top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

המחשב האנלוגי הראשון בעולם

עודכן: 7 באוק׳ 2020

בכל פעם שמוזכרת יוון העתיקה רובנו חושבים אוטומטית על דמוקרטיה, המשחקים האולימפיים, המיתולוגיה והפילוסופיה. נראה כי לא רבים מודעים עד כמה מתקדמים היו היוונים הקדומים גם ברמה הטכנולוגית, ומנגנון אנטיקיתרה (Antikythera Mechanism), המכונה המחשב האנלוגי הראשון בעולם, הוא הדוגמה המבריקה מכולם.


ב- 17 במאי 1902, כאשר הארכיאולוג היווני ולריוס סטאיס (Valerios Stais) גילה גוש ברזל חלוד, הוא עשה היסטוריה, הוא מצא חלק ממה שהיסטוריונים מסוימים מתארים כמחשב האנלוגי הראשון בעולם - "מנגנון אנטיקיתרה". למרות שהמונח "מחשב אנלוגי" עשוי להשמע מוגזם לחלק מאתנו, עובדה בלתי ניתנת להכחשה היא שמנגנון האנטיקיתרה שנמצא בשלד האניה הטרופה אנטיקיתרה (הקרויה על האי היווני אנטיקית'רה) הוא המחשבון האסטרונומי הנייד הקדום ביותר בהיסטוריה, לפחות בנקודת זמן זו.


מנגנון אנטיקיתרה


מהו מנגנון אנטיקיתרה?

מנגנון האנטיקיתרה הוא אחד המכשירים המכניים המדהימים שהתגלו מהעולם העתיק. המכשיר העתיק נמשה ב -17 במאי 1902, מספינת האנטיקיתרה הטרופה ליד האי היווני אנטיקית'רה, שבימי קדם היה ידוע בשם אגילה. זהו מכשיר מתכתי המורכב משילוב מתוחכם של גלגלי שנים, ומתוארך למאה הראשונה או השנייה לפנה"ס.


צילומי רנטגן הראו כי ישנם לפחות 30 סוגים שונים של גלגלי שיניים שהיו בשימוש במנגנון, ועל הפלטה של המנגנון מופיעות כ -2,000 אותיות שנראות כהוראות שימוש.


המכשיר המדהים, שלדעת רבים תוכנן בהשראת הממציא והמתמטיקאי המפורסם ארכימדס, הוא כה מורכב עד שרבים מחשיבים את מנגנון אנטיקיתרה כמחשב האנלוגי הראשון. דרק דה סוללה פרייס (Derek de Solla Price), שניתח אותו בשנות השישים, אמר שהתגלית דומה למציאת מנוע בעירה פנימית בקברו של תות אנך אמון.


ולמוחות החוקרים שבינכם, פיטר לינץ ' (Peter Lync), פרופסור למטאורולוגיה באוניברסיטת קולג' דבלין, הסביר למה מכונה זו נועדה ואיך בדיוק היא עבדה.

פרופסור לינץ כותב: "המנגנון הונע על ידי ידית שסיבבה מערכת מורכבת של יותר מ -30 גלגלי שיניים. בעזרת טכניקות הדמיה מודרניות ניתן לספור את השיניים על הגלגלים, לראות אילו גלגלים סובבו את אילו עימם ובאיזה יחסי העברה. יחסי העברה אלו מאפשרים לנו להבין מה המנגנון חישב.


הגלגלים חוברו למחוגים בקדמתו ובאחוריו המנגנון, אלה הראו את מיקום השמש, הירח וכוכבי הלכת במעברם דרך גלגל המזלות. זרוע ארוכה עם סיכה נעה בחריץ ספיראלי, כמו מחט על תקליט בפטיפון. כדור קטן, חציו לבן וחציו שחור, הצביע על מצב הירח.


ואף מרשימה יותר הייתה התחזית של ליקויי חמה וירח. לבבלים היה ידוע כי אם נצפה ליקוי ירח, אירוע דומה יתרחש לאחר 223 ירחים מלאים. תקופה זו של כ- 19 שנים מכונה מחזור סרוס. זה דרש הנמקה מתמטית מורכבת וטכנולוגיה בכדי ליישם את המחזור במנגנון. "


למרבה הפלא, המכשיר כלל אפילו חוגה שתציין אילו מהמשחקים הפאן-הלניים יתקיימו בכל שנה, כאשר האולימפיאדה תתרחש בכל שנה רביעית.


המבנה הסכמטי של מנגנון אנטיקיתרה


מורשת הטכנולוגיה היוונית העתיקה

בסיכומו של דבר, מנגנון אנטיקית'רה ממחיש בצורה הטובה ביותר כי היוונים הקדמונים השתמשו במכשירים המורכבים מגלגלים בחיתוך מדויק כדי להציג את חזית ההבנה המדעית. זו גם הצצה לאופן שבו היוונים הקדמונים ראו את היקום. הם האמינו שהטבע פועל על פי כללים מוגדרים מראש, כמו מכונה, גישה שהמשיכה לעצב את יסודות ההשקפה המדעית העכשוויות.


ובעוד חלק מהמדענים המודרניים עשויים לטעון כי סוג זה של פילוסופיה מכנית התפתחה בצורה רצינית רק לאחר המהפכה התעשייתית, הרי שבמציאות מדובר במכניקה העתיקה - ממש כמו מנגנון אנטיקיתרה - שסלל את הדרך והעניק השראה כמעט לכל "נס" טכנולוגי מודרני. בזמננו.


צפו בסרטון על מנגנון אנטיקיתרה


146 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page