top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

הלביאה מהט והספינקס הגדול של מצרים

עודכן: 7 באוק׳ 2020


במאי 2017 השתתפו רוברט באובל (Robert Bauval) ורוברט סקוץ' (Robert M. Schoch) בכנסים עוקבים בקליפורניה ובאריזונה. אחד המשתתפים בכנסים היה עמיתם וחברם, ד"ר מנו סייפזדה (Dr. Manu Seyfzadeh) , רופא עור עם תשוקה למצרים העתיקה, שחשף בפניהם באופן אישי תגלית מדהימה שהוא גילה: עדויות הירוגליפיות המתוארכות לתקופת השושלות הקדומות ביותר, שככל הנראה מתייחסות לספינקס הגדול ולארכיון תחת הספינקס. בהזמנתו של ד"ר סייפזדה, שני הרוברטים הצטרפו אליו כעמיתים במאמר אקדמי המתאר תגלית זו, שהתפרסם ב-2017 בכתב עת לארכיאולוגיה, לאחר שנבדק על ידי עמיתים. תגלית חדשה זו, שתמציתה מובא כאן, מחזקת את המסקנה שהספינקס הגדול צריך להיות מתוארך לתקופה מאד קדומה במצרים, לפני תקופת השושלות.


פרעה ח'ופו ​​(שושלת רביעית, סביבות 2550 לפנה"ס) נחשב למי שבנה את הפירמידה הגדולה של גיזה. הוזיר (פקיד בכיר) של ח'ופו היה אדם בשם הימיונו (Hemiunu), הפסל היפהפה שנראה בתצלום, שהתגלה בשנת 1912 באזור גיזה, שוכן כעת במוזיאון Roemer- und Pelizaeus-Museum בגרמניה. כפי שציין ד"ר סייפזדה, על בסיס הפסל מופיעה כתובת של תואר כפול, שחמק מהתיחסותה של האיג'פטולוגיה הממסדית. התואר הכפול הזה אינו מופיע רק פעם אחת. הוא מופיע גם באסטלה היפיפיה של נסיך הכתר המצרי מהשושלת הרביעית, וופמנפרט (Wepemnefret), בנו של ח'ופו ​​שאולי שימש כוזיר אחרי הימיונו (Hemiunu). יתר על כן, התואר הזה כבר מופיע בתקופה הרבה יותר מוקדמת, לפני ח'ופו ​​והשושלת הרביעית, כשהוא מופיע גם על לוחות העץ בקברו של הסי-רע (Mastaba of Hesy-Re), פקיד בכיר בחצרו של פרעה ג'וסר מהשושלת השלישית (2686 לפנה"ס לערך).

פסל הוזיר הימיונו

לפני שנמשיך, רוברט סקוץ' מבקש להבהיר כי התואר הכפול הזה נמצא בהקשר לאנשים מתקופות שקדמו לתקופה של התארוך הרשמי שהאיג'יפטולוגיה קבעה לספינקס הגדול של מצרים, בערך 2500 לפנה"ס, בתקופת פרעה חעפרע (Khafre) מהשושלת הרביעית. יתכן שוופמנפרט (Wepemnefret) הכיר את פרעה חעפרע במהלך חייו, אך ללא ספק הסי-רע (Hesy-Re) חי מאה ויותר שנים לפני תקופת חעפרע והבנייה כביכול של הספינקס הגדול.


התואר הכפול הזה מורכב משבעה סימנים או סמלים ברורים, כפי שהוכרו על ידי האיג'פטולוגים, שמופיעים בסדר הבא:

  1. גרזן

  2. קולמוס וקסת דיו, היוצרים סמל אחד

  3. גומא, Sedge (צמח שנמצא במצרים)

  4. לחם או כיכר לחם

  5. גרזן

  6. מוט מכופף (סמל מסתורי, לא פוענח בעבר)

  7. לביאה רובצת

התואר הכפול שנמצא על בסיס פסל הוזיר הימיונו

אפילו אם לוקחים בחשבון הבדלים סגנוניים בגלל הפַּסָּלִים השונים, המקבילים לגופנים שונים שניתן להשתמש בהם לאותיות האלפביתיות שלנו, סימנים הירוגליפים אלה זהים כמעט לחלוטין. בבסיס הפסל של הימיונו (Hemiunu) ובאסטלה של וופמנפרט (Wepemnefret), שלושת הסמלים האחרונים (גרזן, מוט מכופף, לביאה) ממוקמים קרוב זה לזה, או אפילו נוגעים זה בזה. בכתובת על גבי לוחות העץ של הסי-רע (Hesy-Re) נראה כי המוט האנכי המכופף נוגע בגב של הלביאה, כמו בכתובות של הימיונו ושל וופמנפרט, אך הגרזן אינו נוגע במוט המכופף. ההבדלים הקלים הללו הם ככל הנראה הבדלים בסגנון האמנותי ולא נראה שהם משמעותיים.


סמל הגרזן מתורגם באופן סטנדרטי כמפקח, מאסטר, אדריכל, רב בנאים או נגר; כלומר, הוא מציין פקיד בכיר או אדם האחראי על משהו בעל חשיבות גדולה. העובדה שיש שני גרזנים מעידה כי מדובר בתואר כפול. בשלושת הדוגמאות שצוינו, הקשורות לשלושה אנשים שונים, שני התארים מופיעים יחד. הגרזן, הקולמוס וקסת הדיו, הגומא וככר הלחם, המופיעים בחלק הראשון של התואר הכפול, מתורגמים באופן סטנדרטי לכך שהפקיד המחזיק בתואר הזה היה המפקח על הסופרים המלכותיים ו/או על האדריכלים (הקשר בינהם מתקבל על הדעת, אדריכלים היו צריכים לשרטט ולתעד תכניות ופרטי בנייה) - תפקיד חשוב ביותר, שכן אדם כזה היה אחראי על הרשומות והחשבונות המלכותיים, שהיו חיוניים לשלטון על השטח העצום שהיה בידי הפרעה.

שם האלה מהט כפי שמופיע באסטלה של וופמנפרט

אבל מה יכול התואר השני לייצג? הגרזן בתואר השני זהה לזה שבראשון ולפיכך יש לו כנראה אותה משמעות, של מפקח או פקיד בכיר. אך מהו "המוט המכופף" לכאורה ומה מייצגת הלביאה? נראה כי הלביאה בתואר השני היא אותה לביאה המוצגת במקום אחר באסטלה של וופמנפרט, באופן ספציפי בשם של האלה מהט (Mehit) (שיכולה לשמש כמגנה הלובשת צורה של לביאה). לפיכך, תירגם האיג'פטולוג וויליאם סטיבנסון סמית' (William Stevenson Smith) תואר זה כ"בעלי מלאכה של מהט (Archaeology, March 1963). אבל מהו "המוט המכופף" המוזר שיוצא או נכנס אל גב הלביאה? זהו סמל שחמק מהאיג'יפטולוגים, בין השאר בגלל נדירותו הקיצונית. הוא לא נרשם ולא תורגם על ידי אלן גרדינר (Alan H. Gardiner) או ארנסט ווליס באדג' (E. A. Wallis Budge). לאחרונה, חלק מהאיג'יפטולוגים קישרו את "המוט המכופף" עם עמוד עגינה המשמש לעגינת סירות, אולם נראה כי הקישור מבוסס רק על דמיון ויזואלי שטחי לעמודי עגינה והוא לא משכנע וגם לא הגיוני בקונטקסט המדובר.


רוברט סקוץ' מאמין שד"ר סייפזדה פתר את תעלומת "המוט המכופף" עם הצעתו שגורסת שהמוט מייצג מפתח פיזי ששימש לפתיחת מנעול. אנו יודעים שעד הממלכה התיכונה (בסביבות האלף השני לפנה"ס) היו למצרים מתקני מנעול ומפתח פשוטים, ישנן גם עדויות לכך שמתקנים כאלה היו קיימים בתקופה הרבה יותר מוקדמת. אולם ככל הנראה, בתקופה כה מוקדמת המנעולים והמפתחות היו מוכרים רק לאצולת העילית וכך הופיעו לעתים רחוקות מאוד אזכורים או תיאורים של מתקנים כאלה.


מדוע שמישהו יתקע מפתח בגב של לביאה? זה לא הגיוני יותר מלהכניס עמוד עגינה בגבה, אלא אם הלביאה מייצגת משהו אחר, כמו מבנה או פסל המגן על תא נעול או כספת. האם המבנה הפיזי ששמר או הגן על תא נעול היה בצורת לביאה? מיד עולה לראש הספינקס הגדול. אבל לספינקס כפי שאנו רואים אותו כיום יש גוף של אריה עם ראש אנושי. עם זאת, הראש נחצב מחדש בתקופת השושלות. מאז המחקר המוקדם ביותר של סקוץ' על הספינקס הגדול, הוא הציע שבמקור הפסל היה אריה רובץ. והתא הנעול או הכספת היו קשורים ללביאה, כפי שככל הנראה עולה מהתואר הכפול. במהלך המחקרים הסיסמיים שביצעו ד"ר תומאס דובצקי (Dr. Thomas Dobecki) ורוברט סקוץ' סביב הספינקס הגדול בראשית שנות התשעים, הם איתרו חדר מתחת לספינקס בסמוך לטלף השמאלי.


כעת נראה שהכל מתכנס. החלק השני של התואר הכפול מתייחס למפקח, מאסטר, שומר או מחזיק המפתח שפתח כספת, בהתבסס על החלק הראשון של הכותרת הכפולה (המתייחס לסופרים ורישומים), כנראה זה ארכיון או "היכל אוצרות הידע", הנשמר על ידי לביאה. יתרה מזאת, על סמך הדמיון הבולט בין מהט (כפי שמוצגת באסטלה של וופמנפרט) לבין הלביאה בתואר הכפול, הלביאה השומרת היא מהט.


בעולם הפיזי, ניתן היה לחשוד שהארכיון היה ממוקם בפועל בחדר מתחת לספינקס הגדול, ולפני פיסול ראשו מחדש, הספינקס היה ייצוג של הלביאה מהט. ניתן לתרגם את התואר הכפול באופן קונקרטי כ"מפקח על סופרי המלך ומאסטר המפתח ללביאה" או כ"ספרן הראשי של המלך ושומר הארכיון המלכותי של מהט".


האם "הארכיון המלכותי של מהט" נמצא בחדר תחת הספינקס? יתכן שניתן למצוא את התשובה בחותמים של פרעה ג'ר (Djer) מהשושלת הראשונה (בערך בסוף המאה ה-31 לפנה"ס, כ-500 שנה לפני ח'ופו). אחד מהחותמים מציג לביאה עם שלושה מוטות מכופפים הנכנסים לגבה. ייתכן שסמל המוט המכופף המאוחר יותר הוא הפשטה של הסמל הקדום הזה. יש לציין כי על חותם פרעה ג'ר המוטות המכופפים האנכיים נוגעים בבירור, או מחוברים אל הלביאה, כמו בחלק השני של התואר הכפול הקשור להימיונו, וופמנפרט והסי-רע. זה מצביע על כך שהמוט האנכי המכופף והלביאה עשויים להיות "הירוגליף טנדם", בדומה למִשְׁלָב אוֹתִיוֹת (ליגטורה) מודרני שבה אפשר לחבר בין שתי אותיות או יותר כדי ליצור סמל יחיד - כמו" A "ו-"E " היוצרים את הליגטורה Æ.


כמו כן, על חותם ג'ר נראה שיש מבנה או תאור של תא (אולי מייצג משהו מתחת לאדמה?) שמעליו יושב בעל חיים ומגן עליו. זה מזכיר מאוד את האופן בו מוצג הספינקס הגדול כשהוא יושב על או מעל מבנה, יותר ממילניום וחצי מאוחר יותר, על "אסטלת החלום" (Dream Stele) המפורסמת שהוקמה על ידי תחותמס הרביעי (Thutmose IV - בערך 1400 לפנה"ס) בין טלפי הספינקס. יתר על כן, בחותם של פרעה ג'ר נמצא סמל שעשוי לייצג "חבלים" או "סטאו" (stau), כאשר האחרון הוא חלק מהשם "רוסטאו" (Rostau), כך התייחסו המצרים הקדומים למישור גיזה בו נמצא הספינקס, מישור המכיל מערות וחללים תת-קרקעיים רבים, מלאכותיים וטבעיים, שניתן היה להגיע אליהם בעזרת חבלים ששימשו כדי לרדת לתוכם מגובה הקרקע - ומכאן שיוך החבלים וה"רוסטאו".

החותם של פרעה ג'ר

לפיכך ישנו טיעון חזק כי כבר בשושלת הראשונה (בזמן בו נשמרו כמה מהרשומות הכתובות הראשונות במצרים), הספינקס - שהיה באותה תקופה לביאה בשם מהט - היה קיים במישור גיזה ושמר על חדר נעול בו הארכיונים אוחסנו. עד כמה לאחור הולך הפרוטו-ספינקס (הפסל המקורי של הלביאה מהט)? עד כה הרשומות הכתובות לא מספרות לנו. עם זאת, הניתוחים השונים שרוברט סקוץ' ורוברט בובל ביצעו מצביעים על תארוך של לפחות האלף ה-11 לפנה"ס. תארוך קיצוני שכזה אינו מנוגד לראיות ההירוגליפיות בהן דנו זה עתה. אכן, ישנו סמל הירוגליפי המייצג את החלק הקדמי של אריה, שאולי נוצר בהשראת הפרוטו-ספינקס / לביאה לפני שהגוף נחצב במלואו. סמל זה עשוי להיות שורש המילה המצרית העתיקה "קדום" (כלומר, קדום עבור המצרים הקדומים, 4,000 עד 5,000 שנים ויותר לפניהם), שמתאימה לפרוטו-ספינקס קדום מאד.


השם של מהט כפי שנכתב באסטלה של וופמנפרט מורכב משלושה סמלים, אשר תורגמו על ידי כמה איג'יפטולוגים כ:

  1. חבל מפותל או שוט

  2. לחם או כיכר לחם

  3. לביאה רובצת.

באופן מסקרן, לפי ארנסט ווליס באדג' (EA Wallis Budge), שמה של מהט יכול להיות "האוראוס (Uraeus) [הנחש הקדוש] על מצחו של רע (Ra), אל השמש המצרי". לפיכך, מהט נקשרה לשמש, ואכן בחלק ניכר מהמיתולוגיות ברחבי העולם השמש מיוצגת על ידי אריה או קשורה אליו (למשל, באסטרולוגיה המערבית הקלאסית, השמש קשורה ושולטת בסמל האריה בגלגל המזלות). מהט במיתולוגיה המצרית, בין שאר הפונקציות, הייתה האוכפת של רצונות רע (Ra) על כדור הארץ. לטענת באדג', לשם ולמילה מהט יש גם משמעות של גשם או שיטפון - כלומר שיטפון או שיטפונות הנגרמים כתוצאה מגשמים. כפי שציין במאמר ב-Archaeological Discovery, מהט מחברת בין רעיון לביאת השמש לבין גשמים ושיטפונות פרהיסטוריים (קדומים למצריים הקדמונים).


מדוע שהשמש ולביאת השמש יהיו קשורים בגשמים ובשטפונות? בהתבסס על העדויות, סקוץ' מאמין שהדבר מחזיר אותנו לסוף עידן הקרח האחרון (בערך 9700 לפנה"ס) כאשר התפרצות (או התפרצויות) סולארית משמעותית הוציאה את כדור הארץ מעידן הקרח האחרון שלו, תוך שהיא ממיסה קרחונים ומאדה כמויות אדירות של מים שלאחר מכן חזרו ארצה כגשמים סוערים, מה שהוביל לשיטפונות נרחבים. סקוץ' משוכנע, על סמך העדויות החותכות, שהוצגו בספריו Forgotten Civilization וב-Origins of the Sphinx, שהפרוטו-ספינקס המקורי - הוא הלביאה מהט - והוא מתוארך לאלף ה-11 לפנה"ס. ומדוע הספינקס הנוכחי מראה עדויות לבליה קיצונית ושחיקה עמוקה כתוצאה מגשמים? מכיוון שהיה חשוף לגשמים שנגרמו בעקבות ההתפרצות הסולארית שסיימה את עידן הקרח האחרון. בשם מהט קידדו והנציחו המצרים הקדומים את ההתפרצות הסולארית והגשמים שנילוו אליה בסביבות 9700 לפנה"ס. יתרה מזאת, זה התרחש בעידן האריה (Age of Leo), בזמן שהפרוטו-ספינקס, הלביאה מהט, פנתה מול השמש שהיתה ממוקמת בקבוצת הכוכבים אריה, כאשר השמש וקבוצת הכוכבים אריה זרחו בשמי הבוקר ביום שוויון האביב.

Herford, Wilhelm von - 1856

יש עוד פן של מהט שסקוץ' רוצה לציין. בכמה מתמונות הלביאה היא מוצגת כשהיא עונדת שלוש או ארבע טבעות נוי (ניתן להבחין בהן בבירור באסטלה של וופמנפרט ולוחות העץ של הסי-רע, אך הן נעדרות מהפסל של הימיונו והחותם של ג'ר). על הספינקס הגדול נראו "טבעת צוואר" לכאורה עד לתקופה האחרונה, כפי שניתן לראות בצילומים מהמאה ה-19 וראשית המאה ה-20 (מאז הן טושטשו בעקבות תיקונים ושחזורים מודרניים של הספינקס). יתכן והפרוטו-ספינקס המקורי נחצב עם טבעות צוואר, ואולי "טבעות הצוואר" לכאורה שנצפו בספינקס הגדול היא תופעה שהתפתחה בגלל בליה וסחף של הסלע, אשר התפרשה אז כטבעות צוואר על ידי המצרים מתקופת השושלות. כך או כך, ההופעה של מאפיין "טבעת הצוואר" בספינקס הגדול וההופעה של טבעות הצוואר אצל הלביאה מהט מאששת עוד יותר את הקשר בין שתי ישויות אלה - בזמן מסויים הפסל המכונה כיום הספינקס הגדול קיבל את הצורה של הלביאה מהט.


בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page