעבוד עם האיוואסקרו איתו עבדתי שם. הוא היה חבר של האיש שעשה את הסרט התיעודי שהזכרתי קודם. הם הגיעו יחד. לבחור הצעיר הזה, ששמו בנג'מין, היה סיפור מעניין. למען הסיפור נקרא לאיש המבוגר חואן. בן הגיע מרקע נוצרי קתולי, היו לו בעיות שונות בחייו, דברים מוזרים ושליליים קרו לו באופן אקראי. חואן, שהוא "רואה", אמר לבן שהוא תחת מתקפה נפשית ומושפע מאנרגיות אפלות בצורה של "חבילות קסם". בן לא האמין לזה והתעלם מחואן. אך לאחר זמן מה, בן חווה כל כך הרבה התרחשויות שליליות מוזרות בעולמו, שהוא היה מוכן להקשיב לחואן.


חואן אמר לבן לבקר שמאן בלימה (Lima) כדי להסיר את האנרגיות השליליות. השמאן ביצע טקס ריפוי לבן. מה שבן מספר הוא ש-8 חבילות נפלו מהחלל סביב גופו. עכשיו יתכן שהשמאן הזה אירגן את החדר בצורה כלשהי, כדי ליצור את האשליה שהחבילות הללו התגשמו מהאוויר ונפלו על הרצפה. אבל עד כמה שבן (שהיה מאד ספקן בעניינים כאלה) יכול היה לוודא, החבילות נפלו ממש לנגד עיניו, מהמרחב סביב גופו. הוא פתח אחת וצילם, צילומים שראיתי, היו בה פריטים שונים - עשבי תיבול, צלם של אדם קטן, כמה אבנים קטנות וכו'. השמאן אמר לבן שמכשף הציב את החבילות האלה בהילה שלו. לאחר האירוע הזה בן החל ללמוד על פרקטיקות הרפוי המסורתיות בארצו, זה מה שהוביל אותו בסופו של דבר למקום בו נפגשנו.



איוואסקרוס דו פרצופיים

כשהייתי בקוסקו (Cuzco) במשך כמה שבועות, פגשתי רופאה גרמניה שגרה בקוסקו העתיקה. היא הוכשרה בגרמניה כפסיכותרפיסטית. היא גם תרגלה עם אנשי קארו (Q’ero) באזורים המרוחקים של האנדים. אחת הסיבות שהיא התגוררה בקוסקו הייתה על מנת לעזור ל"מערביים" ש"נפגעו" בעקבות חוויות האיוואסקה שלהם. היא סיפרה לי על "שמאנים דו פרצופיים". היא אמרה שרבים מהשמאנים של איוואסקה הם דו-פרצופים, כלומר יש להם את הפרצוף של המרפא המועיל מצד אחד ופרצוף של רוע לב מצד שני.


היא סיפרה לי על כמה מהטקטיקות הרבות שהם מפעילים לטובת עצמם. האחת הייתה של "חץ כוונה" (dart of intent). היא אמרה שזה כלל לא נדיר שרבים מהאיוואסקרוס מכניסים חץ להילה של מישהו שהם מובילים בטקס. החץ מוכנס בכוונה להשפיע על אותו אדם לחזור למדינת מולדתו ולספר לאנשים רבים על האיוואסקרו, אפילו לארגן קבוצות שיבואו לעבוד עם האיוואסקרו. האיוואסקרו עושה זאת לטובתו, כדי להשיג יותר "לקוחות" משלמים. היא סיפרה לי סיפורים רבים אחרים על הצד האפל של מסחר האיוואסקה בפרו. היא אמרה שרוב מכריע של איוואסקרוס, ממאות איתם באה במגע, הם דו-פרצופיים. ההצהרה הזו בהחלט נראית תואמת את התייחסותו של חואן לכך שרוב האיוואסקרו איתם הוא עבד בטקסים מסתייעים בישויות דמוניות. אני חושד שהמוטיבציה לדברים כאלה הולכת יד ביד.


לרופאה הגרמניה היו סיפורים רבים על אנשים שהיו מבולבלים, טרודים וחסרי יציבות נפשית כתוצאה מעבודתם עם איוואסקה. זה הזכיר לי בחורה מניו יורק ששהתה כמה לילות במקום בו שהיתי בג'ונגל. היא עשתה שני טקסים (ביום הראשון והשלישי). יכולתי "לראות" שאחרי הטקס הראשון היא הייתה די טרודה, עם זאת, היא לא רצתה לדבר על זה. לאחר הטקס ביום השלישי היא הייתה בכזה בלגן שהיא סיימה את הטיול שלה מוקדם מהמתוכנן וחזרה מיד לניו יורק. היא אפילו לא דיברה עם אנשים. מה ש"ראיתי" זה שהיא גילתה משהו חמור בעברה שזעזע אותה עמוקות או העלה את הטראומה על פני השטח. אבל לא הייתה לה כל דרך להתמודד עם זה.


דבר נוסף שהרופאה הגרמניה סיפרה הוא שהסיבה המרכזית לכך שהיא חזרה לפרו היתה כדי לעזור לאנשים לחוות חוויה אינטגרטיבית יותר של איוואסקה. היא העירה כי המחשבה במסורת הפרואנית שונה מאוד מזו של אדם אירופאי או "מערבי". מסיבה זו היא חשה שרבים מהם לא היו מצוידים בכלים להתמודד עם סוג החוויות שעשויות להתעורר באדם "מערבי", ומסיבה זו אדם יכול בסופו של דבר לעזוב במצב גרוע יותר מזה איתו הגיע.


סיכום

נגעתי בכל אחד מהנושאים בקצרה, לא בטוח שזה עושה עימם צדק. אך אני סמוך ובטוח שזה מספק חומר למחשבה, כך שאנשים המעוניינים לחקור את האיוואסקה יוכלו לפחות לראות את התמונה הגדולה יותר של מה שהם עשויים להכניס עצמם לתוכו. אני יכול להוסיף שחלק גדול ממה שכתבתי כאן על איוואסקה חל באופן דומה על חומרים משני תודעה אחרים, כמו קנאביס, DMT, LSD, אקסטזי ואלכוהול. אם למנות כמה מהם.


אפשר לצאת למסע קוסמי עם איוואסקה בצורה נקייה, אך זה לא שכיח, או מובטח, כפי שרבים מהמתעניינים באיוואסקה עשויים להניח, לא עד כמה שאני יודע. מנקודת המבט שלי, רבים מה"מערביים" אינם בעלי הכישורים הנדרשים של תפיסה בין-ממדית בכדי באמת לנווט במישורים הרוחניים בצורה נקייה וצלולה. הוסיפו לכך את האפשרות שלרבים (אולי לרוב) מהשמאנים הילידים אין בהכרח את הבסיס המוסרי על מנת לעשות זאת בצורה נקייה. השילוב של שני הדברים הללו הופכים את כל התחום למורכב למדי להתמודדות. רק לפני כמה ימים פגשתי מטפל מקליפורניה שהשתתף בשני טקסי איוואסקה בזמן שהיה בפנמה. הוא הרגיש שהוא קיבל מזה משהו, משהו חיובי ורב ערך, אבל הוא גם קיבל כמות משמעותית של חרדה, ישויות ואנרגיה דחוסה. הוא יכול היה להרגיש את ההשפעה של הישויות האלה, אך לא היה לו ברור אם הוא סתם עייף, או מעורער מבחינה רגשית.


אני יודע שלאיוואסקה יכולות להיות כמה יתרונות חיוביים מאוד עבור אנשים, בעיקר אנשים שמטבעם הבסיסי אינם חווים רוחניות עמוקה. אם לאדם יש את המידה הזו של מימוש עצמי, איוואסקה תועיל לו במעט. בשבילי זו הייתה סקרנות, משהו שסיקרן אותי לחוות במשך 15 שנה עד שבסופו של דבר מצאתי את עצמי בג'ונגלים של פרו. כמעט בכל פעם ששתיתי איוואסקה במהלך אותו ביקור בג'ונגל, הייתי בסופו של דבר באותו "מרחב פנימי", אותו אני מכיר מתרגול רוחני ומימוש עצמי, המרחב האבסולוטי ממנו יוצאות כל תבניות החיים ואליו הן חוזרות, יהיו אלו תבניות פיזיות, תבניות מחשבה, תבניות נפשיות, חזיונות וכו'.


הייתה בי ההכרה העצמית שהכל - ממש כל דבר - נוצר באמצעות הַמְשָׂגָה, במה שאפשר להתייחס אליו בפשטות כתודעה קוסמית עצומה. כל רעיון, אמונה, יוזמה, תפיסה, ניסיון, מושג וכו', מקורו בריק העוצמתי של אותה התודעה. הכל נחלם - כביכול - והמציאות היחידה שבאמת ובסופו של דבר כדאי לדעת היא של היודע, חולם החלום. אז מה שהראתה לי סבתא איוואסקה זה מה שראיתי בעבר, אבל זה אושר בצורה מאוד עוצמתית ומוחלטת. "ג'ונתן" פשוטו כמשמעו חדל להתקיים. זה שישב למרגלות השמאן ושתה חליטה סמיכה של סירופ, נעלם. קו ההיסטוריה הזה נעלם. מה שנותר היה רק ​​העד, היודע, החולם ... מוקף בחושך מוחלט, בלי שום דבר מסביב. לא סוג של חושך אפל ומרושע, אלא סוג של חושך חי ורב עוצמה. מה שאני יכול לדמות לחושך שבתוך רחם קוסמית.


אז מהניסיון שלי עם איוואסקה יצאתי עם האישור הזה, ועם איזושהי חוויה ממקור ראשון מעולמה של איוואסקה, התרבות ממנה היא נולדה, חתך רוחב של אנשים העוסקים בה וכו'. אני מרגיש, ממבט כולל, שההיבט החשוב ביותר של הסיבה שבגללה נמשכתי לעבוד עם איוואסקה הוא שאוכל לחלוק עם אנשים נקודות מבט מסוימות, כאלה שהצטברו מניסיון של מקור ראשון.

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page